راه حل هایی خوب برای دعوای خواهر و برادرها

اگر بیش از یک فرزند دارید ، احتمالاً دعوای خواهر و برادر را تجربه کرده اید. شاید فرزندان شما یکدیگر را اذیت کنند ، دعوا کنند یا مدام برای جلب توجه شما رقابت کنند. اگرچه رقابت خواهر و برادر طبیعی است ، اما کنار آمدن با آن برای والدین دشوار است. درگیری مداوم ، فریاد زدن می تواند آزار دهنده باشد . اگر با رقابت خواهر و برادر سر و کار دارید ، مواردی وجود دارد که می توانید برای کاهش تنش و حفظ سلامت روحی آنها و خودتان انجام دهید.

چرا خواهر و برادرها دعوا می کنند؟

هنگامی که شما بیش از یک فرزند دارید ، دعوا و مشاجره بین فرزندان جزء مسائل عادی خانواده است. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود درگیری بین خواهر و برادر رخ دهد. احساس حسادت می تواند منجر به رقابت و مشاجره شود. درست مانند بزرگسالان ، کودکان نیز روحیات ، خواسته ها و خلق و خوی خود را دارند. اگر فرزندتان خسته باشد ،همین دلیل کوچک هم کافی است تا با خواهر و برادرش دعوا کند . فرزند بزرگتر شما ممکن است به کوچکترها حسادت کند و یا اینکه برای جلب توجه بزرگترها باهم دعوا کنند .

آیا دعوای خواهر و برادرها میتواند مفید باشد؟

رقابت خواهر و برادر همیشه بد نیست. در واقع ، ممکن است مزایایی هم داشته باشد . اختلاف نظر بین خواهر و برادر فرصتی برای یادگیری مهارت های مذاکره و نحوه سازش با دیگران ایجاد می کند. رقابت خواهر و برادر می تواند به کودکان در افزایش مهارت های اجتماعی و توانایی آنها در تنظیم احساسات کمک کند. وقتی خواهر و برادرها با هم دعوا و مشاجره می کنند ، می توانند همدلی ، نحوه گوش دادن موثر و مهارت های قاطعانه ای را یاد بگیرند که می تواند به آنها در بزرگسالان موفق تبدیل شود. اما اگر این بگو مگوها بین فرزندانتان زیاد شود ممکن است از حوصله همه اعضای خانواده خارج شود و ارتباط خانوادگی تان را دچار مشکل کند . در زیر راه حل هایی برای کنترل این دعواهای خواهر و برادری برایتان آورده ایم:

دعوای خواهر و برادر

راه حل هایی برای کنترل دعواهای خواهر و برادر

۱- ایجاد قوانین خانوادگی

ایجاد قوانین در خانواده می تواند به حفظ یکپارچگی همه افراد کمک کند. قوانین خانواده زمانی موثرتر هستند که به وضوح بیان شوند و در صورت عدم رعایت آنها عواقب ثابتی وجود دارد. به عنوان مثال ، اگر یک قانون خانوادگی این باشد که شما با یکدیگر با احترام رفتار کنید ، و این تا حدی به این معناست که وسایل یکدیگر را بدون اجازه از هم برندارید  ، و پیامد اولین تخلف می تواند برگرنداندن وسیله به او و عذرخواهی باشد. گذاشتن قوانین در خانواده به کاهش رقابت خواهر و برادر کمک می کند زیرا انتظارات و پیامدهای رفتارها برای همه اعضای خانواده روشن است.

۲- برای هر کودک وقت بگذارید

گذراندن وقت برای هر کودک به صورت جداگانه می تواند به تقویت پیوند شما کمک کند. هنگامی که فرزندان شما احساس می کنند برای آنها ارزش قائلید و به طور جداگانه با شما ارتباط برقرار می کنند ، دیگر نیازی به جلب توجه شما با دعوا نیست. برنامه ریزی برای فعالیت های سرگرم کننده برای هر کودک به صورت جداگانه ، یا گذراندن چند دقیقه با هر کودک تک تک هنگام خواب راه هایی هستند که می توانید توجه خود را به طور جداگانه بر روی هر یک از فرزندان خود متمرکز کنید. داشتن یک زمان مشخص برای هر یک از فرزندان خود می تواند دعوای خواهر و برادر را کاهش داده و ارتباط شما را تقویت کند.

۳- همدلی کنید

گاهی اوقات فرزندان شما وقتی با برادر یا خواهر خود مشکلی دارند ،دلشان میخواهد جدا از هر نصیحتی با او همدلی کنید . به فرزند خود بگویید که احساسات و تجربیات او را درک کرده اید می تواند برای رفع این وضعیت کافی باشد. مهم است که قبل از شروع به پردازش احساسات او بدانید او چه احساسی دارد. در پاسخگویی همدلانه به فرزند خود ، مهارت مهمی را الگوی خود قرار دهید که پس از آن می تواند در کنار دیگران ، از جمله خواهر و برادرهای خود استفاده کند.

۴- به آنها کمک کنید احساسات خود را از رفتارهای خود جدا کنند

کودکان اغلب به سختی احساسات خود را از رفتارهای خود جدا می کنند. فرزند شما می تواند توضیح دهد که آنها برادر خود را به دلیل رعایت نکرد نوبتش مورد ضرب و شتم قرار دادند. به بچه ها باید آموزش داده شود که ممکن است نتوانند احساسات خود را کنترل کنند ، اما باید بدانند همیشه میتوانند بر نحوه واکنش خود کنترل داشته باشند . بحث در مورد راه های قابل قبول برای پاسخگویی در شرایطی که احساس ناامیدی و عصبانیت می کنند ، می تواند به فرزند شما در انتخاب رفتار بهتر کمک کند.

به عنوان مثال ، می توانید به آنها کمک کنید با استفاده از کلمات احساسات خود را توصیف کنند ، اجازه دهید آنها در مورد آن صحبت کنند یا از آنها بخواهید یک توپ استرس را فشار دهند. یادگیری روشهای متفاوت و قابل قبول تر برای پاسخ به احساسات آنها می تواند به فرزندان شما کمک کند روابط خود را بهتر مدیریت کنند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چگونه ضریب هوشی کودک خود را بالا ببریم؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

۵- هنگام دعوای خواهر و برادر ، از آنها دور بمانید

اگر فرزندان شما سعی می کنند خودشان  درگیری با خواهر و برادرشان را حل کنند ، امکان این کار را به آنها بدهید و دخالت نکنید. در حالی که ممکن است در مواقعی این امر ضروری باشد ، هرچه بیشتر به آنها اجازه دهید این مسئله را خودشان تشخیص دهند ، انجام این کار در موقعیت های دیگر برای آنها راحت تر خواهد بود. می توانید از فرزندان خود بپرسید که آیا این وضعیتی است که خودشان می توانند از عهده آن برآیند یا می خواهند شما مداخله کنید. به این ترتیب ، آنها می دانند که شما به آنها اعتماد دارید که این کار را به تنهایی انجام دهند ، اما اگر آنها به کمک شما احتیاج دارند ، شما آنجا هستید. البته ، اگر آنها به یکدیگر آسیب می رسانند ، احتمالاً می خواهید مدتی آنها را از هم جدا کنید.

دعوای خواهر و برادر

۶- از آنها بخواهید یک تایم اوت بگیرند

اگر فرزندان شما کار سختی را برای انجام دادن دارند ، می توانید از آنها بخواهید یک تایم اوت بگیرند. می توانید هر یک را به مکانی امن بفرستید و زمانی را تعیین کنید که بتوانند خودشان را دوباره پیدا کنند . بگذارید قبول کنیم ، خواهر و برادر می دانند چگونه میتوانند دیگری را عصبانی کنند . غیر معمول نیست که آنها یک دقیقه زیبا بازی کنند و در دقیقه دیگر بر سر یکدیگر فریاد بزنند. هنگامی که آنها فریاد می زنند ، چیزها را پرتاب می کنند و یکدیگر را تهدید می کنند ، رسیدن به یک راه حل مناسب برای آنها بسیار دشوار خواهد بود. زمان استراحت به آنها اجازه می دهد تا کمی آرام شوند تا بتوانند موقعیت را به گونه ای دیگر کنترل کنند که زمان امتحان مجدد فرا رسیده است.

شما میتوانید برای کنترل دعوای بین خواهر و برادرها نکته های بالا را امتحان کنید اگر با رعایت این نکات اوضاع آرام نشد و همیشگی بود حتما از مشاور کودک و نوجوان کمک بگیرید البته یادتان باشد دعوا امری طبیعی و غیر قابل اجتناب است اما اگر دائمی باشد آرامش خانواده را مختل میکند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.