استرس در محیط کار

استرس در محیط کار

هم اینک در مجله آنلاین فارسی ها با مقاله ” استرس در محیط کار ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم.

استرس در شغل

استرس بخشی اجتناب ناپذیر در زندگی است.بسته به فشار روانی و کیفیت انطباق فرد با آن ممکن است منجر به بیماری و یا بر عکس، به تجربه ای مثبت تبدیل شود.

عوامل روانی محیط کار و استرس شغلی بر خلاف سایر عوامل زیان آور محیط کار مختص شغل خاصی نیستند. در همه مشاغل به اشکال گوناگون و با درجات متفاوت وجود دارند. طبق تعریف انستیتو ملی ایمنی و سلامت شغلی آمریکا که در سال ۱۹۹۹ ارائه شده است، استرس شغلی وقتی رخ می دهد که بین نیازهای شغلی با توانایی ها، قابلیت ها و خواسته های فرد هماهنگی نباشد.

سازمان جهانی بهداشت بر اساس شاخص جهانی بیماری ها برآورد کرده که بیماری های روانی از جمله استرس ها دومین علت ناتوانی ها تا سال ۲۰۲۰ خواهند بود.

ارزیابی شرایط کار در اروپا نشان داده که در سال ۲۰۱۵ :

۳۶ درصد شاغلین در اروپا تقریبا همیشه تحت فشرهای روانی بوده و حدود ۳۳ درصد مجبور به کار با سرعت بالاتر از حد توان خود بوده اند. حدود ۱۶ درصد از این افراد برخوردهای اجتماعی نامناسب شامل درگیری فیزیکی، توهین و غیره را در محیط کار تجربه کرده اند.

در ژاپن یک ارزیابی در خصوص حوادث شغلی مشخص کرد حدود ۳۲ درصد شاغلین در معرض اضطراب و استرس شغلی در طی یکسال گذشته هستند.

انسان برای آنکه بتواند به کار و کوشش بپردازد می بایست کمی احساس استرس کند.

این استرس سودمند، انسان را در جریان انجام کار هشیار نگه می دارد. اما اگر میزان استرس ناشی از انجام کار بیش از مقدار مجاز شود باعث بروز اختلالات جسمانی، روانی و رفتاری در شاغلین شده و تاثیر زیادی در کاهش بهره وری سازمانی و افزایش حوادث دارد.

در شاغلین مراکز خدمات سلامت به خاطر ماهیت کار و محیط کار، این عوامل روانی و استرس شغلی با شدت بالاتری دیده می شوند. علاوه بر این مسلماً شاغلینی که دچار استرس هستند بیشتر اشتباه کرده و احتمال حوادث بیشتری در محیط کاریشان وجود دارد.

عوامل متعددی باعث بروز حوادث محیط کار می شود. اما عامل انسانس باعث بروز ۸۰ درصد این حوادث هستند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “توصیه‌ تغذیه‌ای برای کودکان در روزهای کرونایی ” را نیز مطالعه بفرمایید.

با افزایش عوامل استرس زای محیط کار عوارض مختلفی در شاغلین بروز می کند که در سه گروه زیر قرار می گیرند:

  • پیامدهای جسمانی استرس شغلی:

در کوتاه مدت تپش قلب، برافروختگی، لرزش و تحریک پذیری و در بلند مدت بیماری های قلب، اختلالات گوارشی ، آسم، سر درد.

  • پیامدهای روانی:

اضطراب، احساس ناخرسندی، افسردگی، انزوا.

  • پیامدهای رفتاری استرس شغلی:

انجام نامنظم کار، افزایش حوادث، افزایش مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر.

پیشنهاد می کنیم مقاله “ تاثیر استرس بر سلامت بانوان ” را نیز مطالعه بفرمایید.

عوامل اصلی استرس زای شغلی در محیط های کاری:

فشار و استرس در محیط کار

  • زمان طولانی و پیاپی انجام کار یا حجم بالای کار.
  • انجام کار در ساعات غیر متعارف شب و انجام کار شیفتی.
  • فقدان استراحت کافی حین کار.
  • داشتن مسئولیت جان دیگران.
  • احتمال بروز برخورد و درگیری با مراجعین یا همکاران.
  • عملکرد نامناسب ابزار و وسایل کار.
  • نور نامناسب در محیط کار.
  • وضعیت ناجور بدنی و غیر ارگونومیک در محیط کار.
  • عدم وجود حمایت های شغلی، بیمه ای و اجتماعی مناسب.
  • محرومیت های اجتماعی و خانوادگی.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۲۰ نکته آسان برای کاهش استرس ” را نیز مطالعه بفرمایید.

نشانه های هشدار دهنده وجود استرس شغلی در کارکنان:

  • احساس عدم توانایی در انجام مسئولیت های محوله.
  • نخوابیدن به مقدار کافی یا خوابیدن بیشتر از حد معمول.
  • تغییرات قابل توجه در وزن.
  • احساس خستگی مداوم.
  • از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلا موجب لذت فرد بود.
  • به سادگی خشمگین یا تحریک شدن.
  • بروز سردرد های مکرر یا سایر دردهای حاد یا مبهم.
  • روی آوردن به داروهای روانگردان یا الکل و داروهای آرامبخش و خواب آور.
  • احساس مداوم نگرانی یا اندوه.

 

راهکارهای پیشگیری و کنترل استرس شغلی در کارکنان:

مدیریت استرس در محیط کار

  • شناسایی و کنترل عوامل استرس زای محیط کار توسط تیم سلامت.
  • طراحی و تنظیم ساعت کار در شیفت های کاری، تا در آن ها زمان استراحت و خواب کافی برای شاغلین فراهم شود.
  • طراحی ارگونومیک محیط کار به منظور راحتی و احساس آرامش کارکنان.
  • به همراه داشتن یک همکار حتی الامکان حین کارهای طولانی و دشوار.
  • انجام ورزش به طور متناوب و منظم در زمان های ممکن.
  • انجام تنفس آهسته و عمیق هنگام احساس استرس و فشار ( به آرامی از بینی نفس بکشید چند ثانیه نگه دارید و آرام از دهان خارج کنید. ۵ الی ۱۰ بار این عمل را انجام دهید).
  • داشتن خواب کافی در فواصل شیفت های کاری.
  • انجام اقدامات درمانی و بازتوانی مناسب در کارکنان دچار مشکلات روانی و بیماران.

پیشنهاد می کنیم مقاله “ اثرات استرس بارداری بر جنین ” را نیز مطالعه بفرمایید.

امیدواریم این مطلب از بخش پزشکی و سلامت روان مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.