سوال از وکیل خانواده

به دلیل حساسیت دعاوی خانواده و تفاوت بارزی که اینگونه دعاوی با دعاوی دیگر دارند، برخورداری از یک وکیل خانواده آگاه و دلسوز می تواند اهمیت بسیاری داشته باشد. وکیل متخصص خانواده، وکیلی است که به صورت تخصصی در حوزه دعاوی خانواده نظیر طلاق، مطالبه نفقه و حضانت فعالیت می کند. این وکیل باید با شناخت کامل از قوانین مربوط به این حوزه، بهترین راهکارها را به موکلام خود ارائه کند تا با حفظ منافع آنان، به حل و فصل مسائل مربوط به نهاد خانواده بپردازد.

وکیل خانواده اولین قدم بهترین کاری که می تواند بکند این است که در ابتدا طرفین را به سوی صلح و سازش سوق دهد و سعی در سازش امور زوجین کند. با آگاهی کامل از حقوق زوجین و جایگاه آنان و با ارائه مشاوره حقوقی صحیح، آنان را در طی این مسیر دشوار راهنمایی می کند. در صورتی که ادامه زندگی مشترک برای آنها امکان پذیر نباشد، سعی می کند با کمترین آسیب و تنش از یکدیگر جدا شوند.

به عنوان یک نماینده حقوقی، وکیل خانواده مسئولیت بسیاری را در قبال موکل خود دارد و باید با شفافیت و صداقت، به بهترین نحو ممکن به نیازهای آنان پاسخ دهد.

وکیل خانواده

وکیل خانواده باید قادر باشد مواردی نظیر طلاق، تفکیک اموال، حضانت و سایر مربوط به موارد خانواده را به درستی درک و برای موکل خود توضیح دهد. همچنین باید مزایا و معایب اقدامات حقوقی مختلف را برای موکل خود توضیح تا بتواند بهترین تصمیم را در امر خود بگیرد. وکیل خانواده باید قادر باشد به بهترین شکل ممکن به نیازهای موکل خود پاسخ دهد و در هنگام نگارش دادخواست ها و توافقنامه ها، از زبان ساده و قابل درک استفاده کند. در نهایت، وکیل خانواده باید به موکل خود اعتماد و اطمینان الزم را القا کند تا موکل با آرامش و اطمینان به اقدامات حقوقی خود ادامه دهد.

در روابط خانوادگی علاوه بر روابط بین زوجین، روابط بین پدر و مادر با فرزندان نیز مورد بررسی قرار می گیرد. در این حوزه، موضوعاتی مانند نفقه، حضانت، نگهداری فرزندان و ارث بررسی می شود. همچنین در این حوزه، قوانین و مقررات بسیاری برای حفظ حقوق کودکان و حفظ حقوق زنان به کار گرفته می شود. از این رو، داشتن دانش و تجربه کافی در حوزه حقوق خانواده و آگاهی از قوانین و مقررات مربوط به آن، برای وکیل خانواده بسیار حائز اهمیت است.

همانطور که اشاره شد، ازدواج شامل تعهدات مالی و غیر مالی زوجین است که قوانین مربوطه به آنها تعیین شده است. برخی از مسائلی که میتواند برای زوجین پیش بیاید عبارتند از:
  1. تعیین نحوه تقسیم مالیات در صورت جدایی: در صورتی که زوجین تصمیم به جدایی بگیرند، قوانین مربوطه تعیین میکند چگونه مالیات بین آنها تقسیم میشود.
  2. حضانت و نگهداری از فرزندان: در صورتی که زوجین جدایی کرده باشند، قوانین مربوطه تعیین میکند که کدامیک از آنها حق حضانت از فرزندان را دارد و چگونه نگهداری و پرورش فرزندان انجام خواهد شد.
  3. تعیین نحوه تقسیم دارایی های مشترک: در صورتی که زوجین در طول ازدواج دارایی های مشترکی بدست آورده باشند، قوانین مربوطه تعیین میکند که چگونه این دارایی ها بین آنها تقسیم خواهند شد.
  4. مسئله نفقه: در صورتی که زوجین جدایی کرده باشند، قوانین مربوطه تعیین میکند که کدامیک از آنها موظف به پرداخت نفقه به طرف دیگر خواهد بود.

شایان ذکر است که ؛ در بسیاری از موارد زوج و زوجه به یک دیگر بسیار علاقه دارند و حتی ، زندگی مشترک خود را نیز دوست دارند اما به علت به وجود آمدن برخی اختلافات و مشکلات ، زوج و زوجه با چالش های بسیار جدی رو به رو شدند . در واقع بهترین وکیل خانواده ، فردی می باشد که با تجربه و تخصصی که در این خصوص دارد ، زوج و زوجین را به مشاور خانواده ارجاع دهد و ، حقوق متقابل طرفین را به طرف دیگر گوشزد نماید که این امر می تواند در برخی موارد باعث بهبود شرایط و باعث ادامه زندگی مشترک زوج و زوجه ، شود .

بر اساس ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی، وقتی ازدواج به صورت شرعی و قانونی انجام بشود، حقوق و تکالیف زن و شوهر در قبال آغاز می شود. به عبارت دیگر، سند ازدواج، یک توافق حقوقی بین دو شخص است که حقوق و تکالیفی را برای هر دو طرف مشخص می کند. این شامل مسائل مالی و غیرمالی مانند حقوق و تعهدات نسبت به فرزندان،  مسئولیت های مالی مانند تقسیم دارایی ها، پرداخت نفقه و مهریه است. همچنین، به موجب ماده ۱۱۰۳ قانون مدنی، تعیین مهر نیز یکی از بندهای عقد ازدواج است و باید از تاریخ انجام این عقد شروع به اجرا شود.

منبع : وکیل خانواده – شایا نیوز

 

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.