دانستنی هاسرگرمی

​چرا در زمستان آلودگی هوا تشدید می‌شود؟

​چرا در زمستان آلودگی هوا تشدید می‌شود؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”​چرا در زمستان آلودگی هوا تشدید می‌شود؟  ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

در پاییز و زمستان بیشتر از هر زمان دیگری در اخبار می‌‏شنوید که هوا آلوده است و لایه سیاهی بالای شهرهای بزرگ و صنعتی دیده می‏‌شود. چرا این اتفاق دقیقا توی فصل‎های سرد می‎افتد که باران و برف بیشتر است؟

مگر آلودگی هوا مربوط به زمانی نیست که باران نبارد و هوا حسابی گرم باشد؟

برای پیداکردن جواب این سوال باید شبیه هواشناس‌‏ها و فیزیک‎دان‎های جو فکر کنیم. آن‎ها جو را براساس ویژگی‌های دمایی به لایه‌‏های مختلفی تقسیم کرده‌‏اند.

در این تقسیم‌‏بندی لایه پایینی جو، همانی که در آن تنفس می‏‌کنیم، «تروپوسفر» نامیده می‏‌شود.

تغییرات آب‏‌و‏هوا، تشکیل ابرها و تجمع آلودگی هوا در همین لایه اتفاق می‎افتد.

هوایی که به سطح زمین نزدیک‎تر است، معمولا به‎دلیل فعالیت‎های ما زودتر گرم می‎شود و دمای بیشتری دارد اما هوایی که بالای آن قرار گرفته، سردتر است.

از آن جایی که هوای گرم سبک‎تر از هوای سرد است، به طرف بالا می‎رود و هوای سرد که سنگین است، پایین می‎ماند. این چه ربطی به آلودگی هوا دارد؟

خب مسئله این‌جاست که وقتی هوای گرم و سبک به بالا می‎رود، آلودگی‎های نزدیک سطح زمین یعنی دود ماشین‎ها و آلاینده‎های کارخانه‌‏ها را هم به بالا می‌برد و این‌طوری می‌‏شود که هرچه از سطح زمین فاصله بگیریم، دما به‎جای کمتر شدن، زیاد می‏‌شود. یعنی هوای آلوده در مرزهای پایینی جو زمین به دام می‌‏افتد و گرچه هوا سرد است و در زمستان یا پاییز هستیم ولی می‏‌بینیم که آسمان به شدت پر دود و دم است و انگار لایه‎ای خاکستری بر فراز شهر دیده می‎شود.

بهتر است این‌طور وقت‌ها تا می‌توانید از خانه بیرون نروید چون ممکن است حسابی به سرفه بیفتید یا کم‌کم مشکل تنفسی پیدا کنید.

نویسنده : مریم ملی،خراسان

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش جفنگ استفاده می‌کند. درباره چگونگی پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

دکمه بازگشت به بالا