چگونه از بین ده‌ها ضد آفتاب موجود در بازار، یک ضد آفتاب خوب انتخاب کنیم؟

چگونه از بین ده‌ها ضد آفتاب موجود در بازار، یک ضد آفتاب خوب انتخاب کنیم؟ (رپورتاژ آگهی)

اشعه فرابنفش خورشید مضرات زیادی برای پوست دارد، تا آنجا‌که متخصصان توصیه می‌کنند بدون ضدآفتاب در معرض نور خورشید قرار نگیرید. به همین دلیل، استفاده از ضد آفتاب مناسب یکی از دغدغه های اصلی افراد است.

در این مقاله، به خصوصیات یک کرم ضد آفتاب خوب می پردازیم تا با دانش و آگاهی بیشتری، ضد آفتاب مناسب خود را انتخاب کنید. در ادامه با ما همراه باشید…

کرم ضد آفتاب

مضرات ماندن در معرض نور خورشید

گرچه نور خورشید برای تولید ویتامین D عالی است اما مقدار زیاد آن می‌تواند خطرناک باشد. در ادامه به چند مورد از عوارض قرار گرفتن زیاد در معرض نور آفتاب اشاره می‌کنیم.

  • آفتاب سوختگی
  • آسیب چشمی
  • پیری زودرس پوست
  • تغییرات پوستی
  • گرما‌زدگی
  • سرطان پوست

ضد آفتاب مضرات ماندن در معرض نور خورشید را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

  1. از پوست شما در برابر اشعه فرابنفش محافظت می‌کند.
  2. خطر سرطان پوست را کاهش می‌دهد.
  3. از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.
  4. به حفظ رنگ پوست کمک می‌کند.
  5. پروتئین‌های ضروری پوست مانند کلاژن، کراتین و الاستین را حفظ می‌کند.

 

ضد آفتاب ها بر اساس تفاوت های انواع مختلف پوست تولید می شوند.

در ادامه می خوانید که کدام ضد آفتاب برای چه نوع پوستی بهتر است.

  • اگر پوستتان چرب است، باید از ضد آفتابی سبک و فاقد چربی (oil free) استفاده کنید.
  • اگر فکر می کنید پوست حساسی دارید که به راحتی قرمز می شود، باید ضد آفتابی را برگزینید که پوستتان را تحریک نکند و آن را نسوزاند. روی این ضد آفتاب ها عبارت ضد حساسیت (Hypoallergenic) درج شده است.
  • اگر منافذ پوست شما مسدود است و جوش دارید، توصیه می کنیم ضد آفتابی را انتخاب کنید که فاقد مواد کومدوژن زا (non-comedogenic) باشند تا این مشکلات پوستی تشدید نشوند.
  • اگر رنگ پوستتان تیره است، به ضدآفتابی نیاز دارید که روی پوستتان نماسد و حالت گچ مانند پیدا نکند. بنابراین، ضد آفتاب های شیمیایی انتخاب بهتری برای برای شما هستند.

برای اطمینان از سازگاری با پوستتان بهتر است، پیش از مصرف هر ضد آفتاب جدیدی روی تمام پوستتان، آزمون حساسیت را انجام دهید.

 

SPF به چه معناست؟

چگونه از بین ده‌ها ضد آفتاب موجود در بازار، یک ضد آفتاب خوب انتخاب کنیم؟

هرچند مفهوم SPF برای بسیاری مبهم است، فهم آن بسیار ساده است. اصطلاح «SPF» مخفف عبارت «Sun Protection Factor»   به معنای فاکتور حافظتی در برابر خورشید است. این شاخص، معیاری برای اندازه گیری توانایی ضد آفتاب برای حفاظت از پوست شما در مقابل پرتوهای UVB است.

مثلاً اگر پوستی در تماس مستقیم و حفاظت نشده با آفتاب باشد، پس از یک دقیقه فرایند قرمز شدن و سوختگی آن آغاز می شود. اما استفاده از یک ضد آفتاب SPF 15 این فرایند را ۱۵ مرتبه کندتر می کند.

فرض کنید یک ضد آفتاب SPF 30 خریده اید. اگر معمولاً ۱۰ دقیقه طول می کشد تا پوستتان بسوزد، با استفاده از یک ضد آفتاب SPF 30 پوستتان را ۳۰۰ دقیقه یا ۵ ساعت در مقابل خورشید حفاظت کرده­اید.

توجه کنید که SPF فقط از پوست شما در مقابل اشعه ی UVB ( اشعه ای که سبب قرمز شدن یا سوختگی سطحی پوست می شود) محافظت می کند و تأثیری بر محافظت در برابر اشعه ی UVA ندارد. در حالی که، اشعه ی UVA نیز اثرات مخربی بر پوست دارد و آسیب های طولانی مدتی نظیر پیری و چین و چروک را ایجاد می کند.

از هر ۵ آمریکایی، ۱ نفر تا سن ۷۰ سالگی به سرطان پوست مبتلا می شود. این مسئله ممکن است از عوارض ناشی از قرارگرفتن در معرض این پرتو مضر باشد.

 

SPF مناسب برای ضد آفتاب چقدر است؟

قاعده کلی SPF به این ترتیب است: SPF کمتر از ۱۵ میزان محفاظت کمی از پوست ارائه می دهد. محافظت از پوست SPF های بین ۱۵ تا ۳۰ در رده ی متوسط قرار می گیرد. و ضد آفتاب های دارای SPF بالاتر از ۳۰ به میزان بالایی از پوست محافظت می کنند.

به طور کلی، یک فرد معمولی با استفاده از یک ضد آفتاب SPF 30 می تواند به خوبی از پوست خود در مقابل پرتوهای خورشید محافظت کند، البته به شرطی که به قدر کافی از آن مصرف و آن را تجدید کند.

انتخاب ضد آفتاب مناسب تا حد زیادی به نوع پوست شما بستگی دارد. کرم ضدآفتابی که SPF آن ۳۰ است، تا ۹۷ درصد از پوست شما محافظت می کند. همچنین، ضد آفتابی که SPF آن ۵۰ است، پوست شما را تا ۹۸ درصد محافظت می کند.

ممکن است این تفاوت ها ناچیز به نظر برسند، اما اگر به نور حساسید یا سابقه ی ابتلا به سرطان پوست را دارید، این درصد اضافه تفاوت زیادی ایجاد می کند.

 

یک بار استفاده از ضد آفتاب در هر روز کافی نیست!

استفاده از ضد آفتابچگونگی استفاده از ضد آفتاب خیلی مهم است. اینکه هر روز، فقط یک بار از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، کافی نیست. بهتر است هر ۲ تا ۳ ساعت یک بار آن را تجدید کنید.

پس از انجام تمرینات ورزشی، شنا، تعریق، پاک کردن صورت با حوله و شست وشوی پوست، لازم است دوباره ضد آفتاب بزنید.

یادتان باشد که ضد آفتاب فقط مخصوص روزهای آفتابی نیست. چه در هوای آفتابی و چه در هوای ابری و برفی، ضدآفتاب باید جزئی جدایی ناپذیر از زندگی شما باشد.

 

طیف گسترده یا broad spectrum بودن ضد آفتاب نشان دهنده چیست؟

همانطور که خواندید، SPF ضد آفتاب، در مقابل پرتو مخرب UVB از پوست شما محافظت می کند، در حالی که ضررهای آفتاب فقط به این اشعه مربوط نیست، پرتو UVA نیز در درازمدت چین و چروک، پیری زودرس و آسیب پوستی ایجاد می کنند.

بنابراین، بهتر است برای آنها هم فکری کرد. اینجاست که پای ضد­ آفتاب طیف گسترده (broad spectrum) به میان می آید. ضد آفتاب های طیف گسترده هم در برابر پرتو UVA از پوستتان محافظت می کنند و هم در برابر اشعه ی  UVB.

کرم های ضد آفتاب طیف گسترده برند لافارر (https://lafarrerr.com) علاوه بر محافظت بالا در برابر اشعه های UVB با گذراندن آزمایش ها و تست های مخصوص موفق به دریافت نشان PA+++ شدند. این عبارت به ضد آفتاب هایی داده می شود که مانع برخورد اشعه های UVA به سطح پوست می شوند و از پیری پوست زودرس جلوگیری می کنند.

 

آیا ضدآفتاب مانع دریافت ویتامین D میشود؟

ویتامین D یک ویتامین‌ منحصربه‌فرد است که اکثر مردم دچار کمبود آن هستند. وقتی که پوست در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد، این ویتامین از کلسترول موجود در آن تولید می‌شود. به همین دلیل، دریافت میزان کافی از نور آفتاب برای مطلوب نگاه داشتن سطح ویتامین D در بدن اهمیت دارد.

از آنجا که افراد برای حفاظت از پوست خود دربرابر آفتاب‌سوختگی و سرطان پوست از ضدآفتاب استفاده می‌کنند، ممکن است این سوال در ذهن ایجاد شود که آیا ضدآفتاب مانع دریافت ویتامین D می‌شود؟

در پاسخ باید گفت، تحقیقات نشان داده‌اند که ضدآفتاب تأثیر کمی روی سطح ویتامینD  در خون دارد. دلیل آن هم این است که با وجود استفاده شما از ضدآفتاب روی پوست‌تان، همچنان قدری آفتاب از طریق پوست بدن جذب می گردد که برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن کافیست.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • خانه
  • رپورتاژ آگهی
  • چگونه از بین ده‌ها ضد آفتاب موجود در بازار، یک ضد آفتاب خوب انتخاب کنیم؟