خطرات شوکه کننده قلیان کشیدن برای سلامتی

قلیان چیست ؟

قلیان نامی است که در زبان انگلیسی با آن وسیله ای برای کشیدن تنباکو شناخته می شود. در اسپانیایی، اصطلاح “narguile” بیشتر استفاده می شود. به آن کاچیمبو یا شیشا نیز می گویند، اگرچه شکل اصلی آن در عربی حُقّه است.

دستگاه مورد نظر از چند قسمت یا بخش تشکیل شده است:

یک کاسه یا پایه که پر از آب است.
یک محفظه دود (کاسه یا تابه)، که در آن تنباکو قرار می گیرد.
شلنگی که دود از آن عبور می کند.
دهانیا که محل استنشاق دود است.

برای کشیدن قلیان، تنباکوی قرار داده شده در کاسه را حرارت می دهند. هوا از طریق قطعه دهانی مکیده می شود و باعث می شود دود به سمت مایع گردش کند تا زمانی که به دهان فرد برسد.

توتونی که استفاده می شود معمولا مخصوص این وسایل است. می تواند با طعم هایی مانند دارچین، نعناع، ​​شیرین بیان، سیب، هلو و انواع دیگر همراه باشد.

اگرچه  قلیان کشیدن منشأ شرقی دارد (این مورد بحث است که از هند یا ایران آمده است)، اما در غرب هم بسیار رواج یافته است.

خطرات استفاده از قلیان

این که هنگام کشیدن قلیان دود پس از عبور از آب به ریه ها می رسد، به این معنا نیست که ضرر کمتری دارد. و این است که آب مواد سمی تنباکو را فیلتر نمی کند.

اگرچه تحقیقات بر روی این وسایل ادامه دارد، اما در حال حاضر شواهدی وجود دارد که سیگار کشیدن قلیان خطرات زیادی را به همراه دارد. اجازه بدید ببینم.

قرار گرفتن در معرض مونوکسید

در لوله های قلیان از زغال چوب استفاده می شود که در هنگام اشتعال مونوکسید کربن آزاد می شود که می تواند خطر مسمومیت را ایجاد کند. احتمال وقوع آن با توجه به عوامل مختلفی مانند اندازه فضای سیگار، تعداد افراد حاضر، حجم زغال سوزانده شده و مدت زمان صرف شده در محل متفاوت است.

نیکوتین

از آنجایی که تنباکو در قلیان سوزانده می شود، دود آن نیز حاوی نیکوتین است. و قبلاً ثابت شده است که این ماده با خطر ابتلا به سرطان ریه مرتبط است.

سایر مواد سمی

سایر مواد شیمیایی که از سوزاندن زغال و تنباکو در قلیان آزاد می شود و در دود سیگار نیز یافت می شود، فرمالدئید و قطران است. هم مصرف کنندگان قلیان و هم اطرافیانشان در معرض خطرات دود سیگار هستند.

 مصرف کنندگان قلیان دود زیادی استنشاق می کنند، زیرا یک جلسه می تواند مدت زمان زیادی (برای برخی از مصرف کنندگان تا یک ساعت) طول بکشد. در نتیجه، هر دو سیگاری فعال و غیرفعال بیشتر در معرض مونوکسید و سایر ترکیبات سمی هستند.با توجه به نحوه استفاده از قلیان، مصرف کنندگان تمایل به خوردن یا قورت دادن مواد سمی بیشتری نسبت به آنچه در افراد سیگاری اتفاق می افتد، دارند.

خطرات شوکه کننده استفاده از قلیان

اعتیاد

همانطور که گفته شد، با قلیان قرار گرفتن در معرض نیکوتین زیاد است. در واقع همان مقدار مصرف سیگار است که شانس بالایی برای اعتیاد ایجاد می کند.

مصرف سیگار را افزایش دهید

نکته جالب دیگری که در تحقیقات به آن اشاره شد این است که کشیدن قلیان احتمال تمایل فرد به استفاده از سیگارهای معمولی را افزایش می دهد.

عفونت ها

استفاده از لوله قلیان در بارها و کافه ها رایج است. اگر به درستی تمیز نشوند، خطر عفونت گلو یا دهان افزایش می یابد.

خطر آتش سوزی

سوزاندن زغال سنگ می تواند خطر وقوع آتش سوزی را افزایش دهد، به همین دلیل است که قلیان باید با احتیاط رفتار شود و مکانیسم هایی برای خاموش کردن شعله های احتمالی (کپسول های آتش نشانی) در دسترس باشد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “سیگار کشیدن خطرناکتر است یا قلیان کشیدن؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

اثرات قلیان بر سلامتی

عملاً عوارض کشیدن سیگار و قلیان یکسان است. این موارد شامل موارد زیر است:

آب تنباکو مخاط دهان و گلو را تحریک می کند.
مصرف کنندگان منظم قلیان سطوح بالایی از CEA را نشان می دهند که پروتئینی است که با ایجاد تومور مرتبط است. در نتیجه با سرطان دهان، ریه و حتی مثانه مرتبط است.
عوامل سمی موجود در دود تنباکو می توانند باعث انسداد شریان ها شوند و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند.
احتمال مرگ زودرس در افراد مبتلا به بیماری قلبی یا COPD (بیماری انسدادی مزمن ریه) افزایش می یابد.
سلامت دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد.
زنان بارداری که قلیان می کشند می توانند بچه هایی با وزن کم به دنیا بیاورند.
خطر انتقال بیماری های عفونی از جمله سل را افزایش می دهد.

بیماری شریانی ناشی از قلیان کشیدن.بیماری شریان های محیطی یک بیماری شایع مرتبط با دخانیات است، بنابراین از پیامدهای مصرف قلیان نیز می باشد.
مسمومیت با مونوکسید کربن ،برخلاف سیگار کشیدن، از آنجایی که قلیان زغال سنگ می سوزاند، همانطور که گفته شد، احتمال مسمومیت با گاز مونوکسید کربن وجود دارد.

علائم خفیفی که در این حالت رخ می دهد به شرح زیر است:

سردرد.
سرگیجه.
خواب آلودگی.
خستگی.
حالت سردرگمی.
تحریک پذیری.

اما زمانی که شدت آن بیشتر باشد ممکن است حالت تهوع، استفراغ، تپش قلب و تاری دید وجود داشته باشد. در این شرایط باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید، زیرا مسمومیت با مونوکسید کربن منجر به تشنج، آسیب مغزی یا مرگ می شود.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.