قرص اسید فولیک برای چی خوبه؟

 اسید فولیک یک شکل از ویتامین B9 هستند که برای جلوگیری از عوارض بارداری استفاده می شوند. بسیاری از غذاها حاوی فولات یا اسید فولیک هستند. اسید فولیک برای پیشگیری و درمان سطوح پایین فولات خون و سطوح بالای هموسیستئین خون (هیپرهموسیستئینمی) استفاده می شود. افرادی که باردار هستند یا قصد بارداری دارند ، اسید فولیک را برای جلوگیری از نقص های مادرزادی جدی مانند اسپینا بیفیدا مصرف می کنند. اسید فولیک همچنین برای بسیاری از بیماری‌های دیگر از جمله افسردگی، سکته مغزی، کاهش حافظه و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.

اثربخشی اسید فولیک

اسید فولیک یک ماده مغذی مهم است. مقداری که باید به صورت روزانه مصرف شود، مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) نامیده می شود. RDA برای اسید فولیک به عنوان معادل فولات رژیمی یا DFE ارائه می شود. این به این دلیل است که بدن اسید فولیک موجود در مکمل ها را بهتر از فولات موجود در غذا جذب می کند. ۱ میکروگرم DFE برابر با ۱ میکروگرم فولات موجود در غذا است. اما ۱ میکروگرم DFE برابر با ۰٫۶ میکروگرم مکمل اسید فولیک است.

RDA در بزرگسالان ۴۰۰ میکروگرم DFE در روز است. در بارداری، RDA 600 میکروگرم DFE در روز است. در هنگام شیردهی، RDA روزانه ۵۰۰ میکروگرم DFE است. در کودکان، RDA به سن بستگی دارد. با یک پزشک مجرب صحبت کنید تا بدانید چه دوزی ممکن است برای یک بیماری خاص بهترین باشد.

موارد استفاده و اثربخشی اسید فولیک

سطوح بالای هموسیستئین در خون (هیپرهموسیستئینمی).

این وضعیت با بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است. مصرف خوراکی اسید فولیک باعث کاهش سطح هموسیستئین در افراد با سطوح هموسیستئین طبیعی یا بالا و در افراد مبتلا به نارسایی کلیه می شود.

مسمومیت ناشی از داروی متوترکسات. به نظر می رسد مصرف خوراکی اسید فولیک تهوع و استفراغ ناشی از درمان متوترکسات را کاهش می دهد.

نقایص مادرزادی مغز و ستون فقرات (نقایص مادرزادی لوله عصبی).

مصرف خوراکی اسید فولیک ۶۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم روزانه در دوران بارداری خطر ابتلا به این نقایص مادرزادی را کاهش می دهد. اسید فولیک می تواند از رژیم غذایی یا مکمل ها تامین شود. برخی از افراد در معرض خطر باید روزانه ۴۰۰۰-۵۰۰۰ میکروگرم دریافت کنند.

موثر برای پیشگیری از ضعف حافظه و مهارت های تفکر در افراد مسن.

مصرف خوراکی اسید فولیک، با یا بدون مکمل‌های دیگر، ممکن است حافظه و مهارت‌های فکری را در افراد مسن‌تری که در آن سنین کاهش بیشتری در مهارت‌های فکری دارند، بهبود بخشد. اما به نظر می رسد که در افراد مسن که کاهش معمول مهارت های فکری را برای سن خود تجربه می کنند، مؤثر نباشد.

تاثیر مصرف اسید فولیک بر افسردگی.

به نظر می رسد مصرف خوراکی اسید فولیک همراه با داروهای ضد افسردگی علائم را در برخی از افراد مبتلا به افسردگی بهبود می بخشد.

فشار خون بالا.

مصرف خوراکی اسید فولیک روزانه به مدت حداقل ۶ هفته باعث کاهش فشار خون در برخی از افراد مبتلا به فشار خون بالا می شود که از سایر داروهای فشار خون استفاده نمی کنند.

سکته.

در مناطقی از جهان که اسید فولیک به محصولات غلات اضافه نمی کنند، مصرف مکمل های اسید فولیک می تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

پیشنهاد می کنیم مقالهآیا ویتامین C واقعا برای سرماخوردگی مفید است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

اثرات جانبی اسید فولیک

در صورت مصرف خوراکی: مصرف اسید فولیک در دوزهای کمتر از ۱ میلی گرم در روز برای اکثر افراد بی خطر است. دوزهای بالاتر از ۱ میلی گرم در روز ممکن است خطرناک باشد. این دوزها ممکن است باعث ناراحتی معده، حالت تهوع، اسهال، تحریک پذیری، گیجی، تغییرات رفتاری، واکنش های پوستی، تشنج و سایر عوارض جانبی شوند.

شکل دیگری از اسید فولیک، L-5-methyltetrahydrofolate (L-5-MTHF) نیز در مکمل ها یافت می شود. این نوع اسید فولیک احتمالاً برای اکثر افراد در دوزهای تا حدود ۴۰۰ میکروگرم در روز بی خطر است.

نگرانی هایی وجود دارد که مصرف بیش از حد اسید فولیک برای مدت طولانی ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف اسید فولیک در دوزهای ۰٫۸-۱٫۲ میلی گرم در روز ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد یا خطر حمله قلبی را در افرادی که مشکلات قلبی دارند افزایش دهد.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه هنگام مصرف اسید فولیک

اثرات جانبی اسید فولیک 

بارداری و شیردهی:

اسید فولیک ۳۰۰-۴۰۰ میکروگرم در روز در دوران بارداری برای جلوگیری از برخی نقص های مادرزادی توصیه می شود. حداکثر مقدار توصیه شده اسید فولیک در دوران بارداری یا شیردهی ۸۰۰ میکروگرم در روز برای افراد زیر ۱۸ سال و ۱۰۰۰ میکروگرم در روز برای افراد بالای ۱۸ سال است. بیشتر از آن استفاده نکنید مگر اینکه توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی تجویز شود.

شکل دیگری از اسید فولیک، L-5-methyltetrahydrofolate (L-5-MTHF) نیز در مکمل ها یافت می شود. مصرف این نوع اسید فولیک با دوز ۴۰۰ میکروگرم در روز در دوران بارداری یا شیردهی احتمالاً بی خطر است.

کودکان:

مصرف خوراکی اسید فولیک برای کودکان در مقادیر توصیه شده متناسب با سن آنها احتمالاً بی خطر است. اما کودکان باید از مصرف اسید فولیک در دوزهای بالاتر از حد مجاز روزانه خودداری کنند. این محدودیت ها ۳۰۰ میکروگرم برای ۱-۳ سالگی، ۴۰۰ میکروگرم برای ۴-۸ سالگی، ۶۰۰ میلی گرم برای ۹-۱۳ سالگی و ۸۰۰ میکروگرم برای ۱۴-۱۸ سالگی است.

شکل دیگری از اسید فولیک، L-5-methyltetrahydrofolate (L-5-MTHF) نیز در مکمل ها یافت می شود. این نوع اسید فولیک احتمالاً در کودکان بی خطر است.

روش‌هایی برای گشاد کردن شریان‌های باریک (آنژیوپلاستی):

استفاده از اسید فولیک، ویتامین B6 و ویتامین B12 ممکن است شریان‌های باریک را بدتر کند. اسید فولیک نباید توسط افرادی که از این روش بهبود می یابند استفاده شود.

رابطه اسید فولیک و سرطان:

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف روزانه و تقریبا مداوم ۰٫۸-۱ میلی گرم اسید فولیک ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. تا زمانی که اطلاعات بیشتری مشخص نشود، افراد دارای سابقه سرطان باید از مصرف دوزهای بالای اسید فولیک اجتناب کنند.

اختلال تشنج:

مصرف مکمل های اسید فولیک، به ویژه در دوزهای بالا، ممکن است تشنج را در افراد مبتلا به اختلالات تشنج بدتر کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.