میدانستید سکته قلبی در زنان و مردان باهم متفاوت است

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی ۲۰ سال است که هر ساله در حال افزایش است. روند نگران کننده ای که بیماری های قلبی عروقی را به عنوان عامل اصلی مرگ و میر در جهان تبدیل می کند. برای مثال، روزانه ۳۵۰ نفر در اسپانیا بر اثر بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست می دهند که مجموعاً به رقم ۱۲۵۰۰۰ قربانی در سال می رسد.

حملات قلبی در بین جمعیت ۴۰ تا ۵۰ ساله افزایش یافته است. به دلیل عدم کنترل کلسترول و تری گلیسیرید، که مسئول تشکیل پلاک های آتروم (توده ای از چربی، کلسترول و سایر مواد) هستند، این بیماری در بین جوانان به طور فزاینده ای رایج است. در حال حاضر، مرگ و میر ناشی از انفارکتوس در بیماران بستری در بیمارستان زیر ۴۵ سال تنها ۱٫۲٪ است، اما جامعه علمی نگران است که این میزان ممکن است در طول سال ها افزایش یابد.

سکته قبی چیست؟

حمله قلبی، انفارکتوس یا سکته قلبی معمولاً در اثر لخته ای ایجاد می شود که مانع از عملکرد عروق کرونر می شود. اینها شریان هایی هستند که اکسیژن و خون را به قلب منتقل می کنند. وقتی جریان خون مسدود می شود، قلب نمی تواند کمبود اکسیژن را تحمل کند و سلول های قلبی می میرند. در سال های اخیر نشان داده شده است که این انفارکتوس ها علائم یکسانی را در زنان و مردان نشان نمی دهند.

تفاوت سکته قلبی در زنان و مردان

بر اساس گزارش بنیاد قلب اسپانیا، احتمال مرگ مردان پس از حمله قلبی ۳۰ درصد است و در مورد زنان، این رقم ۵۰ درصد است. درک علائم انفارکتوس حاد میوکارد بسیار متفاوت است. در زنان، علائم بسیار متنوعی وجود دارد که تشخیص انفارکتوس را در آنها دشوارتر می کند. به همین دلیل می گویند سکته قلبی زنانه متفاوت و بدتر از سکته مردان است.

۳ عامل مؤثر در سکته قلبی زنان

Sanitas نشان می دهد که تفاوت هایی که از نظر مرگ و میر و پیش آگهی بیماری ها بین زن و مرد وجود دارد به سه عامل مربوط می شود. به گفته متخصصان پزشکی:

یائسگی:

استروژن ها به طور مثبت روی همه عوامل خطر کرونری اثر می گذارند و در طول سال های باروری زن، مسئول محافظت از او در برابر بیماری های قلبی عروقی هستند. هنگامی که یائسگی فرا می رسد، بدن دچار تغییرات خاصی می شود که سلامت را ظریف تر می کند. محافظت از استروژن کاهش می یابد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را چند برابر می کند.

ناآگاهی نسبت به علائم :

همانطور که در چند خط بالا اشاره کردیم، انفارکتوس میوکارد در زنان علائم مشابهی با مردان ندارد و کمبود اطلاعات در مورد این تفاوت ها و سردرگمی آن می تواند باعث گمراهی بیماران و متخصصان شود.

درخواست کمک زمانی که خیلی دیر شده است:

با توجه به نکته قبلی، برای مدت طولانی و هنوز هم امروز، تصور می‌شود که مردان بخشی از جمعیتی هستند که بیشترین آسیب را از حملات قلبی می‌گیرند و بیماری‌های قلبی عروقی تقریباً منحصراً با آنها مرتبط است. این عدم آگاهی باعث می شود که بسیاری از زنان از معاینه پزشک متخصص و همچنین مراقبت از سلامت قلب خود غافل شوند یا به تعویق بیفتند.

تفاوت سکته قلبی در مردان و زنان

تفاوت سکته قلبی در مردان و زنان

بنیاد قلب اسپانیا نشان می دهد که علائم سکته عبارتند از:

درد قفسه سینه.

– درد سرکوب کننده در ناحیه معده.

– امکان سرایت درد به بازوی چپ یا هر دو بازو.

– تعریق.

– مشکلات تنفسی.

مردان و زنان معمولاً درد قفسه سینه یکسانی را در انفارکتوس نشان می دهند، اما زنان بیشتر احتمال دارد علائم مختلف دیگری داشته باشند. تفاوت های اساسی در درک و توصیف علائم بین دو جنس وجود دارد. زنان انواع مختلفی از نشانه ها را ارائه و نام می برند.

رایج ترین علائم سکته قلبی در خانمها عبارتند از:

– خستگی غیرمعمول

– مشکلات تنفسی همراه با فشار قفسه سینه یا درد که ممکن است در عرض چند دقیقه ظاهر شوند و از بین بروند.

– درد در یک یا هر دو بازو.

– کمر درد

– گردن درد.

– درد فک

– دل درد.

– عرق سرد.

– حالت تهوع.

– سرگیجه

– خستگی.

– درد اپی گاستر یا درد های شکمی

        پیشنهاد می کنیم مقاله “سریعترین راه برای تسکین درد سیاتیک در خانه” را نیز مطالعه بفرمایید.      

در روزهای منتهی به حمله قلبی، یک زن ممکن است تجربه کند:

– بیخوابی

– اضطراب

– ضعف

زنان نیز مانند مردان احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه می کنند، اما تفاوت در این است که در مورد زنان، تمایل بیشتری برای تجربه علائم دیگر مانند تنگی نفس، تهوع، استفراغ و درد پشت یا فک وجود دارد.

کلسترول، سن، دیابت، فشار خون شریانی، سیگار کشیدن یا چاقی عواملی هستند که مستعد سکته هستند. این خطر در مورد زنان پس از یائسگی افزایش می یابد، به همین دلیل پیشگیری مهم است. در مواجهه با این علائم، ضروری است که بدون تاخیر به پزشک مراجعه کنید تا به سرعت تشخیص داده شود و درمان شود.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.