ترفندهای نجات برای خارج کردن تیغ ماهی از گلو

گیر کردن تیغ ماهی در گلو می تواند عوارض متعددی را به همراه داشته باشد. آیا می خواهید بدانید چگونه تیغ را بیرون بیاورید؟ ماهی غذای مورد علاقه بسیاری از مردم در سراسر جهان است که اگر خوب طبخ شود بسیار لذیذ است. با این حال، مصرف این غذا می تواند خطر آفرین باشد، زیرا احتمال گیرکردن تیغ ماهی در گلو وجود دارد.

تیغ های ماهی دارای شکل نوک تیز مشخصی است که می تواند باعث آسیب شود. بنابراین آشپزها سعی می کنند قبل از تهیه هر غذایی، تمام این تیغ ها را جدا کنند. با این حال، برخی تیغ ها به قدری کوچک هستند که می توان آنها را نادیده گرفت.

گیر کردن تیغ ماهی در دستگاه گوارش یک حادثه مکرر است، به ویژه در میان کودکان و برخی بزرگسالان . علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که این استخوان ها می توانند به بافت های دیگر رفته و در اندام هایی مانند غده تیروئید قرار گیرند.

تیغ ماهی گیر کرده در گلو چه حسی دارد؟

هنگامی که فردی جسم خارجی را می خورد، علائم بلافاصله شروع می شود و تیغ های ماهی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بیماران معمولاً از اولین لحظه وقوع این رویداد ناراحتی را گزارش می کنند.

در میان علائم اصلی گزارش شده توسط فردی که تیغ ماهی در گلو گیر کرده است، موارد زیر برجسته است:

دیسفاژی و اودینوفاژی، یعنی مشکل و درد هنگام بلع.
احساس گیرکردن جسم خارجی در گلو.
سرفه های مداوم و شدید.
سوزن سوزن شدن یا خارش در گلو.
اگر خار گیر کرده باشد درد شدید در گردن.
تولید بیش از حد بزاق.
هموپتیزی یا سرفه خونی.

خطرات احتمالی گیر کردن تیغ ماهی در گلو

این امکان وجود دارد که تیغ ماهی بدون گیر کردن از مری پایین رود. با این حال، در اثر لبه های تیز خود می تواند در راه صدماتی ایجاد کند. یکی از شایع ترین عوارض بریدگی یا ساییدگی در گلو یا مری است.افراد مبتلا به این نوع آسیب ممکن است وجود یک جسم خارجی در گلو و درد هنگام بلع را گزارش کنند. در شدیدترین موارد، خونریزی و ناراحتی تنفسی رخ می دهد، بنابراین باید یک اورژانس پزشکی در نظر گرفته شود.

بر اساس مطالعات، سوراخ شدن مری توسط تیغ ماهی با مدیاستینیت، آبسه های عمیق گردن و فیستول آئورتومی همراه است. سایر عوارض مکرر در افرادی که اجسام خارجی در گلو گیر کرده اند عبارتند از:

خونریزی شدید
تورم و کبودی.
ناتوانی در بلع.
عفونت مری یا آبسه.

خطرات احتمالی گیر کردن تیغ ماهی در گلو

پیشنهاد می کنیم مقاله “علت دیدن خون در ادرار چیست؟آیا نگران کننده است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

۵ ترفند برای خارج کردن تیغ ماهی از گلو

در بیشتر موارد، تیغ های ماهی بسیار کوچک هستند، بنابراین بدن خود آنها را بدون ایجاد آسیب به پایین هل می دهد. وقتی به معده می رسند توسط اسید معده هضم شده و از طریق مدفوع دفع می شوند. مشکل واقعی زمانی رخ می دهد که تیغ ها اندازه قابل توجهی داشته باشند.
به طور کلی، هنگام بلعیدن جسم خارجی، همیشه باید به پزشک مراجعه کنید. با این حال، تکنیک‌های خاصی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای برداشتن استخوان ماهی که در گلو گیر کرده است استفاده کرد، در صورتی که زمانی برای مداخله حرفه‌ای وجود ندارد.

 سرفه کردن

سرفه یکی از مکانیسم های دفاعی طبیعی بدن است. برای دفع اجسام خارجی از مجاری تنفسی و مری مفید است.زمانی که فرد سرفه می کند، فشار داخل قفسه سینه به طور ناگهانی افزایش می یابد، بنابراین هر جسمی که در این ناحیه گیر کرده است به راحتی خارج می شود.

هرگاه تیغ ماهی یا چیز دیگری بلعیده شود، اولین غریزه سرفه کردن است. در این موارد باید تلاش کرد تا این کار با نیرویی بیشتر از حد معمول انجام شود تا گرفتگی جسم باز شود.با این حال، در صورت دفع خون یا بروز درد قفسه سینه در طول فرآیند، باید فوراً به پزشک مراجعه شود.

آب یا روغن زیتون بنوشید

بر اساس آنچه مطالعات متعدد گزارش کرده اند، استخوان های ماهی اغلب در لوزه ها و پایه زبان گیر می کنند. این مناطق به راحتی قابل دسترسی هستند و غذا هنگام عبور از آنها فشار وارد می کند.

از این نظر نوشیدن ۱ لیوان آب یا ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون برای رفع گرفتگی توصیه می شود. آب یک فشار خفیف و پیوسته رو به پایین وارد می کند که می تواند باعث پایین رفتن تیغ به داخل معده شود.به نوبه خود، روغن یک ماده روان کننده است که باعث می شود جسم خارجی در امتداد سطح بلغزد و دفع آن را از طریق سرفه تسهیل می کند.

 با آب، نمک و لیمو غرغره کنید

اگر احساس کردین که تیغ در قسمت بالایی فرو رفته است، ناراحتی ممکن است با غرغره کردن با آب، نمک و لیمو برطرف شود. این دو محصول آخر نیز ناحیه آسیب دیده را تمیز می کنند. راه حل دیگر مصرف آب پنج تا شش لیمو است.

مقداری نوشیدنی گازدار یا آب با سرکه

نوشیدن کولا یا نوشیدنی های گازدار دیگری باعث ایجاد گازهایی می شود که به حل شدن ستون فقرات یا نرم شدن آن کمک می کند. همین اتفاق می تواند با رقیق کردن دو قاشق غذاخوری سرکه که یک اسید است در یک فنجان آب رخ دهد. همچنین یک قاشق غذاخوری سرکه سیب، به عنوان مثال، با عسل شیرین شده، که بلع آن را آسان می کند.

خوردن غذاهای لزج

وقتی استخوان ماهی در گلویتان گیر کرده است، غذاهایی با غلظت لزج می توانند بهترین متحدان باشند. آنها هنگام بلعیدن یک توده همگن تشکیل می دهند که می تواند ستون فقرات را در بر بگیرد و آن را به معده برساند.

در میان غذاهای با این کیفیت، موارد زیر برجسته می شوند:

مارشمالو
موز.
نان کره بادام زمینی.
نان خیس شده در آب.
شکلات ها

 شیک و آبمیوه سرد می تواند مفید باشد

نوشیدنی هایی مانند شیک و لجن یکی از گزینه های خلاص شدن از شر ماهی گیر کرده است. با خوردن این نوشیدنی ها با قدرت می توان تیغ را فشار داد و به سمت معده نزول کرد. به همین ترتیب، لرزش های سرد به شما این امکان را می دهد که تحریک گلو و ناراحتی ناشی از این وضعیت را تسکین دهید.

اگر تیغ ماهی در گلو گیر کرد چه کاری را نباید انجام داد؟

ناامیدی از وجود جسم خارجی در گلو می تواند ما را به خطاهای مختلفی سوق دهد. یکی از رایج ترین آنها خوردن غذای جامد و سفت است، زیرا خار می تواند بیشتر در آن فرو برود و چیز ساده ممکن است پیچیده شود.

از طرف دیگر، توصیه می شود که سعی نکنیم تیغ را خود به خود بیرون بیاوریم. از این نظر، استفاده از هر دو انگشت یا وسایلی مانند موچین، بدون نظارت حرفه ای می تواند وضعیت را بدتر کند. همچنین، انجام مانور هایملیخ یا سیلی زدن به پشت و سینه باعث آسیب بیشتر مخاط می شود.

چه زمانی مراجعه به پزشک ضروری است؟

همانطور که گفتیم، زمانی که مشکوک به بلعیده شدن تیغ ماهی هستید، همیشه باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا تنها راه تشخیص وجود ضایعه مری است. گاهی اوقات ستون فقرات با خیال راحت پایین می‌رود، اما در طول مسیر بریدگی ایجاد می‌کند که می‌تواند عفونی شده و باعث آبسه شود.

علاوه بر این، اگر خار بعد از چند دقیقه هنوز گیر کرده است، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند. این می تواند منجر به عوارض جدی شود، اگرچه به ندرت کشنده هستند.

از سوی دیگر، باید نسبت به وجود علائم زیر هوشیار باشید:

دشواری در تنفس.
درد قفسه سینه یا گردن.
سرفه یا استفراغ خون.
ناتوانی در بلع مایعات یا غذا.
التهاب در منطقه.

گزینه های پزشکی برای خارج کردن تیغ ماهی

هنگامی که تیغ ماهی به خودی خود خارج نمی شود، برداشتن پزشکی تنها گزینه موجود خواهد بود. متخصص می تواند جسم خارجی را با استفاده از موچین خارج کند، در صورتی که در ناحیه قابل دسترس گلو باشد. برای انجام این روش لازم است که ستون فقرات در هنگام باز کردن دهان در معرض دید قرار گیرد.

از سوی دیگر، اگر تیغ به مری فرود آمده باشد، برای استخراج آندوسکوپی ضروری است. این روشی است که در آن یک لوله انعطاف پذیر کوچک در حفره بدن قرار داده می شود تا آنچه را که در آنجا اتفاق می افتد مشاهده کند.

یکی از بزرگترین مزیت ها این است که یک روش کم تهاجمی است، بنابراین بهبودی فوری است. علاوه بر این، امکان درمان هر گونه عارضه موجود، مانند پارگی، خونریزی یا زخم را نیز فراهم می کند.
متخصصان پزشکی این امکان را دارند که آندوسکوپی را برای برداشتن اجسام خارجی گیر کرده انجام دهند.

جلوگیری از خفگی

یکی از بهترین اقدامات پیشگیرانه این است که قبل از پختن ماهی، تمام تیغ ها را با دقت جدا کنید، به خصوص اگر ماهی قزل آلا، شید یا قزل آلا باشد. همچنین توصیه می شود گوشت را به آرامی، چند بار، همراه با آن بجوید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.