چگونه با دستکش های یکبار مصرف به جنگ کرونا برویم

چگونه با دستکش های یکبار مصرف به جنگ کرونا برویم

دستکش های یکبار مصرف بسته به نیازهای مختلف، انواع متفاوتی دارند. سطح محافظت، راحتی، دوام و موارد دیگر آن بین انواع دستکش ها متفاوت است که شامل دستکش های لاتکس ، دستکش نیتریل و دستکش وینیل است. با معرفی آن ها این محصولات و تنوع در آنها، تصمیم برای خرید دستکش های یکبار مصرف می تواند گیج کننده باشد، ولی بیایید آن را تجزیه کنیم تا بدانیم که چرا انواع مختلف این دستکش ها وجود دارند.

پس از مطالعه این مطلب، روند انتخاب دستکش بسیار ساده تر خواهد شد.

انواع دستکش های یکبار مصرف

دستکش های پزشکی از پلیمرهایی مانند لاتکس ، وینیل و نیتریل ساخته می شوند، در صورتی که ممکن است دستکش یکبار مصرف از مواد دیگری هم مانند نئوپرن پیدا کنید. در زیر یک مقایسه سریع تفاوت میان نیتریل، لاتکس و وینیل از جمله تفاوت در طراحی و مزایای منحصر به فرد آنها وجود دارد.

نوع دستکشتعریفمزیت ، فایدهسطح حفاظت
دستکش لاتکسساخته شده از لاستیک طبیعیبالاترین راحتی ، انعطاف پذیری ، تناسب و حساسیت لمسیباکتری ها ، ویروس ها
دستکش نیتریلساخته شده از مواد مصنوعیکشش بالا، بادواممواد شیمیایی ، ویروس ها
دستکش وینیلساخته شده از مواد مصنوعیمقرون به صرفه ، راحتمواد شیمیایی

دستکش های لاتکس

دستکش های لاتکس بیشتر از طرف ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ترجیح داده می شوند زیرا در ارتجاع، راحتی و دوام بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داده اند. به طور کلی می توان گفت که جراحان از دستکش لاتکس استفاده می کنند زیرا این نوع دستکش ها برای کارهای حساس بسیار عالی هستند و دقت بیشتری را با حساسیت لمسی بالا ارائه می دهند و به همین دلیل است که فروش دستکش لاتکس این روزها به بیشترین درخواست رسیده است و طرفداران زیادی دارد.

دستکش های لاتکس

با وجود مزایای این نوع دستکش ها، دستکش لاتکس در بعضی مواقع باعث آلرژی در برخی افراد می شوند که به این افراد پیشنهاد می کنیم که به جای دستکش های لاتکس از گزینه های دستکش غیر لاتکس مانند وینیل و نیتریل استفاده کنند.

دستکش های وینیل از جنس (پلی وینیل کلرید) هستند که معمولاً ارزان ترین دستکش بدون لاتکس موجود در بازار محسوب می شوند. با این حال، بیشتر افراد ترجیح می دهند از دستکش های سطح بالاتر مانند دستکش های نیتریل استفاده کنند.

دستکش نیتریل، دستکش های غیر لاتکس شبیه به حالت کششی دستکش های لاتکس به شمار می روند که می توان گفت که بسیار بادوام و مقاوم در برابر سوراخ شدن هستند.

تفاوت های  دیگری که باید در هنگام تصمیم گیری در انتخاب بین دستکش لاتکس و غیرلاتکس در نظر گرفت، محافظت از هر نوع ماده است. به طور خلاصه، دستکش های لاتکس بهترین محافظت در برابر باکتری ها و ویروس ها را دارند، در حالی که دستکش های غیرلاتکس محافظت شیمیایی بهتری دارند.

از بین انواع دستکش بدون لاتکس، دستکش های نیتریلی علاوه بر محافظت شیمیایی، محافظت بالاتری در برابر ویروس ها نیز دارند.

دستکش های یکبارمصرف

انتخاب دستکش های یکبارمصرف

حالا که درک بهتری از مواد مختلف دستکش لاتکس و ویژگی های آن ها ارائه دادیم، گزینه های خاص تری را در دسترس قرار می دهیم. هر یک از این گزینه ها با ویژگی های خاص برای مصارف مختلف در نظر گرفته شده است. برای انتخاب نوع دستکش مناسب، درک این مزایا مهم است.

دستکش های پودری و دستکش های بدون پودر

دستکش های بدون پودر به خاطره روندی که باید در تولید آن انجام شود تا پوشش پودر از این نوع دستکش جدا شود،به نسبت گران تر است. البته بهتر است بدانید که دستکش های بدون پودر با کاهش پروتئین و محتوای شیمیایی آن، علت آلرژی را کاهش می دهند.

علاوه بر این، دستکش های بدون پودر نسبت به دستکش های پودری از “تمیزتر” استفاده می کنند، زیرا هیچ گونه باقیمانده ای روی لباس و سطوح دیگر باقی نمی گذارند.

دستکش های پودری معمولاً با نشاسته ذرت آغشته شده، که این عمل پوشیدن دستکش را راحت تر می کند. نشاسته ذرت جایگزین گزینه های دیگر پودرینگ مانند پودر لیکوپودیوم و تالک شده  که می توان گفت استفاده از این نوع پوشش ها، تحریک کننده پوست هستند. پس از این توضیحات می توان نتیجه گرفت که دستکش های بدون پودر بیشتر برای جراحی و سایر روش های حساس استفاده می شوند.

دستکش کلردار و دستکش بدون کلر

برای افرادی که مایل به استفاده از دستکش پودری نیستند، ولی ویژگی هایی را که با آن نوع دستکش وجود دارد را می خواهند، دستکش کلردار را پیشنهاد می کنیم؛ این نوع دستکش ها، دستکش بدون پودری هستند که با کلر آغشته شده اند تا بتوانند راحت وارد دست شوند. این نوع دستکش ها برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک ناشی از پروتئین های محلول، عاری از ذرات هستند.

در این میان دستکش کلردار بیشتر از دستکش بدون کلر استفاده می شوند، برخی افراد از دستکش هایی استفاده می کنند که کم رنگ و بوی کمتری دارند. یکی دیگر از مضرات دستکش های کلردار، ماندگاری کوتاه تر آنهاست به این صورت که پس از گذشت حدود یک سال، دستکش های کلرین شکننده می شوند و زمانی که در معرض گرما قرار می گیرند، ممکن است حتی کمتر از یک سال نیز عمر کنند.

از طرف دیگر نیز دستکش های بدون کلر از نظر رنگ به دستکش های معمولی بیشتر شباهت دارند و فاقد بوی کلر هستند؛ اما این دستکش ها از آنجا که سخت پوشیده می شوند، در بین مصرف کنندگان زیاد محبوب نیستند.

دستکش معاینه و دستکش جراحی

هر دو نوع دستکش ها، از دستکش هایی محسوب می شوند که برای استفاده در طی مراحل پزشکی بیشتر قابل استفاده هستند. بیشتر از این نوع دستکش ها برای معاینات بیمار و آزمایشات خون استفاده می کنند.

دستکش های جراحی توسط جراحان و پرستاران اتاق عمل استفاده می شوند که باید از استانداردهای کیفیت بالاتری برخوردار باشند،  معمولاً از آنجایی که این نوع دستکش ها برای مراحل جراحی استفاده می شوند، استریل هستند. علاوه بر این، دستکش های جراحی اندازه های دقیق تر و حساسیت لمسی بالاتری دارند.

دستکش معاینه

دستکش های نایلونی یا فریزری

پوشش مناسبی در برابر ویروس ها ندارند و در صورت تماس با اناتول یا محلول ضدعفونی کننده میزان نفوذ آن ها تا ۹۰درصد افزایش می یابند.

در اینجا شما با انواع مختلف دستکش های یکبار مصرف راهنمایی کردیم تا در این ایام که ویروس کرونا تمام جهان را به تسخیر خود درآورده است، بتوانید با آگاهی بیشتر از دستکش های مختلف بسته به نیاز خودتان استفاده کنید.

در انتها که سخن از محلول ضدعفونی کننده شد، گریزی به معرفی انواع محلول های ضدعفونی کننده می زنیم تا با استفاده مدام از آن ها در این ایام به پوست دستتان آسیبی وارد نشود.

محلول ضدعفونی کننده و الکل موجود در آن ها

با توجه به شیوع ویروس خطرناک کرونا خرید محلول ضدعفونی کننده ، بسیار افزایش یافته که این امر خبر از اهمیت مردم به بهداشت و سلامتی شخصی خود می دهد، ولی نکته مهمی که در مورد خرید ضدعفونی کننده باید به آن پرداخت این است که با وجود انواع مختلف این محصول، مزایا و تفاوت های آنها در چیست و در هنگام خرید محلول ضدعفونی کننده باید به چه مواردی توجه داشت.

به عقیده پزشکان و متخصصان خارجی زبان، بهترین محلول درموسپت محلولی است که بین مواد تشکیل دهنده آن از الکل نیز استفاده شده باشد. به طور کلی باید گفت که محلولی توانایی مقابله با انواع ویروس ها را دارد که ۶۰ الی ۷۰ درصد الکل در محلول ترکیب شده باشد. پس هنگام خرید محلول های ضدعفونی کننده توجه به درصد الکل موجود در محلول از مهمترین نکات برای مقابله با ویروس ها می باشد.

تفاوت مواد ضدعفونی کننده الکلی و غیرالکلی به میزان اثر آنتی باکتریایی و همچنین میزان درصد الکل مصرفی در آن بستگی دارند که البته بدون شک محلول های ضدعفونی کننده الکلی اثر به نسبت قوی دارند.

مواد ضدعفونی کننده الکلی و غیرالکلی

 

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.