چه زمانی باید نگران درد شکم باشیم؟

ببینید چه زمانی درد شکم جدی است و چه زمانی می توانید آن را برطرف کنید.بر اساس یک مطالعه قبلی، بیش از یک سوم از شکایات درد شکم در اورژانس بدون علت شناخته شده مرخص می شوند. چگونه پزشکان می توانند بدون یافتن علت خاص درد شکم، بیمار را به خانه بفرستند؟ حقیقت این است که ما برای جستجوی علائم جدی تر اینجا هستیم.هنگامی که درد شکم با هر یک از سیستم های زیر همراه است، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید:

شدت
ماندگاری
از دست دادن اشتها
استفراغ
خون در حرکات روده
سرگیجه

درد شکم

چه زمانی نگران درد شکم باشیم؟

ساعت دو نیمه شب است و شما با درد در ناحیه شکم از خواب بیدار می شوید، یا شاید فرزندتان با درد شکم شما را از خواب بیدار کند. چه زمانی باید فورا به دنبال کمک باشید، چه زمانی باید با پزشک وقت ملاقات بگیرید و چه زمانی خوب است که منتظر بمانید؟

آناتومی شکم

شکم به پنج بخش تقسیم می شود:

ربع سمت راست بالا
ربع بالا سمت چپ
بخش میانی بالایی
بخش پایین سمت راست
ربع پایین سمت چپ

محل درد گاهی اوقات می تواند به پزشکان کمک کند تا بفهمند آیا درد نگران کننده است یا خیر. در اینجا توضیحاتی در مورد مناطق اصلی آورده شده است:

ربع بالا سمت راست: ربع فوقانی راست شامل کبد و کیسه صفرا است که توسط قسمت راست پایین قفسه سینه محافظت می شود. روده بزرگ یا کولون نیز زمان کمی را در این بخش می گذراند.

ربع فوقانی سمت چپ: ربع فوقانی سمت چپ شامل بخشی از معده و طحال است. روده بزرگ نیز در اینجا وقت می گذراند.

قسمت میانی فوقانی: بین این دو قسمت، در قسمت میانی فوقانی شکم، قسمتی به نام اپیگاستروم وجود دارد. این بخش مهمی است زیرا بیشترین قسمت معده، قسمتی از روده کوچک و لوزالمعده را شامل می شود که همه اینها می توانند باعث درد شوند.

ربع پایین سمت راست: این ربع حاوی کولون بیشتر و آخرین قسمت روده کوچک است که آپاندیس در آن قرار دارد. در خانم ها یکی از تخمدان ها در این قسمت قرار دارد.

ربع پایین سمت چپ: تخمدان دیگر در ربع تحتانی چپ به همراه آخرین قسمت کولون زندگی می کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “علت درد در سمت راست قفسه سینه چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

علت درد شکم چیست؟

چند مشکل رایج وجود دارد که توسط برخی افراد مشکل ساز در ناحیه شکم ایجاد می شود.

آپاندیس:

این یک لوله کوچک است که می تواند عفونی شود و مشکل خطرناکی ایجاد کند. درد آپاندیسیت معمولاً به صورت درد شدید در اطراف ناو شروع می شود، اما سپس در ربع تحتانی سمت راست قرار می گیرد. این در اکثر مواقع درست است، اما نه در همه زمان ها.

کیسه صفرا:

این اندام کیسه ای است که شیره گوارشی به نام صفرا را جمع می کند. ممکن است عفونی شود یا سنگ بگیرد و معمولاً باعث درد شدید و متناوب بالای شکم در سمت راست همراه با تشعشع به شانه یا پشت در برخی بیماران می شود که با مصرف غذاهای چرب یا چرب ایجاد می شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که کیسه صفرا فشار می‌آورد و روی یک سنگ انسدادی در مجرای صفراوی مجاور فشار وارد می‌کند. به ندرت، این نوع درد می تواند در مرکز شکم بالای ناف نیز رخ دهد. بسیاری از بیماران اغلب آن را به عنوان یک درد شدید ۱۰/۱۰ توصیف می کنند که یادآور درد زایمان در هنگام زایمان است. توجه به این نکته مهم است که سنگ انسدادی که باعث عفونت مجاور می شود و تب و/یا یرقان (زردی پوست یا قسمت سفید چشم ها) ایجاد می کند، یک اورژانس وخیم است.

معده و قسمت اول روده کوچک:

زخم‌ها می‌توانند در این اندام‌ها ایجاد شوند که باعث خونریزی، درد و به ندرت سوراخ شدن و نشت اسید معده به داخل حفره شکم می‌شود. زخم ها معمولاً باعث سوزش یا گرفتگی درد با شدت متغیر در وسط معده، بالای ناف می شوند. مصرف غذا اغلب باعث بهبود یا تشدید درد می شود. اغلب بین درد و مصرف غذا رابطه ای وجود دارد.

لوزالمعده:

این اندام شیره های گوارشی قوی را خارج می کند که غذای مصرف شده ما را تجزیه می کند. اینها به قدری قوی هستند که اگر در محل نامناسبی قرار گیرد، می توانند اندام های شکمی را هضم کنند. سنگ های گیر کرده در مجاری صفراوی مجاور می تواند باعث “پانکراتیت” یا التهاب پانکراس شود. این درد همچنین بسیار شدید است و در مرکز بالای ناف قرار دارد. اکثر بیماران مبتلا به پانکراتیت حاد در نهایت در بیمارستان بستری می شوند زیرا درد بسیار شدید است.

درد شکم

روده بزرگ:

درد ناشی از روده بزرگ می تواند تقریباً در هر نقطه ای از شکم رخ دهد، اگرچه یک بیماری شایع به نام دیورتیکولیت، عفونت بیرون کیسه معمولی است که می تواند ذرات غذا را به دام بیاندازد و در خود جای دهد، در نتیجه باعث عفونت در پوشش داخلی می شود. روده بزرگی که درگیر است درد معمولاً در ربع تحتانی چپ است. این درد همچنین اغلب به صورت متوسط ​​تا شدید در مقیاس درد توصیف می شود.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.