مضرات شکر برای سلامتی ،۱۰ دلیل برای محدود کردن مصرف شکر

مضرات شکر برای سلامتی ،۱۰ دلیل برای محدود کردن مصرف شکر

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” مضرات شکر برای سلامتی ،۱۰ دلیل برای محدود کردن مصرف شکر” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

همه دوست دارند از غذاهای شیرین استفاده کنند ، اما تعداد کمی از افراد به میزان قندی که در روز مصرف میکنند فکر میکنند.همراه با قندهای موجود در مواد غذایی مانند میوه و شیر ، قند به بسیاری از محصولات غذایی دیگر اضافه می شود. این ماده در نوشابه ، آب نبات ، کیک ، کلوچه ، محصولات شیر ​​مانند بستنی و غیره است. شکر تصفیه شده فاقد ویتامین ، مواد معدنی ، فیبر ، پروتئین و مواد مغذی ضروری دیگری است که برای سلامتی شما مهم هستند.امروز میخواهیم مضرات شکر برای سلامتی را بخوانیم.

مضرات شکر برای سلامتی

در اینجا ۱۰ دلیل اصلی برای محدود کردن مصرف شکر آورده شده است.

۱- منجر به افزایش وزن می شود

با مصرف بسیاری از خوراکی ها و نوشیدنی های شیرین ، افراد (به ویژه کودکان) بیشتر در معرض خطر چاقی قرار دارند.

مطالعه ای در سال ۲۰۰۱ که در The Lancet منتشر شده است گزارش می دهد که مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین شده با قند با چاقی در کودکان ارتباط دارد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ در مجله بین المللی چاقی منتشر شد ، نقش احتمالی نوشیدنی های شیرین قند را در افزایش خطر چاقی نیز تأیید کرد.

کالری خالی موجود در قند از سوزاندن چربی در سلول های شما جلوگیری کرده و همچنین میزان انسولین را به سمت بالا سوق می دهد و با متابولیسم بدن مخلوط می شود. همه این عوامل مسئول افزایش وزن هستند.

یک رژیم غذایی شیرین باعث می شود بدن شما لیپوپروتئین لیپاز تولید کند ، نوعی آنزیم که بدن شما را به ذخیره مواد غذایی در سلول های چربی ترغیب می کند.

مضرات شکر برای سلامتی

ادامه مطلب مضرات شکر برای سلامتی  :

۲-شکر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد

قند اضافی دلیل شناخته شده مقاومت به انسولین و افزایش انسولین در خون است ، که از عوامل اصلی در ابتلا به دیابت نوع ۲ است که اکنون حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان را رنج می دهد. وقتی قند بیشتری می خورید ، منجر به تجمع رسوبات چربی در اطراف کبد می شود. اضافه کاری ، بر عملکرد پانکراس تأثیر می گذارد ، که به نوبه خود منجر به مقاومت به انسولین می شود.

وقتی بدن در برابر انسولین مقاوم شود ، سلولهای بتا در پانکراس در نهایت آسیب می بینند و توانایی تولید انسولین کافی را از دست می دهند.

یک مطالعه اخیر در سال ۲۰۱۶ به این نتیجه رسیده است که یک رژیم غذایی با فروکتوز بالا باعث ایجاد چربی خون و مقاومت به انسولین در بافت کبدی و چربی می شود.

۳-باعث مشکلات کبدی می شود

رژیم غذایی سرشار از قند می تواند بر سلامت کبد شما تأثیر بگذارد. شکر از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است که در کبد متابولیزه شده و به لیپید تبدیل می شود. بنابراین ، قند اضافی به معنای کار بیشتر برای کبد و تولید بیش از حد چربی است که به نوبه خود بر عملکرد کبد تأثیر می گذارد.

همچنین ، مصرف زیاد قند باعث افزایش سطح انسولین در بدن و همچنین منجر به تجمع چربی در سلول های کبدی می شود. این به نوبه خود باعث التهاب و ایجاد زخم در کبد می شود.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ که در ژورنال هپاتولوژی منتشر شده است گزارش می دهد که مصرف منظم نوشیدنی های شیرین قند خطر ابتلا به بیماری کبد چرب ، به ویژه در افراد دارای اضافه وزن و چاقی را افزایش می دهد.

ادامه مطلب مضرات شکر برای سلامتی  :

۴- قلب را آسیب می زند

شکر به هیچ وجه برای سلامت قلب شما مفید نیست. در حقیقت ، این ماده از چربی ها مضرتر است زیرا قند به قلب و رگ های شما آسیب می رساند ، که به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و حمله قلبی را افزایش می دهد.

فروکتوز موجود در قند میزان لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا کلسترول “بد”) را افزایش می دهد و همچنین عروق شما را منقبض می کند. همزمان ، سطح انسولین را افزایش می دهد ، که سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می کند ، فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در قلب باز منتشر شد ، گزارش می دهد که افرادی که ۲۵ درصد یا بیشتر کالری خود را از قندهای اضافه شده مصرف می کنند ، سه برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی هستند.

ادامه مطلب مضرات شکر برای سلامتی  :

مضرات شکر برای سلامتی

۵- باعث اضطراب و افسردگی می شود

رژیم غذایی شیرین همچنین با افزایش خطر اضطراب ، تحریک پذیری ، تغییرات خلقی و حتی افسردگی ارتباط دارد.

برای عملکرد صحیح مغز به تأمین مداوم مواد شیمیایی مانند گلوکز و انسولین نیاز دارد. با این حال ، هنگامی که مغز شما به دلیل مصرف زیاد قند ، مقدار زیادی از این مواد شیمیایی را دریافت می کند ، منجر به بی قراری و اضطراب می شود.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است ، حاکی از آن است که رژیم های با شاخص گلیسمی بالا ممکن است یک عامل خطر برای افسردگی در زنان یائسه باشد.

۶-به سلامت دهان و دندان ضعیف کمک می کند

غذاها و نوشیدنی های شیرین به سادگی برای سلامت دندان و دهان شما مضر هستند.باکتری های زیادی در داخل دهان وجود دارد که از قند تغذیه می کنند.

باکتری ها از فروکتوز قند برای ایجاد اسید لاکتیک استفاده می کنند که مینای دندان را از بین می برد و باعث مشکلات دهانی مانند حفره ها و همچنین بوی بد دهان می شود.

مطالعه ای در سال ۲۰۰۳ که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است گزارش می دهد که قند و سایر کربوهیدرات های قابل تخمیر باعث تولید اسید باکتری های داخل دهان و کاهش سطح pH می شوند. این به نوبه خود منجر به مین زدایی دندان می شود.

مضرات شکر برای سلامتی

۷-مصرف زیاد قند و شکر شما را بی خواب میکند

وقتی صحبت از خواب آشفته است ، می توانید تقصیر را به گردن دسری که بعد از شام خورده اید ، بیندازید. بله ، قند نیز با کم خوابی در ارتباط است.

یک مطالعه ۲۰۱۶ که در Journal of Clinical Sleep Medicine منتشر شده است گزارش می دهد که مصرف فیبر کم و چربی اشباع و قند زیاد با خواب سبکتر و ترمیم کمتر همراه با تحریک بیشتر مرتبط است.

مصرف غذاهای شیرین همچنین فعالیت اورکسین را که یک انتقال دهنده عصبی است و به تنظیم تحریک ، بیداری و اشتها کمک می کند ، سرکوب می کند.

۸- سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند

مصرف زیاد قند همچنین سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند و شما را در برابر سرماخوردگی ، آنفولانزا و سایر عفونت ها آسیب پذیر می کند.

شکر با رقابت با ویتامین C برای فضای موجود در آن سلول ها ، بر گلبول های سفید خون شما تأثیر می گذارد. گلبول های سفید خون برای از بین بردن باکتری ها و ویروس ها به ویتامین C نیاز دارند. بنابراین ، هرچه قند بیشتری مصرف کنید ، ویتامین C کمتری می تواند به گلبول های سفید خون شما وارد شود ، در نتیجه ایمنی ضعیف می شود.

ایمنی ضعیف نه تنها شما را در برابر عفونت ها ، ویروس ها ، آنفولانزا و سرماخوردگی بلکه در برابر سرطان و سایر بیماری های تهدید کننده زندگی آسیب پذیر می کند.

۹- بر سلامت مغز تأثیر می گذارد

قند اضافی می تواند عملکرد شناختی را مختل کند. قند زیاد می تواند پروتئین های بدن را که برای حافظه و پاسخ دهی لازم هستند کاهش دهد. این می تواند باعث به یادآوردن مواردی مانند مکانهایی که کلیدهای خود را قرار می دهید یا مواردی را که از بازار می گیرید به مشکل بخورد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در ژورنال فیزیولوژی منتشر شد ، گزارش می دهد که یک رژیم غذایی سرشار از فروکتوز با کاهش سرعت مغز بر یادگیری و حافظه تأثیر می گذارد.

مصرف زیاد قند همچنین با درگیر کردن مولکول های مورد نیاز برای متابولیسم انرژی و قابلیت انعطاف پذیری سیناپسی ، سیگنالینگ انسولین را مختل می کند. فعالیت سیناپسی آسیب دیده به این معنی است که ارتباط بین سلولهای مغز مناسب نیست.

علاوه بر این ، مصرف زیاد قند با سندرم متابولیک در مغز مرتبط است ، مجموعه ای از شرایط که می تواند منجر به کاهش عملکرد شناختی و همچنین تغییر در ساختار مغز شود.

ادامه مطلب مضرات شکر برای سلامتی  :

مضرات شکر برای سلامتی

۱۰- پیری پوست را تسریع می کند

نکته آخر اینکه کمترین میزان قند برای پوست شما مفید نیست.

مصرف قند منجر به فرایندی می شود که به عنوان گلیکاسیون شناخته می شود و باعث می شود پیرتر از سن خود به نظر برسید. در طول گلیكس ، قند پروتئین هایی مانند كلاژن و الاستین را كه برای پوستی صاف و انعطاف پذیر مهم هستند ، متصل كرده و به آنها آسیب می رساند. در واقع ، انجام گلیكس باعث می شود كه پوست شما دچار افتادگی و ایجاد چین و چروك شود.

شکر همچنین باعث ایجاد التهاب در بدن می شود که به نوبه خود باعث آکنه ، چین و چروک و پیری زودرس می شود.

علاوه بر این ، مصرف قند با سطح بالای قند خون مرتبط است ، که می تواند آنتی اکسیدان های محافظ پوست را کاهش دهد. این باعث حساسیت بیشتر پوست در برابر آفتاب می شود ، عامل مهم دیگر پیری زودرس پوست.

نکاتی برای کاهش مصرف قند:

غذاهای سالم برای قلب مانند میوه ها ، پروتئین های بدون چربی ، سبزیجات و غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
به جای نوشابه ، آب ساده یا لیمو را انتخاب کنید.
از غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده که دارای قند زیادی هستند خودداری کنید.
از شروع صبح خود با صبحانه پر از شکر خودداری کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.