سوالات متداول در مورد فرزند آوری به روش رحم اجاره ای

بسیاری از مردم در سراسر جهان از مشکلات بارداری و ناباروری رنج می برند و پس از تلاش های فراوان موفق به بچه دار شدن نشده اند. در سال های اخیر روش رحم اجاره ای در بین این افراد رواج زیادی پیدا کرده است. رحم اجاره ای می تواند روش خوبی برای تولید مثل و باروری باشد. با توجه به اینکه علیرغم استفاده گسترده از روش رحم اجاره ای، همچنان سوالات و ابهاماتی در مورد آن وجود دارد، در این مقاله قصد داریم به طور کامل به سوالات رایجی که ممکن است برای شما در پروسه اجاره رحم پیش بیاید پاسخ بدهیم.

رحم اجاره ای چیست؟

رحم اجاره ای روشی جدید برای تولید مثل و فرزندآوری است که در آن فرد سوم با استفاده از اسپرم به طور کاملا قانونی تخمک گذاری کرده و کودک را در داخل رحم تشکیل می دهد. این افراد تا زمان زایمان نوزاد را در شکم خود حمل می کنند و برای این کار به آنها پول می دهند. بعد از تولد نوزاد باید به صاحب اسپرم تحویل داده شود.

این موضوع در گذشته دارای مشکلات حقوقی فراوانی بود و به دلیل عدم توضیح قوانین صحیح اجاره رحم با مشکلات زیادی مواجه بود. اما امروز شرایط کاملا متفاوت است. زیرا تحت قوانین خاصی، فرآیند اجاره رحم انجام می شود. در این روش زن و مردی که بچه دار نمی شوند یا مشکل باروری دارند در صورتی که اسپرم مرد قدرت باوری داشته باشد به راحتی می توانند بچه دار شوند.

رحم اجاره ای چیست؟

احتمال تولد نوزاد سالم در رحم اجاره ای چقدر است؟

توانایی فرد سوم برای داشتن فرزند سالم از طریق اسپرم مرد به عوامل مختلفی بستگی دارد. در مرحله اول، بارور بودن یا نبودن اسپرم مشاهده می شود. اگر اسپرم فرد کاملا سالم باشد، فرآیند دریافت رحم اجاره ای انجام می شود. مرکزی که پروسه اجاره رحم را برای شما انجام می دهد نیز باید مطمئن و قانونی باشد که بتوانید از تولد کودک و شرایط آن مطمئن باشید.

فراموش نکنید که در این روش ژن های مادر جایگزین نیز به کودک منتقل می شود. به همین دلیل احتمال ابتلا به بیماری های ژنتیکی در کودک وجود دارد. همیشه قبل از اجاره رحم، وضعیت سلامتی و فیزیولوژیکی مادر جانشین به طور کامل توسط پزشک بررسی می شود تا ببیند آیا مادر جایگزین از نظر جسمی و روحی برای بارداری آماده است یا خیر.

همچنین در طول ۹ ماه بارداری مراقبت های لازم انجام شود و مادر جایگزین به خوبی تغذیه شود تا فرزندی سالم به دنیا بیاید.

قوانین رحم اجاره ای چیست؟

اجاره رحم یک پروسه یک روزه و آسان نیست. بلکه مراحل خاص خود را دارد تا علاوه بر رضایت طرفین از نتیجه قرارداد، فرزند سالم به دنیا بیاید و از مشکلاتی که ممکن است برای مادر جایگزین پیش بیاید جلوگیری شود. به همین دلیل برای رحم اجاره ای همه باید قوانین را رعایت کنند وگرنه کارشان غیرقانونی خواهد بود. زن و مردی که قصد بچه دار شدن دارند ابتدا باید اقامه دعوی کنند و دادگاه باید دعوی را بررسی و تایید کند.

در صورتی که زن یا مرد مشمول قوانین پروسه رحم جایگزین باشند، دادگاه درخواست رحم جایگزین را تایید می کند. به عنوان مثال زوج هایی که مشکل ناباروری دارند و با تلاش پیگیر موفق نبوده اند می توانند مدارک و گواهی پزشکی را به دادگاه ارائه دهند. زن و مرد نیز باید از سلامت روانی، فکری و اخلاقی برخوردار باشند.

شوهر باید تابعیت کامل ایرانی داشته باشد و از مواد مخدر و مشروبات الکلی استفاده نکند. این یک توافق چند جانبه است که همه باید امضا کنند و کاملاً راضی باشند. مثلا خانمی که در حال اجاره رحم، زوج، دادگاه و پزشک است باید با اطلاعات کامل قرارداد اجاره رحم امضا کند.

در پروسه اجاره رحم به چه نکاتی باید توجه کرد؟

مشکلات زیادی در پروسه اجاره رحم در سال های اخیر به وجود آمده است که قوانین مربوط به اجاره رحم را سخت گیرانه کرده است. مواردی وجود دارد که پس از امضای قرارداد اجاره بین طرفین باید از سوی مادر جایگزین و همچنین زوجین کاملاً رعایت شود و در صورت عدم رعایت یکی از این موارد، قرارداد فسخ می شود.

 زوجی که قصد اجاره رحم دارند باید تمام هزینه عمل را بپردازند. شخص ثالثی که رحم خود را اجاره می دهد باید پس از دریافت هزینه، جنین را تا روز زایمان در شکم خود سالم نگه دارد. مادر جانشین نمی تواند طبق قرارداد ادعای مالکیت فرزند کند.

هزینه رحم اجاره ای چقدر است؟

متاسفانه با وجود اینکه اجاره رحم راه خوبی برای افزایش باروری و فرزندآوری است و فواید زیادی دارد اما به دلیل هزینه بسیار بالا اکثر افراد نمی توانند این پروسه را انجام دهند. هزینه اجاره رحم در ایران بسیار مناسب است. در کشورهای دیگر قیمت اجاره رحم نسبتاً بالاست.

دلیل گرانی اجاره رحم این است که علاوه بر پروسه دشوار باردار شدن و مراقبت از مادر جایگزین، در صورت بروز مشکل یا اتفاقی برای مادر جایگزین در حین زایمان، این مبلغ می تواند تضمینی تقریباً کافی باشد. این وقایع را پیش بینی کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ نکته برای بهبودی واژن پس از زایمان” را نیز مطالعه بفرمایید.

شرایط اجاره رحم چیست؟

برای اینکه زوجین بتوانند درخواست رحم اجاره ای بدهند ابتدا وضعیت فیزیولوژیکی و جسمی زن و مرد بررسی می شود. به عنوان مثال، اگر زنی به دلیل مشکلات خاصی مجبور به هیسترکتومی شده باشد یا بیماری های مرتبط با ناباروری و همچنین بیماری هایی مانند بیماری قلبی و بیماری های طولانی مدت داشته باشد که مانع از حمل جنین خوب شود.

می تواند باعث شود دادگاه درخواست زوج را برای اجاره رحم قبول کند. همچنین اگر خانمی به طور مرتب سقط جنین داشته باشد و نتایج آزمایشگاهی ناباروری او را تایید کند، مشمول اجاره رحم می شود.

مراحل انجام رحم اجاره ای چیست؟

اگر قصد اجاره رحم دارید، باید بدانید که اولین قدم معاینه کامل جسمی و روحی طرفین قرارداد است. طرفین قرارداد اجاره شامل زوج و شخص ثالث (مادر جانشین) است. تمام آزمایشات، از جمله آزمایشات مربوط به سونوگرافی و سلامت جسمانی مادر جایگزین و همچنین زوجین باید به طور کامل بررسی شوند.

زیرا نتایج آزمون در دادگاه ارزیابی می شود. سپس زوج باید نتیجه آزمایش را به همراه نامه درخواست اجاره به دادگاه ارسال کنند. در صورت لزوم یک وکیل در دادگاه حاضر می شود و کلیه مسائل حقوقی مربوط به طرفین را توضیح می دهد تا هر سه از این موضوع مطلع شوند. نامه و نتیجه دادگاه سپس به مرکز اجاره ارسال می شود. مجددا تمامی مدارک توسط این مرکز بررسی می شود.

شرایط اجاره رحم

وظایف ناقل یا مادر جانشین چیست؟

مادر جانشین یا ناقل، به عنوان فردی که نوزاد را در شکم خود حمل می کند، موظف است آزمایشات و مراقبت های دوران بارداری را انجام دهد. همچنین از مصرف داروهایی که ممکن است برای جنین مضر باشد خودداری کنید. استعمال دخانیات یا الکل برای شخص ثالث مجاز نیست. همچنین مادر جایگزین باید تا روز زایمان از سقط جنین و آسیب رساندن به جنین خودداری کند. برای اطمینان از اینکه مادر جایگزین می تواند یک نوزاد سالم به دنیا بیاورد، قانون ایجاب می کند که حامل حداقل یک نوزاد سالم به دنیا آورده باشد.

رحم اجاره ای در ایران

در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها، رحم اجاره ای یکی از موارد مناسب برای بچه دار شدن و تولید مثل است.از نظر شرع و عرف، اجاره رحم در ایران مشکلی ندارد. با این حال، حکم شده است که نباید از طرف مرد به ناقل یا همان مادر جانشین نگاه حرام و لمسی صورت بگیرد. رحم اجاره ای در ایران با رعایت کلیه اصول پزشکی و قانونی انجام می شود.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.