علت نارسایی قلبی کودکان چیست؟

نارسایی قلبی کودکان یک اصطلاح گسترده است که شامل هر شرایطی است که در آن قلب نوزاد، کودک یا نوجوان قادر به پر کردن یا پمپاژ کافی خون به بدن نیست. این منجر به طیف وسیعی از علائم به دلیل پشتیبان گیری خون در برخی از اندام ها و عدم جریان خون به برخی دیگر می شود. در این مقاله به علائم و علل نارسایی قلبی کودکان و همچنین تشخیص و درمان آن می پردازیم.

ساختار و عملکرد قلب

قلب یک اندام پیچیده است که می توان آن را یک پمپ دو طرفه با چهار حفره در نظر گرفت. وظیفه آن پمپاژ خون برای تامین اکسیژن به بدن است.

دو حفره فوقانی که دهلیز نامیده می شود، خون را از سیاهرگ های اصلی جمع آوری می کند. به منظور جلوگیری از اختلاط خون، دهلیز راست و چپ توسط غشایی به نام سپتوم بین دهلیزی از هم جدا می شوند.

دو حفره پایینی که بطن نامیده می شوند، پمپ های عضلانی هستند که خون را به شریان های اصلی فشار می دهند. بطن ها توسط سپتوم بطنی جدا می شوند تا از مخلوط شدن خون جلوگیری شود.

قلب نیز چهار دریچه دارد. دریچه های میترال و سه لتی دهلیزها را از بطن ها جدا می کنند. دریچه های آئورت و ریوی بطن ها را از رگ های خونی بزرگ جدا می کنند.

مسیر خون در بدن به شرح زیر است:

دهلیز راست خون بدون اکسیژن را از وریدهای اصلی جمع می کند. از دریچه سه لتی به بطن راست می گذرد.
بطن راست خون را از طریق دریچه ریوی به ریه ها پمپاژ می کند تا اکسیژن را جمع آوری کند.
از آنجا، خون تازه اکسیژن شده در دهلیز چپ جمع می شود و از دریچه میترال به بطن چپ می گذرد.
با هر ضربان قلب، بطن چپ فشار می آورد و خون اکسیژن دار را از طریق دریچه آئورت به آئورت، بزرگترین رگ خونی بدن، پمپ می کند.
از آئورت، خون به کل بدن منتقل می شود و در آنجا اکسیژن و مواد مغذی حیاتی را به بافت ها می رساند.

علائم نارسایی قلبی کودکان

علائم نارسایی قلبی کودکان

علائم نارسایی قلبی در کودکان به ذخیره خون در ریه ها و بدن و همچنین جریان ناکافی خون به اندام های بدن مربوط می شود.

علائم اولیه عبارتند از: 

تنفس سریع یا تنگی نفس
مشکلات تغذیه و رشد
تغییر در رنگ پوست یا درجه حرارت
کاهش تحمل ورزش
خستگی
تورم پاها، مچ پا یا پلک ها
اندام های سرد و رنگ پریده
درد شکم، حالت تهوع
تپش قلب
علائم بسته به سن کودک و علت نارسایی قلبی متفاوت است.

برای مثال، نوزادی که دارای یک ناهنجاری مادرزادی است ممکن است در چند روز اول زندگی دچار عدم تحمل تغذیه، تنفس سریع و رشد ضعیف باشد. نوجوانی با ضعف عضله قلب ناشی از عفونت ویروسی ممکن است کاهش تحمل ورزش و خستگی را به عنوان علائم اصلی تجربه کند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “رژیم طلایی دکتر واهل برای مبتلایان به ام اس چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

علت نارسایی قلب در کودکان چیست؟

بیشتر نارسایی قلبی در کودکان به دلیل ناهنجاری های مادرزادی قلب یا کاردیومیوپاتی اولیه ایجاد می شود. کاردیومیوپاتی اولیه یک ضعف قلب به دلیل مشکلاتی در خود عضله قلب است. ممکن است ارثی باشد.برخی از ناهنجاری‌های قلبی در بدو تولد آشکار می‌شوند، اما برخی دیگر ممکن است سال‌ها قبل از ایجاد علائم نارسایی قلبی شناسایی نشوند.قلب یک عضو پیچیده است که در طول رشد جنینی دستخوش تغییرات زیادی می شود.

نقایص قلب می تواند به دلیل مشکلات در همجوشی دیواره های قلب (یا سپتوم) و در نتیجه “سوراخی در قلب” رخ دهد. اتصالات غیرعادی بین محفظه ها ممکن است ایجاد شود یا محفظه ها و دریچه ها به درستی تشکیل نشوند. اینها می توانند منجر به اختلاط خون اکسیژن دار و بدون اکسیژن شده و اکسیژن رسانی کارآمد به بدن را کاهش دهند.

علاوه بر این، شنت‌ها یا گذرگاه‌های غیرطبیعی می‌توانند ایجاد شوند که قلب را بیش از حد تحت فشار قرار دهند، زیرا خون بیشتری نسبت به آنچه که باید از آن عبور می‌کند. این در نهایت منجر به نارسایی قلبی می شود.

برخی از ناهنجاری های مادرزادی که می توانند منجر به نارسایی قلبی شوند عبارتند از:

نقص دیواره بین دهلیزی
نقص دیواره بین بطنی
جابجایی شریان های بزرگ
تترالوژی فالوت
بطن منفرد
ناهنجاری ابشتاین
مجرای شریانی باز شده
کوآرکتاسیون آئورت
بیماری مادرزادی دریچه
ناهنجاری های عروق کرونر که خون رسانی به عضله قلب را مختل می کند
کاردیومیوپاتی های اولیه
کاردیومیوپاتی به یک عضله قلب غیر طبیعی اشاره دارد. یکی دیگر از دلایل اصلی نارسایی قلبی کودکان است.

آریتمی ها

آریتمی یا ریتم غیر طبیعی قلب می تواند علت نارسایی قلبی و در نتیجه نارسایی قلبی باشد.

برخی از آریتمی ها باعث ضربان قلب سریع یا تاکی کاردی می شوند. با گذشت زمان، تاکی کاردی می تواند باعث ضعیف شدن عضله قلب و منجر به نارسایی قلبی شود. این نوع نارسایی قلبی به طور کلی زمانی برگشت پذیر است که مشکل اصلی ریتم قلب درمان شود.

عفونت

انواع مختلف عفونت می تواند باعث نارسایی قلبی شود. میوکاردیت ویروسی یا التهاب قلب ناشی از عفونت ویروسی می تواند علائم نارسایی قلبی سریع و شدید ایجاد کند.

به عنوان مثال، یک عفونت انگلی در آمریکای مرکزی و جنوبی باعث بیماری شاگاس می شود و منجر به نارسایی قلبی و مشکلات ریتم قلب می شود. تب روماتیسمی ناشی از عفونت باکتریایی استرپتوکوک است.

کمبود تغذیه ای

کمبود شدید ویتامین B1، که به نام تیامین نیز شناخته می شود، یک علت کاملاً مستند کاردیومیوپاتی است که در کودکان در ایالات متحده بسیار نادر است. کمبود شدید پروتئین و کمبود کارنیتین نیز می تواند باعث کاردیومیوپاتی شود.

سموم

قرار گرفتن در معرض برخی داروها یا داروها می تواند باعث مسمومیت مستقیم برای قلب شود. به عنوان مثال، دسته ای از داروهای شیمی درمانی به نام آنتراسایکلین می تواند به عضله قلب آسیب برساند و باعث نارسایی قلبی شود.

نکته پایانی درباره نارسایی قلب در کودکان

نارسایی قلب در کودکان

بسیاری از ناهنجاری های مادرزادی که باعث نارسایی قلبی می شوند را می توان با جراحی اصلاح کرد. در چند دهه گذشته، ما شاهد پیشرفت شگفت‌انگیزی در تکنیک‌های جراحی بوده‌ایم و برخی از شرایط که قبلاً کشنده بودند، اکنون می‌توانند با جراحی درمان شوند.

از سوی دیگر، برخی از کاردیومیوپاتی ها برگشت پذیر نیستند و منجر به نارسایی قلبی طولانی مدت می شوند. در این موارد، داروهایی برای کمک به بهینه سازی عملکرد قلب، کنترل علائم و به تاخیر انداختن پیشرفت نارسایی قلبی تجویز می شود.

در حالی که اثرات امیدوارکننده داروهای نارسایی قلبی برای کودکان به خوبی در بزرگسالان مبتلا به نارسایی قلبی تعریف نشده است، داروهای جدیدتر به ویژه برای کودکان مبتلا به نارسایی قلبی نویدبخش است.

وسایل قلبی قابل کاشت مانند ضربان ساز یا دفیبریلاتور ممکن است برای کودکان منتخب مبتلا به نارسایی قلبی به ترتیب برای درمان بلوک کامل قلب یا جلوگیری از مرگ ناگهانی قلبی توصیه شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.