آموزش برنامه نویسی

آموزش برنامه نویسی

هم اینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” آموزش برنامه نویسی” و معرفی سایت آموزشی فرادرس در خدمت شما کاربران گرامی هستیم.

آموزش برنامه نویسی

قبل از اختراع کامپیوتر یا همون رایانه زبان برنامه نویسی بوجود آمده بود و از آن برای راه اندازی و فرمان دادن به ماشینها استفاده می‌شد. برای اینکه با یک سیستم ارتباط برقرار کنیم و به کامپیوتر یا ماشین بفهمانیم که چه کار هایی باید انجام دهد، از زبان های برنامه نویسی استفاده می‌شود. یعنی با نوشتن کدهای دستوری قابل فهم برای ماشین و کامپیوتر، دستورات و اهداف ما اجرا می‌شود.

هرچه سطح زبان به زبان ماشین نزدیکتر باشد یا به عبارتی قابل فهم برای ماشین باشد، به آن زبان برنامه نویسی سطح پایین (استفاده از ثبات‌ها، آدرس‌های حافظه، Call Stack یا فراخوانی بسته ها)  گفته می‌شود و در صوریتکه سطح آن به زبان قابل فهم برای انسان نزدیکتر باشد زبان برنامه نویسی سطح بالا (استفاده از متغیرها، آرایه‌ها، و عبارات پیچیده ریاضی و منطقی) گفته می‌شود. بالطبع یادگیری زبانهای سطح بالا آسان تر می‌باشد.

برنامه های نوشته شده که بصورت کد می‌باشد پس از کامپایل توسط کامپایلر آن زبان قابل اجرا خواهد بود. به عنوان مثالی ساده وقتی عددی از روی صفخه کلید کامپیوتر فشار داده می‌شود کدهای دستوری بصورت صفر و یک پس از پردازش، عدد مورد نظر را در صفحه نمایش نشان داده می‌شود.

کامپایلر :  کدهای  نوشته شده توسط انسان را به زبان قابل درک برای ماشین تبدیل یا کامپایل می‌کند.

با افزایش کاربرد کامپیوترها و اسمارت فون ها درجای جای زندگی امروزه بشر، برنامه نویسی نیز از اهمیت خاصی برخوردار شده است. بطوریکه میتوان گفت بدون آن هیچ سیستم و کامپیوتری کار نمی‌کند. هک، نفوذ، تست نفوذ، باگ، حفره‌های امنیتی، امنیت شبکه و … همگی این واژگان از دل زبان های برنامه نویسی بوجود آمدند. به همین دلیل مهم برنامه نویسی به یکی از پر درآمدترین شغل‌های دنیا تبدیل شده است.

 

زبان های برنامه نویسی به سه دسته  تقسیم می‌شوند:

برنامه نویسی تحت وب

برنامه نویسی تحت وب منجر به تولید نرم افزار هایی می‌گردد که در وب کاربرد دارند. انواع مرورگرها، مارکتینگ ها، انواعع فعالیتهای داخل مرورگر شامل خرید و فروش آنلاین، انجام تراکنش های مالی و…. و به عبارتی نرم افزارهایی که قابلیت نصب به روی سرور را دارند با برنامه نویسی تحت وب طراحی شده‌اند. Paython ،Java ،HTML ،PHP  و … زبان‌های برنامه نویسی تحت وب می‌باشند.

برنامه نویسی تحت موبایل

پلتفرم های مورد استفاده در تلفن همراه شامل Android ،iOS ،windows ،blackberry و symbian و … می‌باشد. ولی چیزی که مشخص است این است که Android و iOS است به بازار موبایل های هوشمند تسلط دارند. برای iOS محیط برنامه نویسی XCode و زبان Objective-C استفاده می‌شد. برای اندروید هم افزونه های Android SDk که روی محیط های برنامه نویسی Eclipse و NetBeans نصب می‌شود از زبان Java  استفاده می‌شود. از دیگر زبانهای برنامه نویسی که در برنامه های تحت موبایل استفاده می‌شود پایتون و کاتلین می‌باشد.

برنامه نویسی تحت دسکتاپ

دسکتاب اصطلاحاً به کامپیوتر های شخصی که دارای سیستم عامل می‌باشند گفته می‌شود. بسته به نوع سیستم عامل ویندوز، مک و لینوکس، برنامه نویسی این حوزه منجر به تولید نرم افزار های آن سیستم عامل می‌گردد.

از معروفترین زبان های برنامه نویسی تحت دسکتاپ میتوان به C# ،Java ،JavaScript اشاره کرد.

در ادامه به معرفی مختصر برخی از زبان های برنامه نویسی می‌پردازیم.

 

زبان برنامه نویسی (++C)

آموزش برنامه نویسی

++C یک برنامه چند منظوره است که در سطح وسیعی از علوم کامپیوتر استفاده می‌شود. یک زبان برنامه نویسی سطح متوسط است توانایی اجرا در سیستم عامل های مختلف مانند ویندوز، مک و نسخه های مختلف لینوکس را دارد. اکثر نرم افزارهایی که به صورت روزمره در ویندوز با آنها سر و کار داریم توسط زبان برنامه نویسی C و ++C نوشته شده‌اند. و در صنعت خودروسازی، فضایی، معماری، بانکی، کنسول بازی و … کاربرد دارند.

در زبان برنامه نویسی ++C از مفاهیم متغیرهای اولیه، دستورات شرطی و حلقه‌ها، رشته‌ها، آرایه‌ها و اشاره‌گرها، ساختمان‌ها و داده‌های شمارشی و توابع استفاده می‌شود.

برای اجرای سی پلاس پلاس به دو نرم افزار Text Editor (ویرایش گر متن) و Compiler (کامپایلر و مترجم کدهای ++C) نیاز می‌باشد.

 

زبان برنامه نویسی سی شارپ (#C)

آموزش برنامه نویسی

این زبان برنامه نویسی توسط شرکت مایکروسافت ساخته شده است و ترکیبی از زبان‌های Java و ++C است. زبانی بسیار قدرتمند در عین حال ساختار آن بسیار آسان و قابل درک می‌باشد.

با یادگیری زبان #C می‌توان برنامه‌های تحت ویندوز، تحت وب، وب‌سرویس‌ها، برنامه‌های موبایل و تولید بازی‌ها استفاده کرد.

برای اجرای یک برنامه سی شارپ ابتدا باید دات نت فریم ورک (NET Framework.) را بر روی سیستم عاملتان نصب کنید. سی شارپ از کتابخانه های رایگان و قدرتمند NET. استفاده میکند و دائماً توسط شرکت ماکروسافت بروز رسانی می‌شود و قابلیت های جدید تری به آن اضافه میگردد. با یاد گیری این زبان براحتی ASP.NET که یک تکنولوژی توسعه وب میباشد و برای ساخت وب‌سایت ها و وب‌اپلیکیشن ها استفاده میشود را نیز یاد می‌گیرید که از بازار کار خوبی نیز برخوردار است.

 

زبان برنامه نویسی HTML

آموزش برنامه نویسی

HTML اولین زبان برنامه نویسی تحت وب می‌باشد که پس از سالها همچنان دارای کاربرد می‌باشد. این زبان برنامه نویسی برای ایجاد ساختار، قالب و اسکلت صفحات وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال برای طراحی یک سایت ابتدا توسط زبان HTML قالب کلی سایت شامل سربرگ ها، ستون های سمت راست و چپ، کادر محتوا، کادر تبلیغات و … را ایجاد و تعریف می‌کنیم سپس با کمک زبان های برنامه نویسی دیگر سایر بخشها را تکمیل می‌نمائیم.

برای اجرای زبان برنامه نویسی HTML به دو نرم افزار Text Editor (مانند Notepad) و visual studio یا Microsoft Front Page نیاز می‌باشد.

 

زبان برنامه نویسی CSS

آموزش برنامه نویسی

همان‌طور که در بالا اشاره شد، زبان HTML صرفاً برای ایجاد ساختار، قالب و اسکلت صفحات وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما HTML نمی‌تواند مشخص کنید که این طرح، به چه شکلی باشد. به همین منظور ، زبان CSS برای بهبود زبان HTML ارائه گردید. به عبارت دیگر زبان CSS  وظیفه استایل دهی به صفحات وب را بر عهده دارد. کدهای نوشته شده به زبان CSS بصورت تزریق در کدهای HTML قابل اجرا می‌باشد و یا می‌توان بصورت مستقیم کدها را در کد های HTML نوشت.

 

زبان برنامه نویسیPHP

آموزش برنامه نویسی

می‌توان گفت زبان برنامه‌نویسی PHP پراستفاده‌ترین زبان برنامه‌نویسی تحت وب دانست. Open Source یا متن باز بودن، سرعت اجرای بالا نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب، سینتکس ساده و کم حجم، داشتن فریمورک های قدرتمندی نظیر laravel و codeigniter، امکان استفاده از پایگاه داده MySQL که این کار باعث افزایش امنیت اطلاعات می‌شود و سادگی و رایگان بودن آن جزء دلایل محبوبیت این زبان می‌باشد. حدود سه چهارم صفحات وب‌سایت ها با این زبان نوشته شده است. وردپرس، جوملا، مجنتو،  دروپال، اپن‌کارت و همچنین بسیاری از وب‌سایت‌های مطرح دنیا مانند فیسبوک با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی راه‌اندازی شده‌اند.

PHP یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور است؛ یعنی کدهای نوشته شده روی سرور اجرا شده و نتیجه خروجی برای کاربر ارسال می‌شود. اساس و بنیان زبان برنامه‌نویسی PHP طراحی و ایجاد صفحات پویای وب است. به عبارتی دیگر، طراحی وب‌اپلیکیشن‌های تعاملی (یعنی امکان ارتباط دوطرفه با کاربر نظیر فرستادن ایمیل به کاربران، دنبال کردن بازدید کننده وب سایت از طریق کوکی ها، امکان ثبت‌نام در سایت، ایجاد پنل کاربری، ذخیره اطلاعات کاربران و …) می‌باشند.

دستورهای این زبان به صورت مستقیم می‌توانند درون کدهای html قرار بگیرند.

 

زبان برنامه نویسی جاوا (JAVA)

آموزش برنامه نویسی

بر اساس گفته شرکت عظیم Oracle صاحب برنامه جاوا، این نرم افزار بر روی ۳ میلیارد دستگاه در سراسر جهان، در حال اجرا می‌باشد. جاوا یک زبان برنامه نویسی و پلتفرم برای نوشتن انواع برنامه‌ های کاربردی، محاسبات عمومی، برنامه‌ های تحت وب، برنامه‌ نویسی تلفن های همراه، رایانه جیبی و … کاربرد دارد.

جاوا زبانی است که با آن می‌توان یک بار برنامه ای را نوشت آنرا بارها و بروی سیستم عاملهای مختلف اجرا کرد. شعار جاوا “یک‌بار بنویس و همه‌جا اجرا کن” (Write once ، Run anywhere) است که به همین ویژگی اشاره دارد. یکی دیگر از از دلایل محبوبیت جاوا نوشتن برنامه های اپلیکیشن موبایل های اندروید با این زبان برنامه نویسی می‌باشد.

دراین زبان برنامه نویسی جاوا ابتدا کدهای نوشته شده توسط JVM یا ماشین مجازی جاوا تبدیل به کدهای ماشین می‌شوند و سپس اجرا می‌شوند. این زبان برنامه نویسی به هیچ سیستم عاملی وابسته نیست. با استفاده از JVM متناسب با سیستم عامل لینوکس، ویندوز و یا مک برنامه های نوشته شده بر روی هر کامپیوتر و یا سیستم عاملی قابل اجراست. برنامه ای که بر روی ویندوز کامپایل می‌شود می‌تواند در لینوکس و مک نیز اجرا شود و برعکس و خروجی آن پس از اجرا در تمام سیستم عامل ها یکسان است.

 

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (JavaScript)

آموزش برنامه نویسی

جاوا اسکریپت یک زیان سطح بالا می‌باشد که برای برنامه نویسی سمت کاربر و سمت سرور کاربرد دارد. بدین معنی که به منظور انجام برخی امور، مانند ایجاد گرافیک های چند بعدی، کنترل قسمت های مختلف وبسایت، کنترل سخت افزار، پخش فایل های صوتی در صفحات وب، برقراری ارتباط با سرور و … بکار می‌رود. کدهای جاوا اسکریپت به وسیله‌ی مرورگر‌ها اجرا می‌شوند. بدین صورت که مرورگر‌ها با موتورهای پردازشی خود کدهای جاوا اسکریپت را ترجمه و سپس اجرا نمایند و در آخر نتیجه را به کاربر نمایش می‌دهند.

زبان جاوا اسکریپت بخاطر انعطافی که دارد بسیار مورد توجه برنامه‌نویسان قرار گرفته است.

جاوا اسکریپت دارای کتابخانه‌هایی است که به منظور تسهیل کدنویسی به زبان جاوا اسکریپت، مورد استفاده قرار می‌گیرد و jQuery یکی از آن کتابخانه ها می‌باشد.

جاوا اسکریپت علاوه بر طراحی سایت، در برنامه‌نویسی موبایل و دسکتاپ نیز استفاده می‌شود.

 

زبان برنامه نویسی پایتون (Python)

آموزش برنامه نویسی

یکی از محبوبترین زیان های برنامه نویسی در دنیا می‌باشد. داشتن صدها کتابخانه و فریم‌ورک، ساختار داده های کاربر پسند، یادگیری آسان، کدهای کوتاه، متن باز بودن و… از دلایل محبوبیت این زبان برنامه نویسی می‌باشد. از این زبان برای ساخت برنامه های بزرگ و کوچک استفاده می‌شود.

یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و Open Source است که می تواند برای بسیاری از برنامه های کاربردی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان برنامه نویسی پایتون برای توسعه دهندگان وب بسیار مناسب می باشد. زبان پایتون می تواند اهداف مختلفی را پوشش دهد:

توسعه ی نرم افزار، آنالیز داده ها، توسعه بازی ها و میکرو کنترل ها، ساخت اپلیکیشن‌های موبایل، ساخت بات شبکه‌های اجتماعی، اتصال به اینترنت اشیا و … از کابردهاتی زبان پایتون می‌باشد.

این زبان قابل نصب در ویندوز، لینوکس، مک، Solaris و غیره است. از این زبان میتوان در Desktop، هوش مصنوعی، Data Science ، script نویسی و … استفاده کرد.

این زبان می‌تواند با بسیاری از زبانهای برنامه نویسی نظیر C، جاوا، Ruby و … نیز تلفیق شود.

 

آموزش برنامه نویسی

 

چه زبان برنامه نویسی یاد بگیریم و بهترین روش یادگیری آن چیست ؟

چگونه آنها را اجرا کنم؟

چگونه یک نرم افزار بسازم؟

برای آغاز یادگیری برنامه نویسی وب با چه زبانی شروع کنم؟

چگونه یک اپلیکیشن بسازم؟

پاسخ تمام این سوال ها در آموزش‌های برنامه نویسی وب سایت فرادرس جستجو کنید. این سایت با ارائه بیش از ۴۰۰ ساعت آموزش در ۴۴ عنوان بزرگترین مجموعه آموزش برنامه نویسی را دارا می‌یاشد.

با آموزش‌های برنامه نویسی فرادرس، برنامه‌نویسی را یک بار و برای همیشه یاد بگیرید.

در این سایت آموزشی می‌توانید sintex و کاربرد زبان های مختلف رو ببینید. هر کدام که با روحیه، ذهن و هدف شما منطبق‌تر بود رو انتخاب کنید. ادامه مسیر دهید و آموزش های مناسب را انتخاب کنید. ولی پیشنهاد میگردد انتخاب یک زبان برنامه نویسی بیشتر بر اساس علاقه باشد نه درآمدزایی آن.

تعداد زبان‌های برنامه نویسی بسیار زیاد می‌باشد. هر کدام دارای کاربرد، محاسن و معایبی می‌باشند. هرچند توسعه دهندگان آن هر روز ویژگی آنها را افزایش می‌دهند، با اینحال وجود کتابخانه ها و Framework ها و کاربرد زبان ها موجب ایجاد دیدگاه های مختلف نسبت به آنها شده است. فرقی نمیکند با چه زبانی شروع به برنامه نویسی کنید فقط شروع کنید و بهترین منبع در حال حاضر سایت فرادرس می‌باشد.

 

فرادرس با بهره گیری از اساتید مجرب در آموزش های خود منبع بسیار مناسب و مفیدی برای شروع کار برنامه نویسی و حرفه ای شدن می‌باشد. آموزش تصویری، استفاده از اساتید مختلف، پروژه محور بودن، دسترسی آسان به فایل های خریداری شده، ارزان قیمت و مفید بودن از ویژگی آموزشهای برنامه نویسی این وبسایت بزرگ می‌باشد.

 

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

3 دیدگاه در “آموزش برنامه نویسی

آموزش بسیار عالی بود و موفق باشید و خسته نباشید

ممنون بابت توضیحاتی که دادید

سلام برای یادگیری برنامه نویسی سایت آموزشی آواسام خوبه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.