مراقبت های ماه چهارم بارداری

مراقبت های ماه چهارم بارداری

*این مطلب در تیرماه ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است.

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”مراقبت های ماه چهارم بارداری” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

 شروع سه ماهه دوم بارداری

سه ماهه دوم بارداری هم دوران زیبایی است و مردم آن را به عنوان دوره ماه عسل بارداری می شناسند. اگر شانس با شما یار باشد در حال حاضر همه علائم مزاحم این دوران مانند تهوع، استفراغ، سردرد، خواب آلودگی، نفخ و تکرر ادرار از بین خواهد رفت.
در حال حاضر در سه ماهه دوم بارداری، شما نسبت به قبل فعال تر و پرانرژی تر از قبل شده اید و کمتر احساس اضطراب و نگرانی دارید. در سه ماه دوم بارداری است که شما به عنوان یک مادر باردار شروع به احساس حرکات جنین خود در داخل رحم خواهید کرد. باور اکثر پزشکان این است که هیچ چیز مانند تپیدن قلب فرزند به دنیا نیامده، احساس خوبی به مادر باردار نخواهد داد.

 بسیاری از نقاط عطف هیجان انگیز در این ماه رخ می دهد – مهم ترین آنها این است که شما اکنون وارد سه ماهه دوم می شوید. برای اطلاعات بیشتر در مورد علائمی که ممکن است در ماه چهارم بارداری تجربه کنید، نحوه رشد کودکتان در این ماه، و چک لیست مفید ما را در مورد انواع چیزهایی که در هفته های آینده باید از آنها مراقبت کنید، ادامه مطلب را بخوانید.

علائم شایع بارداری در 4 ماهگی بارداری

علائم شایع بارداری در ۴ ماهگی بارداری

اگرچه ممکن است همه آنها را تجربه نکنید، اینها برخی از شایع ترین علائم بارداری در ماه چهارم بارداری هستند:

هوس های غذایی:

هوس ترشی و بستنی دارید؟  هوس های خود را در حد اعتدال میل کنید، اما از رژیم غذایی متعادل بارداری خود غافل نشوید. با این حال، اگر میل به خوردن مواد غیر خوراکی مانند گچ، خاک یا مواد شوینده لباسشویی دارید، تسلیم این هوس ها نشوید. در عوض، با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این می تواند نشانه ای از بیماری به نام پیکا باشد.

درد مبهم شکم:

همانطور که رحم شما در دوران بارداری رشد می کند، رباط های حمایت کننده آن کشیده می شوند. این می تواند باعث درد زیر شکم شود که می تواند کسل کننده یا سخت باشد. برخی از مادران آینده متوجه می شوند که تغییر وضعیت به کاهش درد رباط گرد در هنگام برخورد کمک می کند.

دندان ها و لثه های حساس:

اگر لثه‌های شما متورم هستند یا هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خونریزی می‌کنند، ممکن است لثه، نوعی بیماری لثه باشد. هورمون های بارداری می توانند شما را مستعد ابتلا به التهاب لثه کنند و ممکن است متوجه شوید که لثه های شما حساس تر از حد معمول هستند. برای تسکین مقداری ناراحتی، روزی دو بار با یک مسواک نرم مسواک بزنید، در صورت لزوم با آب نمک گرم بشویید و در معاینه شش ماهه معمولی خود یا در صورت نیاز زودتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

رگهای عنکبوتی:

این رگ‌های نازک، قرمز یا بنفش روی سطح پوست صورت یا پاها، نسخه کمتر شدید رگ‌های واریسی هستند. تغییر در گردش خون در دوران بارداری به دلیل افزایش حجم خون می تواند باعث این علامت شود. رگهای عنکبوتی معمولاً پس از زایمان خود به خود محو می شوند.

کودک شما در ماه چهارم بارداری چگونه تغییر می کند؟

علائم کشش:

این رگه‌های قرمز، قهوه‌ای یا ارغوانی می‌توانند روی شکم، سینه‌ها، باسن یا ران‌ها با کشیده شدن پوست در دوران بارداری ظاهر شوند. جلوگیری از آنها ممکن نیست، اما مرطوب نگه داشتن پوست می تواند به کاهش سوزش و خارش در دوران بارداری کمک کند. این علائم اغلب پس از تولد نوزاد به مرور زمان محو می شوند.

گرفتگی بینی:

آیا بینی شما کمی پر شده است یا گهگاه دچار خونریزی بینی می شوید؟ حجم خون اضافی در بدن و تغییرات هورمونی می تواند باعث تورم و خونریزی غشاهای مخاطی بینی شود. اگر این مشکل برای شماست، مطمئن شوید که هیدراته می‌شوید و برای کمک به رفع احتقان، قطره‌های بینی نمکی را امتحان کنید. همچنین می توانید شب ها در اتاق خواب خود از مرطوب کننده استفاده کنید و به سوراخ های بینی خود وازلین بمالید.

ادرار دردناک :

اگر هنگام ادرار کردن احساس سوزش کردید، ممکن است عفونت ادراری یا به اختصار “UTI” داشته باشید. این زمانی اتفاق می افتد که باکتری وارد مجرای ادرار می شود. مادران آینده بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های ادراری هستند زیرا رحم در حال رشد به مثانه فشار وارد می کند و تخلیه کامل مثانه را دشوارتر می کند. اگر ادرار باقیمانده حاوی باکتری باشد، عفونت ادراری می تواند ایجاد شود. عفونت ادراری در صورت درمان نشدن می تواند به یک عفونت جدی تری مثانه یا کلیه تبدیل شود، بنابراین اگر متوجه ادرار دردناکی شدید (گاهی اوقات حتی با کمردرد و تب همراه است)، به پزشک خود مراجعه کنید.

افسردگی پس از زایمان چیست؟چه باید بکنم؟

تغییرات بدن در ماه چهارم بارداری به اختصار

– شما از دستشویی رفتن های مکرر خسته می شوید. این مسئله به دلیل هورمون پروژسترون است که برای آرام شدن عضلات لگن تولید می شوند.
– رحم شما به اندازه یک گریپ فروت است. اندازه شکم مادر در هفته های مختلف بارداری بدانید  و احساس سنگینی به شما دست می دهد.
– در اطراف معده شما تغییراتی دیده می شود. شما گردتر دیده می شوید با کمری پهن و شکمی گرد در اطراف ناف. گاهی درد اطراف ناف در بارداری احساس میشود.
– در هفته ۱۶ بارداری سینه های شما بزرگ تر، گردتر و پرتر به نظر می رسند.
– حالت تهوع و استفراغ نسبت به قبل کاهش یافته است. البته در برخی زنان در کل بارداری هفته به هفته احساس تهوع و استفراغ متاسفانه وجود دارد.
– در این مرحله شما کاهش قند دارید. احساس ضعف و سرگیجه دارید. در این حالت از حرکات ناگهانی خودداری کنید.
– در این ماه شما آرام هستید.
– انرژی شما خیلی زیاد است. سعی کنید زمان بیشتری با همسر خود بگذرانید.

کودک شما در ماه چهارم بارداری چگونه تغییر می کند؟

اگرچه کودک شما هنوز بسیار کوچک است، اما در حال حاضر ویژگی‌های صورتش در حال رشد است و همچنین روی حرکات خاصی کار می‌کند، مانند خم کردن دست‌ها و پاها و به هم زدن دست‌ها در مشت. وقتی چهار ماهه باردار هستید، هنوز فضای زیادی برای حرکت کودک شما در کیسه آمنیوتیک وجود دارد، بنابراین کودک شما احتمالاً از آن بهترین استفاده را می‌کند. در این مرحله از بارداری، کوچولوی شما نیز شروع به تولید استروژن و تستوسترون می کند و اگر در این ماه یا به زودی سونوگرافی انجام دهید، ممکن است اندام تناسلی قابل مشاهده باشد.

در عین حال – قبل از سونوگرافی اواسط بارداری که می توانید جنسیت کودک خود را بپرسید – با پیش بینی جنسیت چینی ما کمی سرگرم شوید. کودک شما اکنون می تواند مایع آمنیوتیک را ببلعد، به این معنی که کلیه ها شروع به تولید ادرار می کنند و آیا می دانستید که کودک شما شروع به شنیدن صداهایی از دنیای بیرون کرده است؟ اگر تا به حال این کار را نکرده اید، برای مخاطبن کوچک، اما بسیار قدردان خود، شروع به صحبت کردن، خواندن و آواز خواندن کنید!!

در این ماه فرآیند رشد سریع تر است.
 چشم های نوزاد از نزدیک گردن به اطراف سر انتقال پیدا می کنند.
 گردن بلندتر می شود و چانه قابل تشخیص خواهد بود.
 صورت فرزند شما در حال تشکیل است.
 اثر انگشت او تشکیل شده است.
 فرزند شما شروع به پاسخگویی به عوامل خارجی می کند.
او در این مرحله شروع به ضربه زدن می کند.
 بدن فرزند شما با موهای نازکی پوشیده شده است.
ابروها و موها در اواسط ماه شروع به رشد می کنند.
 جنین در این ماه شروع به مک زدن انگشت خود می کند.
در هفته سیزدهم بارداری بیست دندان جنین تشکیل شده است.
 اندام جنین در این ماه حرکت می کنند و سیستم عصبی او نیز شروع به کار کرده است.
اندازه نوزاد مهم‌تر از همه، چشم‌ها و گوش‌های آن‌ها در حال رشد است و نوزاد اکنون می‌تواند از داخل رحم بشنود! شما می توانید شروع به صحبت کردن و آواز خواندن برای بچه های کوچک خود کنید. بنابراین، آنها با صدای شما آشنا می شوند. همچنین یک راه فوق العاده برای ارتباط با کودک شما است. دوقلو در ۴ ماهگی باردار شما و نوزادانتان با بارداری تک قلو تفاوت چندانی ندارد. دوقلوهای شما به اندازه آووکادو هستند، آنها در امتداد منحنی رشد یکسانی رشد می کنند و ممکن است نوزادان خود را در حال حرکت در اطراف ببینید یا هنوز حسشان نکنید. تنها تمایز این است که شما ممکن است وزن بیشتری اضافه کرده باشید و برآمدگی کودک شما به احتمال زیاد قابل توجه است زیرا دو آووکادو در آن وجود دارد، نه یکی. در غیر این صورت، شما در مرحله ای نیستید که بارداری دوقلویی شما را از بارداری تک قلو متمایز کند.

نبایدها در ماه چهارم بارداری

آزمایش هایی که در ماه چهارم بارداری توصیه می شود:

آزمایش خون برای بررسی عقب افتادگی.

آمنیوسنتز: آزمایشی که بر روی مایع آمونیوم انجام می شود.

سایر آزمایشات خون و اسکن ها.

نبایدها در ماه چهارم بارداری

– سعی کنید از نظر فیزیکی و روحی استرس و تنشی نداشته باشید.
– از برداشتن وسایل سنگین، بر روی معده خوابیدن و انجام فعالیت های تنش زا خودداری کنید.
– جنین شما به سرعت در حال رشد است بنابراین سعی کنید به قدر کافی استراحت کنید.
– اگر شاغل هستید سعی کنید در طول روز چرت بزنید.
– هیچ کس از این که یک خانم باردار پشت میز خود استراحت کنید تعجب نمی کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.