اوزون تراپی چیست؟

اوزون تراپی چیست؟

اوزون درمانی استفاده از ازن پزشکی از طریق حداقل سوراخ‌ها یا کاربرد مستقیم برای مقاصد درمانی برای بهبود عملکرد اندام‌ها و بافت‌ها، درمان بیماری‌های متعدد است که در این میان کاربرد آن در بیماران مبتلا به پای دیابتی برجسته است.

ازن چیست؟

ازن (O3) گازی ناپایدار است که از ۳ اتم اکسیژن (O) تشکیل شده است.

ازن پزشکی مخلوطی از حداکثر ۵ درصد ازن و ۹۵ درصد اکسیژن است. اولین بار در طول جنگ جهانی اول در پزشکی برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن زخم ها استفاده شد.

اوزون تراپی چیست؟اوزون درمانی چه خواصی دارد؟

اوزون پزشکی دارای خواص ضد عفونی کننده (یکی از قوی ترین میکروب کش ها است که در برابر قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها عمل می کند)، ضد درد و ضد التهاب، تعدیل کننده و تحریک کننده سیستم ایمنی بدن است و همچنین گردش خون محیطی و اکسیژن رسانی بافت ها را بهبود می بخشد زیرا به انتقال اکسیژن کمک می کند.

کاربرد اوزون تراپی برای چه بیماری هایی است؟

ازن در تعداد زیادی از آسیب شناسی ها، هم به صورت جداگانه و هم در درمان های ترکیبی، مانند استفاده از اوزون درمانی و عروق مجدد (بازیابی جریان خون) در درمان پای دیابتی مفید است.

ایجاد بهبودی سریعتر:

به دلیل صدمات پس از ضربه (سقوط، تصادف)، زخم‌های پس از جراحی (بخیه‌هایی که بهبودی کامل ندارند) و تشعشع.

زخم های ناشی از اختلالات گردش خون:

زخم‌های وریدی، زخم‌های شریانی یا زخم‌های فشاری که به آنها زخم‌های دکوبیتوس نیز می‌گویند.

تصلب شرایین:

آترواسکلروز یک بیماری است که تمام شریان های بدن را درگیر می کند. یکی از تظاهرات اصلی آن کاهش کالیبر عروق و در نتیجه کاهش عرضه اکسیژن است.

فیبرومیالژی روماتیسمی:

این یک نوع روماتیسم مفصلی است که با درد مزمن در عضلات، رباط ها و تاندون ها، خستگی، اختلالات خواب و میگرن مشخص می شود.
اوزون درمانی یک جایگزین در درمان این بیماری است. تجویز می تواند از طریق مقادیر کمی ازن در نقاط درد، دستیابی به اثر ضد درد موضعی یا به

صورت سیستمیک از طریق ورید باشد.

فتق دیسک:

در فتق دیسک قسمتی از دیسک بین مهره ای (نوکلئوس پالپوزوس) به سمت ریشه عصب حرکت می کند و بر روی آن فشار می آورد و آسیب های عصبی ناشی از این فشار ایجاد می کند. اولین اقدامات برای درمان فتق دیسک محافظه کارانه، با استراحت، مسکن، ضد التهاب، فیزیوتراپی و غیره است. در صورت عدم پاسخ به این درمان، اوزون درمانی دیسکال نشان داده می شود.

آسیب شناسی استخوانی مفصلی:

اوزون به دلیل قدرت ضد التهابی و ضد درد زیادی که دارد، برای درد مفاصل بسیار مفید است.

غلظت و نحوه کاربرد آن نسبت به مشکلی که باید درمان شود بسیار متفاوت است، زیرا غلظت اوزون نوع اثر بیولوژیکی آن را تعیین می کند و نحوه کاربرد دامنه عمل آن را در بدن مشخص می کند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “درمان عفونت ادرار با داروهای گیاهی” را نیز مطالعه بفرمایید.      

اوزون تراپی چکونه انجام میشود؟

مسیر داخل وریدی:

با سوراخ وریدی در سطح بازو، خون بیمار در یک مدار بسته و استریل با غلظت معینی با اوزون مخلوط شده و دوباره وارد می شود، در سراسر سیستم گردش خون توزیع می شود، اثرات مفیدی در سطح سیستمیک به دست می آورد و به بافت مقدار زیادی اکسیژن میدهد.

محلی:

با استفاده از یک شیشه زنگوله یا یک کیسه پلاستیکی که ناحیه تحت درمان را احاطه کرده است. مقدار ثابتی از مخلوط ازن/اکسیژن در غلظت های مختلف داخل آن وارد می شود.

میکروپانکسچر: تزریق زیر جلدی، عضلانی یا داخل مفصلی:

این شامل تزریق، از طریق نفوذ، مقادیر کمی از مخلوط اوزون/اکسیژن به طور مستقیم به ناحیه تحت درمان است.

اوزون هیچ گونه عوارض جانبی ندارد، اما مواردی وجود دارد که استفاده از آن محدود می شود، مانند فاویسم، پرکاری تیروئید با گره های فعال، دیسکرازی شدید خون، مسمومیت حاد با الکل، حمله قلبی حاد و بارداری.

اوزون تراپی چکونه انجام میشود؟

اوزون تراپی چه چیزی را ارائه می دهد؟

 اوزون تراپی درمان های مختلفی را بر اساس استفاده از مخلوط اوزون/اکسیژن برای آسیب شناسی های مختلف ارائه می دهد، این روشی است که مزایای متعددی را ارائه می دهد، از جمله اینکه یک روش ایمن، طبیعی، سرپایی است و این روشی است که این روش را ارائه می دهد. امکان تکرار چرخه های درمان با توجه به نیاز هر بیمار.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.