رسوم جالب عروسی در بعضی شهرهای ایران

رسوم جالب عروسی در بعضی شهرهای ایران

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”رسوم جالب عروسی در بعضی شهرهای ایران” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

فرقی نمی کند که در کجای ایران زندگی میکنید اهل  غرب باشید یا شرق ،در شمال ایران  ساکن باشید یا جنوب حتما از سنت ها و رسومات محل زندگی  خود آگاهید رسوماتی که هرکدام فلسفه خاص خود را دارد و پر از مفهموم هستند.این رسومات بر اساس استان و شهر محل زندگی متفاوت اند و سرزمین ایران پر است از این سنت ها و رسومات دوست داشتنی.

رسوم جالب عروسی در بعضی شهرهای ایران
عروسی

دستمال یزدی با شاخه نبات هدیه اول

مادر پسر رایزنی ها را با مادر دختر آغاز می کند و پس از آن به قول معروف حرف را از زیر زبان دختر می کشد که آیا علاقمند به ازدواج با پسر او هست. اگر جواب ها مثبت و یا ابراز تمایلی بود، مراسم خواستگاری رسمی با حضور والدین و هماهنگی قبلی در منزل دختر انجام و پس از گرفتن جواب قطعی یک دستمال یزدی با شاخه نبات و هدیه ای تقدیم می کنند و وعده شیرینی خوران می گذارند.

رسم نارنج زنی در شمال

این مراسم که به نارنج زنی و یا پرتغال زنی معروف گشته، به این صورت است که در مراسم ازدواج، داماد با نقل و سکه به استقبال عروس می رود و بعد پرتغال یا نارنجی به سمت او پرتاب می کند، سپس به همراه یکدیگر به دور چاهی می گردند و عروس به امید سفیدبختی یک سکه به دورن چاه می اندازند. این مراسم از اهمیت ویژه ای در میان مردمان شمال ایران برخوردار است.

رسم بستن نان به کمر عروس در شمال

در برخی مناطق شمالی، این رسم وجود دارد که به هنگام عصر عروسی، داماد اسبی را تزئین می کند و به همراه خانواده به دنبال عروس می روند و وقتی که به محل زندگی عروس رسیدند با شیرینی و شربت از آن ها استقبال می شود و بعد برادر یا پدر عروس، تکه نانی را با یک شال سفید و یا سبز رنگ به کمر عروس می بندند به این امید که فرزند اول او پسر باشد.

سرحنای سنتی برای عشایر

 شب قبل از عروسی زنان دو خانواده جمع شده و طی مراسمی که به عروس از حمام در کردن مشهور است با دست زدن همراه با صدای ساز و دهل در یک مسیری می گردانند.
پس از آن نوبت حنا بندون می رسد که سر و دست عروس را حنا می گذارند و فردا صبح عروس را به حمام برده و هدیه ای هم به او می دهند که این مراسم حنا واکن نام دارد.

ظهر روز عروسی در صورت فعال بودن حمام عمومی به صورت رسمی و در غیر این صورت به صورت نمادین داماد را طی مسیری با ساز و دهل همراهی می کنند. بعد از آن داماد را به منزل پدری برده و در حالی که اطراف حیاط را برای میهمانان فرش کرده اند، در یک ایوان روی تختی که با لوازم عشایری آماده شده می نشانند.

بعد از نشستن داماد روی تخت و جمع شدن میهمان ها یک نفر برای اعلام کردن و شمردن پول کنار داماد می نشیند و یک نفر هم اول سراغ پدر و مادر عروس و داماد و سپس بزرگترهای فامیل و بعد سراغ بقیه می رود و یکی یکی پول ها را می آورد و شخص دیگر اعلام می کند که به آن سرحنای می گویند که به جای بندرتخت انجام می شود.

عروسی در تبریز

جشن عروسی در تبریز نیز مانند همه شهرها آداب رسوم خاص خود را دارد،در تبریز معمولا عصر شب عروسی خانواده داماد وآقا داماد به خانه عروس خانم میروند داماد از پدر عروس درخواست میکند که اجازه دهد عروس راهمراهش ببرد و پدر عروس با بوسیدن پیشانی و دادن دست عروس به داماد آن دو را راهی جشن میکند. در این لحظه معمولا مادر عروس همراه عروس تعدادی چراغ یا شمع به خانواده داماد می‌دهد که نماد روشنی و نور عروس خانم است در گذشته علاوه براین شمع یا چراغ یک مرغ تزیین شده نیز به خانواده داماد می‌دادند که نماد زاد و ولد و سرزندگی آن زندگی بود.

تبریزی ها در پذیرایی مراسم عروسی نیز بسیار باسلیقه و هنرمند هستند ،بسیاری از تبریزی ها علاوه بر شیرینی و میوه در مراسم خود آجیل و شکلات می‌دهند و مثلا در کنار شام عروسی انواع مربا ها و ترشی ها را نیز سرو میکنند.

بعد از پایان شام و به خانه آمدن؛ عروس داماد روی پشت بام خانه رفته و یک سیب قرمز درشت و آبدار را به زیر پای عروس خانم  می اندازد همچینین در یک رسم جالب بردار داماد یک شال یا پارچه قرمز رنگ را سه بار از زیر پا یا بالای سر عروس خانم رد کرد و بعد آن را  به دور کمرش میپیچد و براش آرزوی زندگی خوب و فرزندان سالم میکند  به از همه این مراسم عروس و داماد به خانه خودشان رفته و تمام میهمان ها برایشان ارزوی یک زندگی خوب و سعادتمند را میکنند.

منبع:لحظه آخر،پیاردو،دانا

1/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.