سنگ مثانه چیست؟آیا درمان دارد؟

سنگ مثانه چیست؟آیا درمان دارد؟

+این مطلب در فروردین ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است.

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”سنگ مثانه چیست؟آیا درمان دارد؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

سنگهای مثانه مواد معدنی متبلوری هستند که در مثانه پس از ادرار تشکیل می شوند.بیش از ۹۰ درصد ادرار شما آب است. بقیه حاوی مواد معدنی مانند نمک و مواد زائد مانند پروتئین است. رنگ ادرار بسته به نوع مواد زائد و مواد معدنی موجود در آن ، از زرد تیره تا قهوه ای متفاوت است.

ادرار غلیظ غالباً نتیجه کمبود آب بدن یا عدم توانایی تخلیه کامل مثانه شماست. این ممکن است به دلیل بزرگ شدن پروستات ، مشکلات مثانه یا عفونت های دستگاه ادراری (UTI) باشد. در صورت عدم درمان ، سنگ مثانه می تواند منجر به عفونت و سایر عوارض شود.

علائم سنگ مثانه چیست؟

علائم معمول سنگ مثانه:

تکرر ادرار ، به خصوص در طول شب
درد پایین شکم
احساس سوزش یا درد در مجرای ادرار هنگام ادرار کردن
ادرار خونی
بی اختیاری یا عدم توانایی در کنترل ادرار

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به سنگ مثانه هستند؟

اکثر افرادی که دچار سنگ مثانه می شوند مردان هستند – به ویژه مردان مسن که دارای مشکلات پروستات هستند. مردان ۸۰ ساله بیش از مردان جوان در معرض خطر قرار دارند. با این حال ، حتی مردان ۳۰ ساله که در کشورهای صنعتی زندگی می کنند نیز می توانند دچار سنگ شوند. افراد در این مناطق به احتمال زیاد رژیم های غذایی غنی از چربی و قند دارند.

کودکانی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند نیز مستعد ابتلا به سنگ مثانه هستند. آنها اغلب به آب کافی برای هیدراته ماندن دسترسی ندارند و رژیم های غذایی آنها ضعیف است.

چه عواملی باعث ایجاد سنگ مثانه می شوند؟

تشکیل سنگ مثانه ممکن است نشانه ثانویه یک مشکل اساسی دستگاه ادراری باشد. شرایطی که ممکن است به سنگ مثانه کمک کند شامل موارد زیر است:

عفونت

باکتریها و موجودات دیگر می توانند باعث عفونت مثانه یا التهاب شوند. عفونت ادراری یکی از دلایل عمده سنگ مثانه است.

اگرچه مردان سنگ مثانه بیشتری دارند ، اما عفونت مثانه در زنان بیشتر از مردان است. مجاری ادرار زنان کوتاه تر است ، بنابراین مسیر کوتاهتری برای ورود باکتری به مثانه وجود دارد.

مجرای ادرار آسیب دیده

مجرای ادرار شما ممکن است در اثر بیماری ، بیماری یا ضربه آسیب ببیند یا آسیب ببیند. ممکن است به دلیل عفونت باریک شود و جریان ادرار خارج شده از بدن شما را مسدود کند.

غده پروستات بزرگ شده

غده پروستات مجرای ادرار شما را احاطه کرده است ، لوله نازکی که ادرار را از مثانه شما در حین ادرار منتقل می کند. هنگامی که غده پروستات بزرگ می شود ، می تواند به مجرای ادرار فشار آورده و در ادرار اختلال ایجاد کند.

مثانه نوروژنیک

مثانه نوروژنیک نوعی بیماری است که بر اعصاب منتقل کننده پیام از مغز به عضلات مثانه تأثیر می گذارد. آسیب یا آسیب به این اعصاب ممکن است مانع از این شود که مغز به عضلات مثانه شما منقبض و منبسط شود تا ادرار کند. این می تواند باعث باقی ماندن ادرار در مثانه و ایجاد سنگ شود.

مثانه ضعیف

دیواره های مثانه شما ممکن است در بعضی مناطق ضعیف شده و کیسه هایی ایجاد کند که به سمت بیرون برآمدند. ادرار می تواند در این کیسه ها جمع آوری و ذخیره شود.

سنگ کلیه

سنگهای کوچکی می توانند در کلیه های شما ایجاد شده و به سمت حالب ، دو لوله منتقل کننده ادرار از کلیه ها به مثانه ، منتقل شوند. این می تواند باعث مشکلات مثانه شود.

اگرچه سنگ کلیه از نظر تکامل متفاوت است ، اما ممکن است با رسیدن به مثانه به سنگ مثانه تبدیل شود.

سنگ های کوچک کلیه ممکن است بدون درد از طریق ادرار شما عبور کنند ، اما ممکن است دیگران به اندازه کافی بزرگ شوند که باید توسط پزشک برداشته شوند.

سنگ مثانه چیست؟آیا درمان دارد؟
سنگ مثانه چیست؟آیا درمان دارد؟

چگونه سنگ مثانه تشخیص داده می شود؟

اگر با ادرار یا علائم مرتبط با سنگ مثانه عارضه دارید ، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها احتمالاً قبل از سایر آزمایشات تشخیصی به شما معاینه فیزیکی می دهند. اگر مرد هستید ، ممکن است جسم شما را بررسی کنند که آیا پروستات بزرگ شده اید یا خیر.

آزمایش های تشخیصی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش ادرار

این آزمایش برای بررسی بلور ، عفونت و سایر ناهنجاری های ادرار استفاده می شود.

سی تی اسکن مارپیچی

این نوع سی تی اسکن عوارض مثانه یا هر جای دیگر بدن را بررسی می کند. سریعتر و دقیق تر از سی تی اسکن سنتی است.

سونوگرافی

سونوگرافی لگن از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از داخل بدن شما استفاده می کند. این تصاویر به پزشک شما کمک می کند تا ببیند سنگ در مثانه شما وجود دارد یا خیر.

اشعه ایکس و پیلوگرام وریدی

اشعه ایکس قسمت داخلی مثانه و بیشتر ناهنجاری هایی را که ممکن است وجود داشته باشد ، نشان می دهد.

در طی پیلوگرام وریدی ، رنگی به وریدهای شما تزریق می شود که از طریق رگ های خونی جریان دارد تا زمانی که به مثانه برسد. رنگ هر سازند غیرمعمولی را برجسته می کند و سپس از نتایج برجسته شده اشعه ایکس گرفته می شود.

اشعه ایکس ممکن است هر سنگ در مثانه شما را نشان ندهد و به همین دلیل اکنون از این آزمایش های تشخیصی اغلب برای سنگ مثانه استفاده نمی شود.

سنگ مثانه چگونه درمان می شود؟

اگر پزشک متوجه شود که شما سنگ مثانه دارید ، ممکن است سیستولیت لپاکسی انجام دهد. در این روش ، از انرژی لیزر یا امواج فراصوت برای شکستن سنگهای شما به قطعات کوچکتر برای برداشتن استفاده می شود.

اگر سنگها با این روش تجزیه نشوند ، ممکن است از روش جراحی استفاده شود.

چشم انداز درمان سنگ مثانه مثبت است. پس از درمان ، می توانید با نوشیدن آب فراوان (حداقل ۸ لیوان یا ۶۴ اونس روزانه) از بروز مشکلات مثانه جلوگیری کنید. همچنین ، به دنبال درمان سریع علائم UTI یا سایر بیماری های دستگاه ادراری باشید.

۴ دمنوش برای درمان سنگ مثانه

سنگ مثانه می تواند باعث درد و تغییر در عادت ادرار شود. خوشبختانه، ۴ دمنوش وجود دارد که به سرعت بخشیدن به بهبودی شما کمک می کند.

سنگ مثانه، همچنین به عنوان لیتیازیس مثانه شناخته می شود، به دلیل تجمع موادی مانند اگزالات یا اسید اوریک است. اینها به نوبه خود تمایل دارند پس از تبلور ذرات از ادرار غلیظ بیش از حد تشکیل شوند.

شایع بودن آنها کمتر از سنگ کلیه هستند اما می توانند بسیار آزاردهنده باشند. بنابراین، به عنوان اولین خط برای درمان آن، افزایش مصرف آب و اصلاح عادات غذایی ضروری است.

علاوه بر این، نمی توان اهمیتی که برخی از گیاهان دارویی به طور سنتی در درمان و پیشگیری از این مشکل داشته اند را فراموش کرد. آیا آنها را می شناسید؟ نحوه استفاده از آنها را کشف کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “علت دیدن خون در ادرار چیست؟آیا نگران کننده است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

چرا سنگ ها در مثانه جمع می شوند؟

تخلیه غیر پیچیده مثانه می تواند منجر به تشکیل سنگ در آن شود. به نوبه خود، این با بیماری های سیستم ادراری همراه است.

دلیل اصلی تجمع این سنگ های کوچک در مثانه به دلیل تخلیه ناقص مثانه در زمان ادرار است.

این زمانی اتفاق می افتد که شرایطی در سیستم ادراری وجود دارد که توانایی مثانه برای ذخیره ادرار را تغییر می دهد. آن شرایط می تواند:

هیپرپلازی خوش خیم پروستات: در مردان مسن بسیار شایع است. به دلیل بزرگ شدن پروستات، انسداد در خروج ادرار از مثانه ایجاد می شود.
سنگ کلیه: سنگ های کلیه ممکن است از حالب ها به داخل مثانه حرکت کنند و در صورت عدم برداشتن یا حل نشدن در آنجا تجمع کنند.
عفونت دستگاه ادراری: می تواند منجر به التهاب مثانه و در نتیجه مشکل در ادرار شود.
مثانه نوروژنیک: زمانی اتفاق می افتد که اعصابی که اطلاعات را از مغز به عضلات مثانه منتقل می کنند در نتیجه بیماری یا آسیب عصبی آسیب ببینند.

چگونه بفهمم که سنگ مثانه دارم؟

گاهی اوقات لیتیازیس مثانه می‌تواند بدون علامت باشد زیرا سنگ‌ها جریان طبیعی ادرار را مسدود نمی‌کنند و تنها با آزمایش‌های تصویربرداری قابل تشخیص هستند.

با این حال، هنگامی که انسداد وجود دارد یا سنگ دیواره مثانه را تحریک می کند، علائم زیر ممکن است ظاهر شود:

درد ناگهانی در زیر شکم.
هماچوری یا خون در ادرار.
نیاز مداوم به ادرار کردن
مشکلات یا ناتوانی در دفع ادرار.
احساس سوزش یا سوزش هنگام ادرار کردن.
در صورت وجود یک فرآیند عفونی ممکن است تب ظاهر شود.

علاوه بر این، تشکیل سنگ معمولاً  با سبک زندگی و عادات غذایی مرتبط است.

مصرف کم مایعات، رژیم غذایی کم فیبر و بسیار غنی از نمک، پروتئین و اگزالات (نمک های معدنی موجود در برخی سبزیجات مانند اسفناج) عوامل مستعد کننده واضح برای لیتیازیس مثانه هستند.

اگرچه بیشتر اوقات، سنگ ها خود به خود از طریق ادرار دفع می شوند، اما موارد جدی تری وجود دارد که نیاز به مداخله جراحی دارد.

این به این دلیل است که سنگ ها در دستگاه ادراری رسوب می کنند و عملکرد صحیح آن را به خطر می اندازند و باعث درد شدید می شوند. بنابراین، یک درمان پیشگیرانه به منظور جلوگیری از اپیزودهای جدید ضروری است.

دمنوش های مفید برای درمان سنگ مثانه

دمنوش های مفید برای درمان سنگ مثانه

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، رعایت یک رژیم غذایی متعادل و افزایش مصرف آب دو اقدام مهم برای جلوگیری از تشکیل سنگ است.

اما علاوه بر این اقدامات سالم، فیتوتراپی هم در پیشگیری و هم در درمان سنگ های مثانه خفیف نقش مهمی دارد. ما در زیر چند گزینه را در اختیار شما قرار می دهیم.
قاصدک کبد و کیسه صفرا را بهبود می بخشد
دم کرده قاصدک یکی از داروهای گیاهی است که به درمان سنگ مثانه کمک می کند. با این حال، گزینه های دیگری نیز وجود دارد.

دم کرده قاصدک

برگ قاصدک عمل خود را مدیون جزء اصلی آن است: آربوتوزید، یک ترکیب فنلی که به طور سنتی در درمان عفونت های دستگاه ادراری و سنگ کلیه به تنهایی یا در ترکیب با سایر گیاهان دارای اثر ادرارآور استفاده می شود.

برای دم کرده، ۱٫۵-۴ گرم برگ خشک در ۱۵۰ میلی لیتر آب، ۲-۳ بار در روز استفاده می شود.

 چای ارتوسیفون

این گیاه بومی اندونزی با خاصیت ادرارآور قوی است که برای درمان و پیشگیری از سنگ‌های ادراری استفاده می‌شود. به دلیل دارا بودن نمک های پتاسیم زیاد، با افزایش حجم ادرار دفع شده عمل می کند.

برای دم کرده، ۲ تا ۳ گرم از برگ چای جاوا در ۱۵۰ میلی لیتر آب، ۲ تا ۳ دمنوش در روز استفاده می شود.

دم کرده گیاه قاصدک

در این مورد از کل گیاه از جمله ریشه آن که سرشار از فروکتوز و اینولین است استفاده می شود. برگ دارای غلظت بالایی از پتاسیم، ترپن ها و ترکیبات فنلی است.

همه این اجزا به آن یک اثر ادرارآور قوی می دهد. قاصدک در درمان کمکی سنگ مثانه اندیکاسیون دارد.

برای دم کرده می توانید از ۴ تا ۱۰ گرم برگ یا ریشه، حداکثر ۳ دم کرده در روز استفاده کنید.

دمنوش دم اسب

به طور سنتی در درمان فرآیندهای لیتیازیک خفیف به دلیل خواص دیورتیک و بازسازی کننده آن استفاده می شود. حجم ادرار دفع شده را افزایش می دهد و باعث شستشوی مجاری ادراری می شود.

۲-۳ گرم دم اسب در ۲۵۰ میلی لیتر آب دم کرده می شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.