عوارض استرس در زنان را بشناسید

استرس در زنان و مردان تاثیر متفاوتی دارد. برای اینکه بتوانید کنترل دقیقی بر روی استرس داشته باشید، بهتر است ابتدا با عوارض استرس آشنا شوید. هر فردی با توجه به شرایط کاری و موقعیت زندگی، استرس را تجربه میکند. اگرچه مقداری استرس بعنوان انگیزه زندگی، ضرورت دارد اما مقدار بیش از حد آن خطرناک است. چرا که میتواند تأثیر منفی بر سلامتی و تندرستی داشته باشد. بطور کلی دو نوع مختلف استرس برای زنان وجود دارد که تمامی افراد آنها را تجربه میکنند. استرس کوتاه مدتی وجود دارد که معمولاً فقط برای مدت کوتاهی (از چند دقیقه تا یک یا دو روز) تجربه میشود. دلیل استرس کوتاه مدت میتواند موارد زیر باشد:

  • دیر رسیدن به جلسه
  • مهلت کاری آتی
  • مشاجره با یکی از دوستان، اعضای خانواده یا شریک زندگی

نوع دیگر عوارض استرس در زنان مربوط به استرس درازمدت (یا مزمن) است که میتواند بر روی فرد عوارض طولانی مدتی به همراه داشته باشد. مثلاً یک ماه یا حتی یک سال. دلایل استرس بلندمدت می توانند موارد زیر باشند:

  • رویدادهای آسیب زا (مانند حوادث یا بلایای طبیعی)
  • فقر یا نگرانیهای مالی قابل توجه
  • تبعیض یا آزار و اذیت

آشنایی با عوارض استرس در زنان

در حالی که تمامی افراد میتوانند این نوع استرسها را تجربه کنند، در هر مدل استرس، زنان بیشتر تحت تاثیر قرار میگیرند. برای درمان استرس خود میتوانید به یک مرکز مشاوره روانشناسی خوب مراجعه فرمایید.

تاثیر متفاوت استرس بر زنان

عوارض استرس در زنان با توجه به اینکه آنها با مجموعه مختلفی از استرسهای روزانه مربوط به روابط، کار، محیط خانه، بچه ها مواجه میشوند، اهمیت زیادی دارد. تفاوت در سطوح هورمونی از جمله هورمون های جنسی مانند استروژن که میتواند بر هورمون استرس، کورتیزول و پاسخ نیز تأثیر بگذارد، باعث شده زنان، اختلالات خلقی بسیاری مانند استرس را تجربه کنند. بنابراین مراحل مختلف زندگی آنها با تغییرات بسیاری همراه است. این موضوع میتواند شامل دوره بلوغ، قاعدگی، بارداری، دوران پس از زایمان و یائسگی باشد.

عوارض استرس در زنان چیست؟

عوارض استرس در زنان با مردان متفاوت است. واقعیت امر این است که استرس مزمن میتواند تاثیر بیشتری بر زنان داشته باشد.

اختلال در تخمک گذاری و باروری

در حالی که مشاهده شده است که مسائل باروری میتواند باعث استرس شود اما ارتباط بین استرس و مسائل باروری هنوز در حال بررسی است. با این حال یک مطالعه مدلسازی نشان داد که استرس روزانه زیاد با تغییرات هورمونی و افزایش احتمال عدم تخمک گذاری در زنانی که قبلاً اختلالات تولید مثلی نداشتند، مرتبط است.

افزایش سندرم پیش از قاعدگی

از دیگر عوارض استرس در زنان باید به افزایش شدت سندرم پیش از قاعدگی اشاره کرد. این موضوع تقریباً ۴۰ تا ۶۰ درصد از زنان در سنین باروری را تحت تأثیر قرار میدهد. زنان مورد بررسی که علائم سندرم پیش از قاعدگی مانند گرفتگی، درد، ناراحتی یا گریه را تجربه میکردند، ارتباط مثبتی بین افزایش شدت علائم و سطوح استرس را نشان دادند.

تغییر در میل جنسی

تغییرات میل جنسی در زنان نیز میتواند از عوارض استرس باشد. زیرا بسیاری از مسئولیتها و سایر عوامل استرس زا ممکن است تعداد دفعات تمایل آنها را برای داشتن رابطه جنسی محدود کند.

افزایش وزن

در حالی که وزن زنان میتواند اغلب به دلیل تغییرات هورمونی و در طول دوره های قاعدگی نوسان داشته باشد، ارتباطی بین نوسان وزن و مقادیر زیاد استرس وجود دارد. دلایل این امر هنوز در حال بررسی است اما محققان به دلایل مختلفی اشاره کرده اند که چگونه استرس میتواند باعث تغییر در وزن و ترکیب بدن در زنان شود.

  • استرس ممکن است سطح انرژی شما را کاهش دهد و باعث شود کمتر فعال باشید.
  • استرس میتواند متابولیسم شما را کند و ذخیره چربی را به خصوص در ناحیه شکم افزایش دهد.
  • سطح بالای کورتیزول (همانطور که توسط آزمایش کورتیزول مشخص میشود) میتواند میل به مصرف غذاهای فست فود با کالری بالا را افزایش دهد.

عوارض استرس در زنان چیست؟

خوراکی مناسب زنان

خوراکی مناسب زنان خوراکی است که بتواند منبع عالی از انواع ویتامینها و مواد معدنی باشد. در واقع ویتامین B12 از جمله ویتامینهای ضروری است که میتواند متابولیسم مربوط به هورمون کورتیزول را در وضعیت مناسبی قرار دهد. برای جلوگیری از عوارض استرس در زنان، رژیم مدیترانه ای میتواند گزینه مناسبی باشد. این رژیم مجموعه ای از میوه ها، سبزیجات، مرغ، ماهی و چربیهای سالم را در خود جای داده است. ضمن اینکه یک رژیم ضد التهابی است. در واقع رژیم های ضد التهابی میتوانند درمان خوبی برای استرس باشند:

  • گوشت گاو یا گوسفند
  • تخم مرغ
  • انواع آجیل
  • مرغ
  • کلم بروکلی
  • موز
  • آووکادو
  • روغن زیتون

خوراکی مناسب زنان

ورزش برای درمان استرس

حتماً شما نیز بارها و بارها درباره فواید ورزش برای درمان استرس شنیده اید. بطور کلی معروف ترین هورمون استرس، آدرنالین نامیده میشود. آدرنالین در صورتی که به شکل طولانی در بدن ترشح شود، باعث تپش قلب خواهد شد. همچنین هورمون کورتیزول نیز یکی دیگر از هورمونهای استرس است که در طولانی مدت با عوارضی مثل آسیبهای گوارشی یا افزایش قند خون خود را نشان میدهد. اندورفین هورمونی است که با شعف، شادی، اعتماد به نفس در افراد همراه است و در هنگام ورزش کردن ترشح میشود. این هورمون، میزان استرس بدن را کاهش میدهد.

تاثیر استرس بر دستگاه تناسلی زنان

از عوارض استرس در زنان و مردان باید به تضعیف سیستم ایمنی اشاره کرد. البته این موضوع سایر ارگان های بدن زنان را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.

تغییرات قاعدگی

نامنظمی یا توقف موقت قاعدگی از جمله عوارض استرس در زنان است. هنگامی که استرس به سطح قابل کنترل کاهش یافت، منظم بودن پریودی باید بازگردد.

باروری

اگر از استرس مزمن رنج میبرید، ممکن است بر باروری شما تأثیر گذارد. در واقع استرس با تاثیر بر روی سیستم غدد درون ریز، در تولید هورمون برای ارسال سیگنال به تخمدان ها (جهت آزاد کردن تخمک در هر ماه) تداخل ایجاد میکند. علاوه بر این، بیماران استرسی که تحت درمانهای IVF هستند، نسبت به افرادی که استرس ندارند، موفقیت کمتری دارند.

تعادل pH

تعادل pH شما حساس است و به راحتی با استرس از بین میرود. اختلال در آن میتواند باعث ایجاد شرایطی مانند عفونت قارچی شود که با علائم ناراحت کننده مانند خارش همراه است. این عارضه نیاز به درمان دارد. عدم تعادل pH همچنین میتواند باعث واژینوز باکتریایی شود. این عارضه یک عفونت واژن است که برای رفع آن نیاز به آنتی بیوتیک دارید.

عوارض استرس بر بدن

استرس در حالت پایدار و طولانی میتواند باعث افزایش قند خون، بروز مشکلات گوارشی، درد معده، سندرم روده تحریک پذیر، تپش قلب، چاقی، بی خوابی و افسردگی شود.

عوارض استرس در دختران

استرس در دختران به دلایل مختلفی نظیر بلوغ، عادت ماهیانه، عوامل ژنتیکی، تحصیل، تبعیض و مشکلات خانوادگی اتفاق می افتد. استرس در دوران نوجوانی میتواند فرد را دچار انزوا و گوشه گیری، کج خلقی، عصبانیت، احساس نگرانی و افسردگی کند. بنابراین باید دلایل استرس در این دوران شناسایی شود. چون در غیر این صورت مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

عوارض استرس در زنان باردار

استرس در دوران بارداری باید کنترل شود. طولانی شدن مدت استرس در این دوران، تاثیرات منفی بسیاری بر روی مادر و جنین دارد. اول اینکه ضربان قلب و فشار خون زن باردار بالا رفته و این مسئله بسیار مخاطره آمیز است. اسپاسم عضلانی، خستگی، یبوست، تهوع صبحگاهی، تشدید بیماری های زمینه ای و دیابت دوران بارداری از عوارض استرس در زنان باردار هستند.

ترجمه شده از: clevelandclinic.org

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.