علت کک و مک چیست؟به همراه روش های درمان

علت کک و مک چیست؟

کک و مک لکه های برنزه یا قهوه ای روشن روی پوست شما است. آنها از خوشه های سلول های پوستی ساخته شده اند که حاوی رنگدانه ملانین هستند. کک و مک دردناک یا مضر نیست.اگر کک و مک دارید و می خواهید از شر آنها خلاص شوید ، در اینجا هفت روش برای بررسی وجود دارد.

۱- استفاده مداوم از ضد آفتاب

با استفاده از کرم ضد آفتاب از شر کک و مک موجود خلاص نمی شوید ، اما به جلوگیری از موارد جدید کمک می کند. باید در تمام طول سال از ضد آفتاب استفاده کنید ، حتی اگر هوا ابری باشد.

آکادمی پوست آمریکا این نکات را ارائه می دهد:

ضد آفتاب باید دارای SPF 30 یا بالاتر باشد.
حداقل ۱۵ دقیقه قبل از خارج شدن از منزل ، ضد آفتاب را روی پوست خالی بزنید.
هر دو ساعت یکبار و بلافاصله پس از شنا یا تعریق زیاد ضد آفتاب بزنید.

۲- لیزر درمانی

لیزر درمانی از پالس هایی با نور متمرکز و شدید برای هدف قرار دادن مناطق آسیب دیده پوست استفاده می کند. لیزر انواع مختلفی دارد. طبق مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ انجام شد ، لیزر ۱۰۶۴ Q-Switched Nd YAG برای درمان کک و مک موثر است. نتایج مطالعه نشان داد که درمان با این لیزر در ۶۲ درصد از شرکت کنندگان بیش از ۵۰ درصد از کک و مک ها را سبک کرده است.

لیزر درمانی به طور کلی بی خطر است. با این حال ، ممکن است عوارض جانبی دیگری از جمله:

خارش
ورم
سرخی پوست
عفونت
تغییر در رنگ پوست

اگر سابقه تبخال دهانی دارید ، ممکن است لازم باشد قبل از انجام لیزر ، از داروی ضد ویروس استفاده کنید. به این دلیل که لیزر می تواند شعله ور شدن تبخال را در اطراف دهان شما تحریک کند.بهبودی از لیزر درمانی ممکن است تا دو هفته طول بکشد. برای دستیابی به نتایج مطلوب معمولاً به چندین جلسه نیاز است.

۳- کرم محو موضعی

کرم محو کننده که کرم سفید کننده نیز نامیده می شود ، هم از طریق نسخه پزشک و هم از طریق آزاد در دسترس است. بسیاری از کرم های محو کننده حاوی هیدروکینون هستند ، ماده ای که تصور می شود تولید ملانین را سرکوب کند و مناطق دارای کک و مک پوست را روشن می کند.

کرم موضعی هیدروکینون ممکن است این موارد را ایجاد کند:

التهاب
خشکی
سوزش
تاول زدن
تغییر رنگ پوست

در سال ۱۹۸۲ ، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) محصولات سفیدکننده ای را که حاوی ۲ درصد هیدروکینون بودند ، به طور کلی بی خطر و موثر دانست. در سال ۲۰۰۶ ، شواهد جدید منبع معتبر نشان داد که هیدروکینون ممکن است باعث ایجاد سرطان در موشهای صحرایی شود و منجر به تیرگی و تغییر شکل پوست شود. این باعث شد که FDA هیدروكینون را برای مطالعه بیشتر تحت برنامه ملی سم شناسی (NTP) معرفی كند. حتی در این صورت ، FDA توصیه می کند محصولات هیدروکینون در بازار باقی بماند تا تحقیقات NTP به پایان برسد.

۴- کرم موضعی رتینوئید برای رفع کک و مک

کرم رتینوئید یک ترکیب ویتامین A است. برای بهبود پوست آسیب دیده از آفتاب و روشن شدن کک و مک استفاده می شود. با توجه به بررسی در سال ۲۰۱۴ انجام شد، رتینوئیدها ممکن است با جذب اشعه ماورا بنفش محافظت نوری را ارائه دهند. این ممکن است به جلوگیری از تشکیل کک و مک جدید کمک کند.

کرم های رتینوئید با نسخه یا بدون نسخه در دسترس هستند. عوارض جانبی شایع عبارتند از:

سرخی پوست
خشکی
سوزش پوست
حساسیت

        پیشنهاد می کنیم مقاله “بهترین مرطوب کننده های طبیعی پوست” را نیز مطالعه بفرمایید.      

۵- لایه برداری شیمیایی

در لایه برداری از یک محلول شیمیایی برای لایه برداری و از بین بردن قسمت هایی از پوست آسیب دیده استفاده می شود. برای از بین بردن کک و مک ، یک لایه بردار پوستی متوسط ​​حاوی اسید گلیکولیک یا اسید تری کلرواستیک به لایه های میانی پوست نفوذ می کند. پس از برداشتن پوست آسیب دیده ، پوست جدیدی ایجاد می شود.

لایه برداری شیمیایی ممکن است به طور موقت باعث:

سرخی پوست
تحریک
پوسته شدن
ورم

طبق انجمن جراحی پوست آمریکا ، بهبود لایه برداری متوسط ​​پوست تا دو هفته طول می کشد. باید روزانه پوست خود را مرطوب کرده و از پماد موضعی استفاده کنید. همچنین باید تا دو هفته یک نسخه ضد ویروس تجویز کنید و تا زمان بهبود پوست از آفتاب پرهیز کنید.

۶- داروهای طبیعی

چندین روش درمانی طبیعی وجود دارد که مردم برای خلاص شدن از شر کک و مک سوگند می خورند. هیچ یک از نظر علمی اثبات نشده است. هنوز هم ، در صورت استفاده از حد متوسط ​​، اکثر آنها صدمه ای نمی زنند.

این درمان های طبیعی شامل موارد زیر است:

آب لیمو: آب لیمو را مستقیماً با پنبه روی پوست خود بمالید و سپس آن را بشویید. تصور می شود که آب لیمو باعث روشن شدن پوست می شود.

عسل: عسل را با نمک یا شکر ترکیب کنید تا اسکراب درست شود. عسل ممکن است به سبک شدن رنگدانه ها کمک کند.

دوغ: دوغ را مستقیماً روی پوست خود بمالید. قبل از شستشو با آب گرم باید آن را به مدت ۱۰ دقیقه روشن بگذارید. همچنین می توانید با ترکیب دوغ و بلغور جو دوسر ماسک درست کنید. دوغ دارای اسید لاکتیک است که به طور بالقوه می تواند به سبک شدن کک و مک شما کمک کند.

خامه ترش: خامه ترش را مستقیم روی پوست خود بمالید ، و بعد از چند دقیقه آن را بشویید. مانند دوغ ، خامه ترش حاوی اسید لاکتیک است.

ماست: ماست را مستقیماً روی پوست خود بمالید و بگذارید چند دقیقه روی آن بماند. ماست همچنین حاوی اسید لاکتیک است.

پیاز: پیاز را روی پوست خود بمالید ، و سپس پوست خود را در آب گرم بشویید. پیاز می تواند به عنوان لایه بردار عمل کند و ممکن است به روشن شدن لکه ها کمک کند.

در صورت بروز هرگونه تحریک ، استفاده از دارو را متوقف کنید.

علت ایجاد کک و مک چیست؟

پوست شما حاوی سلولهایی به نام ملانوسیت است که رنگدانه ملانین را تولید می کند. ملانین به محافظت از پوست شما در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید کمک می کند. قرار گرفتن در معرض آفتاب ملانوسیت ها را به تولید ملانین بیشتر ترغیب می کند. کک و مک تجمع ملانین در لایه خارجی پوست شما است.

اکثر افرادی که تعداد زیادی کک و مک دارند ، پوستی روشن دارند ، اگرچه هر کسی می تواند آنها را پیدا کند. حتی اگر افراد پوست روشن ملانین کمتری نسبت به پوست تیره تر تولید می کنند ، ملانوسیت های آنها در هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب ملانین بیشتری تولید می کنند.

کک و مک ممکن است خود به خود از بین برود

 برخی از کک و مک ها در تابستان به دلیل افزایش قرار گرفتن در معرض آفتاب بیشتر برجسته هستند ، اما در زمستان یا با جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید کم رنگ می شوند. کک و مک های ارثی ممکن است با افزایش سن کاهش پیدا کنند. کک و مک ناشی از آسیب خورشید با افزایش سن افزایش می یابد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “نحوه انجام پدیکور در خانه: آموزش پدیکور ۱۰ مرحله ای برای مبتدیان” را نیز مطالعه بفرمایید.      

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

کک و مک غیر سرطانی است ، اما ممکن است با سرطان پوست اشتباه گرفته شود. قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد یک عامل خطر برای کک و مک و ملانوم است. ملانوم در افراد با پوست روشن یا کک و مک بیشتر از افراد با پوست تیره دیده می شود.

در صورت مشاهده تغییر در اندازه ، رنگ یا شکل کک و مک ، به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید. آنها قادر خواهند بود دلیل این نگرانی را تعیین کنند.

کک و مک معمول و خوش خیم است ، با این حال بسیاری از افراد به دلایل زیبایی می خواهند از شر آنها خلاص شوند. درمان های تهاجمی مانند لیزر درمانی و لایه برداری شیمیایی موثر است ، اما به زمان بهبودی زیادی نیاز دارد و ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.