علائم سرطان پوست چیست؟

علائم سرطان پوست

سرطان پوست اغلب در مناطقی از بدن شما ایجاد می شود که بیشترین میزان قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراio بنفش (UV) خورشید را دارند. این حالت معمولاً در صورت ، سینه ، بازوها و دستان شما دیده می شود.سرطان پوست همچنین می تواند در مناطق دیگر بدن شما هم ایجاد شود ، مانند این مکان ها:

پوست سر
گوش ها
لبها
گردن
زیر ناخن هایت
پاشنه پاها
دستگاه تناسلی

سرطان های پوست اغلب به صورت خال ، کک و مک یا لکه مشکوک ظاهر می شوند. اما علائم همراه به نوع سرطان پوست بستگی دارد.

کراتوز اکتینیک

کراتوز اکتینیک ، که به عنوان پیش سرطان شناخته می شود ، یک ضایعه پوسته پوسته است و ممکن است در مناطق مختلف بدن شما ظاهر شود:

پوست سر
صورت
گوش ها
لبها
پشت دستان شما
بازوها
شانه ها
گردن

این نواحی بیشتر در معرض آفتاب قرار می گیرند. این ضایعات گاهی اوقات آنقدر کوچک هستند که به جای لمس و به جای دید مشاهده می شوند. آنها اغلب بزرگ شده اند و ممکن است مانند یک تکه کاغذ سنباده کوچک روی پوست شما احساس شوند. ضایعات معمولاً قرمز می شوند ، اما همچنین می توانند برنز یا صورتی باشند و ممکن است همان رنگ پوست شما باقی بماند.

درمان زودرس کراتوز اکتینیک مهم است. ضایعات درمان نشده تا ۱۰ درصد احتمال تبدیل شدن به کارسینوم سلول سنگفرشی است.

علائم سرطان پوست

کارسینوم سلول بازال

کارسینوم سلول بازال در سلولهای پایه پوست شما ایجاد می شود. این سلول ها در پایین اپیدرم ، لایه بیرونی پوست شما هستند.

کارسینوم سلول بازال چندین شکل مختلف دارد. به نظر می رسد مانند:

زخم که بعد از هفت تا ۱۰ روز بهبود نمی یابد

لکه قرمز رنگی که ممکن است به راحتی خارش ، آسیب ، پوسته یا خونریزی داشته باشد
برجستگی براق که می تواند صورتی ، قرمز یا سفید باشد اگر پوستی روشن داشته باشید. اگر پوست تیره تری دارید ، می تواند برنزه ، سیاه یا قهوه ای به نظر برسد.

 یک مرکز تورفتگی

این نوع سرطان پوست معمولاً در مناطقی از بدن که بیشتر در معرض آفتاب هستند ظاهر می شود. کارسینوم سلول بازال به راحتی قابل درمان است. این رشد بسیار کند رشد می کند و باعث می شود که به اندام های دیگر گسترش پیدا نکند یا به عضله ، استخوان یا اعصاب حمله کند.

سرطان سلول سنگفرشی

سرطان سلول سنگفرشی معمولاً در قسمتهای بیشتری از بدن در معرض آفتاب دیده می شود. آنها همچنین می توانند در قسمت داخلی دهان یا دستگاه تناسلی شما ظاهر شوند. تومورهای ناشی از کارسینوم سلول سنگفرشی می تواند انواع مختلفی داشته باشد ، از جمله:

پوسته های پوسته پوسته و قرمز که خونریزی می کنند
زخم های باز که خونریزی دارند و بهبودی ندارند
یک تورفتگی مرکزی که خونریزی می کند
رشدی که شبیه زگیل است اما پوسته و خونریزی می کند

همچنین شناخته شده است که سرطان سلول سنگفرشی باعث خارش شدید می شود که باعث تحریک و التهاب بیشتر پوست شما می شود. خراشیدن این مناطق از پوست شما می تواند منجر به عفونت هایی شود که باید با آنتی بیوتیک درمان شوند.

 در موارد نادر ، این ضایعات می توانند به غدد لنفاوی و سایر اندامها سرایت کنند.

ملانوم

گرچه ملانوما شایعترین نوع سرطان پوست نیست ، اما جدی ترین است. به طور مکرر در پاهای زنان و در قفسه سینه ، پشت ، سر و گردن مردان ایجاد می شود. با این حال ، این نوع سرطان پوست را می توان در هر نقطه از بدن ، حتی در چشم خود مشاهده کرد.

برای تعیین اینکه آیا یک خال یا کک و مک ممکن است ملانوم باشد از روش “ABCDE” استفاده کنید. در صورت بروز هر یک از این علائم ، می خواهید به پزشک خود مراجعه کنید.

الف: نامتقارن

اگر از وسط یک خال سالم خط بکشید ، هر دو طرف بسیار شبیه به هم هستند. خال های سرطانی نامتقارن هستند. این بدان معنی است که به نظر می رسد نیمی از خال سرطانی با دیگری متفاوت است.

خال های سرطانی

ب: حاشیه

لبه های یک کک و مک یا خال سالم باید صاف و کاملاً یکدست احساس شوند. مرزهای ناهموار ، برجسته یا بریده بریده می تواند نشانه ای از سرطان باشد.

ج: تغییر رنگ

یک کک و مک یا خال سالم باید یکنواخت باشد. تغییر رنگ ممکن است در اثر سرطان ایجاد شود. مراقب سایه های مختلف این موارد باشید:

برنزه
رنگ قهوه ای
سیاه
قرمز
سفید
آبی

D: قطر

خال یا کک و مک که بزرگتر از ۶ میلی متر باشد (تقریباً به قطر پاک کن مداد) ممکن است نشانه سرطان پوست باشد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “همه چیز درباره عادت ماهیانه یا پریود” را نیز مطالعه بفرمایید.      

درمان سرطان پوست

بیشتر انواع سرطان پوست که در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند با برداشتن ضایعه درمان می شوند. این را می توان به روش های مختلفی انجام داد:

 جراحی: نیتروژن مایع برای رشد و نمو در بدن شما استفاده می شود تا آن را منجمد کند. رشد بدون افت و برش از بین می رود یا کوچک می شود. این روش اغلب برای درمان کراتوز آکتینیک استفاده می شود.

کورتاژ و الکتریکی: رشد شما با ابزاری که به کورت معروف است از بین می رود. سپس ناحیه با سوزن الکتروکاتر سوزانده می شود تا سلول های سرطانی پوست باقیمانده از بین بروند.

کرم ها: پزشک ممکن است داروهای موضعی مانند imiquimod (آلدارا ، زایکلارا) و ۵-فلوروراسیل (Carac ، Efudex) را تجویز کند. شما چندین هفته از این کرم ها برای از بین بردن کراتوز آکتینیک و کارسینوماهای سطحی سلول پایه استفاده می کنید.

جراحی برش: رشد شما و پوست اطراف آن که سالم به نظر می رسد با چاقوی جراحی برداشته می شود. سپس پوست سالم از نظر سلولهای سرطانی پوست مورد آزمایش قرار می گیرد. در صورت یافتن سلول های سرطانی ، این روش تکرار می شود.

سرطانی که به غدد لنفاوی یا اندام های دیگر شما سرایت کرده است ، به درمان های تهاجمی بیشتری نیاز دارد. این ممکن است شامل شیمی درمانی یا جراحی باشد. با پزشک خود در مورد گزینه درمانی که بهترین گزینه برای شماست صحبت کنید.

سرطان پوست

راههای جلوگیری از سرطان پوست

با استفاده از این نکات پیشگیری می توانید خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید:

هر روز حداقل از ضد آفتاب با حداقل ۳۰ SPF استفاده کنید. آن را ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن استفاده کنید.
اگر زیاد عرق می کنید یا شنا می کنید ، هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب خود را دوباره بزنید.
از ساعات اوج خورشید که ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر است ، از آفتاب خودداری کنید. اگر حتماً بیرون هستید ، از عینک آفتابی ، کلاه و لباس سبک استفاده کنید که پوست شما را بپوشاند.
حداقل ماهی یک بار پوست خود را جلوی آیینه معاینه کنید.
از پزشک خود بخواهید سالانه پوست شما را معاینه کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.