قبل از چه آزمایش هایی باید ناشتا بود؟

قبل از چه آزمایش هایی باید ناشتا بود؟

 

امروز صبح روزی است که قرار است آزمایش خون بدهید و دکتر گفته قبل از آزمایش چیزی نخورید. اما معده شما ناراحت است و ساعاتی قبل از آزمایش دچار افت کافئین می شوید. یک لقمه نان و چند قطره چایی واقعاً تفاوتی ایجاد نمی کند، درست است؟

What tests should I fast before?

نه خیلی سریع. اگر تسلیم وسوسه شوید ممکن است نتایج مختل شوند.

ناشتا بودن به این معناست که شما به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش چیزی جز آب نمی خورید و نمی نوشید.

بنابراین اگر قرار شما ساعت ۸ صبح است و به شما گفته شده ۸ ساعت چیزی نخورید، بعد از نیمه شب فقط آب خوب است. اگر زمان ناشتایی ۱۲ ساعته است، بعد از ساعت ۸ بعد از ظهر شب قبل آزمایش، از خوردن غذا و نوشیدنی خودداری کنید.

همچنین باید از سیگار کشیدن، جویدن آدامس (حتی بدون قند) و ورزش بپرهیزید. این موارد بر هضم و نتیجه آزمایش تاثیر می گذارند.

داروهای تجویز شده خود را مصرف کنید، مگر اینکه پزشک دستور قطع آن را بدهد. اما قبل از مصرف هرگونه داروی بدون نسخه از پزشک خود بپرسید.

برای چه تست هایی ناشتا بودن لازم است؟

آزمایش خون به پزشکان در بررسی مشکلات سلامتی و میزان عملکرد بدن کمک می کند. پزشکان همچنین برای فهمیدن تاثیر درمانی از تست های آزمایشگاهی بهره می برند. لازم نیست برای همه آزمایشات خون ناشتا باشید. در صورت نیاز پزشک به شما اطلاع می دهد.

آزمایشاتی که نیاز به ناشتا بودن بیمار دارد شامل:

  • گلوکز خون ناشتا، مقدار گلوکز (قند) موجود در خون را برای آزمایش دیابت یا پیش دیابت اندازه گیری می کند.

زمان ناشتایی: حداقل ۸ ساعت

  • از مشخصات لیپیدی برای بررسی سطح کلسترول و سایر چربی های خون استفاده می شود. سطوح بالا فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی قرار می دهد.

زمان معمول ناشتایی: ۱۲-۹ ساعت

  • پانل متابولیک پایه یا جامع اغلب بخشی از معاینه معمول است. در این آزمایشات قند خون، تعادل الکترولیت و مایعات و عملکرد کلیه بررسی می شود. آزمایش جامع عملکرد کبد را نیز بررسی می کند.

زمان معمول ناشتایی: ۱۲-۱۰ ساعت

  • آزمایش ویتامین B12، میزان ویتامین موجود در خون را اندازه گیری می کند. این آزمایش می تواند به تشخیص نوع خاصی از کم خونی و سایر مشکلات کمک کند. از آنجا که امکان تداخل نتیجه تست توسط برخی داروها وجود دارد، در مورد تمام داروهای مصرفی خود به پزشک اطلاع دهید.

زمان معمول ناشتایی: ۸-۶ ساعت

  • برای بررسی سطح آهن در بدن، از آزمایشات آهن استفاده می شود.

زمان معمول ناشتایی: ۱۲ ساعت

  • گاما-گلوتامیل ترانسفراز (GGT)، سطح آنزیم GGT را در بدن نشان می دهد. خوانش بالا ممکن است نشان دهنده بیماری کبد، مشکلات مجاری صفراوی یا سو مصرف الکل باشد.

امکان دارد پزشک بخواهد حداقل ۸ ساعت قبل آزمایش چیزی نخورید. همچنین ممکن است یک روز قبل آزمایش، لازم باشد از مصرف الکل و برخی داروهای تجویز شده خودداری کنید زیرا این مواد می توانند بر سطح GGT تأثیر بگذارند. قبل از قطع داروهای تجویز شده با پزشک خود مشورت کنید.

علت ناشتا بودن چیست؟

مواد مغذی موجود در غذا و نوشیدنی وارد جریان خون شده و نتایج را تحت تاثیر قرار می دهند.

به عنوان مثال، اگر قبل از آزمایش قند خون ناشتا غذا بخورید یا بنوشید، قند خون احتمالاً بالاتر از آن چیزی که واقعا هست خواهد بود. وقتی ناشتا هستید، پزشکان نتیجه اولیه را بدست می آورند، بنابراین می توان آزمایشات را مقایسه کرد و تصویری واقعی از سطح قند در طول زمان ارائه داد.

اگر دچار خطا شوم چه اتفاقی می افتد؟

اگر اشتباه کردید و غیر از آب چیزی خوردید یا نوشیدید، در مورد آن به شخص خونگیر اطلاع دهید. این اطلاعات برای تفسیر درست آزمایشات لازم است. برای بهترین نتیجه، ممکن است نیاز به تکرار آزمایش باشد.

چه زمانی می توانم دوباره بخورم یا بنوشم؟

به محض گرفتن خون، امکان خوردن و آشامیدن وجود دارد. بهتر است یک میان وعده و نوشیدنی به همراه داشته باشید تا بعد از آزمایش در اسرع وقت بتوانید غذا بخورید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.