تفاوت تشنج با صرع چیست؟

تشنج زمانی اتفاق می‌افتد که فعالیت الکتریکی غیرطبیعی در مغز وجود داشته باشد و علل احتمالی متعددی دارد. در صرع، تشنج بدون علت مشخص اتفاق می افتد. حدود ۱۰% از افراد حداقل یک بار در طول زندگی خود تشنج را تجربه می کنند. پس از اولین تشنج، فرد ممکن است نگران شود که آیا صرع دارد یا خیر. صرع یکی از علل شایع تشنج است، به ویژه در افرادی که تشنج های متعدد بدون علت مشخص دیگری دارند. با این حال، صرع باعث ایجاد همه تشنج ها نمی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تشنج و صرع، از جمله تفاوت بین تشنج صرع و تشنج با علت زمینه ای دیگر، به خواندن ادامه دهید.

تعریف تشنج و صرع

تشنج چیست؟

مغز یک سیستم الکتریکی پیچیده است که از الکتریسیته برای ارسال سیگنال های عصبی به سراسر بدن استفاده می کند. مواد شیمیایی مختلفی به نام الکترولیت ها به هدایت الکتریسیته کمک می کنند. پتاسیم، سدیم، منیزیم و کلسیم هر کدام دارای بار الکتریکی منحصر به فردی هستند، بنابراین تعادل صحیح این الکترولیت ها برای عملکرد مغز مهم است.

تشنج زمانی رخ می دهد که یک انفجار ناگهانی  در فعالیت غیر طبیعی در مغز وجود داشته باشد. این می تواند با عملکردهای خاص مغز تداخل داشته باشد یا باعث افزایش فعالیت مغز شود که منجر به حرکات، ادراکات یا تجربیات غیرمعمول می شود.

اثرات تشنج به این بستگی دارد که در کجای مغز رخ می دهد بستگی دارد. تشنج های عمومی یا تشنج های تونیک-کلونیک، هر دو طرف مغز را تحت تأثیر قرار می دهند و ممکن است باعث لرزش، حرکات تکان دهنده یا حرکات تکراری مانند پلک زدن سریع شوند.

تشنج های کانونی نواحی کوچکی از مغز را تحت تاثیر قرار می دهند و پزشکان ممکن است از آنها به عنوان تشنج جزئی یاد کنند. علائم می تواند از بسیار ظریف، مانند بوییدن چیزی که در آن وجود ندارد، تا دراماتیک تر، مانند ناآگاه شدن ناگهانی فرد از محیط اطراف خود متغیر باشد. برخی از تشنج‌های کانونی می‌توانند گسترش پیدا کنند و نواحی دیگر مغز را تحت تأثیر قرار دهند.

بیشتر تشنج ها کمتر از ۵ دقیقه طول می کشند و بسیاری از آنها فقط چند ثانیه طول می کشند. برای تشنجی که بیش از ۵ دقیقه طول می کشد، تماس با ۱۱۵ ضروری است.

علل متعدد دیگر تشنج عبارتند از:

عفونت هایی که بر مغز تأثیر می گذارد
ضربه ای به سر
شرایط خودایمنی، مانند لوپوس
سوء تغذیه شدید یا عدم تعادل تغذیه ای
پزشکان همیشه قادر به تعیین علت تشنج نیستند، اما زمانی که فردی در طول زمان دچار تشنج های متعدد می شود، معمولاً صرع را تشخیص می دهند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “در طول تشنج و بعد از آن چه باید کرد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

صرع چگونه است؟

صرع یک ​​اختلال مزمن تشنجی است. پزشکان معمولاً صرع را زمانی تشخیص می دهند که :

هیچ دلیل زمینه‌ای دیگری مانند ضربه به سر یا عفونت وجود ندارد.
یک فرد حداقل دو تشنج دارد که با فاصله حداقل ۲۴ ساعت اتفاق می افتد. تشنج های متعدد در یک دوره ۲۴ ساعته نشان دهنده صرع نیست.
آزمایش‌های مربوط به فعالیت الکتریکی در مغز نشان می‌دهد که علائم به وضوح تشنج هستند.
پس از تجربه اولین تشنج یا تشنج، فرد باید یک تاریخچه پزشکی کامل، شامل جزئیات مربوط به هر تشنج، هر گونه بیماری زمینه‌ای، و هرگونه بیماری یا جراحت سر اخیر را به پزشک بدهد.

علائم خاص تشنج کمتر به فرآیند تشخیص مربوط می شود. به عنوان مثال، یک فرد ممکن است چندین تشنج خفیف و کوتاه داشته باشد و همچنان صرع داشته باشد.

شباهت های تشنج و صرع

تشنج صرع و تشنج های مربوط به سایر اختلالات عوامل مشترک زیادی دارند، از جمله:

علائم خاص تشنج ممکن است یکسان باشد. علائم به تنهایی نمی توانند صرع را از سایر اختلالات تشنج تشخیص دهند.
هم صرع و هم سایر شرایطی که باعث تشنج می شوند، خطر آسیب ناشی از سقوط، تصادفات رانندگی و از دست دادن هوشیاری را افزایش می دهند.
هم در صرع و هم در سایر اختلالات تشنجی، خود تشنج معمولاً خطرناک نیست. تشنج فقط در صورتی یک اورژانس پزشکی است که بیش از ۵ دقیقه طول بکشد یا باعث آسیب شود.
یک فرد ممکن است به صرع و شرایط دیگری که باعث تشنج می شود مبتلا شود، بنابراین مهم است که پزشکان هر دو احتمال را در نظر بگیرند.

تفاوت بین تشنج و صرع

برخی از تفاوت های مهم بین تشنج و تشنج صرع عبارتند از:

برخی از شرایط پزشکی که باعث تشنج های غیرصرعی می شوند ممکن است تهدید کننده زندگی باشند. یک فرد ممکن است به طور بالقوه بر اثر کم آبی، دیابت یا آسیب مغزی بمیرد.

هنگامی که یک بیماری زمینه ای باعث تشنج می شود، ممکن است فرد قبل از تشنج علائم دیگری مانند فشار خون بالا یا سوءتغذیه داشته باشد.

تشخیص صرع مستلزم حذف سایر سندرم ها و بیماری ها است. هنگام تشخیص برخی از شرایط دیگر، یک آزمایش ممکن است وضوح ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر فردی تشنج داشته باشد و گلوکز خون بسیار بالا باشد، پزشک ممکن است به این نتیجه برسد که دیابت کنترل نشده مقصر است.

صرع تنها بیماری پزشکی است که تشنج علامت اصلی آن است. سایر شرایط پزشکی ممکن است باعث تشنج شوند، اما تشنج علامت اولیه نیست. به همین دلیل فرد می تواند یکی از این حالات را داشته باشد و هرگز دچار تشنج نشود.

در بسیاری از موارد، فردی که بیماری پزشکی دیگری دارد، تنها زمانی دچار تشنج می شود که وضعیت او شدید باشد یا به خوبی کنترل نشود. به عنوان مثال، در دیابت، سطوح بالای قند خون خطرناک ممکن است باعث تشنج شود.

تفاوت تشنج با صرع

برخی از علل بالقوه تشنج غیر از صرع عبارتند :

تب: به خصوص در کودکان خردسال، تب ممکن است به خودی خود باعث تشنج شود. از هر ۲۵ کودک ۱ نفر حداقل یک تشنج مرتبط با تب را تجربه می کند.
داروها و سایر مواد شیمیایی: قرار گرفتن در معرض داروها و مواد شیمیایی سمی ممکن است باعث تشنج شود، به خصوص در دوزهای بالا یا سمی.

عدم تعادل الکترولیت: کم آبی شدید و شرایط پزشکی که بر تعادل الکترولیت ها تأثیر می گذارد، مانند دیابت، ممکن است باعث تشنج شود.

عفونت های جدی: عفونت های شدید، مانند عفونت خونی سپسیس یا عفونت در مغز، ممکن است باعث تشنج شوند.

آسیب های مغزی: ضربه به سر، سکته مغزی، کمبود اکسیژن و هر چیز دیگری که به مغز آسیب می رساند، همگی می توانند باعث تشنج شوند. گاهی اوقات، تشنج در افراد مبتلا به ضایعات مغزی یا سرطان رخ می دهد.

بیماری های التهابی: بیماری هایی که باعث التهاب گسترده در بدن می شوند، مانند لوپوس نیز ممکن است باعث التهاب مغز و تشنج شوند.

سندرم HELLP: این وضعیت جدی حاملگی باعث همولیز (تخریب گلبول های قرمز خون)، افزایش آنزیم های کبدی و کاهش پلاکت ها در دوران بارداری می شود. اکثر افرادی که به سندرم HELLP مبتلا می شوند ابتدا دچار پره اکلامپسی می شوند و علائمی مانند فشار خون بالا، تورم و سردرد دارند. سندرم HELLP درمان نشده می تواند باعث تشنج شود.

در این مقاله قصد داشتیم شما را با تفاوت ها و شباهت های صرع و تشنج آشنا کنیم ، امیدوارم توانسته باشیم اطلاعات شما را در این زمینه زیاد کنیم.شاد و تندرست باشید

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.