در آپارتمان هم میشود، سبزی خانگی داشت

در آپارتمان هم میشود، سبزی خانگی داشت

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”در آپارتمان هم میشود، سبزی خانگی داشت” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

با آپارتمان نشینی اکثر مردم بعضی چیزها داشتنش برایمان آرزو شده مثل داشتن یک باغچه با گل و سبزی خوردن تازه.اما امروزه خوشبختانه برای هر چیزی

راه حلی وجود دارد.شماهم میتوانید سبزی خوردن تازه را در آپارتمانتان  داشته باشید.

چیدن یا برداشت محصول و خوردن سبزی تازه در اوج شادابی و تازگی و عطر، طعم و مزه نیز بسیار دلچسب و پرخاصیت استپرورش برخی از سبزیها به ویژه انواع سبزی خوردن بسیار ساده و آسان است و به امکانات و فضای زیاد نیاز ندارد. 

توجه به چند نکته قبل از شروع کاشت سبزی در گلدان

۱. تمام این سبزیجات به خاک و گلدان با آب‌کشی مناسب نیاز دارند. بنابراین یا باید از گلدان‌های سوراخ‌دار استفاده کنید و یا پیش از اضافه کردن خاک، ردیفی از سنگ در گلدان قرار دهید. اگر گلدان‌ سوراخ‌دار را انتخاب کردید، فراموش نکنید که یک زیرگلدانی هم برای آن تهیه کنید.

۲. پس از انتخاب هرکدام از این گزینه‌ها برای کاشت سبزی در گلدان، خاک میکس و یا در صورت دلخواه خاک ارگانیک تهیه کنید. تقریبا هر گیاهی به خاک متفاوتی نیاز دارد، اما خاک میکس برای شروع مناسب خواهد بود.

۳. اکثر این سبزیجات برای رشد به نور خورشید و فضای تقریبا گرم در طول روز نیاز دارند. پنجره‌های نورگیر برای کاشت سبزی در گلدان گزینهٔ بسیار مناسبی خواهند بود. اگر چنین پنجره‌ای ندارید و یا دمای محیط خنکی دارید، ازلامپ رشد گیاه (grow lights) مناسب استفاده کنید. این چراغ‌ها به بهینه کردن نور و دما بدون توجه به شرایط محیطی کمک بسیاری خواهند کرد.

چگونه از سلامت بذر مطمئن شویم؟

با تمام این احوال پس از خرید بذر با در نظر گرفتن کلیه‌ نکات ذکر شده باز هم برای اطمینان بیشتر از سالم بودن بذر، دو یا سه عدد بذر خریداری شده را در دستمال کاغذی یا پارچه‌ آستری قرار داده و برای دو یا سه روز دستمال را با اسپری کردن آب مرطوب نگه دارید. اگر در این مدت بذرها جوانه زدند بنابراین بذر سالم است.

چنانچه در مراحل بعدی کاشت، بذرهای خریداری شده سبز نشدند، اشتباهی در کار بوده است. بدیهی است بذرهایی که در دستمال سبز نشده قابلیت کاشتن را ندارد و باید بذر مرغوبی جایگزین آن شود.

در صورت سالم بودن بذر آنها را یک تا چند روز با توجه به نوع بذر در داخل آبی که هوای کافی وارد آن شود خیس کنید تا پوسته‌ آن کمی نرم شود.

قدم اول در کاشت سبزی انتخاب بذر مناسب و استاندارد است؛‌ بذر اصلاح‌شده‌ای که روی پایه مادری رسیده باشد. بذرهای خریداری شده را با توجه به بزرگی، کوچکی و نیز ضخامت پوست آن به مدت دو تا چهار ساعت در آب قرار داده تا کمی پوست آن نرم شود؛ به عنوان مثال بذر شاهی و جعفری به مدت دو ساعت و باقلا و لوبیا به مدت چهار ساعت باید در آب برای آماده شدن جهت کاشت قرار گیرند.

مراحل کاشت سبزی خوردن در منزل در گلدان

  • برای کاشت به صورت بذر، گلدان مورد نظر خود را با خاک مناسب پر کنید (خاک باغچه مخلوط با خاکبرگ بهترین خاک برای کاشت سبزی خوردن است.) برای پر کردن گلدان به ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی‌متر خاک میریزیم و سطح آن را مرطوب کنید.
  • در حدود ۱۰ عدد بذر سبزی مانند بذر ریحان، شاهی، نعنا، تربچه و جعفری را در هر گلدان بکارید. بهتر است قبل از کاشت چند روزی بذرها را بخیسانید. برای انتقال، بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل کنید تا نم آنها گرفته شود.
  • بیشتر این بذرها را بایستی در سطح رویی خاک بکارید و به عمق نروید.
  • به آرامی یک لایه نازک از خاک بر روی دانه ها اضافه کنید. دقت داشته باشید، روی تمام بذرهائی که کاشته می شوند فقط دو برابر اندازه خودشان خاک ریخته شود. اگر بیشتر از اندازه خاک بریزید بذرها خفه می شوند و نمی توانند رشد کنند .

  • در ابتدای رشد برای آبیاری، یک پارچه یا گونی روی گلدان پهن کنید، طوری که روی سطح خاک را بگیرد بعد با آبپاش شروع به آبیاری کنید. این کار را ادامه دهید تا زمانیکه بذرها جوانه بزنن .

  • گلدان آماده شده را دور از نور و در جای تاریک نگه دارید تا سبزی‌ها دو تا سه میلی‌متر رشد کنند و پارچه آرام‌آرام بالا بیاید.
  • بعد از این مرحله، پارچه را برمی‌داریم و مستقیما به گیاه آب می‌دهیم و در این مرحله گلدان را در معرض نور قرار می‌دهیم. هر چه نور بیشتری به سبزی‌ها برسد بهتر است.
  • گلدان خود را به طور منظم آبیاری کنید طوری که سطح خاک مرطوب بماند.
  • بعد از گذشت حدود دو هفته به گیاه کود می‌دهیم و ترجیحا از کود طبیعی استفاده می‌کنیم اما اگر این کود در دسترس نبود، سراغ کودهای شیمیایی استاندارد می‌رویم. البته میزان مورد نیاز روی بسته این کودها نوشته شده است و جای نگرانی نیست.
  • اگر تمام این مراحل به درستی انجام شود بعد از گذشت حدود دو هفته سبزی‌ها آماده خوردن می‌شوند.
  • وقتی که جوانه ها رشد کردن و ۸ تا برگ داد، دو تا برگ کوچولوئی که تازه در آمده و در سر ساقه قرار دارد را به آرامی بکنید این کار باعث می شود که از پائین، ساقه فرعی شروع به رشد کنند و محصول چندین برابر شود.

روش کاشت ریحان

کاشت ریحان در گلدان
کاشت سبزی در گلدان

بذر یا نشاء ریحان را برای کاشت سبزی در گلدان تهیه کنید. گلدانی انتخاب کنید که حداقل ۱۰ سانتی‌متر پهنا و زه‌کشی مناسب داشته باشد. ریحان به گرما و نور خورشید زیاد علاقه دارد (حداقل ۶ ساعت نور مستقیم روزانه). خاک را هر ماه یک‌بار با کود ارگانیک یا کمپوست چای تقویت کنید. زمانی که دمای محیط بالاست، روزانه گلدان را آبیاری کنید و در دمای معمولی، یک روز در میان این کار را انجام دهید. هرس کردن گیاه نیز به افزایش ثمردهی آن منجر خواهد شد. زمانی که برگ‌های بالایی حدود ۱۵ سانتی‌متر شدند، آنها را هرس کنید. با رشد گیاه، هرس را ادامه دهید و گل‌هایی را که بالای آن رشد می‌کنند نیز جدا کنید.

روش کاشت تره

برای کاشت سبزی در گلدان، بذر و گلدان مناسب به طول ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر تهیه کنید. بذرها را بکارید و لایهٔ نازکی خاک روی آن بریزید. گلدان را در جایی قرار دهید که اندکی سایه داشته باشد. اجازه ندهید خاک گلدان خشک شود و آن را مرتب آبیاری کنید.

روش کاشت گشنیز

در ابتدا بذر گشنیز یا نشاء آن را تهیه کنید. گلدانی با زه‌کشی مناسب و به عمق حداقل ۲۰ سانتی‌متر انتخاب کنید. گلدان را با خاک پر کنید و حدود ۲ تا ۵ سانتی‌متر را خالی بگذارید. بذرها را روی خاک پرس کرده و خاک را آبیاری کنید. گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و با یک کش ببندید. زمانی که جوانه‌ها را دیدید که به پلاستیک رسیده‌اند، پلاستیک را بردارید. تقریبا هرروز گلدان را آبیاری کنید و آن را جایی قرار دهید که به میزان کافی نور خورشید دریافت کند.

روش کاشت نعناع

کاشت نعناع در گلدان

بذر یا نشاء نعناع را برای کاشت سبزی در گلدان تهیه کنید. گلدان بزرگ با عمق تقریبا ۲۵ سانتی‌متر انتخاب کنید؛ نعناع سبزی‌‌ای رونده است. گلدان را با خاک پر کنید و بذر یا نشاء را بکارید. گلدان را در جای پرنور قرار دهید و آبیاری منظم را فراموش نکنید.

منبع:ستاره،چطور،ایسنا

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.