قوانین بسته بندی در ایران

برای طراحی و بسته‌بندی انواع کالاها در ایران باید قوانین و استانداردهایی موردتوجه قرار گیرد. قوانین بسته بندی در ایران (Packaging rules in Iran) شامل چه مواردی است؟ چه نکات و اصولی برای بسته بندی در ایران باید رعایت شود؟ جعبه محصولات نقش اساسی در حمل‌ونقل، نگهداری، فروش و جذب مخاطبین دارد و رعایت قوانین بسته بندی در ایران به این فرایندها کمک فراوانی می‌کند. بسته بندی کالاهای صادراتی دارای نکات و قانون‌هایی هستند که در صورت رعایت هرکدام می‌توانید میزان حرفه‌ای بودن خود را به همه نشان دهید. طراحی یک بسته بندی قانونی و اصولی به همراه محصولی باکیفیت، از جمله عواملی هستند که موجب شهرت برند شما شده و فروش محصولاتتان را افزایش می‌دهد.

 طراحی بسته بندی سلام گرافیک

معرفی قوانین بسته بندی در ایران

بسته بندی و قوانین آن فرایند بخصوص و طولانی دارد که توجه به تمامی مراحل آن بسیار حائز اهمیت است. این قانون‌ها معمولاً در اکثر کشورها یکسان است؛ اما در مواردی هم ممکن است متفاوت باشد. در ادامه به تمامی قوانین بسته بندی در ایران می‌پردازیم.

جلب‌توجه مخاطبین

چرا می‌گوییم طراحی بسته و جعبه محصولات اهمیت زیادی دارد؟ دلیل آن واضح است. یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت‌ها برای سفارش طراحی بسته بندی ایجاد رغبت در مشتریان برای خرید محصول است. با دیزاین یک بسته بندی باکیفیت و شکیل می‌توانید توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و میل به خرید را در آن‌ها افزایش دهید. طراحی بسته‌بندی اولیه و ثانویه باید به‌گونه‌ای باشد که در تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای دنیا، ماهیت محصول شما شناخته شده باشد.

معرفی حرفه‌ای کالا

یکی از قوانین بسته بندی در ایران این است که طراحی پوشش محصول به‌گونه‌ای انجام شده باشد که از هر فاصله‌ای محتویات درون خود را به مشتری بیان کند. یکی از نقاط ضعفی که برخی بسته بندی‌ها دارند عدم توجه به این موضع است و مخاطب برای اطلاع از نوع محصول حتماً باید از فاصله نزدیک آن را ببیند و یا اطلاعات روی آن را بخواند.

درج اطلاعات صحیح و مناسب برای کالا

هر کالا مشخصات منحصربه‌فرد و مخصوص به خود را دارد که شرکت تولیدکننده باید حتماً آن را روی بسته بندی محصول درج کند. درج اطلاعات صحیح و مناسب روی کالا مشتری را به خرید آن ترغیب می‌کند و یکی از قوانین بسته بندی در ایران است. معمولا این اطلاعات و مشخصات را پشت بسته بندی محصول و به دو یا سه زبان قرار می‌دهند.

حمل و استفاده آسان محصول

مشتری پس از خرید محصول شما، نیاز دارد که آن را به یک نحوی با خود حمل کند. اگر بسته بندی محصول شما مناسب طراحی نشده باشد و نتواند رضایت خریدار را به خود جلب کند، مشتری شما از خرید خود پشیمان شده و در دفعات بعدی خرید خود از همان محصول و حتی دیگر محصولاتتان خرید نمی‌کند. این یعنی شما میدان را برای دیگر رقبا خالی کردید.

رعایت بهداشت در بسته بندی محصول

جعبه محصولات باید به‌گونه‌ای طراحی و پیاده‌سازی شده باشند که تمام کالا را دربرگرفته و سلامت و بهداشت محصول را تضمین کند و تابع قوانین بهداشتی بسته بندی باشد؛ یعنی علاوه بر مجوز بهداشت درج شده روی بسته، بسته بندی باید از موادی تشکیل شده باشد که هیچ‌گونه تغییری در ماهیت کالا اعم از رنگ و بوی آن به وجود نیاورد و درعین‌حال از آن در برابر آلودگی‌های بیرون محافظت کند.

حفاظت از محصول

یکی دیگر از مهم‌ترین قوانین بسته بندی در ایران حفاظت از محصول است. بعضی از محصولات بیشتر در معرض خرابی یا شکسته‌شدن قرار می‌گیرند. مانند ظروف شکستنی و لامپ و… برای این نوع محصولات باید از جعبه‌هایی استفاده کرد که سلامت کالا را تضمین کرده و از کالا در برابر ضربه محافظت کند.

ابعاد و اندازه جعبه متناسب با محصول

کارتن و بسته‌های اولیه و مادر باید در ابعاد و اندازه‌های استاندارد خود محصول طراحی و ساخته شده باشند. اگر ابعاد بسته‌بندی بزرگ‌تر از خود محصول باشد، موجب خرابی و به‌هم‌ریختگی و شکسته‌شدن محصول می‌شود. همچنین اگر کوچک‌تر باشد، محصول به‌راحتی در بسته بندی قرار نمی‌گیرد و تحت‌فشار است. این مورد یکی از مهم‌ترین نکات طراحی بسته بندی صادراتی هم محسوب می‌شود.

جنس بسته بندی

آشنایی با انواع بسته بندی به شما کمک می‌کند تا برای محصول خود بهترین نوع بسته‌بندی را انتخاب کنید. جنس بسته‌بندی متناسب با نوع کالای شما متفاوت است. ظروف و بسته فلزی، پلاستیکی، آلومینیومی، کارتنی، کاغذی و مقوایی، فومی، شیشه‌ای، پارچه‌ای، چرمی و… از انواع بسته بندی از نظر جنس هستند. بهتر است برای جلب رضایت مشتریان در انتخاب این مورد از قوانین طراحی بسته بندی در ایران دقت کنید.

نشان استاندارد روی جعبه

یک نکته مهم در قوانین بسته بندی، داشتن نشان استاندارد و سایر علائم تجاری روی بسته‌بندی و جعبه محصول است. علامت استاندارد ایران نشان از تعهد تولیدکننده و ارائه‌دهنده کالا بر اساس قوانین و ضوابط منطبق بر مشخصات محصول با استانداردهای ملی است.

درج لوگو و برند

لوگو یا همان نشان تجاری اهمیت بسیار زیادی در معرفی شرکت شما به مردم دارد. لوگو از جمله عناصر روی بسته بندی است که مخاطبین هدف با آن ارتباط می‌گیرند و با اهداف و کارکرد سازمان شما آشنا می‌شوند. سفارش طراحی لوگو برای بسته بندی را به یک کارشناس گرافیک حرفه‌ای بسپرید و به بهترین شکل از خدمات طراحی لوگو استفاده کنید.

سادگی طراحی

هرچه طراحی بسته بندی محصولاتتان ساده‌تر باشد، درک آن برای بیننده راحت‌تر است. طراحی بسته باید طبق اصول طراحی بسته بندی و قوانین بسته بندی در ایران، دارای ظاهری شکیل و درعین‌حال ساده باشد تا بیشترین تأثیر را روی مخاطب بگذارد.

 مجموعه طراحی بسته بندی اینپک

استفاده از چاپ مناسب بسته بندی

به‌کارگیری دستگاه‌های چاپ مناسب و باکیفیت برای چاپ بسته بندی‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. به‌طوری‌که هرچقدر طراحی و دیزاین بسته‌ها زیبا و خاص باشند، چاپ بی‌کیفیت و نامناسب می‌تواند کل فرایند کار شما را زیر سؤال ببرد. ازاین‌رو بهتر است نوع چاپ و چاپخانه را بادقت مشخص کنید.

معرفی قوانین بهداشتی برای طراحی بسته بندی

قوانین بهداشتی بسته بندی، بسته به نوع حوزه کاری درجات متفاوتی دارد. بهداشت برای تمامی اصناف و صنایع مهم است و رعایت آن جزو اصولی است که وزارت بهداشت آن را با وسواس در نظر می‌گیرد. بالابردن سطح بهداشتی و کیفی محصولات و بسته‌بندی‌ها، به اعتماد کاربران کمک می‌کند. رعایت بهداشت برای صنایع غذایی و خوراکی نسبت به سایر صنایع از اهمیت بالاتری برخوردار است. ازاین‌رو داشتن پروانه بهداشت و پروانه ساخت و درج روی بسته و جعبه کالاها مهم است و شناسنامه محصول را تعیین می‌کند.

درنظرگرفتن GMP عمومی و خصوصی یکی از قوانین مهم بهداشتی برای هر کسب‌وکار غذایی است. GMP مخفف عبارات Good Manufacturing Practice به معنای عمل تولید خوب است. شرایط خوب تولید سبب می‌شود تا محصولات از لحاظ کیفی در سطح بالایی قرار بگیرند و این کار با انجام آزمایش‌های زیاد صورت می‌گیرد.

انبار و محل نگهداری کالا و محصولات بسیار مهم است. انبارکردن مواد پیش از بسته بندی باید در شرایطی مناسب همان محصول باشد تا بهداشت آن رعایت شود. شرایطی مانند میزان دما و رطوبت، تهویه مناسب هوا، حجم محصولات و…

فرایند بهداشتی بسته‌بندی‌کردن محصولات با دستگاه صورت می‌گیرد و تک‌تک مراحل آن باید طبق اصل خطوط بسته بندی و قوانین بسته بندی در ایران باشد. پاستوریزاتور، تمیزکردن تمامی بسته‌ها پیش از پرشدن، پرکردن بسته‌ها بدون دخالت دست و نیروی انسانی و تنها با دستگاه‌های استریل شده، عبور از دستگاه‌های لیبل‌زن و درج اطلاعات و تاریخ و… از جمله مراحل بسته بندی قانونی و بهداشتی محصول هستند.

قوانین طراحی بسته بندی محصولات غذایی

همان‌طور که گفته شد محصولات غذایی از جمله صنایع مهمی است که رعایت بهداشت در آن اهمیت بسیار زیادی دارد. قوانین طراحی بسته‌بندی محصولات غذایی هم بر اساس شرایط بهداشتی تعیین می‌شوند. این موارد عبارت‌اند از:

  • نشان سیب سلامت برای محصولات
  • درج اطلاعات در مورد ترکیبات و مواد تشکیل‌دهنده
  • نشان استاندارد ملی محصول
  • جدول ارزش غذایی
  • درج بارکد
  • درج اطلاعات مربوط به توضیح محصول
  • راه‌های ارتباطی و پشتیبانی
  • آدرس کارخانه تولیدکننده محصول
  • چگونگی و شرایط نگهداری

قوانین گرافیکی بسته بندی

گرافیک بسته بندی وجه بیرونی و اساسی کار را تعیین می‌کند. مخاطب چیزی که اولین بار از محصول شما می‌بیند، شکل ظاهری کار است. اینکه طراحی گرافیکی روی بسته‌بندی از چه طرح و نقشی باشد بسیار مهم است و فروش شما را به خود وابسته می‌کند. رعایت قوانین طراحی گرافیک بسته بندی در امر بازاریابی و فروش، کیفیت بسته، هزینه‌ها، رشد شرکت و… تاثیر می‌گذارد.

لوگوی مناسب برای تایید اداره ثبت بسته بندی

یکی از انواع قوانینی که برای طراحی انواع بسته بندی باید در نظر گرفته شود، درج لوگوی مناسب است. طراحی لوگو باید اصولی و حرفه‌ای باشد تا بتواند به‌راحتی به معرفی برند شما بپردازد. لوگوی مناسب دارای طرح و رنگ خاص و منحصربه‌فرد است که تمامی حوزه فعالیت یک شرکت را در برمی‌گیرد.

 طراحی لوگو با لوگوداک

لوگوی روی بسته بندی به معرفی شرکت و شناخته‌شدن شما کمک فراوانی می‌کند و سبب فروش بیشتر و افزایش درآمد می‌شود. برای تایید اداره ثبت بسته بندی، شما نیاز به ساخت لوگو به‌صورت حرفه‌ای دارید و این کار را باید به یک طراح لوگوی خوب و ماهر بسپرید. با طراحی و ثبت یک لوگوی خوب و قرار دادن آن روی بسته بندی تمام محصولات، شناسنامه کالاهای خود را تکمیل کنید. با رعایت قوانین بسته بندی در ایران همیشه برنده خواهید شد.

4.8/5 - (5 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

4 دیدگاه در “قوانین بسته بندی در ایران

رعایت کردن این مقررات بسته بندی در ایران حتمی و اجباری هست؟

[…] نماید. سازندگان اصلی محصولات به این فنون بازاریابی و قوانین بسته بندی در ایران واقف هستند، لذا می‌کوشند که فونت و نوشته‌های روی […]

این مورد رعایت نشده باشد می‌توان به راحتی گفت که قوانین و مقررات بسته بندی در این محصول رعایت نشده

این مورد رعایت نشده باشد می‌توان به راحتی گفت که قوانین و مقررات بسته بندی در این محصول رعایت نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.