حکم شرعی تتو و خالکوبی در اسلام، تتو حرام است؟

به طور کلی تاتو و خالکوبی به ایجاد نقش یا طرح بر روی بدن و پوست است که تاتو نوع پیشرفته و مدرنیزه خالکوبی می‌باشد. تتو نوعی خالکوبی می باشد که با استفاده از سوزن های مخصوص، مواد رنگی به زیر پوست وارد می شود که باعث ایجاد تغییرات رنگی می گردد. به همین خاطر برخی افراد علاقمند به تاتو می باشند و طرح و نقش های ماندگاری را بر روی پوست بدن خود تاتو می کنند. حالا ما در این مقاله قصد داریم حکم شرعی تتو و خالکوبی در اسلام را بدانیم. آیا تتو کردن حرام است؟ آیا با وجود خالکوبی غسل و وضو درست است؟

نظر چند مرجع شیعه در ارتباط با خالکوبی کردن و تتو

حکم شرعی حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره خالکوبی

خالکوبی حرام نیست. به شرط آنکه ترویج فرهنگ غیراسلامی نشود. وضو و غسل آن هم صحیح است.

سوال: بعضی از قسمت‌های بدنم خالکوبی (تتو) شده است، گفته می‌شود که غسل و وضو و نمازم باطل هستند و نمازی از من پذیرفته نمی‌شود. امیدوارم مرا در این باره راهنمایی فرمائید.

جواب: اگر خالکوبی مجرد رنگ باشد و یا در زیر پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزی که مانع از رسیدن آب بر آن شود وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است.

سوال: کاشت و هاشور ابرو اشکال دارد؟ آیا لازم است از نامحرم پوشانده شود؟

جواب: اگر به گونه‌ای باشد که مانع رسیدن آب به پوست یا ابرو شود، وضو و غسل صحیح نیست و اگر زیبایی و زینت محسوب شود، باید از نامحرم پوشانده شود

نظر و حکم حضرت آیت الله سیستانی درباره خالکوبی

سوال: حکم خالکوبی یا تاتو (تتو) یا هاشور ابرو برای خانم‌ها چیست؟ آیا مانع غسل و وضو است؟ آیا نشان دادن آن به نامحرم جایز است؟

جواب: خالکوبی زیر پوست فی حد ذاته اشکال ندارد و مانع وضو و غسل نیست ولی اگر عرفا زینت به حساب بیاید زن باید آن را از مرد نامحرم بپوشاند.

سوال: من یک پسر جوان هستم دوست داشتم روی دستم خالکوبی کنم آیا حرام است و آیا غسل و وضویم مشکل دارد و آیا پس از مرگ باید آنها را بتراشند؟

جواب: فی‌نفسه اشکال ندارد. و خالکوبی زیر پوستی مانع غسل و وضو نمی‌شود، و تراشیدن لازم نیست.

سوال: تتو کردن ابروها و لب‌ها چه حکمی دارد؟ و آیا تتو مانع غسل و وضو می‌شود؟

جواب: خالکوبی زیر پوست فی حد ذاته اشکال ندارد و مانع وضو و غسل نیست ولی اگر عرفا زینت به حساب بیاید زن باید آن را از مرد نامحرم بپوشاند.

سوال: کاشتن ابرو برای زنان اشکال دارد یا خیر؟

جواب: کاشتن ابرو اگر رشد نداشته باشد به جهت وضو و غسل اشکال دارد ولی اگر ابروی کاشته شده مانند ابرو طبیعی رشد می‌کند اشکال ندارد.

نظر چند مرجع شیعه در ارتباط با خالکوبی کردن و تتو

حکم شرعی حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره تتو

سوال: اخیراً برخی از بانوان نسبت به ابرو یا دور لب، عملیّات تتو انجام می‌دهند، (پر رنگ کردن دور ابرو و لب با خال کوبی که طبعاً زینت تلقّی می‌شود و گاه پوشاندن آن نیز مقدور نمی‌باشد) لطفاً حکم این عمل را بیان نمائید؟

جواب: این کار در صورتی که آرایش تند محسوب نشود و منشأ فسادی نگردد جایز است؛ و در هر حال برای وضو و غسل اشکالی ندارد، زیرا چیزی نیست که روی پوست را بپوشاند. و اگر روی پوست باشد، باید در صورت امکان به هنگام غسل و وضو برطرف گردد.

سوال: اگر ابرو یا لب تتو شود برای غسل چه حکمی دارد؟

جواب: این کار در صورتی که آرایش تند محسوب نشود و منشأ فساد نگردد جایز است و در هر حال برای غسل اشکالی ندارد، زیرا چیزی نیست که روی پوست را بپوشاند و اگر روی پوست باشد باید در صورت امکان به هنگام غسل برطرف شود.

آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی

اگر از رسیدن آب به پوست فرد جلوگیری کند جایز نیست زیرا وضو و غسل فرد را باطل می کند و در صورتی که فرد این کار را کرده باشد باید آن را بردارد و پاک کند ولو اینکه به سختی و مشقت انجام گیرد و بدلیل اینکه تحت هر شرایطی زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “چگونه به امام کاظم(ع)متوسل بشوم؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

آیا خالکوبی جرم است؟

در فرهنگ و عرف اکثریت مردم ایران،‌ خالکوبی امری ضد ارزش و قبیح محسوب می شود اما در قانون برای آن مجازاتی پیش بینی نشده است بنابراین با وجود ضد ارزش بودن جرم محسوب نمی شود و مجازاتی ندارد.
مگر اینکه شخصی تصاویر مستهجن یا غیر متعارفی را در صورتش یا در بعضی از نقاط بدنش که قابل روئت است در دستها و بازوها… خالکوبی کند. در این صورت این عمل به دلیل جریحه دار کردن عفت عمومی جرم بوده و قابل مجازات است. البته وزارت بهداشت برای کسانی که اقدام به خالکوبی و تتو می‌کنند محدودیت‌های خاصی وضع نموده و انجام تتو در آرایشگاه‌ها و دیگر اماکن را در صورتی که زیر نظر پزشک نباشد، ممنوع کرده است. دلیل این ممنوعیت هم انتقال بیماری‌هایی مانند ایدز، ‌هپاتیت،‌ عفونتهای پوستی و غیره می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.