نقرس چه بیماری است؟چه چیزهایی برای نقرس خوب است؟

نقرس چه بیماری است؟چه چیزهایی برای نقرس خوب است؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”نقرس چه بیماری است؟چه چیزهایی برای نقرس خوب است؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

نقرس یک اصطلاح عمومی برای انواع بیماری ها است که در اثر تجمع اسید اوریک ایجاد می شود. این تجمع معمولاً روی پاهای شما تأثیر می گذارد.اگر مبتلا به نقرس هستید ، احتمالاً تورم و درد در مفاصل پا ، به ویژه انگشت بزرگ پا احساس می کنید. درد ناگهانی و شدید یا حملات نقرس می تواند احساس کند پای شما در حال آتش سوزی است.

علائم نقرس چیست؟

برخی از افراد اسید اوریک بیش از حد در خون دارند ، اما هیچ علامتی ندارند. به این نقرس بدون علامت گفته می شود.

برای نقرس حاد ، علائم به سرعت از تجمع کریستال های اسید اوریک در مفصل بروز می کنند و ۳ تا ۱۰ روز ادامه دارند.

درد و تورم شدیدی خواهید داشت و ممکن است مفصل شما احساس گرما کند. بین حملات نقرس علائمی نخواهید داشت.

اگر نقرس را درمان نکنید ، ممکن است مزمن شود. توده های سخت موسوم به توفی در نهایت می توانند در مفاصل و پوست و بافت نرم اطراف آنها ایجاد شوند. این رسوبات می توانند به طور دائمی به مفاصل شما آسیب برسانند.

درمان سریع برای جلوگیری از مزمن شدن نقرس مهم است. دانستن چگونگی تشخیص علائم می تواند به شما کمک کند قبل از نقرس به پزشک خود مراجعه کنید می تواند باعث مشکلات دائمی شود.در ادامه ببینیم چه چیزهایی برای نقرس خوب است؟

علت نقرس چیست؟

تجمع اسید اوریک در خون شما از تجزیه پورین ها باعث نقرس می شود.

برخی شرایط خاص ، مانند خون و اختلالات متابولیسم یا کم آبی بدن ، باعث تولید بیش از حد اسید اوریک در بدن می شود.

یک مشکل کلیه یا تیروئید یا یک اختلال ارثی ، می تواند حذف اسید اوریک اضافی را برای بدن شما دشوار کند.

چه چیزهایی برای نقرس خوب است؟

نقرس در چه افرادی بیشتر است؟

والدین ، ​​خواهر و برادرها یا سایر اعضای خانواده مبتلا به نقرس داشته باشید
داروهایی مانند ادرار آور و سیکلوسپورین مصرف کنید
به بیماری مانند فشار خون بالا ، بیماری کلیوی ، بیماری تیروئید ، دیابت یا آپنه خواب مبتلا باشید
در برخی از افراد مبتلا به نقرس ، رژیم غذایی دلیل این امر است. ببینید کدام غذاها به ویژه از نظر پورین های تولید کننده نقرس زیاد هستند.

تشخیص نقرس

پزشک می تواند بر اساس بررسی سابقه پزشکی ، معاینه فیزیکی و علائم شما نقرس را تشخیص دهد. پزشک احتمالاً تشخیص شما را بر این اساس قرار می دهد:

شرح درد مفصل شما
چند بار درد شدید در مفصل خود تجربه کرده اید
ناحیه قرمز یا متورم است
پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش بررسی تجمع اسید اوریک در مفصل شما را انجام دهد. نمونه ای از مایعات گرفته شده از مفصل شما می تواند حاوی اسید اوریک باشد. پزشک همچنین ممکن است بخواهد از مفصل شما اشعه ایکس بگیرد.

اگر علائم نقرس دارید ، می توانید با مراجعه به پزشک مراقبت های اولیه خود شروع کنید. اگر نقرس شدید باشد ، ممکن است لازم باشد به یک متخصص بیماری های مفصلی مراجعه کنید.

درمان نقرس

در صورت عدم درمان ، نقرس در نهایت می تواند منجر به آرتروز شود. این وضعیت دردناک می تواند مفصل شما را برای همیشه آسیب دیده و متورم کند.

برنامه درمانی که پزشک توصیه می کند به مرحله و شدت نقرس شما بستگی دارد.

داروها برای درمان نقرس به یکی از دو روش کار می کنند: آنها درد را تسکین می دهند و التهاب را کاهش می دهند ، یا با کاهش سطح اسید اوریک از حملات نقرس در آینده جلوگیری می کنند.

داروهای تسکین دهنده درد نقرس عبارتند از:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین (بوفرین) ، ایبوپروفن (Advil ، Motrin) و ناپروکسن (Aleve)
کلشی سین (Colcrys ، Mitigare)
کورتیکواستروئیدها

داروهایی که از حملات نقرس جلوگیری می کنند عبارتند از:

مهارکننده های گزانتین اکسیداز مانند آلوپورینول (لوپورین ، زیلوپریم) و فبوکوستات (یولریک)
پروبنسید (پروبالان)
همراه با داروها ، پزشک ممکن است تغییر سبک زندگی را برای کمک به مدیریت علائم و کاهش خطر حملات نقرس در آینده توصیه کند. به عنوان مثال ، پزشک ممکن است شما را تشویق کند:

لاغر شدن
ترک سیگار
داروها و تغییر سبک زندگی تنها راه کنترل نقرس نیست. چند روش درمانی جایگزین نیز نویدبخش بوده است.

غذاهایی که برای نقرس خوب نیستند:

برخی از غذاها به طور طبیعی سرشار از پورین هستند ، بدن آنها را به اسید اوریک تجزیه می کند. اکثر مردم با غذاهای پر پورین مشکلی ندارند. اما اگر بدن شما در آزادسازی اسید اوریک اضافی مشکل دارد ، ممکن است بخواهید از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها اجتناب کنید ، مانند:

گوشت قرمز
غذاهای دریایی خاص
نوشیدنی های شیرین شده با شکر و غذاهای حاوی فروکتوز قند نیز می توانند مشکل ساز شوند ، حتی اگر حاوی پورین نباشند.

برخی غذاها به کاهش سطح اسید اوریک در بدن کمک می کنند. در صورت ابتلا به نقرس ، یاد بگیرید کدام غذاها گزینه خوبی هستند.

جراحی نقرس

نقرس به طور معمول بدون جراحی قابل درمان است. اما بعد از سالها ، این وضعیت می تواند به مفاصل آسیب برساند ، تاندون ها را پاره کرده و باعث ایجاد عفونت در پوست روی مفاصل شود.

رسوبات سختی که توفی نامیده می شوند ، می توانند روی مفاصل و جاهای دیگر مانند گوش شما جمع شوند. این توده ها ممکن است دردناک و متورم باشند و می توانند به طور دائمی به مفاصل شما آسیب برسانند.

سه روش جراحی برای درمان توفی:

جراحی برداشتن توفی
جراحی همجوشی مفصل
جراحی تعویض مفصل
پزشک شما کدام یک از این جراحی ها را توصیه می کند به میزان آسیب ، محل قرارگیری توفی و ​​ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. بیاموزید که چگونه جراحی می تواند به ایجاد ثبات در مفاصل ضعیف شده توسط نقرس کمک کند.

عوامل تحریک کننده نقرس

برخی از غذاها ، داروها و شرایط خاص می توانند علائم نقرس را ایجاد کنند. ممکن است لازم باشد از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی مانند این مواد که سرشار از پورین هستند ، اجتناب کرده و آنها را محدود کنید:

گوشت قرمز و گوساله
ماهی ، گوش ماهی ، صدف و ماهی آزاد
نوشابه های گازدار
آب میوه
برخی از داروهایی که برای مدیریت سایر شرایط مصرف می کنید سطح اسید اوریک را در خون افزایش می دهد.

در صورت مصرف هر یک از این داروها با پزشک خود صحبت کنید:

داروهای ادرار آور ، یا قرص های آب
آسپرین
داروهای کاهش دهنده فشار خون ، مانند مسدود کننده های بتا و مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II

سلامتی شما همچنین ممکن است عاملی برای شعله ور شدن باشد. همه این شرایط به نقرس مرتبط بوده اند:

چاقی
دیابت یا پیش دیابت
کمبود آب بدن
آسیب دیدگی مفصل
عفونت ها
نارسایی احتقانی قلب
فشار خون بالا
بیماری کلیوی
گاهی اوقات می توان سخت دانست که کدام یک از این عوامل در پشت حملات نقرس است. یادداشت برداری یک روش برای پیگیری رژیم غذایی ، داروها و سلامتی برای کمک به شناسایی علت علائم است.

پیشگیری از نقرس

در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از نقرس انجام دهید:

میزان غذای غنی از پورین مانند صدف ، گوشت بره ، گوشت گاو  و گوشت اندام را محدود کنید.
یک رژیم غذایی کم چربی و لبنی بخورید که سرشار از سبزیجات است.
لاغر شدن
سیگار نکش.
ورزش.
هیدراته بمانید.
اگر شرایط پزشکی دارید یا از داروهایی استفاده می کنید که خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد ، از پزشک خود بپرسید که چگونه می توانید خطر حملات نقرس را کاهش دهید.

چه چیزهایی برای نقرس خوب است؟
نقرس با توفوس

وقتی بلورهای اسید اوریک برای مدت طولانی در مفاصل جمع می شوند ، رسوبات سختی به نام توفی در زیر پوست ایجاد می کنند. بدون درمان ، این توفی می تواند به استخوان و غضروف آسیب برساند و مفاصل را به طور دائمی تغییر شکل دهد.

Tophi توده های متورم در اطراف مفاصل است که مانند گره هایی روی تنه درخت به نظر می رسد. آنها در مفاصل مانند انگشتان ، پا و زانوها و همچنین در گوش ها دیده می شوند. Tophi خود صدمه ای نمی زند ، اما التهابی که ایجاد می کند می تواند دردناک باشد.

گاهی توفی در بافت همبند خارج از مفاصل ایجاد می شود. برخی از مکانهای غیرمعمول را که ممکن است این رشد را پیدا کنید کشف کنید.

آیا نقرس دردناک است؟

بله ، نقرس می تواند دردناک باشد. در واقع ، درد در انگشت شست پا اغلب از اولین علائمی است که افراد گزارش می کنند. این درد با علائم آرتروز معمولی مانند تورم و گرما در مفاصل همراه است.

شدت درد نقرس ممکن است متفاوت باشد. درد در انگشت شست پا می تواند در ابتدا بسیار شدید باشد. پس از حمله حاد ، ممکن است به یک درد کسل کننده تبدیل شود.

درد ، و همچنین تورم و سایر علائم ، در نتیجه دفاع بدن (از طریق سیستم ایمنی بدن) در برابر بلورهای اسید اوریک در مفاصل است. این حمله منجر به ترشح مواد شیمیایی به نام سیتوکین ها می شود که التهاب دردناک را تقویت می کنند.در ادامه بخوانیم چه چیزهایی برای نقرس خوب است؟

آیا نقرس ارثی است؟

نقرس حداقل تا حدی به دلیل وراثت است. محققان ده ها ژن پیدا کرده اند که حساسیت افراد به نقرس را افزایش می دهد ، از جمله SLC2A9 و ABCG2. ژن های مرتبط با نقرس میزان اسید اوریک بدن را در خود نگه داشته و آزاد می کنند.

به دلیل عوامل ژنتیکی ، نقرس در خانواده ها ایجاد می شود. افرادی که والدین ، ​​خواهر و برادر یا بستگان نزدیک دیگری دارند و مبتلا به نقرس هستند ، احتمالاً خودشان به این بیماری مبتلا می شوند.

به احتمال زیاد ژن ها فقط زمینه نقرس را فراهم می کنند. عوامل محیطی ، مانند رژیم غذایی ، در واقع باعث بیماری می شوند.

چه چیزهایی برای نقرس خوب است؟

برخی از روش های تسکین دهنده نقرس در بطری داروخانه شما وجود ندارد. شواهد حاصل از مطالعات نشان می دهد که این داروهای طبیعی ممکن است به کاهش سطح اسید اوریک کمک کرده و از حملات نقرس جلوگیری کند:

گیلاس ترش
منیزیم
زنجبیل
سرکه سیب
کرفس
چای گزنه
قاصدک
اما ممکن است صرفاً خوردن این غذاها برای رام کردن نقرس کافی نباشد. بیاموزید چه مقدار از آنها را برای تأثیر بیشتر بر علائم شما مصرف می کند.

چگونه غذا بر نقرس تأثیر می گذارد؟

اگر نقرس دارید ، برخی از غذاها ممکن است با افزایش سطح اسید اوریک باعث حمله شوند.

غذاهای محرک معمولاً سرشار از پورین هستند ، ماده ای که به طور طبیعی در غذاها یافت می شود. هنگامی که پورین ها را هضم می کنید ، بدن شما اسید اوریک را به عنوان ماده زائد تولید می کند .

این مسئله برای افراد سالم نگران کننده نیست ، زیرا آنها اسید اوریک اضافی را به طور موثر از بدن خارج می کنند.

با این حال ، افراد مبتلا به نقرس نمی توانند اسید اوریک اضافی را به طور موثر حذف کنند. بنابراین ، یک رژیم غذایی با پورین بالا ممکن است اسید اوریک را تجمع داده و باعث حمله نقرس شود .

خوشبختانه ، تحقیقات نشان می دهد که محدود کردن غذاهای پر پورین و مصرف داروی مناسب می تواند از حملات نقرس جلوگیری کند .
غذاهایی که معمولاً حملات نقرس را تحریک می کنند شامل، گوشت قرمز ، غذاهای دریایی ، الکل هستند. آنها حاوی مقدار متوسط ​​تا زیاد پورین هستند .

با این حال ، یک قاعده استثنا دارد. تحقیقات نشان می دهد که سبزیجات پر پورین باعث حملات نقرس نمی شوند.

و جالب است که نوشیدنی های شیرین شده با فروکتوز و شیرین می توانند خطر حملات نقرس و نقرس را افزایش دهند ، حتی اگر غنی از پورین نباشند.

در عوض ، آنها ممکن است با تسریع در چندین فرآیند سلولی ، سطح اسید اوریک را افزایش دهند .

به عنوان مثال ، یک مطالعه شامل بیش از ۱۲۵۰۰۰ شرکت کننده نشان داد که افرادی که بیشترین فروکتوز را مصرف می کنند ، ۶۲٪ بیشتر در معرض خطر ابتلا به نقرس هستند .

از طرف دیگر ، تحقیقات نشان می دهد که محصولات لبنی کم چرب ، محصولات سویا و مکمل های ویتامین C با کاهش سطح اسید اوریک خون در جلوگیری از حملات نقرس کمک می کنند .

به نظر نمی رسد که محصولات لبنی پرچرب و پرچرب بر میزان اسید اوریک تأثیر بگذارد .

غذاها بسته به محتوای پورین می توانند سطح اسید اوریک شما را افزایش یا کاهش دهند. با این حال ، فروکتوز می تواند سطح اسید اوریک شما را افزایش دهد حتی اگر غنی از پورین نباشد.

چه چیزهایی برای نقرس خوب است؟

از چه غذاهایی باید خودداری کنید؟

اگر مستعد حملات ناگهانی نقرس هستید ، از مقصر اصلی – غذاهای با پورین بالا – خودداری کنید.

اینها غذاهایی هستند که بیش از ۲۰۰ میلی گرم پورین در هر ۳٫۵ اونس (۱۰۰ گرم) دارند.

همچنین باید از غذاهای حاوی فروکتوز بالا و همچنین غذاهای با پورین متوسط ​​که دارای ۱۵۰-۲۰۰ میلی گرم پورین در هر ۳٫۵ اونس هستند ، خودداری کنید. اینها ممکن است حمله نقرس را تحریک کنند.

در اینجا چند غذای اصلی با محتوای پر پورین ، غذاهای با پورین متوسط ​​و پر فروکتوز وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید

تمام گوشت های قرمز و جگر ، نان های شیرین است
ماهی: شاه ماهی ، ماهی قزل آلا ، ماهی خال مخالی ، ماهی تن ، ساردین ، ​​آنچوی ، گوساله و غیره
سایر غذاهای دریایی: گوش ماهی ، ​​میگو و قلیه
نوشیدنی های قندی: به خصوص آب میوه و نوشابه های شیرین
قندهای اضافه شده: عسل ، شهد گاو و شربت ذرت با فروکتوز بالا
مخمرها: مخمر تغذیه ای ، و سایر مکمل های مخمر
علاوه بر این ، از مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید ، کیک و کلوچه باید خودداری کنید. گرچه سرشار از پورین یا فروکتوز نیستند ، اما دارای عناصر غذایی کمی هستند و ممکن است سطح اسید اوریک شما را افزایش دهند .

اگر نقرس دارید چه غذاهایی باید بخورید؟

اگرچه یک رژیم غذایی مناسب برای نقرس بسیاری از غذاها را از بین می برد ، اما هنوز غذاهای کم پورین زیادی وجود دارد که می توانید از آنها لذت ببرید.

غذاها زمانی کم پورین در نظر گرفته می شوند که کمتر از ۱۰۰ میلی گرم پورین در هر ۳٫۵ اونس (۱۰۰ گرم) داشته باشند.

در اینجا برخی از غذاهای کم پورین وجود دارد که به طور کلی برای افراد مبتلا به نقرس بی خطر است:

میوه ها: همه میوه ها به طور کلی برای نقرس مناسب هستند. گیلاس حتی ممکن است با کاهش سطح اسید اوریک و کاهش التهاب ، از حملات جلوگیری کند
سبزیجات: همه سبزیجات خوب هستند ، از جمله سیب زمینی ، نخود فرنگی ، قارچ ، بادمجان و سبزیجات برگ سبز تیره.
حبوبات: همه حبوبات از جمله عدس ، لوبیا ، سویا و توفو خوب هستند.
آجیل: همه مغزها و دانه ها.
غلات کامل: این مواد شامل جو دوسر ، برنج قهوه ای و جو است.
محصولات لبنی: همه لبنیات بی خطر هستند ، اما به نظر می رسد لبنیات کم چرب بسیار مفید هستند
تخم مرغ
نوشیدنی ها: قهوه ، چای و چای سبز.
گیاهان و ادویه ها: همه گیاهان و ادویه ها.
روغن های گیاهی: از جمله روغن های کانولا ، نارگیل ، زیتون و کتان.

غذاهایی که می توانید در حد متوسط ​​مصرف کنید:

جدا از گوشت های اندام ، گوشت های شکار و ماهی های خاص ، بیشتر گوشت ها را می توان در حد متوسط ​​مصرف کرد. شما باید خود را به ۴-۶ اونس (۱۱۵–۱۷۰ گرم) از این مقدار چند بار در هفته محدود کنید.

آنها حاوی مقدار متوسط ​​پورین هستند که در نظر گرفته می شود ۱۰۰-۲۰۰ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم. بنابراین ، خوردن زیاد آنها ممکن است باعث حمله نقرس شود.

گوشت ها: این شامل مرغ ، گوشت گاو ،گوشت بره است.
ماهی های دیگر: ماهی قزل آلا تازه یا کنسرو شده به طور کلی دارای مقادیر کمتری پورین نسبت به سایر ماهی ها است.

غذاهایی که باید با نقرس بخورید شامل همه میوه ها و سبزیجات ، غلات کامل ، لبنیات کم چرب ، تخم مرغ و بیشتر نوشیدنی ها است. مصرف گوشت های غیر ارگانیک و ماهی مانند ماهی آزاد را در وعده های ۴–۶ اونس (۱۱۵–۱۷۰ گرم) چند بار در هفته محدود کنید.

سایر شیوه های زندگی برای کنار آمدن با نقرس:

جدا از رژیم غذایی ، چندین تغییر در سبک زندگی وجود دارد که می تواند به شما در کاهش خطر حملات نقرس و نقرس کمک کند.

کاهش وزن

اگر نقرس دارید ، حمل بیش از حد وزن می تواند خطر حملات نقرس را افزایش دهد.

این به این دلیل است که اضافه وزن می تواند شما را در برابر انسولین مقاوم کند و منجر به مقاومت به انسولین شود. در این موارد ، بدن نمی تواند از انسولین به درستی برای حذف قند از خون استفاده کند. مقاومت به انسولین همچنین باعث افزایش سطح اسید اوریک می شود .

تحقیقات نشان می دهد که کاهش وزن می تواند به کاهش مقاومت به انسولین و کاهش سطح اسید اوریک کمک کند .

با این اوصاف ، از رژیم لاغری پرهیز کنید – یعنی سعی کنید با خوردن خیلی کم وزن خود را خیلی سریع کاهش دهید. تحقیقات نشان می دهد که کاهش سریع وزن می تواند خطر حملات نقرس را افزایش دهد .

بیشتر تمرین کن

ورزش منظم راه دیگری برای جلوگیری از حملات نقرس است.

ورزش نه تنها می تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند ، بلکه همچنین می تواند سطح اسید اوریک را پایین نگه دارد.

یک مطالعه بر روی ۲۲۸ مرد نشان داد که کسانی که بیش از ۵ مایل (۸ کیلومتر) روزانه می دوند ۵۰٪ خطر نقرس دارند. این امر تا حدی به دلیل داشتن وزن کمتر بود .

هیدراته بمانید

هیدراته ماندن می تواند به کاهش خطر حملات نقرس کمک کند.

به این دلیل که مصرف کافی آب به بدن کمک می کند اسید اوریک اضافی را از خون خارج کرده و آن را در ادرار دفع کند .

اگر زیاد ورزش می کنید ، حفظ آب بدن از اهمیت بیشتری برخوردار است ، زیرا ممکن است مقدار زیادی آب از طریق عرق از دست دهید.

مکمل ویتامین C را امتحان کنید

تحقیقات نشان می دهد که مکمل های ویتامین C با کاهش سطح اسید اوریک ممکن است به جلوگیری از حملات نقرس کمک کند .

به نظر می رسد که ویتامین C این کار را با کمک به کلیه ها در حذف بیشتر اسید اوریک در ادرار انجام می دهد .

با این حال ، یک مطالعه نشان داد که مکمل های ویتامین C هیچ تاثیری بر نقرس ندارند.

تحقیقات در مورد مکمل های ویتامین C برای نقرس جدید است ، بنابراین قبل از نتیجه گیری قوی لازم است مطالعات بیشتری انجام شود.

چه چیزهایی برای نقرس خوب است؟

روغنهای اساسی برای نقرس

روغنهای اساسی مواد گیاهی هستند که در رایحه درمانی استفاده می شوند. تصور می شود برخی روغن ها دارای اثرات ضد التهابی ، تسکین دهنده درد و ضد باکتری هستند.

برخی از روغنهای اساسی مورد استفاده در درمان نقرس عبارتند از:

روغن گیاه لیمو
روغن دانه کرفس
عصاره روغن بومادران
عصاره برگ زیتون
دارچین چینی
می توانید در این روغن ها نفس بکشید ، روغن رقیق شده را روی پوست خود بمالید یا از برگ های خشک گیاه یک چای درست کنید. فقط روغن ها را در دهان خود نگذارید. بلع آنها ایمن نیست.

همیشه بهتر است قبل از استفاده از هر روش درمانی جایگزین با پزشک خود ، حتی درمانی که معمولاً بی خطر تلقی می شود ، مانند روغنهای اساسی. اگر از این روغن ها استفاده می کنید ، اقدامات احتیاطی ایمنی را دنبال کنید تا مطمئن شوید که واکنشی نشان نمی دهید.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.