افراد معروفی که به ام اس مبتلا هستند

در میان میلیون‌ها نفر مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس نگاهی به چهره های معروفی انداختیم که مبتلا به ام اس هستند . با خواندن این مقاله بیاموزید که چگونه برخی از این سلبریتی ها با ام اس کنار می آیند .اعتقاد بر این است که نزدیک به ۱ میلیون بزرگسال آمریکایی مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) هستند، و تعداد افراد مبتلا به ام اس در سراسر جهان ۲٫۸ میلیون تخمین زده می شود، بنابراین تعجب آور نیست که برخی از این افراد چهره های مشهور هستند.

برخی از سلبریتی ها به محض این که بیماری شان تشخیص داده میشود آن را با طرفداران خود در میان میگذارند ، در حالی که برخی دیگر برای ماه ها، سال ها یا حتی دهه ها آن را مخفی می کنند. برخی به سادگی مایلند زندگی خصوصی خود را خصوصی نگه دارند، در حالی که برخی دیگر نگران تأثیر ام اس بر حرفه خود هستند سعی دارند آن را پنهان نگه دارند.

مهم نیست که چه کسی مبتلا به ام اس است – معروف یا غیر مشهور – مهم است که به یاد داشته باشید که ام اس روی هر فرد متفاوت تأثیر می گذارد.

مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس چه بیماری است؟

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری بالقوه ناتوان کننده مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی) است.

در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به غلاف محافظ (میلین) که رشته های عصبی را می پوشاند حمله می کند و باعث ایجاد مشکلات ارتباطی بین مغز و بقیه بدن می شود. در نهایت، این بیماری می تواند باعث آسیب دائمی یا زوال اعصاب شود.

علائم و نشانه های ام اس بسیار متفاوت است و به میزان آسیب عصبی و اینکه کدام اعصاب تحت تأثیر قرار می گیرند بستگی دارد. برخی از افراد مبتلا به ام اس شدید ممکن است توانایی راه رفتن مستقل یا اصلاً از دست بدهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است دوره های طولانی بهبودی را بدون هیچ علامت جدیدی تجربه کنند.

هیچ درمانی برای ام اس وجود ندارد. با این حال، درمان‌ها می‌توانند به تسریع بهبودی پس از حملات، اصلاح دوره بیماری و مدیریت علائم کمک کنند.

علائم ام اس

آسیب سیستم عصبی مربوط به ام اس
آسیب میلین و سیستم عصبی کادر محاوره ای بازشو باز کنید
علائم و نشانه‌های مولتیپل اسکلروزیس ممکن است از فردی به فرد دیگر و در طول دوره بیماری بسته به محل رشته‌های عصبی آسیب‌دیده بسیار متفاوت باشد.

علائم اغلب بر حرکت تأثیر می گذارد، مانند:

بی حسی یا ضعف در یک یا چند اندام که معمولاً در یک سمت بدن شما در یک زمان رخ می دهد، یا پاها و تنه شما
احساس شوک الکتریکی که با حرکات خاص گردن، به ویژه خم شدن گردن به سمت جلو (نشانه Lhermitte) رخ می دهد.
لرزش، عدم هماهنگی یا راه رفتن ناپایدار
مشکلات بینایی نیز رایج هستند، از جمله:

از دست دادن جزئی یا کامل بینایی، معمولاً در یک چشم در یک زمان، اغلب با درد در حین حرکت چشم
دوبینی طولانی مدت
تاری دید

علائم مولتیپل اسکلروزیس ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد:

لکنت زبان
خستگی
سرگیجه
سوزن سوزن شدن یا درد در قسمت هایی از بدن شما
مشکلات در عملکرد جنسی، روده و مثانه

        پیشنهاد می کنیم مقاله “رژیم طلایی دکتر واهل برای مبتلایان به ام اس چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

افراد معروف که مبتلا به ام اس هستند

سلما بلر، بازیگر تلویزیون و سینما

سلما بلر بازیگر در اکتبر ۲۰۱۸ در سن ۴۶ سالگی اعلام کرد که در اوت گذشته به ام اس مبتلا شده است.

بلر برخی از علائمی را که تجربه کرده است – و کمکی که در صحنه فیلمبرداری دریافت کرده است – به شرح زیر توصیف می کند: « من مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس هستم. من در حالت تشدید هستم. به لطف اتولیدکنندگان فهمیده در نتفلیکس، من با این بیماری هم مشغول به کار هستم. من معلول هستم. گاهی زمین میخورم من چیزها را می اندازم. حافظه ام مه آلود است. اما من در حال کار کردن و بازیگری هستم با اینکه مبتلا به ام اس هستم.»

جک آزبورن، شخصیت تلویزیونی

جک آزبورن در برنامه تلویزیونی پرطرفدار خانواده‌اش به نام The Osbournes به شهرت رسید. یک دوره بازپروری برای اعتیاد به مواد مخدر و کاهش وزن چشمگیر نیز او را در دهه گذشته در کانون توجه قرار داده است. و درست زمانی که به نظر می رسید آزبورن، که اخیراً در ۲۷ سالگی پدر شده بود، در راه زندگی سالم تری است، در ژوئن ۲۰۱۲ اعلام کرد که به ام اس مبتلا شده است.

آزبورن به مجله انگلیسی Hello گفت: «زمان بسیار بد بود. “من تازه بچه دار شده بودم، کار عالی پیش می رفت… مدام فکر می کردم، “چرا حالا؟”

 از دست دادن بینایی چشم راست او را از وجود ام اس آگاه کرد.دکتر تیموتی کوتزی، مسئول تحقیقات انجمن ملی ام اس، می گوید علائم ام اس از فردی به فرد دیگر متفاوت است. “مثل مورد جک می‌تواند چشم باشد، یا نمی‌توانند از رختخواب بلند شوند، یا در بازوی راستشان گزگز می‌کنند اما در سمت چپ نه. هیچ مجموعه ثابتی از علائم وجود ندارد.”

آزبورن به یک مدافع صریح برای آگاهی از ام اس تبدیل شده است و اغلب تجربیات شخصی خود را با دیگرانی که با ام اس زندگی می کنند به اشتراک می گذارد.

جانیس دین، هواشناس تلویزیون

دین که برای برخی به عنوان «جانیس دین ماشین آب و هوا» شناخته می شود، یک هواشناس ارشد در شبکه فاکس نیوز و یکی از اعضای فاکس و دوستان است. در سال ۲۰۰۵ تشخیص داده شد که او به ام اس مبتلا است و در سال ۲۰۰۸ با تشخیص خود در معرض دید عموم قرار گرفت.

او اولین علائم خود را خستگی و بی حسی در پایین پاها و ران هایش توصیف کرد. اسکن‌های MRI ضایعاتی را در مغز و ستون فقرات او نشان داد و تأیید کرد که او احتمالاً ام‌اس دارد.

دین از همکار فاکس نیوز، نیل کاووتو، که او نیز مبتلا به ام اس است و به او اطمینان داد که از آن عبور خواهد کرد، مشورت گرفت.

در طول سال‌ها، دین به صحبت‌های عمومی درباره ابتلا به ام‌اس ادامه داد و در سال ۲۰۱۸ هنگامی که به بیننده‌ای که از ظاهر پاهای او انتقاد کرده بود پاسخ داد و به او پیشنهاد داد که دامن کوتاه نپوشد، تیتر رسانه‌های اجتماعی شد.

در یک پست فیس بوک، دین پاسخ داد: «متاسفم اگر پاهای من را دوست ندارید. سپاسگزارم که آنها را دارم تا با آنها راه بروم.”

او در ادامه مطلبی نظر داد که در آن اظهار داشت: «پاهای بزرگ من همیشه برای من دردناک بوده اند – اما اکنون بیش از هر زمان دیگری به آنها افتخار می کنم. زیرا با ام اس، من می توانستم توانایی خود را در راه رفتن به معنای واقعی کلمه هر روز از دست بدهم. بنابراین من یاد گرفتم که به پاهایم افتخار کنم و هر روز از زندگی ام برای آنها سپاسگزارم.”

آن رامنی، همسر سیاستمدار آمریکایی مبتلا به ام اس

آن رامنی، همسر میت رامنی، نامزد سابق جمهوری خواه ریاست جمهوری و سناتور کنونی، در سال ۱۹۹۸ در سن ۴۹ سالگی به ام اس مبتلا شد. او آشکارا در مورد مبارزه خود با این بیماری در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۲ صحبت کرد.

رامنی در مصاحبه‌ای با صبح بخیر آمریکا از شبکه ABC به خبرنگار رابین رابرتز گفت که پس از تجربه بی‌حسی و خستگی شدید تشخیص داده شد و وقتی این خبر را دریافت کرد، او را “متواضع” کرد و “من را زیر خاک فرو برد.”

از آن زمان، رامنی اشتیاق به اسب ها را کشف کرد و معتقد است که اسب سواری درمان مهمی برای ام اس است. او به رابرتز گفت: “من عاشق اسبها هستم، آنها در روزهای تاریکی که در حال بهبودی بودم همراه من بودند و به من قدرت و شادی و امید دادند.”

رامنی همچنین توضیح داده است که چگونه رفلکسولوژی، همراه با تمرینات تنفسی و حرکات یوگا، به رفع خستگی و بهبود تعادل او کمک کرده است.

در سال ۲۰۱۴، رامنی مرکز آن رامنی برای بیماری های عصبی را راه اندازی کرد، که برای آن به عنوان سفیر جهانی در بیمارستان بریگام و زنان در بوستون فعالیت می کند. این مرکز از تحقیقات بر روی انواع بیماری های عصبی از جمله ام اس پشتیبانی می کند.

والتر ویلیامز، بنیانگذار و خواننده O’Jays

خواننده والتر ویلیامز، ۷۷ ساله، یکی از اعضای مؤسس گروه R&B O’Jays، اولین بار در سال ۱۹۸۳ علائم ام اس را در حین تور با گروه تجربه کرد. همانطور که در سال ۲۰۱۰ به The Plain Dealer کلیولند گفت، در ابتدا بی حسی انگشت پا را نسبت داد. به کفش های نو، اما سپس به پا و پای او سرایت کرد و او متوجه شد که مشکلی وجود دارد.

در عرض دو ماه، تشخیص داده شد که او به ام اس مبتلا است، اما او آن را برای نزدیک به سه دهه خصوصی نگه داشت.

در اوایل، ویلیامز برای تقویت بدن و مبارزه با ام اس به ورزش و خوردن درست روی آورد. علاوه بر این، همانطور که در سال ۲۰۱۰ به رویترز گفت، “آنچه که آن را تشدید کرد گرما بود، بنابراین من دوش آب سرد گرفتم و یک سطل یخ روی صحنه داشتم که می توانستم روی سرم بگذارم.”

جیمی لین سیگلر، بازیگر که مبتلا به ام اس است

جیمی لین سیگلر، بازیگر نقش دختر تونی سوپرانو که در سریال سوپرانوها (۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷) برنده جایزه HBO شناخته می شود، در ژانویه ۲۰۱۶ به مجله People فاش کرد که در سن ۲۰ سالگی به ام اس مبتلا شده است. حدود ۱۵ سال قبل او می‌گوید که اوایل بیماری خود را برای چند همکار مورد اعتمادش فاش کرده است، اما عموماً آن را مخفی نگه داشته است، زیرا آماده انتشار عمومی نبوده است.

سیگلر از پسر دو ساله خود به همراه همسرش، بازیکن بیسبال، کاتر دیکسترا، به عنوان یکی از دلایلی که او تصمیم گرفت صحبت کند نام برد. او می‌گوید: «نمی‌خواستم او به سنی برسد که احساس کند باید این راز را برای من حفظ کند. می‌خواستم برای او الگوی قدرت و شجاعت باشم.»سیگلر دومین فرزند خود را در ژانویه ۲۰۱۸ به دنیا آورد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.