چیزی درباره مراقبه با آینه شنیده اید؟

lمدیتیشن آینه ای دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: مراقبه ای که در مقابل آینه تمرین می کنید. آره! درست شنیدی و اگرچه ممکن است کمی دلهره آور یا متفاوت از یک مدیتیشن معمولی به نظر برسد، نگاه کردن به خود در آینه راهی قدرتمند برای اتصال به خود واقعی شماست. مدیتیشن های هدایت شده فواید قدرتمند بسیاری برای سلامت روان و ذهنیت شما دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر  درباره مراقبه با آینه به ادامه مطلب بروید!

در اینجا یک تمرین فکری سریع و آموزنده وجود دارد که می توانید برای تجربه این موضوع انجام دهید:

تصور کنید در یک رویداد تجاری یا حرفه ای شرکت می کنید. قبل از اینکه خانه را ترک کنید، احتمالاً به این فکر کرده اید که چه بپوشید و دیگران چگونه می توانند لباس بپوشند – در حال حاضر، لباس مبدل خاصی به تن کرده اید.

وقتی به مراسم می‌رسید و در آستانه‌ی فضای جلسه می‌ایستید، ممکن است خودتان را جمع کنید و سپس شروع کنید به شنا کردن در دریای چهره‌ها و بدن‌ها. حالا شما کی هستید؟ احساس کنید که چگونه ممکن است خود را معرفی کنید و بدن شما در آن لحظه چه احساسی دارد. واقعاً خودتان را در این موقعیت تصور کنید: حالت چهره شما چیست؟ وضعیت شما چطور است؟ بگذارید همه چیز اجرا شود و توجه داشته باشید.

حالا تصور کنید که یک همکار را در سراسر اتاق می بینید. این شخصی است که شما دوست دارید اما آنقدرها هم نمی شناسید – هنوز هم – چهره ای آشنا! شما به آن طرف می روید و شما و این شخص کمی صحبت می کنید. اصلا رفتارت عوض شده؟ فکر می کنید چگونه می توانید خود را به این فرد معرفی کنید؟

واقعاً تفاوت را از اولین ارائه خود تا ارائه بعدی بررسی کنید.

تصور کنید که از آن طرف اتاق، دوست عزیزی را می بینید که دهه ها سال است او را می شناسید به آن سمت می روی. اکنون شما و دوستتان در یک میز  محصور شده‌اید، و حالا به فکر سرو  غذاهای مختلف هستید. در بدن خود احساس کنید که این تعامل جدید چگونه است و چگونه در آن هستید.

فقط با این تمرین فکری ساده، می توانید ببینید که بسته به محیط و موقعیتمان چقدر خودمان را متفاوت نشان می دهیم. این به خودی خود یک مشکل نیست. در واقع، تغییر رفتارهایمان با توجه به محیط خود می تواند بسیار هوشمندانه و متفکرانه باشد.

مراقبه با آینه

ما چه کی هستیم؟

چند سال پیش، من رئیس و مدیرعامل یک شرکت رسانه‌ای محلی بودم و همه چیزهایی که در کنار آن بود – سمت‌های هیئت مدیره، انجمن‌های تجاری انحصاری، تعاملات جالب با رهبران مدنی و تجاری محلی.

اخیراً، من از یک موقعیت سطح بالا در دولت محلی خود کناره گیری کردم تا در نقشی کمتر ساختارمند و مشاوره ای کار کنم و کار مربیگری زندگی خود را عمیق تر کنم.

کنار گذاشتن عناوین و پرستیژ و قدرت همراهش قطعا جالب بوده است. اکنون که با دیگران در حال گذار کار می‌کنم، اغلب می‌شنوم: «نمی‌دانم واقعاً کی هستم»، «از آنچه ممکن است پیش‌روی من باشد می‌ترسم» و ترس‌های مشابه.

«طبیعت واقعی ما مانند یک جواهر گرانبها است: اگرچه ممکن است به طور موقت در گل دفن شود، اما کاملاً درخشان و بدون تأثیر باقی می ماند. ما به سادگی باید آن را کشف کنیم.» – پما چودرون

متأسفانه، ما می‌توانیم آنقدر به تناسب با نقش‌های مورد انتظارمان و بازخورد مثبتی که از موفقیت در آنها می‌گیریم عادت کنیم، که احساس عمیق‌ترین خودمان را از دست بدهیم. وقتی عناوین و اعتبار از بین می رود، ما کی هستیم؟

خبر خوب این است که برای درک بهتر ماهیت واقعی خود لازم نیست منتظر یک تغییر بزرگ در شغل یا زندگی شخصی خود باشیم. این امکان وجود دارد که هم عمیق‌ترین خودمان را کشف کنیم و هم بدون بی‌صادق بودن، با هر مقدار محافظتی که در آن لحظه احساس می‌کنیم به آن نیاز داریم، در جهان بیرون باشیم.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “مراقبه یا مدیتیشن چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

 مدیتیشن با آینه کمک میکند تا خودتان را بهتر بشناسید

یکی از بهترین راه‌ها برای کشف و تعامل با طبیعت عمیق‌تر، نگاه کردن به آینه است. به آن فکر کنید: مشاهده انعکاس خود در آینه یک عادت روزانه است، عادتی که زیاد به آن فکر نمی کنیم. اما مشاهده واقعی چهره منعکس شده شما بینش ارزشمندی را ارائه می دهد.

ممکن است فکر کنید که نگاه کردن به خود برای مدت طولانی کمی خودشیفتگی است، اما این تمرین به معنای عقب‌نشینی و انتقاد یا تحسین بازتاب نیست. این در مورد روبرو شدن با کسی است که واقعاً هستید.

نحوه انجام مراقبه با آینه چگونه است؟

این راهنمای گام به گام را دنبال کنید تا قدرت مدیتیشن آینه ای را تجربه کنید:

۱- یک مکان ساکت (و یک آینه!) بیابید که در آن برای مدتی مزاحم نباشد. دستگاه های دیجیتال(تلفن همراه ،تبلت،لپ تاپ) خود را خاموش یا خارج از اتاق بگذارید.

۲- در یک موقعیت نشسته راحت قرار بگیرید، جایی که وسوسه نشوید جابجا شوید و وضعیت خود را تغییر دهید. چشمان خود را ببندید و برای مدتی به آرامی و به طور طبیعی نفس بکشید. به احساس بدن خود توجه کنید. آیا احساس تنش می کنید؟ ترس؟ عدم قطعیت؟ کنجکاوی؟ هر چه هست، فقط بدون قضاوت آن را یادداشت کنید. اجازه دهید نفس به طور طبیعی جریان یابد.

۳- حالا چشمانتان را باز کنید و در آینه به خودتان نگاه کنید. فوراً به آنچه می بینید و فکر می کنید توجه کنید. بیشتر ما بدون اینکه واقعاً نگاه با بصیرت به خود کنیم در آینه به خودمان نگاه می کنیم. یا اگر به دنبال آن هستیم، به طور کلی یک روایت در حال اجرا وجود دارد که همراه است. به اولین برداشت ها توجه کنید و سپس بگذارید آنها از بین بروند.

۴- به نگاه کردن به آینه ادامه دهید. تجربه شما چیست؟ برخی از افراد از ماهیت بسیار انتقادی افکار خود ناراحت می شوند، برخی دیگر از بیان چهره خود در پاسخ شگفت زده می شوند. برخی دیگر چهره را به صورت سیال تجربه می کنند، یا سایه هایی را می بینند که از روی صورت عبور می کنند، تقریباً مانند یک سیستم آب و هوا.

۵- هر تجربه ای که دارید، با آن بمانید و آن را در ذهن خود یادداشت کنید. ممکن است نگاه شما نرم شود و تمرکز کمتری داشته باشد. چگونه بر درک شما تأثیر می گذارد؟

ممکن است بخواهید حس شفقت را به انعکاس خود بیاورید، تا مکان هایی را که چهره شما منعکس کننده خستگی یا اندوه است، یادداشت کنید. با این چهره و خودی که به بیرون به دنیای همیشه در حال تغییر و اغلب دشوار می نگرد، با دلسوزی بنشین.

۶- آیا وقتی عمیق نگاه می کنید، احساسی از خود وجود دارد؟ یا در حال تجربه یک تغییر عمیق در دیدگاه هستید؟

آیا می توانید به جای استفاده از آینه به عنوان ابزاری برای نگاه انتقادی و یافتن راه هایی برای خوش پوش تر کردن لباس خود برای بقیه جهان، زمان آرام و تامل برانگیزی را با خود بگذرانید و جواهر موجود در آن را کشف کنید؟

۷- هنگامی که ۵ تا ۱۰ دقیقه با خود (و بازتاب خود به صورت مجازی و تحت اللفظی) نشسته اید، گام نهایی شما این است که لحظه ای را برای پردازش تجربه و بینش هایی که ممکن است در طول آن داشته اید اختصاص دهید.

نحوه انجام مراقبه با آینه
مراقبه با آینه

این تمرین که به طور منظم انجام می شود، می تواند بینشی را در مورد روش هایی که از طریق آن خودتان را قضاوت می کنید، ارائه دهد. می تواند راه هایی را ارائه دهد که از طریق آنها بتوانید واقعاً بپذیرید و عالی زندگی کنید.

شاید با این حس عمیق تر از خود، ممکن است احساس کنید که می توانید یک یا دو لایه از مبدل درخشان خود را رها کنید.

این مدیتیشن هدایت شده برای شما چگونه پیش رفت؟ تجربه یا بینشی دارید که می خواهید به اشتراک بگذارید؟ لطفاً در نظرات به ما بگویید – ما دوست داریم از شما بشنویم!

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.