همه چیز درباره استرس و نحوه کنترل آن

همه چیز درباره استرس و نحوه کنترل آن

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”همه چیز درباره استرس و نحوه کنترل آن” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

این روزها ، گاهی ممکن است به نظر برسد که “استرس” همراه همیشگی “زندگی” است. مثلا در مورد اینکه آیا فرزندانتان در برابر کرونا ایمن نیستند یا اینکه نمی توانید مسافرت کنید یا بیرون غذا بخورید ، تا بیکار شدن به دلیل همه گیری کرونا ، یا بیماری ناگهانی یک عضو خانواده ،همه مواردی است که استرس را بیش از هر زمان دیگری وارد زندگی مان کرده است.اما خبر خوب این است که تغییر دادن آن آسان است باید نحوه مواجه با استرس را بیاموزیم.در این مقاله ما همه چیز راجع به استرس و نحوه کنترل آن را با شما در میان میگذاریم.

آلکا گوپتا ، مدیر برنامه سلامت در بیمارستان NewYork-Presbyterian و Weill Cornell Medicine در شهر نیویورک ، می گوید: “استرس به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده است.” احتمالاً فقط بررسی اخبار موجود در تلفن شما می تواند برای تپش قلب شما کافی باشد .

چرا ما همیشه استرس داریم؟

طبق نظرسنجی انجمن روانشناسی آمریکا (APA) در مورد استرس که در سال۲۰۱۷ منتشر شد گفته شد ،که بر روی ۳۵۰۰ بزرگسال در آمریکا انجام شد، ۵۶ درصد مردم می گویند پیروی از اخبار باعث استرس آنها می شود.

 دکتر گوپتا می گوید: “مردم ساعات زیادی را وسایل دیجیتال خود مانند گوشی ،تبلت ،رایانه شخصی و … میگذارند” “این بدان معنی است که جدا شدن از ورزش ، استراحت یا گذراندن وقت با عزیزان دشوارتر است -اینها همه مواردی است که میتواند به کاهش استرس کمک کند.”

همه چیز درباره استرس و نحوه کنترل آن
همه چیز درباره استرس و نحوه کنترل آن

چقدر استرس مضر است؟

کمی استرس در واقع می تواند چیز خوبی باشد. در واقع ، واکنش طبیعی بدن و مغز در برابر استرس روزمره همان چیزی است که به ما امکان می دهد از پس چالش های روزمره مانند بیدار شدن با زنگ ساعت در صبح ، گیر افتادن در ترافیک یا سورپرایرز روز تولد خود برآییم.

چگونه استرس به ما کمک می کند تا زنده بمانیم؟

استرس همچنین می تواند آگاهی مناسبی از زمان خطر در اختیار شما قرار دهد. جنیفر هیث ، MD ، متخصص قلب و عروق و مدیر مرکز بهداشت قلب و عروق زنان در مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه نیویورک-پروتستان کلمبیا در شهر نیویورک می گوید: “استرس برای زنده ماندن شما به عنوان یک انسان ضروری است.”

این هوشیاری سالم تا حدی به پاسخ بدن در هنگام خطر بستگی دارد: دکتر هیث می گوید: هنگامی که موقعیت استرس زا رخ می دهد ، هورمون های استرس مانند کورتیزول از بدن عبور می کنند و انرژی شما را تقویت می کنند و شما را قادر می سازند ، مثلاً قبل از اینکه متوجه شوید خودتان زخمی شده اید از یک ماشین سوخته خارج شوید.

چه وقت استرس ناسالم می شود؟

گوپتا می گوید ، اما وقتی استرس مزمن می شود ، یا هنگامی که متوجه می شوید مرتباً نسبت به عوامل استرس زا کوچک هم واکنش بزرگی دارید ، آن وقت استرس می تواند مفید نباشد و می تواند بر روی احساسات ، شناخت و سلامت جسمی شما تأثیر منفی بگذارد. . استرس حتی ممکن است منجر به بیماری جدی شود ، چه بیماری قلبی ، کاهش ایمنی یا تغییر در مغز.

اما گرچه کنارگذاشتن استرس به طور کامل غیرممکن است ، هر کس می تواند استراتژی های مقابله ای را یاد بگیرد که به مدیریت اثرات آن کمک می کند. خواه گوش دادن به موسیقی آرامش بخش ، آغشته کردن روغنهای اساسی آرام بخش مورد علاقه خود به نقاط مختلف قبل از خواب ، یا بستن چشم ، قدم زدن ، می توانید به شما در کنترل استرس کمک کند.

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

کلمات “استرس” و “اضطراب” اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. اگرچه علائم می توانند شبیه به هم باشند ، اما از نظر پزشکی متفاوت هستند. “گاهی اوقات اضطراب ناشی از یک موقعیت استرس زا است. این دو اغلب دست به دست هم می دهند. ” “اما همچنین ممکن است بدون احساس اضطراب استرس داشته باشید.”

بنابراین تمایز چیست؟

او توضیح می دهد: “اضطراب بیشتر با نگرانی یا نشخوار مكرر درمورد كارها ارتباط دارد ، حتی وقتی كه اتفاق خاصی نمی افتد.” گاهی اوقات ، اضطراب می تواند بخشی از یک سندرم باشد که به عنوان اختلال اضطراب عمومی (GAD) شناخته می شود ، مجموعه ای از علائم که سیستم عصبی شما را به هم می ریزد و وضعیتی که حتی در شرایطی که جهان خارج در آرامترین حالت است ممکن است تجربه کنید. گوپتا می گوید ، از طرف دیگر ، استرس به عنوان یک پاسخ شخص به یک موقعیت یا رویداد مانند ارائه سخنرانی در مقابل جمعیت نشان می دهد.

ادامه استرس و نحوه کنترل آن:

اضطراب چیست؟

تعریف استرس سخت تر از آن است که فکر می کنید. در حالی که برخی از رویدادها به عنوان استرس زا در نظر گرفته می شوند (به عنوان مثال یک بیماری بالقوه جدی مانند COVID-19 ، طلاق یا یک فاجعه طبیعی) ، اما متخصصان می گویند بیشتر استرس در واقع به نوع نگاه شما به حوادث پیرامون تان برمیگردد.

میشل ، استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد و یک پزشک کارمند در موسسه بنسون-هنری برای می گوید: “این بیشتر از انعطاف پذیری و توانایی شما برای کنار آمدن با حوادث است.”

همه چیز درباره استرس و نحوه کنترل آن
همه چیز درباره استرس و نحوه کنترل آن

شایع ترین دلایل استرس:

برخی از رویدادها ود به خود تولید استرس میکنند بدون اینکه شما دخالتی در آن داشته باشید مانند همه گیری کرونا ، یک زلزله چند ریشتری و مخرب، تشخیص سرطان ، یا پرداخت مالیات غیرمنتظره.اما در مورد بقیه عوامل استرس زای زندگی ، گوپتا می گوید: “همه چیز در واقع تفسیر شما از آن حادثه است که باعث میشود دچار استرس شوید.” او می گوید: “عوامل تحریک کننده واقعا متفاوت هستند.”

نقش هورمون های استرس:

داست می گوید:

“استرس می تواند از هر منبع مختلفی ناشی شود ، اعم از روابط ، آسیب واقعی یا گفتگو در ذهن شما.” “علت هرچه باشد ، مغز شما یک مسیر خاص دارد که از طریق آن عوامل استرس زا پردازش می شوند ، که شامل فعال شدن محور هیپوتالاموس ، هیپوفیز و آدرنال و به دنبال آن ترشح کورتیزول ، اپی نفرین ، نوراپی نفرین و سایر هورمون هایی است که بر روی هر عضوی تأثیر می گذارد.

 به همین دلیل بسیار مهم است که بتوانید استرس را به طور موثر کنترل کنید ، بنابراین می توانید این پاسخ همه جانبه را برای موقعیت هایی که واقعا مهم هستند ذخیره کنید.

استرس و COVID-19:

اگر نگران COVID-19 و تأثیر آن بر سلامتی ، اقتصاد و همه چیز هستید ،بدانید که شما تنها نیستید. در نظرسنجی انجام شده در آوریل سال ۲۰۲۰ ، ۵۳ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده گفتند که به دلیل استرس ناشی از همه گیری ، سلامت روان آنها تحت تأثیر منفی قرار گرفته است. علاوه بر این ، ۳۶ درصد افراد گفتند که در خواب مشکل دارند ، ۳۲ درصد اشتهایشان تحت این استرس کم و زیاد شده است.

استرس و COVID-19
استرس و COVID-19

استرس و سیاست ، بهداشت و خشونت:

مطالعات نشان داده است که سیاست اکنون منبع اصلی استرس نیز هست . نظرسنجی APA 2019 نشان داد که ۶۲ درصد آمریکایی ها فضای سیاسی فعلی را استرس آور می دانند. تقریباً از هر ۱۰ بزرگسال ۷ نفر (۶۹ درصد) می گویند که مراقبت های بهداشتی منبع قابل توجهی از استرس است ، در حالی که بیش از ۷ نفر از ۱۰ بزرگسال (۷۱ درصد) می گویند تیراندازی های جمعی در آمریکا منبع قابل توجهی از استرس است.

چرا استرس شما را خسته می کند ؟

گوپتا می گوید:

“بیمارانی که دچار استرس هستند اغلب خسته بودن و عدم تولید در کار را گزارش می کنند.” شاید بیشترین تأثیر استرس بر رفتار باشد: به گفته کارشناسان ، وقتی احساس استرس می کنید ، به احتمال زیاد به عادت های ناسالم مانند اعتیاد به مواد مخدر یا سیگار کشیدن بیش از حد ، پرهیز از غذاهای ناخواسته یا کنار گذاشتن سالن بدنسازی متوسل می شوید. همه این موارد می توانند تأثیر منفی بر سلامتی شما داشته باشند که در نهایت منجر به این می شود: استرس بیشتر.

استرس چگونه بر بدن تأثیر می گذارد:

فراتر از آسیبی که ممکن است با انجام رفتارهای ناسالم بر خود وارد کنید ، در طولانی مدت ، استرس می تواند اثرات موذیانه تری بر بدن و سیستم عصبی داشته باشد. هایت می گوید: “افرادی که استرس مزمن دارند تمایل به افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول دارند که باعث التهاب می شود.”

طبق گزارش سال ۲۰۱۹ ، اگرچه اطلاعات زیادی مستقیماً مرتبط با استرس و بیماری نیستند ، اما مطالعات مبتنی بر شواهد نشان می دهد که التهاب در طی یک عمر با بیماری های جدی همراه است. این ممکن است شامل بیماری های قلبی ، دیابت ، سندرم روده تحریک پذیر و اختلالات خود ایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس باشد.

داست می گوید: “سخت است که با اطمینان کامل بگوییم استرس مستقیماً باعث این بیماری ها می شود.” “معمولاً تعدادی از عوامل در این زمینه بازی می کنند. اما من می دانم که افراد در پاسخ به استرس یا آریتمی قلبی می توانند فشار خون بالا بگیرند. دیگران در دستگاه گوارش مانند ریفلاکس یا بیماری التهابی روده مشکل خواهند داشت. من بیمارانی مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس دارم که می گویند علائم آنها پس از یک رویداد استرس زای خاص شروع شده است. “استرس ممکن است عامل تحریک کننده برای این بیماری ها نباشد ، اما می تواند یکی از عوامل ایجاد کننده در آن بیماری ها باشد.

ادامه مطلب استرس و نحوه کنترل آن:

استرس و غذاخوردن:

خوب یا بد ، آنچه می خورید نیز می تواند بر سطح استرس شما تأثیر بگذارد. وقتی استرس دارید ، ممکن است غذاهای راحت تری مانند کوکی ها و چیپس سیب زمینی میل کنید. و گرچه این غذاها ممکن است به طور موقت تسکین دهند ، اما برای مدت طولانی احساس خوبی ایجاد نخواهند کرد و همچنین در طولانی مدت اضطراب را کاهش نمی دهند. در نهایت ، آنها می توانند منجر به افزایش وزن و سقوط قند خون شوند ، و باعث احساس ضعف بیشتر می شوند.

غذاهای سالم برای استرس:

به جای اینکه به دنبال این گزینه های سریع ناسالم باشید ، در نظر بگیرید که غذاهای کامل تازه مانند میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر ، ماهی ، آجیل و حتی شکلات تلخ را به داروخانه مدیریت استرس خود اضافه کنید. همچنین ممکن است کمک کند تلفن خود را کنار بگذارید و به عنوان یک تجربه حسی روی غذا خوردن تمرکز کنید. نوعی موسیقی آرام گوش کنید.

چگونه استرس را کنترل کرده و سیستم عصبی خود را تسکین دهیم؟

چگونه استرس را کنترل کنیم؟
چگونه استرس را کنترل کنیم؟

خوشبختانه ، روش های زیادی وجود دارد که می تواند استرس شما را کنترل کند و سیستم عصبی شما را متعادل تر کند. در حالی که تمرکز روی اصول سلامتی مهم است – داشتن هفت تا نه ساعت خواب در شب ، پایبند بودن به یک رژیم سالم و به سبک مدیترانه ای (میوه و سبزیجات ، غلات کامل و پروتئین بدون چربی) و دریافت حدود ۱۵۰ دقیقه ورزش هر هفته ، میتوانند استرس شما را بسیار کاهش دهند .البته نکاتی مانند شکر گزاری کردن روزانه ،تمرین خوش بینی ،سرگرم شدن به کارهای مورد علاقه هم میتوانند به مدیریت استرس شما کمک کند.

این می تواند شامل تجربیات حسی آرام و مبتنی بر شواهد مانند گوش دادن به موسیقی ، یا انجام چند حالت آسان یوگا و تمرکز بر تنفس شما باشد.

حتی فشار دادن یک توپ یا بازی با کودک می تواند احساس خوبی داشته باشد ، اضطراب را کاهش دهد یا حداقل لحظه ای شما را از آنچه شما را استرس می کند دور کند.

گوپتا می گوید: “وقتی احساس استرس می كنیم طبیعی است كه بخواهیم از زندگی كناره گیری كنیم ، اما روش سودمندتر برای مقابله با آن استفاده از مهارت ها و ابزارهای مقابله ای است كه برای شما مفید باشد.”

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.