زبان بدن چیست؟

حالات چهره ، حرکات ، حالت و لحن صدا شما یک ابزار ارتباطی قدرتمند هستند. در اینجا نحوه خواندن و استفاده از زبان بدن برای ایجاد روابط بهتر در خانه و محل کار آمده است.

در حالی که رمز موفقیت در روابط شخصی و شغلی در توانایی شما برای برقراری ارتباط خوب نهفته است ، اما این کلمات نیستند که استفاده می کنید بلکه نشانه های غیرکلامی یا “زبان بدن” شما با صدای بلندتر صحبت می کنند. زبان بدن استفاده از رفتارهای بدنی ، عبارات و طرز رفتار برای برقراری ارتباط غیر کلامی است که غالباً غریزی و نه آگاهانه انجام می شود.

چه از آن آگاه باشید و چه نباشید ، هنگام تعامل با دیگران ، به طور مداوم سیگنال های بی کلامی را دریافت می کنید. تمام رفتارهای غیرکلامی شما – حرکاتی که انجام می دهید ، وضعیت بدن ، لحن صدا ، میزان تماس چشمی شما – پیام های محکمی می فرستد.

استفاده از زبان بدن چه اهمیتی دارد؟

نشانه های ارتباطی غیر کلامی شما – نحوه گوش دادن ، نگاه کردن ، حرکت دادن و عکس العمل شما – به شخصی که با او ارتباط برقرار می کنید به او بگویید که آیا برای شما مهم است یا نه. وقتی سیگنال های غیرکلامی شما با کلماتی که می گویید مطابقت دارند ، اعتماد ، وضوح و روابط را افزایش می دهند. اگر این کار را نکنند ، می توانند تنش ، بی اعتمادی و سردرگمی ایجاد کنند.
اگر می خواهید یک ارتباط بهتر برقرار شوید ، مهم است که نه تنها نسبت به زبان بدن و نشانه های غیرکلامی دیگران بلکه نسبت به خود نیز حساسیت بیشتری داشته باشید.

نقش ارتیاط غیر کلامی

تکرار: پیامی را که به صورت کلامی می آورید تکرار می کند و اغلب تقویت می کند.
تناقض: این می تواند با پیامی که می خواهید منتقل کنید در تناقض باشد ، بنابراین به شنونده خود نشان می دهد که ممکن است حقیقت را نگویید.
جانشینی: می تواند جایگزین پیام کلامی شود. به عنوان مثال ، حالت چهره شما معمولاً پیامی بسیار واضح تر از کلمات ممکن است منتقل می کند.
تکمیل کننده: ممکن است پیام کلامی شما را اضافه یا تکمیل کند. به عنوان رئیس ، اگر علاوه بر تعریف و تمجید ، به پشت کارمندی بزنید ، می تواند تأثیر پیام شما را افزایش دهد.
لهجه: ممکن است یک پیام کلامی را لهجه یا زیر خط قرار دهد. برای مثال کوبیدن میز می تواند اهمیت پیام شما را برجسته کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “تمرین مهربانی با خود ” را نیز مطالعه بفرمایید.

انواع ارتباطات غیرکلامی یا استفاده از زبان بدن

انواع مختلف ارتباطات غیرکلامی یا زبان بدن شامل موارد زیر است:

حالات چهره: چهره انسان بسیار رسا است ، قادر است احساسات بی شماری را بدون گفتن یک کلمه منتقل کند. و برخلاف برخی از اشکال ارتباطات غیرکلامی ، حالات صورت جهانی هستند. حالات صورت برای شادی ، غم ، عصبانیت ، تعجب ، ترس و انزجار در فرهنگ ها یکسان است.

حرکت و وضعیت بدن: در نظر بگیرید که نحوه نشستن ، راه رفتن ، ایستادن یا نگه داشتن سر آنها چگونه بر برداشت شما از مردم تأثیر می گذارد. نحوه حرکت و حمل خود شما اطلاعات زیادی را به دنیا منتقل می کند. این نوع ارتباطات غیرکلامی شامل وضعیت بدن ، تحمل ، ایستادن و حرکات ظریفی است که انجام می دهید.

 ممکن است هنگام مشاجره یا صحبت با حالت متحرک دست تکان دهید ، اشاره کنید ، نشانه بگیرید ، یا از دستان خود استفاده کنید ، و اغلب خود را با حرکات بدون فکر بیان می کنید. با این حال ، معنای برخی از حرکات می تواند در فرهنگ ها بسیار متفاوت باشد.

در حالی که علامت “OK”که با دست ساخته می شود ، به عنوان مثال ، معمولاً پیام مثبتی را در کشورهای انگلیسی زبان منتقل می کند ، اما در کشورهایی مانند آلمان ، روسیه و برزیل توهین آمیز تلقی می شود. بنابراین ، مهم است که مراقب نحوه استفاده از حرکات برای جلوگیری از سو تعبیر باشید.

نقش ارتباط چشمی در زبان بدن: از آنجا که حس بصری در اکثر افراد غالب است ، ارتباط چشمی نوع بسیار مهم ارتباط غیر کلامی است. نوع نگاه شما به کسی می تواند چیزهای زیادی را از جمله علاقه ، محبت ، خصومت یا جذابیت باهم ارتباط برقرار کند. تماس چشمی همچنین در حفظ جریان مکالمه و ارزیابی میزان علاقه و پاسخ شخص دیگر مهم است.

فضا: آیا تا به حال هنگام مکالمه احساس ناراحتی کرده اید زیرا فرد مقابل خیلی نزدیک ایستاده بود و شما این قضیه را دوست ندارید؟ همه ما به فضای فیزیکی احتیاج داریم ، اگرچه این نیاز بسته به فرهنگ ، شرایط و نزدیک بودن رابطه متفاوت است. شما می توانید از فضای فیزیکی برای برقراری ارتباط با پیامهای مختلف غیرکلامی مختلف ، از جمله علائم صمیمیت و محبت ، پرخاشگری یا تسلط استفاده کنید.

صدا: این فقط آنچه شما می گویید نیست ، بلکه نحوه گفتن آن است. هنگام صحبت ، افراد دیگر علاوه بر گوش دادن به سخنان شما ، صدای شما را “می خوانند”. مواردی که آنها به آنها توجه می کنند شامل زمان و سرعت شما ، میزان بلند صحبت کردن شما ، لحن و انعطاف شما ،به این فکر کنید که چگونه تن صدای شما می تواند طعنه ، عصبانیت ، محبت یا اعتماد به نفس را نشان دهد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چگونه خود را ببخشیم؟ ” را نیز مطالعه بفرمایید.

آیا می توان زبان بدن را جعل کرد؟

بسیاری از کتاب ها و وب سایت ها هستند که در مورد نحوه استفاده از زبان بدن به نفع شما مشاوره ارائه می دهند. به عنوان مثال ، آنها ممکن است به شما آموزش دهند که چگونه به روش خاصی بنشینید ، انگشتان خود را بگیرید ، یا برای اینکه اعتماد به نفس پیدا کنید یا تسلط خود را اعلام کنید ، دست بدهید.

اما حقیقت این است که چنین ترفندهایی احتمالاً موثر نیستند (مگر اینکه واقعاً احساس اعتماد به نفس و مسئولیت کنید). این به این دلیل است که شما نمی توانید تمام سیگنالهایی را که به طور مداوم درباره آنچه واقعاً فکر و احساس می کنید ارسال کنید. و هرچه بیشتر تلاش کنید ، غیر طبیعی تر شدن سیگنال های شما است.

با این حال ، این بدان معنا نیست که شما هیچ کنترلی بر نشانه های غیرکلامی خود ندارید. به عنوان مثال ، اگر با گفته های شخصی مخالف باشید یا از آن متنفر باشید ، می توانید از زبان بدن منفی برای رد کردن پیام فرد استفاده کنید ، مانند جلوگیری از تماس چشمی یا ضربه زدن به پاها. لازم نیست موافقت کنید ، یا حتی گفته ها را دوست داشته باشید ، اما برای برقراری ارتباط موثر و قرار دادن شخص مقابل در حالت دفاعی ، می توانید آگاهانه تلاش کنید تا از ارسال سیگنال های منفی جلوگیری کنید – با حفظ موضع باز و تلاش واقعی برای بفهمید که آنها چه می گویند ، و چرا.

چگونه ارتباط غیر کلامی می تواند اشتباه انجام شود؟

آنچه شما از طریق زبان بدن و سیگنالهای غیرکلامی خود برقرار می کنید بر نحوه دیدن دیگران ، میزان دوست داشتن و احترام شما و اعتماد به شما تأثیر می گذارد. متأسفانه ، بسیاری از افراد سیگنالهای غیرکلامی گیج کننده یا منفی را حتی بدون اینکه بدانند ، ارسال می کنند. وقتی این اتفاق می افتد ، هم ارتباط و هم اعتماد به روابط آسیب می بیند.

چگونه می توان ارتباط غیرکلامی را بهبود بخشید؟

ارتباط غیر کلامی یک روند سریع و رو به جلو است که نیاز به تمرکز کامل شما بر روی تجربه لحظه به لحظه دارد. اگر قصد دارید در ادامه صحبت های خود را بیان کنید ، تلفن خود را بررسی کنید یا به چیز دیگری فکر کنید ، مطمئناً نشانه های غیرکلامی را از دست خواهید داد و ظرافت های آنچه را که به شما منتقل می شود را کاملاً درک نخواهید کرد. علاوه بر حضور کامل ، می توانید با یادگیری مدیریت استرس و توسعه آگاهی عاطفی خود ، نحوه برقراری ارتباط غیر کلامی را نیز بهبود ببخشید:

۱-یاد بگیرید که در لحظه استرس را کنترل کنید

استرس توانایی شما در برقراری ارتباط را به خطر می اندازد. هنگامی که استرس دارید ، به احتمال زیاد دیگران را اشتباه می خوانید ، سیگنال های غیرکلامی گیج کننده یا گنگ ارسال می کنید ، و از الگوهای رفتاری ناسازگار در حرکت زانو عبور می کنید. و به یاد داشته باشید: احساسات مسری هستند. اگر ناراحت هستید ، به احتمال زیاد دیگران را ناراحت می کند ، در نتیجه اوضاع بد را بدتر می کند.

اگر احساس استرس بیش از حد در شما ایجاد شده است ، وقت بگذارید. قبل از اینکه دوباره به مکالمه بپردازید ، لحظه ای آرام باشید. هنگامی که تعادل عاطفی خود را به دست آوردید ، احساس راحتی بهتری خواهید داشت تا بتوانید به روشی مثبت با شرایط کنار بیایید.

سریعترین و مطمئن ترین راه برای آرام کردن خود و مدیریت استرس در لحظه ، به کارگیری حواس خود است – آنچه می بینید ، می شنوید ، بو میکنید ، مزه می کنید و لمس می کنید – یا از طریق یک حرکت تسکین دهنده. به عنوان مثال با مشاهده عکس کودک خود ، بوی رایحه مورد علاقه ، گوش دادن به یک قطعه موسیقی خاص یا فشار دادن یک توپ استرس ، می توانید به سرعت آرام شوید و دوباره تمرکز کنید. از آنجا که همه پاسخ های متفاوتی می دهند ، ممکن است لازم باشد برای یافتن تجربه حسی که برای شما بهتر است آزمایش کنید.

۲-آگاهی عاطفی خود را توسعه دهید

برای ارسال نشانه های غیرکلامی دقیق ، باید از احساسات و نحوه تأثیر آنها بر شما آگاه باشید. شما همچنین باید بتوانید احساسات دیگران و احساسات واقعی در پشت نشانه هایی را که آنها ارسال می کنند ، تشخیص دهید. اینجاست که آگاهی عاطفی وارد می شود.

چگونه زبان بدن را بخوانیم؟

هنگامی که توانایی های خود را برای مدیریت استرس و شناخت احساسات ایجاد کردید ، در خواندن سیگنال های غیرکلامی ارسال شده توسط دیگران بهتر می شوید. همچنین مهم است:

۱-به ناسازگاری ها توجه کنید

ارتباطات غیرکلامی باید گفته های را تقویت کند. آیا فرد یک چیز می گوید ، اما زبان بدن او چیز دیگری را منتقل می کند؟ به عنوان مثال ، آیا آنها در حالی که سرشان را تکان می دهند نه “بله” می گویند؟

به صورت گروهی به سیگنال های ارتباط غیرکلامی نگاه کنید. بیش از یک ژست یا نشانه غیر کلامی زیاد نخوانید. تمام سیگنالهای غیرکلامی را که دریافت می کنید ، از تماس چشمی گرفته تا لحن صدا و زبان بدن را در نظر بگیرید. روی هم رفته ، آیا نشانه های غیرکلامی آنها با گفته هایشان سازگار است یا متناقض است؟

۲-به غریزه خود اعتماد کنید

احساسات روده ای خود را کنار نگذارید. اگر این حس را پیدا کنید که کسی صادق نیست یا چیزی اضافه نمی شود ، ممکن است در حال مشاهده عدم تطابق نشانه های کلامی و غیرکلامی باشید.

ارزیابی سیگنالهای غیرکلامی

تماس چشمی – آیا شخصی تماس چشمی دارد؟ اگر چنین است ، آیا بیش از حد شدید است یا درست است؟

حالت صورت – چهره آنها چه چیزی را نشان می دهد؟ آیا این حالت نقاب و بی بیان است یا از نظر احساسی وجود دارد و پر از علاقه است؟

تن صدا – آیا صدای فرد از گرما ، اعتماد به نفس و علاقه برخوردار است ، یا اینکه فشار و انسداد دارد؟

حالت بدن – آیا بدن آنها آرام است یا سفت و بی حرکت است؟ شانه های آنها کشیده و بلند است یا آرام هستند؟

لمس – آیا تماس فیزیکی وجود دارد؟ آیا متناسب با شرایط است؟

اصوات – آیا صداهایی را می شنوید که نشان دهنده علاقه ، دلسوزی یا نگرانی فرد باشد؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.