مایل دریایی یا میل دریایی چیست؟

مایل دریایی یا میل دریایی چیست؟

مایل دریایی یا میل دریایی (Nautical mile) یک واحد اندازه‌گیری طول است که در تعریف باستانی فاصله دایرهٔ عظیمه‌ای بین دو نقطه روبروی یک زاویه مرکزی برابربا یک دقیقه قوسی است. مایل دریایی بتازگی در سیستم استاندارد بین‌المللی واحدها قرار دارد و بیشتر در دریانوردی و هوانوردی استفاده می‌شود. این واحد در حقوق بین‌الملل و معاهدات مربوط به حقوق دریاها به ویژه برای تعیین آب‌های سرزمینی نیز مورد استفاده است.

مایل دریایی یا میل دریایی چیست؟

تعریف مایل دریایی

مایل دریایی امروزه معادل دقیقا ۱۸۵۲ متر تعریف می‌شود و گره دریایی که یک واحد سرعت در دریانوردی است و برابربا مقدار مایل دریایی طی شده در یک ساعت است.

علامت اختصاری مایل دریایی

مایل دریایی علامت اختصاری مشخصی ندارد. در ایکائو از NM در سازمان‌های دریانوردی آمریکا و کانادا از حرف M استفاده می‌شود. مخفف‌های nmi و nm نیز مورد استفاده هستند.

گره دریایی چیست؟

گره یک مایل دریایی در ساعت است (۱ گره = ۱٫۱۵ مایل در ساعت). اصطلاح گره مربوط به قرن هفدهم است ، زمانی که ملوانان سرعت کشتی خود را با استفاده از دستگاهی به نام “چوب مشترک” اندازه گیری می کردند. این دستگاه یک سیم پیچ طناب با گره هایی با فاصله یکنواخت بود که به یک تکه چوب بسته شده داشت. قطعه چوب را از پشت کشتی پایین آوردند و اجازه دادند پشت آن شناور شود. به دلیل افتادن قطعه چوب در پشت کشتی برای مدت زمان مشخصی ، خط اجازه داشت آزادانه از سیم پیچ بازی کند. وقتی زمان مشخص گذشت ، خط کشیده شد و تعداد گره های طناب بین کشتی و چوب شمارش شد. گفته می شود سرعت کشتی تعداد گره های شمارش شده است.

 

پیشنهاد میکنیم مقاله “هر مایل چند کیلومتر است” را نیز مطالعه بفرمایید

 

امیدواریم این مطلب از بخش دانستنی ها مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد .

5/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.