نحوه مراقبت و تکثیر نخل ساگو چگونه است؟

نخل ساگو (Cycas revoluta) علیرغم نام رایجش، این یک درخت نخل واقعی نیست. این گیاهان نسبتاً کم رشد با شاخه های سبز بلند هستند، این گل جزءگروهی از گیاهان استوایی و نیمه گرمسیری باستانی که معمولاً از تنه ای رشد می کنند که منشعب نمی شود. میوه تولید می کند و گل نمی دهد . نخل ساگو بومی مناطق گرم ژاپن و جنوب چین است.

در آب و هوای سردتر، آنها اغلب به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می کنند. هنگامی که در باغ رشد می کنند، آنها را در اوایل بهار یا اواخر پاییز بکارید. این گیاهان بسیار کند رشد می کنند و سالانه تنها چند اینچ رشد می کنند و ممکن است هر سال فقط یک شاخه جدید تولید کنند. شاخ و برگ های پر مانند آن در یک حلقه متقارن رشد می کند. به طور کلی، زمانی که در زمین کاشته می شوند، در مقایسه با زمانی که در ظروف هستند، بزرگتر می شوند. پس از چندین سال، آنها ممکن است به ۲ تا ۳ فوت برسند. رسیدن به حداکثر ۱۰ فوت می تواند تا ۵۰ سال طول بکشد. این گیاه برای انسان و حیوانات خانگی سمی است.

نحوه رشد و مراقبت از نخل ساگو

نخل ساگو از محیط گرم و روشن قدردانی می کند، اگرچه نور شدید خورشید می تواند به شاخ و برگ آسیب برساند. آنها همچنین رطوبت را دوست دارند که با مه پاش منظم آنها با آب تمیز از یک بطری اسپری تکمیل می شود. همچنین می توانید ظرف گیاه را در سینی پر از آب و سنگریزه قرار دهید، البته تا زمانی که ته گلدان با آب تماس نداشته باشد. نشستن آب می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود.

این گیاهان به آبیاری بیش از حد و خاک با زهکشی ضعیف حساس هستند. بنابراین مطمئن شوید که سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود. برای کاشت ظروف گلدانی با سوراخ های زهکشی زیاد انتخاب کنید. بسیاری از باغبانان ترجیح می دهند از گلدان های تراکوتا بدون لعاب استفاده کنند زیرا رطوبت اضافی خاک می تواند از طریق گلدان متخلخل تبخیر شود.

نخل ساگو

میزان نور برای نخل ساگو

نخل ساگو نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می دهد. از قرار دادن آنها در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید. آفتاب سوزان بعدازظهر می تواند در تابستان پژمرده شود و شاخ و برگ ها را بسوزاند و سایه بیش از حد ممکن است باعث ایجاد برگ های پراکنده و گیاهی ناسالم شود. هنگامی که در داخل خانه رشد می کنید، یک پنجره روشن رو به شرق، غرب یا جنوب انتخاب کنید. گیاهان داخل خانه را می توان در هوای گرم به بیرون منتقل کرد تا زمانی که ظرف در معرض نور خورشید باشد.

خاک

نخل های ساگو در مورد خاک خود خیلی حساس نیستند، تا زمانی که زهکشی خوبی داشته باشند. خاک شنی که تا حدودی غنی از مواد آلی و pH خاک کمی اسیدی تا خنثی باشد ایده آل است. برای گیاهان کانتینری، مخلوط گلدانی ساخته شده برای کاکتوس یا نخل باید مناسب باشد.

میزان آب دهی

نخل ساگو تا حدودی به خشکی تحمل می کند، اما رطوبت متوسطی را در خاک ترجیح می دهد. هر زمان که خاک در اثر لمس خشک شد آبیاری کنید، مطمئن شوید که هرگز تا حدی که خاک خیس است آبیاری نکنید. در زمستان که گیاه به طور فعال رشد نمی کند، آبیاری را کمی کاهش دهید.

دما و رطوبت

این گیاهان عاشق شرایط گرم و مرطوب هستند. آنها می توانند برای مدت کوتاهی دمای سرد را تحمل کنند، اما یخ زدگی می تواند به شاخ و برگ آسیب برساند و دمای زیر ۲۳ درجه فارنهایت احتمالاً گیاه را از بین می برد. هنگامی که در داخل خانه رشد می کنید، کف ساگوی خود را از بادکش ها و جریان هوا از دریچه های گرمایش و تهویه مطبوع محافظت کنید. نوسانات شدید دما می تواند به گیاه آسیب برساند.

کود

هر ماه در طول فصل رشد (بهار تا پاییز) با کود مایع و با استفاده از نسبت ۱۸-۸-۱۸ (نیتروژن-فسفر-پتاسیم) که مطابق دستورالعمل بسته مخلوط می شود، کوددهی کنید. همچنین می توانید با رعایت دستورالعمل های بسته بندی، دو تا سه بار در طول فصل رشد از کود آهسته رهش استفاده کنید. برای محاسبه مقدار کود مورد نیاز خود، به ازای هر ۱۰۰ فوت مربع زمین به حدود ۱/۲ پوند کود نخل ساگو نیاز دارید. اگر ساگوی شما در خاک رس کاشته شده باشد، محیطی با متخلخل کمتر، به نصف مقدار کود نیاز خواهید داشت.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چرا باغبانی برای روحیه شما خوب است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

زمان هرس

فقط زمانی نخل ساگو را هرس کنید که برگها کاملاً قهوه ای شدند. زرد شدن برگها را دست نخورده نگه دارید. آنها ممکن است زیبا به نظر نرسند، اما همچنان در حال جذب مواد مغذی برای گیاه هستند. حذف برگ های زرد ممکن است باعث زرد شدن بیشتر شود و سلامت گیاه را بدتر کند. اگر باید برخی از شاخه ها را بردارید، مطمئن ترین آنها برای بریدن آنهایی هستند که در امتداد محیط پایین گیاه قرار دارند. با استفاده از قیچی هرس استریل شده یا هرس دستی، آنها را تا حد امکان به تنه برش دهید.

نحوه تکثیر نخل ساگو

تکثیر نخل معمولاً با کاشت بذر انجام می شود. اما این فرآیند بیشتر طول می کشد و اغلب بی اثر است. تکثیر از طریق تقسیم سریعتر و آسانتر راه است. نخل ساگو توله‌ها یا توله‌هایی را ایجاد می‌کند که شبیه گیاهان بچه‌دار هستند که به‌صورت خوشه‌ای در پایه گیاه رشد می‌کنند. جدا کردن توله ها از گیاه مادر باعث کاهش ازدحام، رقابت برای آب و گردش بیشتر هوا در اطراف پایه گیاه می شود. بهترین زمان برای پیوند این توله ها اوایل بهار یا اواخر پاییز است. در اینجا نحوه پرورش افست آورده شده است:

اگر نخل ساگو با آفست یا شاخه های بچه دارید، می توانید گیاه را تقسیم کنید. شما به یک ماله دستی، چاقو یا قیچی نیاز دارید. کانتینر؛ و خاک با زهکش مناسب برای درختان خرما. قبل از استفاده، ابزارها را با محلول حاوی الکل یا سفید کننده استریل کنید.

برخی از آفست ها به راحتی به هم متصل می شوند و به راحتی با یدک کش جدا می شوند، یا ممکن است لازم باشد از قیچی، چاقو یا ماله دستی خود برای باز کردن یا بریدن آفست استفاده کنید.

افست را برای چند روز در یک سینی در مکانی سایه دار قرار دهید تا برش خشک شود و پینه شود. پینه به دور نگه داشتن بیماری ها از گیاه کمک می کند.
یک گلدان را تا حدی با خاک با زهکشی خوب پر کنید. گلدان باید فقط حدود ۲ اینچ بزرگتر از محیط آفست باشد و گلدان نیز باید حدود دو اینچ فضای رشد در پایین داشته باشد. شاخه ها را در گلدان قرار دهید و کناره ها را با خاک گلدان پر کنید. به طور کامل آب دهید.

گیاه را در یک مکان آفتابی در داخل خانه یا یک نقطه سایه بیرون قرار دهید. باید چند ماه طول بکشد تا ریشه زایی رخ دهد. بین دو آبیاری اجازه دهید تا گیاه خشک شود.

نخل ساگو

آفات رایج

نخل ساگو با آفات یا بیماری ها مشکل جدی ندارد. اما کنه های فلس و عنکبوتی می توانند مشکل ساز شوند. مراقب آسیب یا تغییر رنگ شاخ و برگ و همچنین حشرات ریز در بین شاخه ها باشید. قبل از روی آوردن به مواد شیمیایی خشن تر، سعی کنید از یک حشره کش ارگانیک مانند صابون حشره کش یا روغن چریش استفاده کنید و مطمئن شوید که گیاه شما رطوبت و جریان هوای کافی دارد.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.