سیستم های بدن و وظیفه هر کدام را به اختصار بشناسید

بدن انسان متشکل از سیستم های سازمان یافته ای است که در حفظ زندگی عمل می کنند. بدن انسان که نمایانگر شکل زندگی فیزیکی شماست، وظایف زیادی برای انجام دادن دارد تا صاحبش را زنده و فعال نگه دارد. در هر لحظه، قلب و ریه های شما در حال کار هستند، و چیزهای مختلف دیگری در درون شما رخ می دهد، حتی در هنگام خواب. برخی از این موارد را می توانید احساس کنید اما کنترل نمی کنید، مانند هضم. دیگران برای همیشه از تشخیص آگاهانه شما فرار خواهند کرد.

تقسیم بسیاری از اجزای بدن به سیستم هایی که عمدتاً بر اساس عملکرد هستند راحت است. در برخی موارد، این طرح سیستم های بدن را به خوبی محلی می کند. در برخی دیگر از نظر آناتومیکی در سراسر بدن پراکنده می شوند. امروزه، اکثر منابع اولیه در مجموع ۱۱ سیستم و عملکرد بدن را ارائه می دهند که در زیر به طور مختصر توضیح داده شده است.

سیستم های بدن و عملکردهای هر کدام

همانطور که احتمالا قبلاً به این نتیجه رسیده اید، سیستم های مختلف بدن انسان دارای مجموعه وسیعی از عملکردهای متداخل و مکمل هستند. کنترل سمپاتیک و پاراسمپاتیک ضربان قلب نمونه ای از عملکرد سیستم عصبی در تعامل با سیستم گردش خون است. (اثر پاراسمپاتیک بر ضربان قلب کاهش آن است؛ ورودی سمپاتیک آن را تسریع می کند.)

سیستم های بدن

سیستم گردش خون:

که به آن سیستم قلبی عروقی نیز می گویند، قلب و رگ های خونی وظیفه رساندن اکسیژن و مواد مغذی به بقیه بدن و جمع آوری مواد زائد را برای خارج کردن از بدن توسط سیستم های دیگر دارند.

وظیفه سیستم تنفسی:

ریه های شما به شما این امکان را می دهند که هوا را استنشاق و بازدم کنید تا گازها را بین خون و فضای ریه در عمق خود ریه ها مبادله کنید. دی اکسید کربن تولید شده در متابولیسم “بدون بار” است، در حالی که اکسیژن هوا به گلبول های قرمز “بار” می شود.

سیستم اسکلتی:

استخوان‌ها، غضروف‌ها و رباط‌های شما چارچوبی ساختاری برای بقیه شما فراهم می‌کنند، مانند داربستی برای اندام‌ها و بافت‌ها. این سیستم از اندام های حیاتی محافظت می کند و امکان حرکت ارگانیسم را فراهم می کند. مغز استخوان در وسط استخوان های بلند سلول های ایمنی را می سازد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “وقتی عاشق میشوید در بدنتان چه چیزی رخ میدهد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

سیستم عضلانی چگونه کار میکند :

ماهیچه ها در سه نوع اصلی وجود دارند. ماهیچه های اسکلتی شما را به اطراف حرکت می دهند و هنگامی که به طور داوطلبانه آنها را منقبض می کنید عملکردهای دیگری را انجام می دهند. عضلات صاف اندام هایی مانند روده و مثانه را خط می کشد و به طور غیرارادی عمل می کند. عضله قلب نوعی ماهیچه تخصصی در میوکارد قلب است.

سیستم پوششی:

این شامل پوست، مو و ناخن ها، عمدتاً اولی است. این مانع فیزیکی به دور نگه داشتن میکروارگانیسم ها، تنظیم سطح رطوبت ارگانیسم و ​​ثابت نگه داشتن دما کمک می کند. پوست و سایر قسمت‌های سیستم پوششی با سیستم ایمنی بدن، مانند جلوگیری از میکروب‌ها و باکتری‌ها، دست به دست هم می‌دهند. گاهی اوقات سیستم ایمنی به طور جداگانه از سیستم پوششی فهرست می شود که به جای ۱۱ مورد، منجر به ۱۲ سیستم و عملکرد بدن می شود.

سیستم گوارش:

این سیستم غذاهای خورده شده را به مولکول های کوچکتری تبدیل می کند که سلول های شما می توانند از آنها انرژی دریافت کنند.

سیستم عصبی بدن از چه چیزی تشکیل شده است:

مغز، نخاع و تعداد زیادی اعصاب محیطی این سیستم را تشکیل می دهند که مسئول جمع آوری، پردازش و انتقال اطلاعات است.

سیستم غدد درون ریز:

وقتی کلمه “هورمون” را می شنوید، به “سیستم غدد درون ریز” فکر کنید. این سیستم محیط داخلی ارگانیسم را از طریق پراکندگی مواد شیمیایی (هورمون) تنظیم می کند که در گیرنده های خاصی در سراسر بدن عمل می کنند. پانکراس، غده هیپوفیز و غده تیروئید بخشی از این سیستم هستند.

سیستم دفعی/ ادراری:

کلیه‌های شما با فیلتر کردن خون به دفع مواد زائد کمک می‌کنند، سطح اسید-باز خون را ثابت نگه می‌دارند، و میزان خون را در بدن از طریق تعادل الکترولیت و سایر املاح تنظیم می‌کنند.

وظیفه سیستم های بدن

وظیفه سیستم لنفاوی در بدن :

ساختارهای این سیستم از کانال‌ها شبیه به سیستم گردش خون دوم است که شامل طحال نیز می‌شود، سلول‌هایی را می‌سازد که با مهاجمان خارجی مبارزه می‌کنند و به بازگشت مایع بافتی به رگ‌های خونی کمک می‌کنند.

سیستم تولید مثل:

این سیستم مسئول ایجاد گامت ها یا سلول های جنسی (بیضه ها در نرها، تخمدان ها در ماده ها) است که در لقاح و تکثیر ژن ها در نسل بعدی موجودات زنده شرکت می کنند. این شامل رحم در زنان و دستگاه تناسلی خارجی بدون توجه به جنسیت است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

1 دیدگاه در “سیستم های بدن و وظیفه هر کدام را به اختصار بشناسید

یکی از بهترین مقاله هایی که در مورد سیستم های بدن خوندم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.