چگونه خوشمزه ترین کلم پلو را به سادگی درست کنیم؟

چگونه خوشمزه ترین کلم پلو را به سادگی درست کنیم؟

در این مقاله قصد داریم نکات خوشمزه شدن کلم پلو و همچنین تفاوت کلم پلو شیرازی و کلم پلو تهرانی را مورد بررسی قرار دهیم بهتر است شما جهت اطلاع بیشتر در این باره همراه ما باشید. یکی از جذاب ترین و متداول ترین راه آشپزی مخلوط برنج با انواع سبزیجات و گوشت است که باعث به وجود آمدن مزه های شگفت انگیز و خوش عطر می شود. یکی از غذاهایی که با ترکیبات برنج، گوشت و انواع سبزیجات تهیه می شود کلم پلو است که روش طبخ آن با توجه به فرهنگ بومی و موقعیت جغرافیایی با هم متفاوت است. از معروف ترین انواع کلم پلو در میان ما ایرانی ها کلم پلو تهرانی و کلم پلو شیرازی است که طرز تهیه آنها کمی با هم فرق می کند.

کلم پلو

غذاهای سنتی در شهر شیراز متنوع و زیاد است اما کلم پلو در میان انواع غذاهای سنتی شیرازی ها معروف تر بوده و همچنین حرف اول را می زند. تهیه کردن کلم پلوی شیرازی با آن عطری که بانوان بومی شیراز در منزل خود آماده می کنند کاری بسیار پردردسر و سخت است چرا که کلم پلوی مخصوص شیرازی ها نکات ریز و خاص خود را دارد که رعایت همه ی آنها باعث خوش عطری و کیفیت بالای آن می شود. کلم پلوی تهرانی مانند دیگر کلم پلوها آنچنان فوت و فن خاصی ندارد و از کلم برگ یا کلم پیچ در آن استفاده می شود در حالی که کلم پلوی شیرازی ها در نوع کلم متفاوت تر است یعنی حتما باید کلم قمری در پلو باشد تا شکل بی نظیر کلم پلو حفظ شود.

تفاوت کلم پلو شیرازی با کلم پلو تهرانی

کلم پلو شیرازی با کلم پلو تهرانی

بیشتر مردم کلم پلو را مخصوص شیرازی ها می دانند اما تهران هم کلم پلو مخصوص خودش را دارد که در این مطلب تفاوت کلم پلو این دو شهر را مورد بررسی قرار می دهیم. مهم ترین تفاوت کلم پلو شیرازی با کلم پلو تهرانی در این است که کلم پلو شیرازی حاوی سبزیجاتی نظیر تره، شوید، ترخون و ریحان است در حالی که کلم پلو تهرانی هیچ کدام از این نوع سبزی ها را ندارد یعنی فاقد سبزی است و دیگری اینکه شیرازی ها در کلم پلو، کلم قمری استفاده می کنند اما تهرانی ها از کلم برگ یا کلم پیچ استفاده می کنند.

رنگ کلم پلوی تهرانی با توجه به اینکه رب و زعفران به آن اضافه می کنند قرمز است اما رنگ و شکل کلم پلوی شیرازی زرد است چون که فقط از زرد چوبه در آن استفاده می کنند. شیرازی ها یک تا دو قاشق آبغوره را به مخلوط سبزی و کلم اضافه می کنند اما تهرانی ها این عمل را در تهیه کلم پلوی خاص خود انجام نمی دهند.

طرز تهیه کلم پلو

در این مطلب طرز تهیه کلم پلو را بررسی می کنیم که در ابتدا مواد لازم جهت تهیه این پلوی خوش عطر و اصیل ایرانی را به شما یادآوری کرده سپس به طرز تهیه آن می پردازیم.

برای تهیه کلم پلو ابتدا برنج را خیس کرده سپس کلم را ریز خرد می کنیم و همراه سبزی ها در روغن خوب تفت می دهیم و زردچوبه و نمک می زنیم سپس درب قابلمه را می بندیم تا کلم خوب نرم شود بعد از ده دقیقه پخت آن را از روی حرارت بر می داریم. سپس مخلوط گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، پیاز رنده شده و نمک را خوب ورز می دهیم و گلوله های کله گنجشکی درست کرده و در روغن سرخ می کنیم.    برای مطالعه ادامه طرز تهیه کلم پلو می توانید به سایت آپ کوک (upcook.ir) مراجعه کنید.

نکات کلیدی برای خوشمزه شدن کلم پلو

کلم پلو

یکی از نکاتی که می تواند باعث خوشمزگی کلم پلو شود اضافه کردن زعفران، کره و کوفته های قلقلی است که اضافه کردن زعفران و کره سبب خوش طعم و خوش عطر شدن این غذای دوست داشتنی می شود و همچنین شما می توانید به جای این گلوله های گوشتی که از گوشت چرخ کرده درست شده از گوشت تکه ای استفاده کنید. جهت تهیه یک کلم پلوی مجلسی و خوش عطر می توانید به سبزی ها و کلم در حال تفت رب گوجه فرنگی و ادویه پلویی مخصوص اضافه کنید. افرادی که دسترسی به سبزی های تازه را ندارند می توانند از سبزی های خشک استفاده کنند. اکثر افراد مزه کلم قمری را مثل شلغم دوست ندارند که در این صورت می توانند کلم پیچ یا کلم برگ را جایگزین کلم قمری کنند.

شاید برای خیلی از افراد خریدن گوشت قرمز از لحاظ اقتصادی سخت و مشکل باشد که در این صورت نیز می توانند سینه مرغ را به تکه های ریز تقسیم کنند و جایگزین کوفته قلقلی کنند. اگر هنگام ورز دادن گوشت چرخ کرده احساس کردید که مقداری آبکی و شل است می توانید یک تا دو قاشق آرد نخود چی استفاده کنید. باید اندازه سبزی ها طوری باشد که پلو تلخ یا بی مزه نشود مثلا ترخون زیاد باعث تلخی پلو می شود و ریحان، شوید و تره هم مساوی باشد. افرادی که مزه کلم را دوست ندارند یا برایشان ناخوشایند است می توانند کلم ها را بعد از خرد کردن به مدت بیست دقیقه در آب بسیار سرد قرار دهند تا بوی آن کم شود.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.