رولکس که روی مچ معروف ترین افراد – فکر کنید جیمز باند، پل نیومن و مارک والبرگ – دیده میشود، به همان اندازه که نماد موفقیت است، نماد گران قیمت بودن هم است. و این ساعت ها ارزان نیستند. در حراج ساعتهای ساتبی در آگوست ۲۰۱۹، برخی از رولکسها تا ۲۷۵۰۰ دلار قیمت داشتند.
این برای یک ساعت بسیار زیاد به نظر می رسد – و همینطور است – تا زمانی که درباره Rolex Daytona معروف پل نیومن در سال ۱۹۶۸ بدانید. در سال ۲۰۱۷، آن ساعت بی نظیر به قیمت ۱۵٫۵ میلیون دلار فروخته شد. اگرچه آن ساعت خاص به معنای واقعی کلمه تنها در نوع خود است ، قیمت چکشی آن نشان دهنده تلاقی عواملی بود که رولکس را از بسیاری جهات به رهبر حاکم در میان ساعت های انحصاری تبدیل کرده است.
تاریخچه مختصری از رولکس
رولکس از آغاز به کار خود در سال ۱۹۰۵ به عنوان Wilsdorf & Davis، یک شرکت توزیع ساعت در لندن، به پادشاه ساعت تبدیل شد و نه فقط به دلیل لوگوی تاج قابل تشخیص آن. این برند که توسط ساعت ساز آلمانی هانس ویلسدورف تأسیس شد، مترادف با ایده موفقیت شده است.
در «داستان رولکس» نویسنده فرانتس کریستوف هل، توضیح میدهد که چگونه در اوایل قرن بیستم، ویلزدورف میخواست ساعتی را بهقدری دقیق طراحی کند که بتواند با موفقیت با ساعتهای جیبی رقابت کند. در آن زمان تصور میشد که ساعتهای مچی از نظر دقت و توانایی آنها در مقاومت در برابر عناصر، کمتر از ساعتهای جیبی هستند.
او خطی از ساعتهای مچی در سبکهای مختلف تولید کرد و تا سال ۱۹۰۸ نام رولکس را برای این برند انتخاب کرد. در سال ۱۹۱۰، جنبش رولکس – چیزی که باعث تیک زدن ساعت می شود – اولین شرکتی در جهان بود که گواهی سوئیس دقت کرونومتریک را دریافت کرد که توسط مرکز رسمی رتبه بندی ساعت در Bienne اعطا شد.
ویلسدورف علاوه بر تمایل به نوآوری، یک فروشنده با استعداد و یک متخصص بازاریابی نیز بود. مفهوم او از استفاده از افراد برای توصیفات، باعث ترویج زودهنگام برند شد و تا حدی مسئول طول عمر و شهرت فعلی آن است.
لری مندل، ارزیاب و ساعت ساز ارشد Bob’s Watches، یک صرافی معتبر رولکس در نیوپورت بیچ، کالیفرنیا، می گوید: «هانس یک نابغه بازاریابی بود. او به معنای واقعی کلمه چندین دهه از زمان خود جلوتر بود. ویلسدورف رولکس را به عنوان بهترین از بهترین ها معرفی کرد. او همچنین از آن پشتیبانی کرد. کیفیت از همان ابتدا همیشه برای رولکس شماره ۱ بوده است.
رولکس نوآوری می کند
در سال ۱۹۲۰، ویلسدورف که در آن زمان به ژنو، سوئیس نقل مکان کرده بود، از دیویس جدا شد و نام شرکت Montres Rolex S.A. را تغییر داد. به گفته Heel، او تصمیم گرفت ساعت مچی را کامل کند، از جمله ساخت ساعتی که ضد آب بود.
ویلسدورف در یک شیرین کاری تبلیغاتی که باعث افتخار ادوارد برنایز می شد، ماهیت ضدآب رولکس اویستر جدید را با گرفتن مچ دست مرسدس گلیتز برای شنا در انگلیسی در سال ۱۹۲۷ ثابت کرد. پس از ۱۰ ساعت در آب، ساعت در حالت “عملکرد عالی” بود.
ویلسدورف این کودتا را با یک آگهی کامل و صفحه اول در دیلی میل دنبال کرد. این نوع تاییدات توسط ورزشکاران و افراد مشهور از آن زمان به عنوان یک استراتژی برای رولکس بوده و به موفقیت این برند کمک کرده است.
همه ساعتهای امروزی تا حدی در برابر آب مقاوم هستند، و اکثر ساعتهای مکانیکی مدرن بهطور خودکار سیم پیچی میشوند و تقریباً مطمئناً از Rolex Oyster Perpetual 1926 که توسط رولکس کامل شده است، الهام گرفته شدهاند.
به گفته اریک ویند، فروشنده و کلکسیونر ساعت های قدیمی با Wind Vintage در وست پالم بیچ، فلوریدا، رولکس به نوآوری خود ادامه داده است. این برند اولین پیشگام در جنبش ساعت های خودپیچ بود و در اواخر دهه ۱۹۳۰ شروع به ارائه دستبندهای نمادین Oyster و Jubilee کرد.
رولکس پادشاه ساعت ها
داشتن یک ساعت رولکس ممکن است یک نماد باشد، اما آنها تا کنون گران ترین ساعت ها نیستند. در همان حراج ساتبی در آگوست ۲۰۱۹ که قیمت رولکس به ۲۷۵۰۰ دلار رسید، یک ساعت Patek Philippe 68750 دلار قیمت داشت.
مندل می گوید: « یک ساعت لوکس برای افراد عادی است. و با این حال، رولکس پادشاه است. ترکیبی از بازاریابی، تاج بودن لوگو و کیفیت “یک طوفان عالی برای گرد هم آوردن همه چیز برای دادن این عنوان به آنها و حفظ آنها در آنجا” ایجاد می کند.
مندل می گوید: “آیا زمان را بهتر نگه می دارد؟ نه.” “این به طرز فکر آن صاحب لوکس برمی گردد. آیا دوام بیشتری خواهد داشت؟ قطعا.”
بنابراین بله، ساعتهای دیگر ممکن است گرانتر باشند، و یک ساعت کوارتز یا یک گوشی هوشمند دقت زمانسنجی را ارائه میدهد، اما این موضوع نیست. پل آلتیری، بنیانگذار و مدیرعامل ساعتهای باب، میگوید رولکس بر بازار تسلط دارد، زیرا کیفیت آن تضمین شده است.
او میگوید: «آنها در مقایسه با برخی از مارکهای دیگر لوکس هستند. “این مهندسی سوئیس در بهترین حالت خود است. آنها بسیار خوب ساخته شده اند.”
یک ساعت رولکس نیز برای چندین دهه ارزش خود را حفظ خواهد کرد – نه در مورد ساعت Target یا یک آیفون – و حتی به خریداران برای پول خود سرمایه گذاری می کند. در حالی که تقاضا برای رولکس افزایش یافته است، عرضه ثابت باقی می ماند. این شرکت سالانه کمتر از ۱ میلیون ساعت در سراسر جهان تولید می کند.
پیشنهاد می کنیم مقاله “آشنایی با ۱۰ ایرانی ثروتمند” را نیز مطالعه بفرمایید.
یک نمونه از موفقیت های رولکس
حالا برگردیم به اینکه چگونه رولکس با جالب ترین ها مرتبط شد. نویسنده، ایان فلمینگ، رولکس اکسپلورر به دست داشت، و شخصیت او جیمز باند نیز به این برند علاقه داشت. یک Rolex Submariner 6538 قدیمی که در برخی از فیلمهای شان کانری باند دیده میشود توسط Worthy به قیمت ۶۰۰۰۰ دلار در سال ۲۰۱۶ فروخته شد. اما در حراج آگوست Sotheby’s، به نظر میرسد که همان ساعت با ارزش بین ۱۸۰۰۰۰ تا ۲۸۰۰۰۰ دلار فروخته نشده است.
ما در مورد رولکس پل نیومن “پل نیومن دیتونا” صحبت می کنیم که قبلاً به آن اشاره کردیم. هنگامی که در سال ۲۰۱۷ در خانه حراج فیلیپس در نیویورک خریداری شد، به گرانترین ساعت مچی فروخته شده در حراج تبدیل شد. پل نیومن دیتونا (Paul Newman Daytona) نامیده می شود، زیرا بازیگر آن را هنگام مسابقه اتومبیلرانی می پوشید، فقط چند هزار نفر ساخته شد.
آلتیری که در میان تماشاگران حراج بود، میگوید: «فکر میکنم همه ما شوکه شدیم. پیشنهاد افتتاحیه ۱۰ میلیون دلار بود. “تنها یک پل نیومن پل نیومن وجود دارد.” فروشنده، جیمز کاکس، ساعت را به عنوان هدیه از نیومن دریافت کرد و بخشی از وجوه حاصل از فروش را به بنیاد نل نیومن اهدا کرد.
پل نیومن ساعت رولکساش را به مدت پانزده سال، هر روز به دستش می بست. هوادارانش در اواخر دهه ۶۰، زمانی که او رسما وارد حرفه اتوموبیلرانی شده بود متوجه این ساعت منحصر بفرد شدند. ساعت «پل نیومن» شهرتی جهانی پیدا کرد.
این ساعت استیل رولکس «کاسموگراف دیتونا» بین سالهای ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۰ ساخته شده است.
بیش از هفتصد نفر در حراج ساعت «پل نیومن» حضور داشتند و تعداد زیادی نیز از چهل و سه کشور دنیا تلفنی در حراج شرکت کردند.
خریدار این ساعت که هویتش مشخص نیست، از طریق تلفن ساعت را به قیمت ۱۷.۸ میلیون دلار خرید.