طرز تهیه مرغ زعفرانی آبدار

طرز تهیه مرغ زعفرانی آبدار

یکی از غذاهای اصلی و موردعلاقه ایرانیان در مهمانی‌ها، دورهمی‌ها و مجالس، شیوه‌های مختلف تهیه و سرو مرغ است. به طور حتم طرز تهیه مرغ زعفرانی آبدار یکی از مجلسی‌ترین و جذاب‌ترین هنر کدبانوهای ایرانی محسوب می‌شود. اما چگونه بهترین مرغ زعفرانی را سرو کنیم؟ انجام چه کارهایی سبب بهتر شدن مرغ زعفرانی می‌شود؟ ابتدا باید مشخص کنید دستور پخت مرغ زعفرانی را در انواع کبابی مدنظر دارید یا دوست دارید به صورت خورش یا خوراک طبخ شود. در هر صورت بهتر است با تشخیص زعفران اصل، غذایی خوش‌طعم با عطری حیرت‌انگیز برای یک وعده غذایی‌ خود تهیه کنید.

روش‌های مختلفی برای آشپزی وجود دارد و با خلاقیت خود می‌توانید طرز تهیه مرغ زعفرانی را با فر یا بدون فر پیگیری کنید. در زمان‌های گذشته مادران و مادربزرگ‌های هنرمند ایرانی با کمترین امکانات، خوشمزه‌ترین غذاها و خوراک‌ها را برای اهل خانه تهیه می‌کردند. با وجود سختی بسیار، اما پخت غذا روی اجاق هیزمی بسیار منحصربه‌فرد بود. در این مقاله سعی داریم به تبعیت از هنر خلاق آشپزی ایرانی، بهترین دستور تهیه را ارائه دهیم؛ پس با هم به مرور مواد اولیه و شیوه‌های مختلف پخت مرغ زعفرانی می‌پردازیم. ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

شیوه‌های خلاقانه در طرز تهیه مرغ زعفرانی

مرغ زعفرانی یک غذای ساده با مدت زمان پخت اندک است که تقریبا با سلیقه و ذائقه اکثر افراد همخوانی دارد. نکته مهمی ‌که باید به آن توجه شود، شیوه درست طبخ مرغ است که عطر و بوی دلنشینی داشته باشد. در تهیه وعده‌های اصلی نهار و شام، زعفران به‌عنوان ادویه‌ای ارزشمند، مصارف عدیده‌ای دارد. برای مثال زرشک‌پلو با مرغ زعفرانی، باقالی‌پلو به همراه طعم زعفرانی مرغ، مرغ زعفرانی کبابی، مرغ بریان زعفرانی، چلومرغ زعفرانی ساده وغیره از جمله مصارف خوراکی زعفران و دستور پخت مرغ است.

دورچین‌های زیادی در تهیه و تزیین غذاها به‌کار می‌رود که استفاده از آنها به ذوق و سلیقه آشپز وابسته است. در ادامه چند نمونه از طرز تهیه مرغ زعفرانی در کنار برنج را توضیح می‌دهیم و نکاتی برای خوشمزه‌شدن مرغ در قالب فوت ‌و فن کوزه‌گری بیان می‌کنیم. به‌طور قطع با توجه به این موارد و به‌کارگیری خلاقیت خود، غذایی بسیار مجلل‌تر از سرآشپزهای حرفه‌ای عرضه می‌کنید.

مواد لازم برای طبخ مرغ زعفرانی

برای طرز تهیه مرغ زعفرانی در هر نوعی که قصد پخت آن را دارید به مواد اولیه ذیل نیاز است:

  • تکه‌های مرغ تازه، پاک‌شده و شسته به تعداد نفرات؛
  • زعفران دم‌کرده تازه و درجه یک به تناسب میزان مرغ؛
  • پیاز خوردشده؛
  • روغن یا کره به میزان لازم؛
  • نمک، فلفل، زردچوبه؛
  • رب گوجه، آب‌لیمو و پودرسیر به دلخواه؛
  • پودردارچین، زنجبیل و پودر پاپریکا در صورت تمایل؛
  • هویج، فلفل‌دلمه، نخودفرنگی و سیب‌زمینی به‌عنوان دورچین مرغ به دلخواه

طریقه دم کردن زعفران

زعفران در تهیه و دستور پخت مرغ زعفرانی نقش عمده‌ای دارد؛ بنابراین باید روش‌ های دم کردن زعفران را به درستی بدانید و یکی از شیوه‌ها را به دلخواه انتخاب کنید. قبل از هر چیز زعفران را با زعفران‌ساب یا با هر شیوه‌ای که در دسترس است، آسیاب کنید. برای اینکه رنگ و عطر زعفران به‌صورت کامل در غذا نمایان شود، باید زعفران پودرشده را با استفاده از آب جوش، تکه‌های یخ یا ترکیبی از این دو دم کنید. زعفرانی که با این شیوه دم می‌شود، مرغ را بسیار معطر، خوش‌رنگ و لذیذ می‌کند. زعفران دم‌شده را به حال خود می‌گذاریم که به خوبی رنگ باز کند. حساس‌ترین مرحله کار انجام شد؛ حال به سراغ طرز تهیه مرغ زعفرانی به شیوه‌های مختلف می‌رویم.

طرز تهیه مرغ زعفرانی فوری

در عصری زندگی می‌کنیم که فرصت‌ها بسیار محدود است و در بسیاری مواقع به دنبال متدی ساده و فوری برای تهیه غذا هستیم. گاهی فراموش می‌شود که می‌توان بهترین غذاها را نیز با سبکی فوری تهیه کرد. پس در اولین دستور پخت مرغ زعفرانی، ساده‌‌ترین روش را آموزش می‌دهیم. تابه را با مقداری کره آغشته کنید. مرغ شسته و خشک‌شده را با مقداری نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، آب پیاز و در صورت تمایل مقداری پودر سیر مخلوط‌کرده و درون تابه بچینید. ابتدا شعله را زیاد کنید که مرغ به اصطلاح آشپزها آب بیندازد. سپس شعله را کم‌کرده، محلول زعفران دم‌شده غلیظ را به آن اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت بسیار پایین حدود نیم ساعت پخته شود. می‌توانید از فر نیز برای پخت آسان‌تر استفاده کنید.

در پنج دقیقه آخر پخت مقداری آبلیمو به مرغ زعفرانی بیفزایید و با تست مزه و رضایت از مغزپخت شدن آن، شعله را خاموش کنید. مرغ را در کنار کته‌ای ساده سرو کنید. در مواقعی که زمان کافی در اختیار ندارید، طرز تهیه مرغ زعفرانی فوری را امتحان کنید و در جمع خانواده نوش‌جان کنید.

دستور پخت مرغ زعفرانی مجلسی

طرز تهیه مرغ مجلسی زعفرانی به سبک رستوران‌های حرفه‌ای گزینه بسیار مناسبی برای گذراندن مجالس و مهمانی‌های رسمی ‌و خانوادگی است. شیوه پخت مرغ مجلسی زعفرانی به قرار زیر است: ابتدا مرغ را با ادویه‌هایی مانند زعفران دم‌کرده و سپس فلفل، زردچوبه، دارچین، زنجبیل، پودر سیر، پاپریکا، آبلیموی تازه و نمک مزه‌دار کنید. درصورتی‌که به هرکدام از این ادویه‌ها حساسیت دارید یا علاقه‌ای به طعم آن وجود ندارد، قابل حذف است و مشکلی در روند طبخ ایجاد نمی‌شود.

یک عدد پیاز را خرد کرده و در تابه حاوی روغن یا کره به همراه کمی ‌نمک و زردچوبه تفت دهید. حال مرغ‌های طعم‌دارشده را درون تابه بچینید که زیر و روی آن کمی‌ سرخ شود. رب گوجه را نیز جداگانه با کمی ‌زردچوبه تفت دهید که خوش‌رنگ شود؛ این رب را نیز به تابه اضافه کنید. بسته به تعداد تکه‌های مرغ، یک الی دو لیوان آب روی آن بریزید. درب تابه را ببندید و اجازه دهید حدود یک ساعت حسابی جا بیفتد. در حین پخت، مرغ‌ها را یک الی دو بار زیر و رو کنید که مواد به خورد مرغ برود. در پنج دقیقه پایانی پخت نیز کمی ‌زعفران و آبلیمو را مجدد به خورشت بیفزایید که عطر تازه زعفران هنگام سرو مرغ مجلسی مشخص باشد.

مرغ زعفرانی آبدار با دورچین کامل

گاهی اوقات تم مهمانی‌ها خودمانی و ساده‌تر است و از حالت رسمی‌ و مجلسی خارج می‌شود در این‌گونه مواقع آشپزهای خلاق به دنبال خوراکی‌های خوشمزه و افزودن آن به ظرف سرو مرغ زعفرانی هستند. پس در این بخش، به طرز تهیه مرغ زعفرانی آبدار با دورچین‌های متنوع اشاره می‌کنیم. ابتدا تکه‌های مرغ را در تابه حاوی روغن سرخ کنید. نمک، زردچوبه و فلفل را به آن اضافه‌کرده که بوی خامی ‌زردچوبه از بین برود. پس از سرخ‌شدن دو طرف مرغ، پیازهای خردشده را به تابه اضافه کنید واجازه دهید در کنار مرغ از حالت خامی ‌خارج شود.

زعفران دم‌کرده و یک لیوان آب را داخل مرغ اضافه کنید. در صورت تمایل یک الی دو قاشق رب گوجه را سرخ کنید و داخل آب مرغ بریزید؛ اجازه دهید مرغ زعفرانی مغزپخت شود. سیب زمینی‌های خلالی‌ را سرخ کنید. نخود فرنگی، هویج، کلم برکلی و گل کلم را جداگانه بپزید و طعم‌دار کنید. برای جذابیت بیشتر و ترکیب جالب‌تر رنگ‌ها، یک عدد گوجه را نیز برش بزنید و سرخ کنید. هنگام سرو مرغ زعفرانی، تمامی ‌این دورچین‌های خوشمزه و سالم را در اطراف مرغ تزیین و چیدمان کنید. بهتر است آب مرغ را در کاسه‌ای جداگانه قرار دهید و در کنار مرغ زعفرانی و پلوی خوش‌طعم میل کنید.

فوت ‌و ‌فن مهم در طرز تهیه مرغ زعفرانی

نکته اول: در کنار دستور پخت مرغ زعفرانی بهتر است برنجی مناسب تهیه کنید؛ استفاده از باقالی‌پلو در کنار مرغ مجلسی بسیار مرسوم است. درصورتی‌که به پخت این پلو علاقه‌ای ندارید، طرز تهیه زرشک پلوی زعفرانی نیز در کنار مرغ بسیار دلچسب و خوشمزه است. پس به فکر چلو یا پلوی مناسب با ته‌دیگ زیبا نیز باشید.

نکته دوم: بسیاری از افراد از روغن سرخ‌کردنی برای طبخ مرغ استفاده می‌کنند. پیشنهاد می‌شود برای تهیه مرغ زعفرانی از کره استفاده کنید. عطر و طعم کره در کنار زعفران بی‌نظیر می‌شود.

نکته سوم: هرچند زعفران بوی خوبی برای مرغ ایجاد می‌کند، برخی دوست دارند قبل از استفاده از زعفران، به طور کامل بوی مرغ گرفته شود؛ برای از بین بردن بوی مرغ می‌توانید تکه‌های فلفل تند یا فلفل دلمه را به مرغ درحال پخت اضافه کنید.

نکته نهایی: به غیر از مرغ محلی، طبع مرغ ماشینی سرد است و نکته جالب اینکه زعفران طبعی گرم دارد. برای سلامتی بیشتر توجه به اعتدال در طبایع امری ضروری است. مرغ زعفرانی سرشار از مواد پروتئینی و حاوی مواد معدنی و ترکیبات آلی است و استفاده از آن در سیستم تغذیه بسیار مفید است.

کلام آخر

همان‌طور که مطالعه کردید، طرز تهیه مرغ زعفرانی کار پیچیده‌ای نیست و به تعداد آشپزها می‌توان دستور پختی متفاوت برای آن تعریف کرد. استفاده از زعفران مرغوب و باکیفیت بسیار اهمیت دارد. زعفران اصل را از مراکز خرید حرفه‌ای و مجرب خریداری کنید. چراکه تقلب در عرصه فروش این ادویه گران‌بها بسیار زیاد است. از شیوه دم‌کردن زعفران به‌درستی تبعیت کنید. در شروع به کار آشپزی، ابتدا زعفران را دم کنید. درصورتی‌که زمان لازم را برای دم‌کردن زعفران اختصاص ندهید، عطر و طعم شگفت‌انگیز آن، فضا را آکنده از بوی بهشتی نخواهد کرد. از خواص زعفران برای کبد، سیستم گوارش و سلامتی غافل نشوید و مقدار مناسبی از آن را در برنامه غذایی روزانه جای دهید.

برگرفته شده از سایت همه چیز مگ (https://hamechizmag.com/)

 

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.