۲۵ مورد کاربرد سرکه در منزل که شما را متعجب میکند

کاربردهای سرکه در منزل

شستشوی میوه و سبزیجات با سرکه

یک روش خوب برای از بین بردن آلودگی های پنهان ،قبل از پخت و پز و سرو میوه و سبزیجات ،  آفت کش ها و حتی حشرات ، آبکشی آنها با چهار قاشق غذاخوری سرکه محلول در چهار لیتر آب سرد است.

لکه های کفش را پاک کنید

یخ زدگی و برف برای کفش و چکمه سخت است ، اما بدترین چیز نمک است که برای ذوب برف استفاده می شود. این یک لکه سفید نامطبوع بر جای می گذارد و در صورت باقی ماندن نامحدود کفش باعث می شود کفش شما ترک بخورد و از هم بپاشد. برای از بین بردن آن و جلوگیری از آسیب دیدگی طولانی مدت ، لکه های تازه را با پارچه آغشته به سرکه سفید رقیق نشده پاک کنید.

با سرکه کبودی را از بین ببرید

با خیساندن یک تکه پنبه در سرکه سفید یا سرکه سیب و قرار دادن آن روی محل آسیب دیده ، سرعت آن را بهبود داده و از بروز علائم کبودی جلوگیری کنید.

ظروف پلاستیکی را تمیز کنید

لکه ها و بوی مزاحم ظروف پلاستیکی را با پوشاندن آنها با سرکه سفید و بگذارید یک شب بمانند. کاملاً بشویید.

موارد استفاده از سرکه : تمیز کردن کف کاشی

۱/۲ فنجان سرکه سفید را با یک گالن آب گرم و پودر دستی مخلوط کنید و روی کاشی ها بزنید و اجازه دهید تا در هوا خشک شود.

موارد استفاده از سرکه
موارد استفاده از سرکه

برای درخشش مو از سرکه استفاده کنید

با شستشوی موهایتان با یک قاشق غذاخوری سرکه سفید از ریشه تا انتهای آن ماهی یک بار تجمع محصول را برطرف کرده و موهای خود را روشن کنید.

از سرکه برای نرم شدن پاهای خشن استفاده کنید

با خیساندن پاها در محلول یک قسمت سرکه سفید به دو قسمت آب ، کف پاهایتان را تمیز کنید. به آرامی اسکراب کنید تا لکه های خشن از بین برود.

از سرکه برای از بین بردن خراش استفاده کنید

از بین بردن جای خراش در کفش ها یا کیف های دستی خود و درخشش طبیعی آنها را با پاک کردن آنها با سرکه سفید بازگردانید.

میزهای شیشه ای را تمیز کنید

برای از بین بردن اثر انگشت ، لکه ها و لکه های آب از میزهای شیشه ای ، با محلول قسمت های مساوی آب و سرکه سفید پاک کنید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “  آیا سرکه سیب لاغرکننده است” را نیز مطالعه بفرمایید.      

برای تمیز کردن پنجره ها از سرکه استفاده کنید

برای از بین بردن آلودگی ها و رگه های پنجره ها ، ۱/۴ فنجان الکل  و ۱/۳ فنجان سرکه سفید را در یک اونس مخلوط کنید. بطری اسپری را پر کنید و با آب مقطر پر کنید. پنجره ها را اسپری کرده و با پارچه ای بدون پرز پاک کنید.

برای تمیز کردن صفحه گریل از سرکه استفاده کنید

اگر گریل شما مملو از گوشت یا برگرهای سوخته شده زیاد است ، سعی کنید با پاشیدن سرکه سفید روی ورق آلومینیوم مچاله شده و تمیز کردن رنده ، جمع شدن آن را از بین ببرید.

تمیز کردن صفحه گریل

برای بازکردن پیچ از سرکه استفاده کنید

اگر پیچ لجبازی دارید که شل نمی شود ، سعی کنید سرکه را به آرامی روی پیچ بریزید تا کاملاً اشباع شود. بگذارید سرکه چند دقیقه بماند ، سپس پیچ را باز کنید.

آلودگی های رایانه های شخصی را به راحتی پاک کنید

این استفاده از سرکه باعث می شود دفتر شما تمیز و نو باشد. رایانه ، چاپگر ، دستگاه فکس و سایر وسایل کار شما اگر آنها را تمیز و بدون گرد و غبار نگه دارید ، بهتر کار خواهند کرد. قبل از شروع تمیز کردن ، اطمینان حاصل کنید که تمام تجهیزات شما خاموش است.

حالا قسمتهای مساوی سرکه سفید و آب را در یک سطل مخلوط کنید. پارچه تمیز را در محلول مرطوب کنید – هرگز از بطری اسپری استفاده نکنید. نمی خواهید روی مدارهای داخلی مایع بگیرید – سپس آن را تا آنجا که می توانید فشار دهید و شروع به پاک کردن کنید. برای ورود به فضاهای تنگ (مانند اطراف کلیدهای صفحه کلید) از گوش پاک کن استفاده کنید.

موس کامپیوتر خود را با سرکه تمیز کنید

اگر شما یک موس بی سیم یا با سیم دارید ، از یک محلول آب و سرکه ۵۰/۵۰ برای تمیز کردن آن استفاده کنید. ابتدا با پیچاندن درپوش روی آن ، توپ را از زیر ماوس خارج کنید. برای تمیز کردن توپ و پاک کردن اثر انگشت و آلودگی از روی ماوس ، از پارچه ای آغشته به محلول و خیس شده استفاده کنید. سپس از یک پنبه مرطوب برای پاک کردن موس و بقایای داخل محفظه توپ استفاده کنید (بگذارید چند ساعت قبل از قرار دادن مجدد توپ ، خشک شود).

تمیز کردن قیچی با سرکه سفید

وقتی تیغه های قیچی شما چسبناک یا لکه دار می شوند ، از آب برای شستن آنها استفاده نکنید. شما به سختی می توانید اتصال دهنده ای را که تیغه ها را کنار هم نگه داشته است – یا خود تیغه ها را تمیز کنید. در عوض ، تیغه ها را با پارچه آغشته به سرکه سفید پاک کنید و سپس آن را با پارچه یا حوله ظرف خشک کنید.

کلیدهای پیانو خود را تمیز کنید

در اینجا یک روش آسان و کارآمد برای از بین بردن آن اثر انگشت ها و لکه های ناخوشایند از روی کلیدهای پیانو شما وجود دارد. یک پارچه نرم را در محلول ۱/۲ فنجان سرکه سفید که در دو فنجان آب مخلوط شده است آغشته کنید ، آنرا فشار دهید تا جایی که قطره ای نریزد ، سپس هر کلید را به آرامی پاک کنید. هنگام حرکت کلیدها را با استفاده از پارچه دوم خشک کنید و سپس صفحه کلید را به مدت ۲۴ ساعت بدون پوشش بگذارید.

کاربردهای سرکه در خانه
کاربردهای سرکه در خانه

لکه های آب موجود در مبلمان را از بین ببرید

اگر خانواده شما بیش از حد تنبل هستند و نمی توانند از زیر بشقاب استفاده کنند ، ممکن است در آخر حلقه های سفید روی میز را ببینید. برای از بین بردن لکه های باقی مانده که اثر لیوان های مرطوب روی مبلمان چوبی  هستند، قسمت های مساوی سرکه و روغن زیتون را مخلوط کرده  آن را با یک پارچه نرم بمالید. برای درخشش آن از پارچه نرم و تمیز دیگری استفاده کنید. برای از بین بردن لکه های آب از مبلمان چرمی ، آنها را با اسفنج آغشته به سرکه سفید با مقاومت کامل آغشته کنید.

فرش های خود را سرکه تمیز کنید

اگر فرشهای شما به دلیل چندین سال استفاده  فرسوده و ضعیف به نظر می رسند ، آنها را با جاروبرقی تمیز آغشته به محلول یک فنجان سرکه سفید در یک گالن آب (۳٫۷ لیتر) به زندگی برگردانید. نخ های محو شده شما سر به فلک می کشد و شما حتی نیازی به آبکشی محلول ندارید.

لکه های فرش را پاک کنید

لکه های فرش سبک را با مخلوط دو قاشق غذاخوری نمک محلول در ۱/۲ فنجان سرکه سفید مالش دهید. بگذارید محلول خشک شود و سپس وکیوم کنید.

برای لکه های بزرگتر یا تیره تر ، دو قاشق غذاخوری بوراکس را به مخلوط اضافه کنید و به همان روش استفاده کنید.

برای آلودگی های سخت ، از یک قاشق غذاخوری سرکه و یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت خمیر درست کنید و آن را با استفاده از یک پارچه خشک به لکه بمالید. بگذارید به مدت دو روز تنظیم شود ، سپس جارو برقی بگذارید.

برای تهیه محلول اسپری و پاک کننده لکه ، یک بطری اسپری را با پنج قسمت آب و یک قسمت سرکه پر کنید. یک بطری اسپری دوم را با یک قسمت آمونیاک غیر عادی و پنج قسمت آب پر کنید. یک لکه را با محلول سرکه اشباع کنید. بگذارید چند دقیقه جا بیفتد ، سپس با یک پارچه خشک و تمیز کاملاً لکه دار کنید. سپس با استفاده از محلول آمونیاک اسپری و لکه بزنید. این کار را تکرار کنید تا لکه از بین برود.

تمیز کردن فرش با سرکه
تمیز کردن فرش با سرکه

شومینه تان را با سرکه برق بیاندازید

این موارد استفاده شده از سرکه را در بیرون از خانه خود امتحان کنید تا به روزتر شود. چگونه این روش ساده ای برای تمیز کردن شومینه آجری شما وجود دارد؟ فقط با یک پارچه مرطوب آغشته به یک فنجان سرکه سفید مخلوط شده با یک گالن (۳٫۷ لیتر) آب گرم ، روی آجرها بزنید. شومینه خیلی خوب به نظر می رسد و تعجب خواهید کرد که چرا این کار را زودتر امتحان نکردید!

تابلوهای چوبی را احیا کنید

آیا تابلوهای چوبی در خانه شما کسل کننده و کثیف به نظر می رسد؟ با این درمان ساده خانگی آن را زنده کنید: یک پیمانه آب گرم ، چهار قاشق غذاخوری سرکه سفید یا سیب و چهار قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک ظرف مخلوط کنید ، چند لرزش به آن بدهید و با یک پارچه تمیز استفاده کنید. اجازه دهید این مخلوط برای چند دقیقه در چوب خیس بخورد ، سپس با یک پارچه خشک جلا دهید.

لکه های لاک و موم را با سرکه از بین ببرید

وقتی روی مبلمان چوبی یا رومیزی های چرمی لاک یا موم جمع شد ، با سرکه سفید رقیق از شر آن خلاص شوید. برای اینکه روی یک تکه مبلمان چوبی صیقل داده شود ، پارچه ای را در قسمت های مساوی سرکه و آب فرو کنید و آن را به خوبی فشرده کنید. سپس ، با حرکت دانه ، جلا را پاک کنید. با حوله یا پارچه نرم خشک کنید. بیشتر رومیزی های چرمی به راحتی و با پاک کردن آنها با یک پارچه نرم آغشته به ۱/۴ فنجان سرکه و ۱/۲ فنجان آب تمیز می شوند. برای خشک شدن مایعات باقی مانده از حوله تمیز استفاده کنید.

مبلمان چرمی را احیا کنید

آیا مبل چرمی یا صندلی راحتی جلای خود را از دست داده است؟ برای برگرداندن شکوه قبلی ، قسمتهای مساوی سرکه سفید و روغن دانه کتان جوشانده را در یک بطری اسپری بازیافتی مخلوط کرده ، خوب تکان داده و روی آن اسپری کنید. با استفاده از یک پارچه نرم آن را به طور مساوی روی وسایل خود پهن کنید ، چند دقیقه به آن فرصت دهید تا جا بیفتد و سپس آن را با یک پارچه تمیز مالش دهید.

خراشها را در مبلمان چوبی مخفی کنید

آیا یک خراش بر روی یک میز رومیزی چوبی پیدا کرده اید که هر وقت به آن نگاه می کنید توجه شما را به خود جلب می کند؟ برای اینکه کمتر به چشم بیاید ، مقداری سرکه مقطر یا سرکه سیب و ید را در یک ظرف کوچک مخلوط کرده و روی آن را با برس کوچک یک هنرمند رنگ کنید. برای چوب های تیره ید بیشتر و برای سایه های روشن از سرکه بیشتر استفاده کنید.

کاربرد سرکه در خانه داری
کاربرد سرکه در خانه داری

با سرکه از شر بوی دود خلاص شوید

همچنین استفاده های زیادی از سرکه برای آشپزخانه شما وجود دارد. اگر اخیراً یک استیک سوزانده اید – یا بوی زیاد سیگار در منزل شما پیچیده است – با قرار دادن یک کاسه کم عمق حدود سه چهارم پر از سرکه سفید یا سرکه سیب در محلی که رایحه آن وجود دارد ، بوی دودی را از بین ببرید. اگر بوی آن در کل خانه شما نفوذ می کند از چندین کاسه استفاده کنید. در کمتر از یک روز باید بو از بین برود. همچنین می توانید بوی دود سیگار در داخل اتاق را با مرطوب کردن پارچه ای با سرکه و کمی تکان دادن آن از بین ببرید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.