حقایق جالب درباره کشور چین ،از زبان و فرهنگ تا غذاهای چینی

چین سومین کشور بزرگ جهان از نظر قلمرو است و بیشترین جمعیت را دارد. این کشور یکی از قدیمی ترین تمدن های روی زمین با فرهنگی منحصر به فرد و پیچیده است. کشور چین با سرعتی بی‌سابقه توسعه یافته و به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است و جاذبه‌های بی‌شماری را برای گردشگران در اختیار دارد.در ادامه مطلب می توانید حقایقی جالب درباره کشور چین را بدانید.

نام کامل: جمهوری خلق چین
نام چینی: 中国 Zhōngguó /jong-gwor/، کشور میانه
شهرهای مهم: پکن (پایتخت)؛ شانگهای (بزرگترین شهر از نظر جمعیت)
روز ملی: ۱ اکتبر
بزرگترین جشنواره ملی: سال نو چینی

دانستنی های جالب درباره کشور چین

دانستنی های جالب درباره کشور چین

 چین بیشترین جمعیت را در جهان دارد.

چین بیش از ۱٫۴ میلیارد نفر جمعیت دارد. تراکم جمعیت در چین ۱۵۳ در هر کیلومتر مربع (۳۹۶ در هر مایل مربع) است. میانگین سنی در چین ۳۸٫۴ سال است. حدود ۶۰٫۸ درصد از جمعیت در مناطق شهری زندگی می کنند.

 چین رسما دارای ۵۶ گروه قومی است.

بزرگترین گروه، هان ها، تقریباً ۹۱٪ از کل جمعیت را تشکیل می دهند. در میان ۵۵ گروه اقلیت، ژوانگ، مانچو، هوی و میائو بیشترین جمعیت را دارند. بیشتر گروه های اقلیت فرهنگ متمایز خود را دارند. برخی نیز زبان و سیستم نوشتاری خود را دارند.

 حدود ۳۵ میلیون نفر در غارهای کشور چین زندگی می کنند!

اکثر آنها در استان شانشی زندگی می کنند. این یک سبک معماری چینی است که قدمت آن به عصر حجر می رسد. مردم در برخی از مناطق شمالی چین از خانه های زیرزمینی و غار قدردانی می کنند، زیرا ساخت آنها ارزان تر است، در زمستان راحت تر گرم می شوند و در تابستان خنک می شوند.

 زبان چینی تنها سیستم نگارش تصویری باقی مانده است.

اغلب تصور می‌شود که زبان چینی رایج‌ترین و سخت‌ترین زبان اول دنیاست. ماندارین زبان رسمی چینی است و در مدارس سراسر چین تدریس می شود. اما گویش های زیادی و حتی زبان های چینی دیگر وجود دارد…

برخی از مناطق به گویش ماندارین صحبت می کنند. برخی از مناطق زبان های متمایز خود را دارند. به عنوان مثال، کانتونی در گوانگدونگ، گوانگشی، هنگ کنگ و ماکائو صحبت می شود. مردم اطراف شانگهای، ژجیانگ و جیانگ سو به زبان وو صحبت می کنند. این زبان ها می توانند بسیار متفاوت از ماندارین باشند.

کشور چین اقتصاد پررونق دارد.

چین سریع ترین رشد اقتصادی جهان را برای بیش از ۳۰ سال (حدود ۱۰٪ در سال برای سه دهه) داشته است. این کشور اکنون دومین اقتصاد بزرگ جهان است و تولید ناخالص داخلی آن در سال ۲۰۲۰ معادل ۱۵٫۸ تریلیون دلار است. چین به عنوان “کارخانه جهان” شناخته می شود. این کشور بزرگترین تولید کننده بتن، فولاد، کود، پوشاک و اسباب بازی در جهان است.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “آیا میشود ارزان سفر کرد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

 چین دارای ۱۸ شهر با بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت است.

طبق آخرین داده ها، چین بیش از ۶۶۰ شهر دارد. حدود ۹۰ نفر از آنها بیش از ۱ میلیون نفر جمعیت دارند. ۱۸ شهر با بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت وجود دارد. پرجمعیت ترین شهر شانگهای است که بیش از ۲۴ میلیون نفر جمعیت دارد.

 خطوط راه‌آهن کشور چین بسیار طولانی است.

چین دارای طولانی ترین شبکه راه آهن پرسرعت است که در پایان سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۸۰۰۰ کیلومتر (۲۴۰۰۰ مایل) طول داشت. طول کل خطوط راه آهن چین بیش از ۱۴۶۰۰۰ کیلومتر (۹۰۰۰۰ مایل) طول دارد .

چین طولانی ترین پل گذرگاه دریایی جهان را دارد.

پل هنگ کنگ-ژوهای-ماکائو طولانی ترین پل عبوری از دریا در جهان است. طول کل پل ۵۵ کیلومتر (۳۴ مایل) است که شامل یک تونل ۶٫۷ کیلومتری (۴٫۲ مایل) است.

 آیین کنفوسیوس یک فلسفه پیشرو در چین باستان بود.

آیین کنفوسیوس که بیش از ۲۵۰۰ سال وجود دارد، یک نظام اعتقادی باستانی است که تأثیر تأثیرگذاری بر فرهنگ چینی داشته است. بر فضیلت درونی، اخلاق و احترام به جامعه و طبیعت تمرکز دارد. بنیانگذار آن کنفوسیوس، فیلسوف و معلم بزرگی بود که از سال ۵۵۱ تا ۴۷۹ قبل از میلاد می زیست. آموزه ها، افکار، رفتار نیکو و اخلاق او توسط شاگردانش در کتابی به نام “لون یو” یا “تحلیل های کنفوسیوس” نوشته شده است.

رنگ های مختلف در کشور چین معانی مختلفی دارند.

در فرهنگ چینی، رنگ ها دارای معانی خوش شانس و بدشانسی هستند. قرمز رنگ مورد علاقه مردم چین است. یعنی خوشبختی و خوشبختی. رنگ سفید مربوط به مرگ و تشییع جنازه است. زرد به عنوان رنگ سلطنتی در چین باستان در نظر گرفته شده است.

چینی ها اعداد خوش شانس و اعداد بدشانس دارد.

در چین، اعدادی که شبیه کلمات با معانی خوش شانس هستند، اعداد خوش شانس در نظر گرفته می شوند. اعداد ۸، ۶ و ۹ اعداد خوش شانس هستند. «هشت» (八) در زبان چینی ba تلفظ می‌شود و صداهایی شبیه به فا (发/發) مانند facai (发财) دارد، به معنای «راحت» یا «ثروتمند شدن در زمان کوتاه». عدد ۴ یک عدد بد شانس است زیرا تلفظ آن (si) شبیه کلمه “مرگ” در چینی است.

بیش از ۴۰۰ سبک فرعی کونگ فو چینی وجود دارد.

کونگ فو چینی به هنرهای رزمی یا ووشو نیز معروف است. بخش مهمی از فرهنگ چینی است. کونگ فو چینی یک سیستم بزرگ تئوری و عملی است. این ترکیبی از تکنیک های دفاع شخصی و حفظ سلامتی است. بیش از ۴۰۰ سبک فرعی کونگ فو وجود دارد. محبوب ترین سبک های کونگ فو عبارتند از تایجی کوان (تای چی)، چیگونگ، کونگ فو شائولین.

چینی ها بیش از ۳۰۰۰ سال پیش شروع به نوشیدن چای کردند.

طبق افسانه چینی، چای توسط امپراتور شن نونگ در سال ۲۷۳۷ قبل از میلاد کشف شد. چای یکی از مهمترین محصولاتی بود که از طریق جاده ابریشم به غرب معرفی شد. مردم چای را با جواهرات، سبزی های خشک و ادویه جات مبادله می کردند. چای نقش مهمی در تبادل فرهنگی بین غرب و چین داشت.

 غذاهای چینی دارای ۸ مدل اصلی است.

در چین انواع مختلفی از آشپزی وجود دارد. محبوب ترین سبک های آشپزی در چین به عنوان “هشت غذای عالی” شناخته می شود که با توجه به مناطق مختلف چین نام گذاری شده است. ویژگی های این ۸ غذا به شرح زیر است:

غذاهای کانتونی: شیرین‌. افزودن سس‌های ملایم مختلف

غذاهای سیچوان: تند و جسورانه، اغلب دهان را بی حس می کند، با استفاده از مقدار زیادی فلفل قرمز، سیر، زنجبیل و بادام زمینی

غذاهای جیانگ سو: تازه، نسبتاً شور و شیرین، با تکنیک‌های آشپزی دقیق، علاقه‌مند به غذاهای دریایی، سوپ‌ها و ارائه هنری و رنگارنگ

غذاهای ژجیانگ: ملایم، با استفاده از غذاهای دریایی تازه، ماهی های آب شیرین، و شاخه های بامبو، و طیف گسترده ای از روش های پخت و پز

غذاهای فوجیان: سبک تر، با طعم ترش و شیرین ملایم، با استفاده از موادی از دریا و کوه

غذاهای هونان: کاملا تند، با طعمی تند و ترش، علاقه مند به تفت دادن، سرخ کردنی، بخار پز و دود کردن

غذاهای آنهویی: از بسیاری از گیاهان به عنوان مواد تشکیل دهنده استفاده می‌کند و از خورش و روغن بیشتر استفاده می‌کند.

آشپزی شاندونگ: شور و ترد، علاقه مند به پخت و پز و غذاهای دریایی است

چین هر پنج روز یک آسمان خراش می سازد.

بر اساس تحقیقات منتشر شده، چین دارای بیش از ۲۰۰ آسمان خراش است که بیش از ۱۵۰ متر ارتفاع دارند. در پنج سال آینده، چین قصد دارد بیش از ۸۰۰ آسمان خراش بسازد. تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۱۵۰۰ ساختمان جدید با ارتفاع بیش از ۱۵۰ متر در شهرهای چین برنامه ریزی شده است.

حقایق جالب درباره کشور چین

 سبزیجات و برنج رایج ترین مواد غذایی چینی هستند.

برای اکثر چینی ها، خوردن سبزیجات و برنج برای وعده های غذایی روزانه، به ویژه برای ناهار و شام، یک سنت است. سبزیجات و برنج رایج ترین مواد غذایی چینی هستند. سبزیجات در چین به عنوان غذای سالم در نظر گرفته می شوند. اگر به بازار مواد غذایی چین می روید، می توانید سبزیجات سبز زیادی را برای فروش ببینید.

در طول تاریخ کشور چین حدود ۶۰۰ امپراتور وجود داشته است.

از زمانی که اولین امپراتور «کین شیهوانگ» سلسله «کین» را تأسیس کرد (۲۲۱–۲۰۶ قبل از میلاد)، بیش از ۱۵۰ امپراتور پشت سر هم بر چین یا بخش‌هایی از آن حکومت می‌کردند. اگر همه امپراطورانی که از دوران باستان ادعای مشروعیت داشتند، شمارش می شد، بیش از ۶۰۰ نفر بودند.

امپراتوران مشهور عبارتند از: هان گائوزو (نخستین امپراتور سلسله هان)، تانگ تایزونگ (امپراتوری که سلسله تانگ را قدرتمندترین و شناخته شده ترین در جهان ساخت، ژو یوانژانگ (نخستین امپراتور سلسله مینگ)، کانگشی (قدرتمندترین امپراتور سلسله مینگ). سلسله چینگ) و پویی (آخرین امپراتور چین) در سلسله چینگ.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.