تاثیر استرس بر سلامت بانوان

تاثیر استرس بر سلامت بانوان

به‌هم‌خوردن تعادل هورمون‌ها در زنان، ممکن است سلامت آن‌ها را در درازمدت یا کوتاه‌مدت تحت‌تأثیر قرار دهد.

در ادامه‌ تاثیرهای فیزیولوژیکی و روانی استرس بر سلامت زنان را با هم مرور خواهیم کرد.

The effect of stress on women's health
۱٫قاعدگی‌های نامنظم|

استرس شدید و طولانی‌مدت، می‌تواند به‌میزان قابل‌توجهی تعادل هورمون‌ها را به‌هم بریزد. همین نبود تعادل ممکن است منجر به مشکلاتی ازقبیل قطع، تأخیر یا نامنظمی در عادت ماهانه خانم‌ها شود.

۲٫ آکنه|

افزایش سطح کورتیزول در بدن، موجب افزایش ترشح چربی و درنتیجه بروز آکنه خواهد شد.

۳٫ ریزش مو|

یکی از علت‌های ریزش مو، نداشتن ‌تعادل فیزیولوژیکی است که درنتیجه‌ استرس شدید عاطفی و روانی رخ می‌دهد. استرس ممکن است چرخه‌ زندگی مو را مختل کند و باعث شود موها وارد مرحله‌ ریزش شوند. البته در طول دوره‌های استرس‌زا یا بلافاصله بعد از آن، ریزش مو نخواهید داشت؛ ریز‌ش‌های ناشی از استرس معمولا سه تا شش ماه بعد از مواجهه با شرایط استرس‌زا رخ می‌دهند.

۴٫ اختلال در هضم غذا |

استرس‌های طولانی‌مدت موجب افزایش اسید معده می‌شوند و روی دستگاه گوارش اثر می‌گذارند. افزایش اسید معده موجب ناراحتی و سوءهاضمه و در موارد وخیم‌تر منجر به بروز زخم معده و سندروم روده تحریک پذیر می‌شود. کاهش و کنترل استرس از عوامل کلیدی در حفظ سلامت دستگاه گوارش است.

۵٫افسردگی |

زنان دو برابر مردان در معرض افسردگی قرار دارند. محققان برای کشف علت این موضوع، درباره تفاوت‌های زنان و مردان در مقابله با استرس و پاسخ به آن، تحقیق کرده‌اند. نتایج حاکی از این است که سطح بالای کورتیزول ناشی از استرس بلندمدت، استرس شغلی یا استرس‌های شدید در موقعیت‌های دشوار زندگی مثل مرگ یا طلاق می‌تواند موجب افسردگی شود.

۶٫ بی‌خوابی |

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که هنگام خواب، بارها و بارها اتفاقات آن روز را در ذهن خود مرور کنید و این ذهنِ درگیر و نا آرام، مانع خواب شما شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ دلیل بی خوابی نوزادان در شب ” را نیز مطالعه بفرمایید

۷٫ افزایش وزن|

پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‌دهند کورتیزولِ بیشتر، با نسبت کمترِ دور کمر به دور باسن مرتبط است (به‌عنوان‌مثال، چاقی در اطراف ناحیه شکم) استرس زیاد باعث افزایش اشتها و تمایل زیاد به مصرف مواد قندی و شیرین و درنتیجه بالارفتن وزن می‌شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “افزایش وزن کودک با این روشها ” را نیز مطالعه بفرمایید

۸٫ کاهش باروری|

مطالعات اخیر نشان می‌دهند سطح بالای آنزیم آلفا آمیلاز (آنزیم مرتبط با استرس) در بدن خانم‌ها باعث ایجاد مشکل و تأخیر در بارداری می‌شود. البته اثبات وجود رابطه‌‌ای دقیق میان استرس و باروری نیازمند تحقیقات بیشتر است.

۹٫ افزایش احتمال سکته مغزی و حملات قلبی|

طبق پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ روی ۲۲هزار زن صورت گرفت، احتمال وقوع سکته‌ قلبی در زنانی که در محل کار در معرض استرس شدید قرار دارند، نسبت ‌به زنانی که در مشاغل کم‌استرس فعالیت می‌کنند، ۴۰درصد بیشتر است. سکته مغزی نیز در میان افرادی که زندگی پراسترسی دارند، شایع‌تر است.

نویسنده : مارال مرادی ،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.