ریحان برای چه چیزهایی خوب است؟

ریحان برای چه چیزهایی خوب است؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”ریحان برای چه چیزهایی خوب است؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

فواید ریحان برای سلامتی چیست؟

همه ما ریحان را به عنوان یک گیاه چاشنی معطر که باعث طعم بهتر به غذاها میشود میدانیم، اما تعداد بیشتری از مردم به دلیل فواید دارویی مختلف ، از آن به خوبی یاد می کنند. به درستی به عنوان “ملکه گیاهان” یا “ریحان مقدس” نامیده می شود ، کشت آن به ۵۰۰۰ سال پیش به منطقه هونان چین برمی گردد.

به طور گسترده ای در پزشکی آیورودا برای درمان مجموعه ای از بیماری ها ، ریحان یا تولس استفاده می شود ، همانطور که در هند شناخته شده است ، از نظر تاریخی مورد احترام است و یکی از موارد رایج در اکثر خانواده های هند است.

از آنجایی که به نور خورشید زیادی احتیاج ندارد ، پرورش آن در داخل خانه برای مردم در سراسر جهان آسان  است.

ریحان

از برگهای آن تا گلهای آن ، هر قسمت از گیاه ریحان با ترکیبات مختلف شیمیایی غنی شده است که به عنوان پیشگیری از بیماری ها و ارتقای سلامتی شناخته می شوند.

ارزش غذایی ریحان
ریحان فقط با ۲۲ کالری در هر ۱۰۰ گرم ، گیاهی کم کالری و دارای مواد مغذی بالا است که دارای تعدادی ماده مغذی از جمله:

آب g 92.6
انرژی کیلو کالری ۲۳
پروتئین g 3.15
لیپید g 0.64
کربوهیدرات g 2.65
الیاف غذایی g 1.6
کلسیم میلی گرم ۱۱۷
آهن  میلی گرم ۳٫۱۷
منیزیم  میلی گرم ۶۴
ویتامین A 264
ویتامین C میلی گرم ۱۸
mcg ویتامین K 414.8

بسیاری از خوبی های  ریحان را می توان به محتوای فلاونوئید پلی فنولیک آن نسبت داد. این فلاونوئیدهای محلول در آب ، یعنی اورتین و ویسینین ، دارای خواص ضد اکسید کننده هستند و در محافظت از بدن در برابر بیماری های مختلف ناشی از رادیکال های آزاد مانند کلسترول بالا ، آسم و آرتروز هستند.

علاوه بر این ، ریحان سرشار از روغنهای اساسی مهار کننده آنزیم است ، از جمله اوژنول ، سیترونلول و لینالول ، که در مبارزه با التهاب مثل آسپیرین و ایبوپروفن کار می کنند و در درمان آرتریت روماتوئید و شرایط التهابی روده موثر هستند.

این روغنها همچنین در جلوگیری از رشد طیف وسیعی از باکتریها ، از جمله عوامل بیماری زایی که در برابر درمان آنتی بیوتیکی معمولی مقاوم شده اند ، موثر هستند.

توجه: ضروری است قبل از استفاده از ریحان در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است با داروهای معمول شما تداخل کند.

موارد احتیاط در استفاده از ریحان:

*زنان باردار و همچنین کسانی که قصد بارداری در آینده نزدیک را دارند باید از مصرف ریحان خودداری کنند. طبق مطالعات انجام شده بر روی حیوانات ، دریافت بیش از حد ریحان باعث کاهش احتمال بارداری موفقیت آمیز می شود. علاوه بر این ، با افزایش خطر سقط جنین نیز همراه است.

*کم کاری تیروئید به این معنی است که بدن شما سطح ناکافی از هورمون تیروئید به نام تیروکسین را تولید می کند. ریحان با کاهش بیشتر سطح تیروکسین و در نتیجه وخیم شدن این وضعیت ، بیشتر از این که به افراد مبتلا به کم کاری تیروئید آسیب برساند ، آسیب می رساند.

*مصرف ریحان را  ۲ هفته قبل از عمل های جراحی  متوقف کنید زیرا اثر رقیق سازی خون با افزایش خطر خونریزی در حین و بعد از عمل همراه است.

*ریحان می تواند اثر کاهش قند خون انسولین و سایر داروهای ضد دیابت را تقویت کند و در نتیجه قند خون را به طور خطرناکی پایین بیاورد. بنابراین ، بیماران دیابتی باید هنگام استفاده از ریحان احتیاط لازم را داشته باشند و قبل از شروع مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

تداخلات دارویی

از آنجا که ریحان شناخته شده است و لخته شدن خون را مختل می کند ، مصرف آن در کنار داروهای ضد انعقاد / ضد پلاکتی که همان اثر را ایجاد می کنند می تواند مضر باشد و منجر به کبودی و خونریزی شود. آسپرین ، وارفارین ، هپارین ، کلوپیدوگرل ، دالتپارین ، انوکساپارین ، تیکلوپیدین برخی از داروهای رایج رقیق کننده خون هستند که لخته شدن خون را کند می کنند.

ریحان برای چه چیزهایی خوب است؟
ریحان برای چه چیزهایی خوب است؟

فواید ریحان برای سلامتی:

۱٫ سرماخوردگی را درمان می کند

ریحان به عنوان یک معجزه گر در درمان تب و سرماخوردگی بسیار شناخته شده است. ترکیبات مختلف موجود در ریحان به تحریک مخاط کمک می کند و در نتیجه مسیرهای تنفسی مسدود شده را از بین می برد. بنابراین به عنوان یک درمان موثر برای چندین مشکل تنفسی مانند برونشیت و آسم ظاهر شده است.

جویدن از برگ های تازه ریحان به شما کمک می کند تا آنفولانزا را دور نگه دارید.

 توصیه می شود برگهای لطیف ریحان را پس از جوشاندن در آب مصرف کنید تا خطر ابتلا به تب را برطرف کند.

هنگامی که از تب حاد رنج می برید ، جوشانده برگ های ریحان که با هل پودر شده در ۱ فنجان آب جوشانده شده باید چند بار در روز مصرف شود. می توان از آب برگ ریحان برای پایین آوردن درجه حرارت بالا استفاده کرد.

۲٫ سرفه را تسکین می دهد

ریحان ماده اصلی شربت سرفه و خلط آور است. اما به جای خرید این داروها که اغلب سهم آنها از عوارض جانبی مضر است ، می توانید یک داروی خانگی ریحان را ترکیب کنید که به همان خوبی کار می کند.

۸ برگ ریحان و ۵ میخک را به یک فنجان آب اضافه کنید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. برای طعم می توانید مقداری نمک اضافه کنید.

اجازه دهید تا خنک شود و سپس بنوشید تا سرفه شما تسکین یابد.

برای رفع گلودرد ناشی از سرفه مداوم ، غرغره با آب جوشانده برگ ریحان موثر است.

تحقیقات نشان می دهد در صورت افزودن عصاره ریحان به بخار ، به جای استنشاق بخار ساده ، بهبودی از سرفه و سرماخوردگی تسریع می شود.

۳٫ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

به طور منظم خوردن برگ های تازه ریحان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. مطالعات نشان می دهد که ترکیبات شیمیایی مختلف در ریحان ممکن است تولید آنتی بادی های ضد عفونت در بدن را بهبود بخشد. علاوه بر این ، توصیه می شود برای دستیابی به نتایج مطلوب ، از ریحان تازه به جای خشک استفاده کنید.

۴٫ضد استرس

ریحان همچنین به عنوان یک “آداپتوژن” یا یک عامل ضد استرس شناخته می شود که به بدن کمک می کند تا با انواع مختلف استرس کنار بیاید و همچنین ذهن را تقویت می کند. به عنوان مثال ، مطالعات مختلف کیفیت مفید برگ ریحان را در کاهش استرس نشان داده است.

برخی از متخصصان بهداشت توصیه می کنند ۱۰ تا ۱۲ برگ ریحان را دو بار در روز بجوید ، تا از احساس استرس و بروز اختلالات مربوط به استرس جلوگیری کنید.

۵٫ویتامین A

فقط ۱۰۰ گرم برگ ریحان تازه دوز توصیه شده روزانه ویتامین A را تأمین می کند. ویتامین A دارای خواص آنتی اکسیدانی است و برای سلامت بینایی ضروری است.

آب ریحان تازه یک درمان موثر برای چشم درد و شب کوری است که معمولاً ناشی از کمبود ویتامین A است. برای چشم درد ، روزانه ۲ قطره آب ریحان سیاه قبل از خواب در چشم آسیب دیده قرار دهید.

۶٫ از بروز آکنه جلوگیری می کند

این گیاه از شیوع آکنه جلوگیری کرده و روند بهبودی ضایعات آکنه را نیز تسریع می کند. روغن موجود در برگهای ریحان تازه به پاك كردن باكتریها از پوست كه اغلب مسدود شدن منافذ پوست است ، علت اصلی آكنه ، كمك می كند.

اگر از قبل آکنه دارید ، آب ریحان را به مناطق آسیب دیده بمالید تا به تخریب باکتری ها کمک کند.

از ریحان می توان برای درمان سایر مشکلات پوستی مانند کرم حلقوی ، پسوریازیس و گزش حشرات نیز استفاده کرد. خواص ضد التهابی آب ریحان تازه برای کاهش التهاب پوست و تسکین آن موثر است. ریحان همچنین پوست را نرم ، لطیف و سالم می کند.

۷٫ سلامت دهان و دندان را افزایش می دهد

ریحان برای سلامت دهان و دندان نیز مفید است. همچنین می تواند از بوی بد دهان ،  و سایر بیماری های پریودنتال جلوگیری کند.

چند برگ ریحان تازه به مدت ۱ یا ۲ روز در آفتاب قرار دهید. پس از خشک شدن برگ ها ، آنها را به صورت پودر کوبیده و از آن برای مسواک زدن دندان های خود استفاده کنید.

همچنین می توانید پودر را با روغن خردل مخلوط کرده و یک خمیر دندان طبیعی درست کنید.

علاوه بر این ، می توانید برای از بین بردن بوی بد دهان ، آن را روی لثه ماساژ دهید.

۸٫ سنگ کلیه را از بین می برد

ریحان ممکن است یک اثر تقویت کننده بر عملکرد کلیه داشته باشد.در حالی که این ادعا توسط بسیاری از مطالعات علمی پشتیبانی نمی شود ، کسانی که در طب سنتی تحصیل می کنند معتقدند که مفید است.

به منظور بهبود عملکرد کلی کلیه ، ۵ تا ۶ برگ ریحان تازه را با آب با معده خالی مصرف کنید.

اگر سنگ کلیه دارید ، آب ریحان تازه استخراج شده را با مقدار مساوی عسل مخلوط کنید. حدود ۵ تا ۶ ماه هر روز آن را بنوشید. این تمایل به دفع سریع سنگ کلیه از طریق دستگاه ادراری دارد.

توجه: به هر حال لازم است قبل از اتخاذ هر یک از این تکنیک ها با پزشک مشورت کنید تا ایمنی و اثربخشی آن برای شما تضمین شود.

۹٫ مشکلات معده را درمان می کند

ریحان نه تنها غذای شما را خوش طعم می کند بلکه با قلیایی سازی بدن به هضم آن نیز کمک می کند. ریحان به روش های زیر سلامت هضم بهتر را تقویت می کند:

احتباس آب و نفخ را کاهش می دهد
سطح مناسب بدن را بازیابی می کند
گرفتگی معده و ریفلاکس اسید را درمان می کند
رشد باکتری های سالم را در میکرو فلور روده تقویت می کند
با باکتریها ، کرمها و انگلهای مضر مقابله می کند که ممکن است منجر به بیماری شود

می توانید آب ریحان را از برگهای آن برای درمان دردهای معده یا نفخ استخراج کنید. ۱ قاشق چای خوری آب ریحان را با مقدار مساوی آب زنجبیل مخلوط کرده و بنوشید تا درد معده تقریباً بلافاصله تسکین یابد.

همچنین می توانید چای ریحان بنوشید تا سایر مشکلات شایع معده مانند یبوست ، سوi هاضمه و معده اسیدی را درمان کنید.

۱۰٫ سردرد را برطرف می کند

با خوردن ریحان ممکن است از سردرد تسکین یابد ، زیرا به عنوان شل کننده عضلات عمل می کند.

برگهای ریحان کوبیده شده را با خمیر چوب صندل مخلوط کرده و برای رفع سریع سردرد ناشی از تنش و گرفتگی عضلات ، آن را روی پیشانی خود قرار دهید.

روش دیگر ، چای ریحان را دو بار در روز بنوشید. برای تهیه چای ، مقداری برگ تازه ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید چند دقیقه بماند. چای را آرام آرام میل کنید و سردردتان برطرف می شود.

برای سردردهای خفیف می توانید مقداری برگ تازه ریحان را بجوید ، یا سر خود را با روغن خالص ریحان ماساژ دهید.

پرسش و پاسخ درباره ریحان
پاسخ توسط خانم مالینا مالکانی ،  متخصص تغذیه

آیا ریحان و ریحان مقدس یک چیز هستند؟
ریحان مقدس به طور معمول در چای ها و مکمل ها استفاده می شود و گونه ای متفاوت از ریحان شیرین است که به طور معمول در سس ماکارونی و پستو استفاده می شود. مشخصات تغذیه ای هر دو نوع ریحان مشابه است – هر دو منبع بسیار خوبی از ویتامین A و C و منابع خوبی از کلسیم ، آهن و منیزیم هستند. از ریحان مقدس گاهی اوقات در پخت و پز استفاده می شود اما دارای طعم تندتر و تلخی است.

عوارض احتمالی ریحان چه می تواند باشد؟
ریحان شیرین به طور کلی در صورت کم خوردن بی خطر است. با توجه به ریحان مقدس ، همانند سایر مکمل ها ، مهم است که قبل از شروع یک رژیم مکمل با پزشک مشورت کنید. افرادی که داروهای رقیق کننده خون هستند باید در مورد خوردن منظم هر نوع سبزی برگ (از جمله ریحان شیرین) با پزشک صحبت کنند و سعی کنند هر روز به همان میزان بخورند ، زیرا سبزیجات برگ دارای ویتامین K زیادی هستند و می توانند در داروهای رقیق کننده خون تداخل ایجاد کنند.

توجه داشته باشید که مطالعات حیوانی نشان می دهد که ممکن است تأثیر منفی ریحان مقدس بر روی اسپرم و بارداری وجود داشته باشد ، بنابراین برای کسانی که سعی در بارداری دارند ، عاقلانه است که از آن اجتناب کنند.

فواید مصرف روزانه برگ ریحان چیست؟
مطالعات انسانی در مورد مکمل های ریحان نشان می دهد که ریحان ممکن است برای مدیریت قند خون و کاهش استرس فواید سلامتی داشته باشد و خوردن ریحان شیرین نیز می تواند مزایای مشابهی داشته باشد .

ریحان حاوی ترکیبی است که ممکن است فواید ضد التهابی برای سلامتی و ظرفیت آنتی اکسیدانی داشته باشد.

حتی الامکان از ریحان تازه به جای خشک شده استفاده کنید و ۱/۳ مقدار ریحان خشک شده را در مقایسه با تازه استفاده کنید. هنگام خرید ، ریحان را با برگهای زنده انتخاب کنید که هیچ لکه تیره یا رنگ “زرد” نداشته باشد. بهترین روش افزودن ریحان در اواخر فرآیند پخت و پز برای به حداکثر رساندن طعم ، مواد مغذی و اسانس است.

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.