همه چیز درباره برند معروف زارا

برند زارا، یکی از برندهای پیشرو و محبوب جهانی است . این برند و لوگوی آن سابقه ای طولانی در دنیای مد دارند که حتی کسانی را که ارتباط چندانی با مد ندارند را به خود جذب می کند. زارا که متعلق به گروه INDITEX است، بیش از ۱۴۰۰ فروشگاه در بیش از ۷۰ کشور در سراسر جهان دارد. این برند که به طور مشترک در سال ۱۹۷۵ توسط آمانسیو اورتگا و روزالیا مرا تأسیس شد، در طول سال‌ها ارزش برند خود را بالا نگه داشت.

تاریخچه برند زارا

داستان از آنجایی شروع شد که اورتگا در سال ۱۹۶۳ یک کارخانه تولید لباس به نام ایندیتکس راه اندازی کرد. موفقیت آن او را به سمت کسب و کار خرده فروشی سوق داد که چشم انداز بزرگی برای آن داشت. ده سال پس از راه اندازی یک فروشگاه کوچک به نام زوربا در لاکرونیا در اسپانیا، او  بدون هیچ قصد خاصی نام تجاری را به نام زارا تغییر داد.

بودجه ناچیز ۳۰ یورویی داشت. زارا به تدریج تجارت خود را از شهر کوچک اسپانیا به بخش های باقی مانده از کشور و سپس به پرتغال گسترش داد. تا سال ۱۹۸۹، زارا به ایالات متحده آمریکا راه یافت.

از آن زمان، زارا هر ساله در کشورهای مختلف در سراسر جهان گسترش یافته است. در طول دهه ۱۹۹۰، زارا به فرانسه (۱۹۹۰)، مکزیک (۱۹۹۲)، یونان، بلژیک و سوئد (۱۹۹۳) گسترش یافت. زارا اولین فروشگاه های خود را در ژاپن و سنگاپور (۲۰۰۲)، روسیه و مالزی (۲۰۰۳)، چین، مراکش، استونی، مجارستان و رومانی (۲۰۰۴)، فیلیپین، کاستاریکا و اندونزی (۲۰۰۵)، کره جنوبی (۲۰۰۸) افتتاح کرد. هند (۲۰۱۰) و آفریقای جنوبی و استرالیا (۲۰۱۱). امروزه این برند مد تقریباً ۶۵۰۰ فروشگاه در ۸۸ کشور در سراسر جهان دارد.

تاریخچه برند زارا

رازهای موفقیت برند زارا

 جای تعجب نیست که زارا یکی از بزرگترین برندهای مد بین المللی است و بنیانگذار آن، آمانسیو اورتگا، یکی از ثروتمندترین افراد جهان است.

زارا به ارزش‌های اصلی برند خود وفادار مانده است که به سادگی با چهار ویژگی کلیدی که محصولاتشان را تعریف می‌کنند بیان می‌شود: زیبایی، دقت، عملکرد و پایداری.

از همان ابتدا، هدف اصلی زارا این است که کالاهای مد را برای گروه بزرگی از مردم در دسترس قرار دهد. بنابراین، آنها به نوعی توانستند تولیدکنندگان محصولات لوکس را دموکراتیک کنند. امروزه زارا قادر است محصولات مد روز و با کیفیت را با قیمت های مقرون به صرفه ارائه دهد.

آنها همچنین نظرسنجی های مکرری را برای درک نیازهای مشتریان و پاسخ سریع به آنها انجام می دهند. این همان چیزی است که به آنها مزیت رقابتی نسبت به دیگران می دهد.

برای برندی مشهور مانند زارا، کیفیت همیشه حرف اول را می زند. برای کنترل کیفیت موثر، هر کالا به یکی از ۱۰ مرکز لجستیکی آنها در اسپانیا می رود تا قبل از رسیدن به قفسه های فروشگاه، به طور کامل بررسی شود.

زنجیره ارزش زارا به صورت عمودی یکپارچه است که مزایای زیادی دارد. آنها می توانند بر کل فرآیند تولید، از طراحی محصول تا محصول نهایی، کنترل کامل داشته باشند و مراکز توزیع و انبارها، دارای زنجیره تامین کارآمدی هستند. آنها همچنین می توانند محصولات خود را در یک محدوده جغرافیایی گسترده در یک بازه زمانی کوتاه تحویل دهند.

آنها طیف گسترده ای از محصولات را از لباس های مد روز گرفته تا لباس های رسمی، کیف، شلوار جین، لباس، شلوار، تاپ، دامن، و لوازم جانبی مد دارند که در زیر یک سقف یافت می شوند. با این حال، هر فروشگاه زارا یک نوع لباس را نمی فروشد. هدف، تنوع بخشیدن و کنترل آنچه که هر فروشگاه دریافت می کند، از خطوط لباس گرفته تا رنگ، سبک و پارچه آن است.

یکی دیگر از عواملی که زارا را از رقبای خود متمایز می کند این است که آنها فقط یک محدوده محصول را در هر فصل عرضه نمی کنند. زارا به لطف تیم بزرگ طراحی و بازاریابی خود، این ظرفیت را دارد که آخرین روندها را شناسایی کرده و بر اساس آن عمل کند.

مشتریان آنها در قلب کسب و کار آنها هستند که طراحی، تولید، فروش و توزیع را از طریق شبکه گسترده خرده فروشی آنها پوشش می دهد. ادغام فناوری اطلاعات یکی دیگر از جنبه های مهم استراتژی تجاری زارا است، زیرا به اشتراک گذاری اطلاعات بین مشترکات مختلف در شرکت را تسهیل می کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “گرانترین لباس های مگان مارکل،عروس خاندان سلطنتی” را نیز مطالعه بفرمایید.

استراتژی قیمت گذاری در برند زارا

همانطور که قبلاً ذکر شد، استراتژی کلیدی کسب و کار زارا این است که لباس های مد روز را در دسترس همه قرار دهد. و راز پشت این موضوع در استراتژی قیمت گذاری آنها نهفته است. قیمت ها معمولاً با توجه به کشور، محل و تقاضا برای محصولات آنها در آن منطقه خاص تعیین می شود.

محصولات آنها با نرخ های شگفت آور مقرون به صرفه در دسترس هستند (منظور از قیمت به صرفه این است که با توجه به کیفیت بسیار بالا محصولات زارا فیمت آن مناسب میباشد) . آنها محصولات را مطابق با تقاضای مخاطب تولید می کنند. آنها بودجه ای تعیین می کنند که به آنها کمک می کند مواد خود را عاقلانه انتخاب کنند و به تولید خود ادامه دهند.

این عوامل در کنار هم به آنها کمک می کند تا بسته به بازار سود کسب کنند. از آنجایی که قیمت آنها کاملاً مناسب است، زارا فقط یک یا دو بار در سال تخفیف می دهد. آنها بر این باورند که وفاداری مشتری آنها فقط به ارزش برند آنها بستگی ندارد، بلکه به کیفیت محصولات و بیانیه مد منحصر به فرد آنها نیز بستگی دارد.

عناصر طراحی لوگو زارا

لوگو تایپ زارا نمونه کاملی از هویت برند ساده و در عین حال پررونق است. علامت کلمه فعلی دارای یک تایپ فیس سفارشی با حروف باریک بلند در قسمت‌های پایین آن‌ها و پای حرف “R” خمیده و کمی کشیده است. رنگ مشکی لوگو نشان دهنده سبک، ظرافت و برتری محصولات پیشرفته زارا است.

این علامت به قدری معروف است که زارا علیرغم اینکه یکی از خانه های مد پیشرو در جهان است، بیشتر به تبلیغات فروش و هویت شرکتی بسیار منحصر به فرد خود، تبلیغاتی را انجام نمی دهد. به طور همزمان، لوگوی زارا به دلیل ساده بودن، عمومی بودن و پیش پا افتاده بودن مورد انتقاد قرار گرفته است.

فونت و رنگ لوگوی زارا

لوگوی برند زارا شبیه دسترسی به محصولات مد لوکس است. از این رو، فقط نام برند را نشان می دهد – اساسی، جمع و جور، و قابل درک برای همه دوستداران اقلام کمد لباس. طراحی لوگوی کنونی زارا از روندهای طراحی معاصر منحرف می شود تا ظاهری کلاسیک و جاودانه به نمایش بگذارد – دقیقاً مانند بسیاری دیگر از برندهای مد پیشرفته.

لوگوی جسورانه و تمام کلاهک آن شاید نشان دهنده چیزی در مورد جاه طلبی های این شرکت برای تضمین جایگاه خود در میان برترین خانه های مد لوکس در جهان باشد. ترکیب نمادین سیاه و سفید شبیه یک تغییر بسیار مورد نیاز در زمان طراحی لوگوهای آراسته و رنگارنگ است. همچنین به معنای در دسترس بودن چیزهای مد روز برای همه است.

دو آرم دیگر بر اساس لوگوی اصلی وجود دارد – یکی برای مجموعه مردانه، دیگری برای خانه. اولین نوع لوگو به صورت تک رنگ مشخص شده است و املای مشابهی با لوگوی اصلی دارد. فقط کلمه “man” در گوشه سمت راست پایین قرار دارد و فونت متفاوتی دارد – bold، sans serif و بزرگ “M”.

رازهای موفقیت برند زارا

لوگوی Home اخیر برای لوازم جانبی خانه استفاده می شود و از دو قسمت ساخته شده است که در طبقات چیده شده اند – یکی در بالای زارا و دیگری در زیر کلمه “Home”. از آنجایی که هر دو کلمه دارای تعداد کاراکترهای یکسانی هستند، دقیقاً یکی روی دیگری قرار می گیرند. همه حروف عرض، ارتفاع و فونت یکسانی دارند.

طراحی منحصر به فرد لوگو برند زارا، قیمت گذاری قابل توجه و کارایی سطح زمین به آنها کمک کرده است تا در هر کشور و هر بازاری در سراسر جهان به ارتفاعات جدیدی از موفقیت دست یابند. برخلاف سایر برندهای مد که نیاز به تبلیغ محصولات خود به مشتریان خود دارند، زارا در تبلیغات تهاجمی برند یا محصولات خود شرکت نمی کند.

به جای تکنیک‌های بازاریابی سنتی، برند مد زارا از رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان یک روش ارتباطی محبوب با مشتریان فعلی و بالقوه خود استفاده می‌کند. زارا میلیون ها دنبال کننده در حساب های رسانه های اجتماعی خود دارد. هدف آنها کاهش هزینه های تبلیغات و ایجاد فروشگاه های جدید به جای آن است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.