چگونه عکاسی را شروع کنیم ؟

چگونه عکاسی را شروع کنیم ؟

آموزش اصول اولیه عکاسی برای کاربران تلفن های هوشمند و دوربین های دیجیتال

«نگاتیو» قراره چم‌و‌خم عکاسی رو یادمون بده تا با هر ابزاری که دم دستمونه و می شه باهاش عکسی ثبت کرد، عکس‌های خوب بگیریم. دوربین حرفه‌ای یا موبایل فرقی نداره؛ مهم اینه‌که اطراف‌مون رو دقیق ببینیم، اصول رو رعایت و زاویه دید خودمون رو پیدا کنیم.

قاب‌بندی

عکس، فضایی بین دیدن و ندیدن است؛ برای ثبت یک موقعیت باید انتخاب کنید که کدام عناصر را در قاب‌تان بگنجانید و چه چیزهایی را بیرون از آن نگه دارید. با دوربین‌تان از زاویه‌های مختلف به یک سوژه نگاه کنید. قابی که از آن سوژه را می‌بینید، چه تفاوتی با چیزی دارد که چشم‌تان بدون واسطه دوربین می‌بیند؟ دوربین تصویر محدودتری از چشم به شما نشان می‌دهد. به همین دلیل هم با تغییر وضعیت دوربین، قاب متفاوتی بسته می‌شود. قبل از ثبت یک عکس، باید بدانید که تمرکزتان روی کدام عنصر است. وقتی سوژه اصلی را پیدا کردید، قاب را باید طوری ببندید که تمرکز عکس ثبت‌شده هم روی آن باشد.

قاعده یک‌سوم

چهارچوب قاب دوربین به‌طور معمول یک مستطیل می‌سازد. اگر دو خط عمودی و دو خط افقی با فاصله‌های برابر داخل این مستطیل بکشید، ۹ مستطیل کوچک‌تر در آن خواهید داشت. مهم‌ترین عناصر صحنه برای حفظ تعادل قاب باید در امتداد این خط‌ها قرار بگیرد.

به‌طور مثال یک‌بار افق را روی خط بالا و یک‌بار روی خط پایین قرار بدهید و تفاوت آن را با هم مقایسه کنید. در حالت اول، تمرکز عکس روی زمین و در حالت دوم روی آسمان است. حالا بسته به این‌که کدام‌یک از این دو عنصر هدف لنزتان است، قاب‌بندی عکس هم متفاوت می‌شود.

همین تمرین را با سوژه‌ای عمودی روی خط راست و چپ امتحان کنید. به‌طور مثال یک درخت یا ساختمان را سوژه در نظر بگیرید. قرار دادن سوژه اصلی خارج از مرکز، جذابیت بصری بیشتری به عکس می‌دهد. برقراری توازن بین راست و چپ تصویر در نتیجه نهایی کارتان اهمیت دارد. عناصر صحنه را باید طوری قاب ببندید که وزن عکس حفظ شود. درواقع ترکیب‌بندی اجزای هر قاب، عکس‌تان را ساختاربندی می‌کند تا بتوانید مفهوم مد نظرتان را صریح و گویا بیان کنید.

 

How to start photography?

نقطه طلایی

محل تلاقی دو خط عمودی و دو خط افقی داخل قاب، چهار نقطه ایجاد می‌کند.

اثرگذارترین نقطه‌های تصویر همین چهار محل است که به آن نقطه‌های طلایی می‌گویند.

جای‌گذاری هوشمندانه عناصر در گیراترین قسمت‌های قاب، مخاطب‌ را در بازخوانی عکس هدایت می‌کند تا گمراه نشود.

برای شروع می‌توانید از تنظیمات دوربین، خط‌های کادربندی را فعال و چند عکس تمرینی ثبت کنید.

کم‌کم خطوط یک‌سوم و نقطه‌های طلایی را تجسم کنید و بدون راهنمایی دوربین، اجزای صحنه را قاب ببندید.

بعد روی عکس‌ نهایی خط‌ها را ترسیم کنید تا مطمئن شوید که کارتان را درست انجام داده‌اید.

با این تمرین به‌ مرور کادر را می‌شناسید و عکس‌های ساختارمند و چشم‌نوازی ثبت خواهید کرد. البته همه این قاعده‌ها برای راه افتادن است.

وقتی زیروبم آن‌ها را شناختید، می‌توانید با دلیل آن را بشکنید. هر قاعده‌ای تا وقتی صدق می‌کند که در خدمت هدف باشد.

خلاقیت از میانه همین ساختارشکنی‌ها زاده می‌شود.

نویسنده : مرجان دهقان ،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.