هدف از ساخت توکن چیست؟

در دنیای گسترده و پیشرفته ارز دیجیتال، نام توکن زیاد شنیده می‌‎‎شود. بسیاری از افراد در مورد آن اطلاعات دست‌وپا شکسته‌ای دارند که اگر بخواهند وارد بازار ارز دیجیتال شوند، باید این اطلاعات را در ذهن خود گسترده کنند. لازم است برخی از مفاهیم ارز دیجیتال، مانند این مفهوم برای افراد به‌صورت تخصصی موشکافی شود تا بتوانند معنی آن را کاملا عمیق درک کنند. هر چیزی که در بازار دیجیتال ساخته می‌شود، دارای یک هدف غایی است که افراد بتوانند از آن بهره ببرند.

ازآنجایی‌که برخی افراد بدون دانستن کلیت ماجرا وارد بازار ارز دیجیتال می‌شوند، گمان می‌کنند که این نوع از سرمایه‌گذاری پر از سود بوده و زیان خاصی به آن‌ها نمی‌رسد. توکن یا مجموعه کلی ارز‌های دیجیتال دارای هدفی هستند که بتوانند نوسانات موجود در بازار را به حداقل برسانند. این موضوع یک کلیتی در مورد هدف Token بود. اما اهداف بلندمدت آن چیست؟ چرا برای این اصطلاح هدف‌گذاری انجام می‌شود؟ لازم نیست برای خرید این رمزارز نگران ارزش آن باشید؛ هر Token در بازار دیجیتال، وجود خارجی هم دارد.

هدف از ساخت توکن چیست؟

توکن‌ها با چه هدفی ساخته و تولید می‌شوند؟

وقتی با سؤالی همچون سؤال هدف Token چیست مواجه می‌شوید، با رسیدن به پاسخ آن می‌توانید با دید باز‌تری وارد بازار ارز دیجیتال شده و دست به انتخاب‌های عاقلانه‌تری بزنید. در مجموعه رمزارز‌ها نیاز است هر نوع اصطلاح مانند اصطلاح توکن را به‌صورت کلی بدانید تا در زمان خرید و فروش ارز دچار مشکل نشده و از ضرر و زیان دور بمانید. ساخت ارز دیجیتال برای سازنده‌ها هزینه‌های زیادی را در پی داشته و ازاین‌رو قیمت آن‌ها هم بالا است.

Token باهدف اصلی کاهش هزینه‌ها در ساخت ارز تولید شده است. دلیل این موضوع هم چیزی نیست جز نیازمند نبودن ساخت آن به هزینه‌های زیاد! وقتی Token نیاز به هزینه زیادی برای تولید نداشته باشد، قطعا برای خرید و فروش آن هم قیمت بالایی در نظر گرفته نمی‌شود؛ ازاین‌رو زیان آن هم کاهش می‌یابد. در‌واقع، Token یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال است که نام آن پیش از رمز ارز‌ها گفته می‌شود که آن ارز دیجیتال را خاص و منحصر‌به‌فرد نشان دهد. در اصل کار برجسته‌کردن یک ارز، توسط این نام انجام می‌شود.

این اصطلاح تنها برای ارز‌های قابل تعویض که بلاکچین هستند، استفاده می‌شود. شرکتی که Token را تولید می‌کند، می‌تواند هزینه‌های خود را برای عملیات بعدی یا ساخت Token جدید ذخیره کند. این شکل از ذخیره سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. ساخت راحت Token یکی دیگر از دلایلی است که شرکت‌ها به‌جای ساخت بلاکچین مخصوص خود دست به تولید Token می‌زنند. برای ساخت این برجسته کننده ارز‌های دیجیتال، شرکت‌ها نیاز به افرادی دارند که در حوزه برنامه‌نویسی حرفه‌ای باشند.

شرکت‌هایی که قصد تولید آن را دارند، با این افراد قرارداد‌های هوشمند می‌بندند. وقتی تعداد کاربران یک حوزه ارز دیجیتال افزایش یابند، این روند رشد کاربر، مساوی است با بالا‌رفتن ارزش و اعتبار آن شبکه بلاک‌چینی.

چگونگی کارکرد توکن برای رسیدن به هدف

ارزش این دارایی‌ها در فضای دیجیتال همانند ارزش دارایی‌های دیگر در دنیای واقعی است. به همین واسطه می‌توان از Token برای مقصود خاصی استفاده کرد. برای مثال: در دوران باستان علت اینکه مردم از طلا برای ساخت پول استفاده می‌کردند، کمیابی و ارزشمند بودن ذاتی طلا بود. از Token نیز معمولا برای معاملات مختلف و خریدوفروش استفاده می‌شود. وقتی این اسم برای یک ارز نگاشته می‌شود، یعنی آن ارز به همراه Token، قابل تقسیم می‌شود؛ قابلیت تقسیم‌شدن، یکی از ویژگی‌های ارز دیجیتال قابل تعویض است.

وقتی بتوانید دارایی خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و کار خرید و فروش آن‌ها را انجام دهید، شما نیاز به یک کیف پول دیجیتالی امن هم دارید تا بتوانید داشته خود را ذخیره کنید. بلاکچین پلتفرمی، وظیفه ثبت و انجام تراکنش در توکن شما را خواهد داشت. برای مثال اگر توکنی از بلاکچین ERC-20 برای ساختارش استفاده کند تمامی تراکنش‌های آن به دست اتریوم انجام خواهد پذیرفت. این کد مخصوص بلاکچین اتریوم بوده و هر نوع ارز دیجیتال دارای کد مخصوص به خود است که در کنار Token قرار می‌گیرد.

این دارایی‌ها معمولا در ۲ دسته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دسته‌بندی می‌شوند که دسته نرم‌افزاری آن‌ها اغلب به‌صورت استاندارد است. Token اطلاعات کاربران را درون شبکه بلاکچین به شکلی امن ذخیره می‌کنند. این ذخیره اطلاعات نیاز به گذراندن ۴ مرحله مبتنی بر احراز هویت دارد. تمامی مراحل برای رسیدن به هدف کلی قرار داده شده است.

توکن

درخواست اولیه

در این مرحله و در ابتدای کار، دسترسی به یک منبع محافظت‌شده از سوی کاربر که می‌خواهد Token را در اختیار داشته باشد درخواست می‌شود. در این مرحله نیاز است که کاربر برای به‌دست‌آوردن یک منبع که امنیت بالایی داشته باشد خود را به‌گونه‌ای احراز هویت کند که نیازی به رمز پیچیده نداشته باشد و تنها با یک نام کاربری و رمز عبور بتواند آن را داشته باشد.

راستی‌آزمایی برای اعتبار کاربر

آن سیستم، احراز هویت کاربر را بررسی می‌کند تا آن فرد اعتبار کافی داشته و نسبت به برخی فیلتر‌ها صلاحیت داشته باشد. هدف عبور از این فیلتر‌ها در نهایت به معنی آنالیز داشتن مجوز‌های درخواستی فردی است که قصد دارد وارد سیستم شود.

ارائه توکن

در مرحله سوم، سیستم یک توکن را به کاربر می‌دهد. اینکه نوع این دارایی از نوع سخت‌افزاری باشد یا نرم‌افزاری بستگی به برخی عوامل دارد که سیستم آن‌ها را تعیین می‌کند. وقتی پس‌زمینه کاربر با سیستم سرور ارتباط برقرار کند، سیستم به آن یک Token نرم‌افزاری اعطا می‌کند. اما اگر این موضوع شامل ارائه فیزیکی این دارایی به کاربر شود، چیزی جز نوع سخت‌افزاری نصیب آن فرد نمی‌شود.

عمر و ماندگاری توکن

این دارایی قابلیت نگهداری توسط کاربر در گوشی موبایل یا یک مرورگر را دارد. این موضوع به این معنی است که آن فرد با دسترسی داشتن به آن مرورگر یا تلفن همراه می‌تواند بدون انجام احراز هویت، Token را در اختیار داشته و از آن استفاده کنند؛ ازاین‌رو ماندگاری این دارایی بالا رفته و افراد بدون حضور فیزیکی هم می‌توانند آن را به کار بگیرند.

رمزارز‌ها

توکن در چند نوع تولید می‌شود؟

Token به ۴ دسته امنیتی، حاکمیتی، پرداخت و اجتماعی تقسیم می‌شود.

  • امنیتی (Security)

این دارایی امنیتی یک گواهی سهام دیجیتال است که در مقابل جمع‌آوری پول با Token‌های کاربردی ساخته شد. این گواهی سهام به صورتی است که دارنده آن را روی بلاکچین ثبت کرده است.

  • حاکمیتی (Governance)

این نوع دارایی دارای رمز‌نگاری است که اگر فردی آن را داشته باشد به او حق تصمیم‌گیری در مورد پروتکل محصول، پروژه و ویژگی‌های آن داده می‌شود. این افراد می‌توانند با داشتن این حاکمیت، در مدل توزیع Token و بازسازی مدل حاکمیتی آن تأثیر‌گذار باشند.

  • پرداخت (Payment)

این نوع باهدف پرداخت هزینه خدمات و کالا تولید می‌شود. افرادی که ارزی با این ویژگی دارند می‌توانند با به‌کار‌بردن آن در بازار ارز‌ها، محصول مورد‌نظر خود را خریداری کنند.

  • اجتماعی (Social)

محبوبیت این نوع، در بین ارز‌های دیجیتال امروزه افزایش چشمگیری داشته است. آن‌ها به‌واسطه اعتبار یک فرد، باشگاه یا نوعی از جامعه پشتیبانی می‌شوند. معمولا افراد برای اولین‌بار با این نوع Token آشنا شده و پا به دنیای ارز دیجیتال گذاشته‌اند. می‌توان با خرید آن از جامعه‌ای که پشتیبانی آن را می‌کند، حمایت کرد.

با دنیای توکن بیشتر آشنا شوید!

 ازآنجایی‌که دنیای رمزارز‌ها همه‌روزه در حال پیشرفت است، بسیاری از افراد قصد دارند یک دارایی منحصر‌به‌فرد در این دنیای شگفت‌انگیز داشته باشند تا روی آن سرمایه‌گذاری کنند. چنانچه فردی با ریزبه‌ریز مطالب آن آشنایی نداشته باشد، می‌تواند شکست بدی را در این نوع از سرمایه‌گذاری تجربه کند. شما برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانید به بلاگ والکس مراجعه کنید.

منابع

https://frontegg.com/blog/token-based-authentication

https://wallex.ir/blog/what-is-token/

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.