معرفی کتاب : بدن من مال خودمه

معرفی کتاب : بدن من مال خودمه

هم اینک در مجله آنلاین فارسی ها با معرفی کتاب ” بدن من مال خودمه ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم.

کتابی درباره امنیت بدن

بدن من مال خودمه (کتابی درباره امنیت بدن در کودکان)

یکی از اولین چیزهایی که به بچه ها یاد می دهیم. این است که چه طور اعضای مختلف بدنشان را نام ببرند. هر چه بزرگتر می شوند این مکالمه باید یک قدم جلوتر برود. باید بدانند بعضی از اعضای بدنشان خصوصی است و فقط به خودشان تعلق دارد.

همان طور که به کودکان یاد می دهیم در هنگام آتش سوزی چه کارهایی انجام دهند، باید به آن ها بیاموزیم اگر کسی به صورت نامناسب لمسشان کرد یا آنان را مجبور کرد که دیگران را بصورت نامناسبی لمس کنند، چه کار کنند.

پیام اصلی کتاب بدن من مال خودم این است: اگر کس لمستان کرد، بیایید و بگویید.

متاسفانه اکثریت اعظم کودکان سوء استفاده جنسی را فوراً افشا نمی کنند. در نتیجه سوء استفاده بیش تر و جدی تر می شود. سکوت کودک دلایل زیادی دارد. شاید سوء استفاده گر به او گفته که این یک راز ( بین خودشان) است. شاید کودک تصور می کند که خودش مقصر بوده است. اگر آموزش ندیده باشد که بدنش متعلق به خودش است، شاید برای فهم اینکه در معرض رفتاری اشتباه است هنوز خیلی کوچک باشد.

هر کودک فارغ از جنسیت، سن و پیشینه ممکن است قربانی سوء استفاده باشد. با این وجود بزرگترها هنوز نمی دانند که چگونه و چه زمانی درباره این موضوع با کودکشان حرف بزنند. کتاب بدن من مال خودمه برای بچه های ۳ تا ۸ سال نوشته شده است و به شما کمک می کند تا راجع به امنیت و حریم خصوصی فرزندتان به روشی مستقیم و محبت آمیز با آنان حرف بزنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “هشت روش ساده برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان ” را نیز مطالعه بفرمایید.

تعدادی راهکار از کتاب بدن من مال خودمه

  • به کودکان نام درست نقاط مختلف بدنشان را آموزش دهید. به آنان اجازه دهید تا با زبانی که راحت تر هستند با شما حرف بزنند.
  • به کودکان کمک کنید تا بدانند که بدنشان حریم دارد و هیچ کس دیگری حق ندارد این حریم را بشکند.
  • کودکان را تشویق کنید که فوراً این مسئله را به یک آدم بزرگ قابل اعتماد بگویند. خواه والدینشان باشد. یا معلمشان، یا یک آدم بزرگ دیگر.
  • درباره اهمیت مفهوم ” راز بی راز” با آن ها حرف بزنید.
  • قوانین را بشناسید. اطمینان حاصل کنید که با قوانین آشنایی دارید. لازم است بدانید در صورتی که کودکی گزارش داد مورد سوء استفاده قرار گرفته، چه مراحلی لازم است طی شود.

امنیت بدنی کودکان

اگر کودکی اطلاع داد که مورد سوء استفاده قرار گرفته است، هیچ گاه در حضور او از اتفاق پیش آمده خشمگین نشوید.

به عنوان پدر، مادر، معلم، یا هر بزرگتری، یادتان باشد که کودکان ممکن است خشم شما نسبت به فرد سوء استفاده گر را با خشم شما در مقابل خودشان اشتباه بگیرند.در نتیجه می ترسند که مورد را گزارش کنند.

  • به کودک کمک کنید تا یک فرد مورد اطمینان را در حریم امن خود شناسایی کند. این فرد ممکن است معلم، همسایه، مشاور، دوست خانوادگی، یا هر کسی باشد که کودک به او اعتماد دارد و با او احساس امنیت و آرامش می کند.
  • به خاطر داشته باشید که فرد سوء استفاده گر اغلب تلاش می کند کودک را با دادن وعده های نامناسب ترغیب کند. مثلاً به او اجازه دهد که فیلم بزرگسالانه تماشا کند، به مدرسه نرود، سیگار بکشد یا نوشیدنی الکلی بنوشد.
  • اگر کودکان در برقراری ارتباط با بزرگسالان راحت تر باشند، در مواقع ضروری به موقع و زود شما را مطلع می کنند.
  • اجازه دهید کودکان خودشان تصمیم بگیرند که چطور مهر و محبتشان را نشان دهند. اگر در آغوش گرفتن و بوسیدن معذبشان می کند، آن ها را مجبور به این کار نکنید. آزاد گذاشتن کودکان در تعیین حریم تماس بدنی شان، به آن ها، در مواجهه با تماس بدنی نامناسب، قدرت نه گفتن می دهد.
  • کودکان را تشویق کنید که به احساساتشان اعتماد کنند. اگر حس کردند در شرایطی هستند که برایشان غریب و ناخوشایند است، باید به سرعت فرار کنند و به یک نفر بگویند.

نویسنده کتاب : جیل استاریشفسکی ( Jill Starishevsky )

پیشنهاد می کنیم مطلب معرفی کتاب “ آئین زندگی ” را نیز مطالعه بفرمایید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.