ارتورکسیا یعنی چی؟این اصطلاح را میشناسید

تغذیه صحیح برای یک سبک زندگی سالم ضروری است، اما زمانی که تغذیه سالم را به حد افراط برسانید، می تواند خطرناک شود. آیا بی وقفه در مورد چیزی که در دهان خود می گذارید وسواس دارید؟ گاهی اوقات، مقدار زیادی از چیزهای مفید مضر می شود و تمایل شما به خوردن “تمیز” ممکن است آنقدر اجباری باشد که برای شما ناسالم شود.

ارتورکسیا چیست؟

برخلاف سایر اختلالات خوردن، مانند پرخوری عصبی یا بی اشتهایی، ارتورکسی عصبی (ON) یا وسواس در تغذیه سالم، هنوز به عنوان یک تشخیص رسمی شناخته نشده است. با وجود این، به نظر می رسد افراد مبتلا به این مشکل در حال افزایش است. ارتورکسی ها معمولاً بیشتر به کیفیت غذایی که می خورند و نحوه تهیه آن توجه دارند تا میزان کالری موجود در آن. از قضا، این وضعیت می تواند منجر به سوء تغذیه شود.

ارتورکسیا

چه چیزی به یک تغذیه وسواسی دامن می زند؟

اپیدمی چاقی در سرتاسر جهان امروزه مردم را نسبت به تغذیه سالم بسیار آگاه تر کرده است، اما متأسفانه، این امر می تواند بیش از حد باشد. اینترنت به افراد دسترسی نامحدود به اطلاعات مربوط به تغذیه را می دهد – که برخی از آنها خوب هستند و برخی دیگر مبتنی بر شواهد علمی نیستند.

وسواس داشتن در غذا یک تجارت بزرگ است، و در رسانه های اجتماعی، می توانید به طور بی پایان در میان دستور العمل های سالم و پیام های الهام بخش پیمایش کنید. هشتگی مانند #cleaneats را جستجو کنید، نزدیک به هفت میلیون نتیجه خواهید یافت!

مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ توسط دانشگاه کالج لندن نشان می دهد که استفاده از اینستاگرام با افزایش علائم ارتورکسیا مرتبط است. یافته های این مطالعه تأثیر رسانه های اجتماعی بر بهزیستی روانشناختی را برجسته می کند. وقتی اینفلوئنسرهای اجتماعی در اینستاگرام عکس هایی از وعده های غذایی بسیار کم کالری، تمرینات خود منتشر می کنند، توجه هزاران نفر را به خود جلب می کنند.

برخی افراد زمانی که با درد ناشی از فقدان یا ضربه مواجه می شوند، وسواس خود را با تغذیه سالم آغاز می کنند. آنها سعی می کنند غذا خوردن خود را به عنوان راهی برای کنترل بیشتر زندگی خود کامل کنند. در نهایت دستورالعمل ها به قوانین تبدیل می شوند و نقض قوانین غیرقابل قبول می شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “آیا امواج WiFi واقعا برای سلامتی مضر است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به ارتورکسیا هستند؟

محققان دانشگاه یورک تعدادی از مطالعات را بررسی کردند که عوامل خطر روانی-اجتماعی را که باعث آسیب‌پذیری فرد یا احتمال ابتلا به ارتورکسی می‌شود، بررسی کردند.

شخصیت‌های تیپ A که استانداردهای بسیار بالایی را برای خود تعیین می‌کنند، مانند افرادی که دارای افسردگی، ویژگی‌های وسواسی-اجباری و مشغله‌ی ذهنی به تصویر بدن خود هستند، در معرض خطر هستند. افرادی که برنامه غذایی دقیقی دارند (که زمان زیادی را صرف تهیه وعده های غذایی می کنند) و همچنین افرادی که قبلاً اختلالات غذایی دارند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

ارتورکسی شما ممکن است کاملاً بی عیب شروع شود. شاید با قطع کردن شکر شروع کنید. غذاهای بعدی همه غذاهای فرآوری شده هستند. از این گذشته، همه قبول دارند که با حذف این غذاها از رژیم غذایی خود اشتباه نکنید. وزن کم می کنید، تعریف می کنید و احساس خوبی دارید. شما تصمیم می گیرید که تغییر به همه غذاهای ارگانیک ضرری ندارد. گندم و لبنیات در مرحله بعدی و پس از آن گوشت قرار دارند. مشکل این است که شما به تدریج کالری دریافتی و تنوع غذایی که می خورید را کاهش می دهید که می تواند منجر به مشکلات جسمی، روحی و اجتماعی شود.

در همین حال، وقتی غذاها را یکی پس از دیگری حذف می کنید، غرور خاصی را احساس می کنید. عزت نفس شما ممکن است به طور موقت بهبود یابد، اما دوام نمی آورد زیرا بستگی به رعایت کامل رژیم غذایی خالص خود دارد. شما همیشه احساس می کنید کار دیگری وجود دارد که می توانید انجام دهید.

علائم ارتورکسیا یا وسواس در خوردن غذاهای سالم چیست؟

مشکل این است که مرز باریکی بین آگاهی از سلامتی و وسواس به سلامت وجود دارد. غذاهایی که افراد مبتلا به ارتورکسیا از آنها اجتناب می‌کنند، اغلب همان غذاهایی هستند که می‌خواهند به طور سالم از خوردن آنها اجتناب کنند – مانند مواد نگهدارنده، شکر، غذاهای غیر ارگانیک و اصلاح‌شده ژنتیکی.

اگر می خواهید بدانید که آیا در مورد تغذیه سالم زیاده روی کرده اید، سؤالات زیر را از خود بپرسید:

• آیا زمانی که نوبت به برنامه ریزی برای خوردن، انتخاب مواد اولیه و تهیه وعده های غذایی می شود، زمان و تلاش فزاینده ای را صرف می کنید؟
• آیا فهرست شما از آنچه برای خوردن احساس امنیت می‌کند کوتاه‌تر می‌شود در حالی که فهرست شما از چیزهایی که نمی‌توانید بخورید طولانی‌تر می‌شود؟
• آیا دعوت های اجتماعی را رد می کنید زیرا نمی خواهید غذاهایی را بخورید که خودتان تهیه نکرده اید؟
• آیا از بیرون رفتن برای صرف غذا با دوستان در رستوران ها خودداری می کنید زیرا می ترسید غذایی را که بتوانید در منو میل کنید پیدا نکنید؟

اگر پاسخ شما به این سؤالات “بله” است، می توانید در خط ارتورکسی تعادل برقرار کنید. برخی از افراد می توانند برخی از غذاها را با موفقیت حذف کنند و همچنان یک رژیم غذایی متعادل دارند. دیگران به سادگی قادر به کشیدن خط نیستند.

اگر احساس می کنید که ممکن است ارتورکسیا داشته باشید، چه باید بکنید؟

ارتورکسیا

تشخیص اینکه به کمک نیاز دارید، واقعاً اولین گام برای بهبودی از ارتورکسیا یا هر نوع اختلال خوردن است.

سعی کنید خود را به چالش بکشید تا یکی از غذاهایی را که ناامن می دانید بخورید. ممکن است احساس تعارض عاطفی داشته باشید، اما ممکن است به آرامی غذاها را یکی پس از دیگری به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، باید به دنبال کمک حرفه ای باشید. درمان می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چرا کمال می خواهید و چگونه عزت نفس شما با خلوص رژیم غذایی شما همراه شده است.

وقتی صحبت از اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به میان می‌آید، شما تصمیم می‌گیرید که چه رسانه‌ای را انتخاب کنید. اگر کسانی را دنبال می‌کنید که انتظارات غیرواقعی دارند، احتمالاً بهتر است آنها را لغو دنبال کنید.

همانطور که اینستاگرام می تواند وسواس شما را در مورد تغذیه سالم تقویت کند، می تواند به بهبودی شما نیز کمک کند. هیچ آمار دقیقی برای نشان دادن تعداد افراد مبتلا به ارتورکسیا وجود ندارد، اما جستجوی اینستاگرام نزدیک به ۸۰۰۰۰ پست را با هشتگ #بازیابی ارتورکسیا نشان می دهد.

کلام پایانی درباره وسواس به تغذیه سالم

اگر متوجه شدید که وسواس شما در مورد تغذیه سالم باعث از بین رفتن فعالیت ها و علایق شما و از بین بردن روابط شما می شود، یهنی دچار اشتباه بزرگی شده اید. داشتن یک زندگی سالم هرگز نباید به معنای فدا کردن همه چیزهایی باشد که زندگی شما را ارزش زیستن می‌کند. اگر احساس می‌کنید ممکن است ارتورکسیا داشته باشید، منتظر نمانید. در مورد غذا خوردن خود تجدید نظر کنید، با فردی که به آن اعتماد دارید صحبت کنید یا درمان را شروع کنید .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.