قهوه یا چای ماچا؟ کدام یک برای نوشیدن بهتر است؟

وقتی صبح از خواب بیدار می شویم، اغلب به انرژی بیشتری نیاز داریم که یک نوشیدنی کافئین دار می تواند به ما این انرژی را بدهد. به خواندن این مطلب ادامه دهید و ما به شما خواهیم گفت که کدام یک ، قهوه یا چای ماچا ،را انتخاب کنید.

قهوه یا چای ماچا؟

در میان بسیاری از انتخاب‌هایی که در زندگی باید انجام دهیم، انتخابی نیز وجود دارد که مربوط به تغذیه است که صبح برای فعال‌سازی مجدد خود یا بعدازظهر هنگام قرار ملاقات باید آن را انجام دهیم. قهوه یا چای ماچا؟ مشکل انتخاب بین این دو است. در ادامه، مزایا و فواید هر دو نوشیدنی و همچنین دلایل ترجیح یکی یا دیگری را خواهیم شناخت.

قهوه یا چای ماچا؟

فواید چای ماچا

چای ماچا (Camellia sinensis) از انواع چای سبز است. در اصل از چین است، سپس به ژاپن و سایر نقاط جهان صادر شد. این نوشیدنی کمی شبیه به دمنوش ها است. با این حال، از جنبه های دیگر متفاوت است. برای شروع، برگ گیاه را سنگی کرده اند، یعنی به صورت پودر ریز در می آید که به آب داغ اضافه می شود سپس هم می زنند و در نتیجه بافت آن تا حدودی خاکی است.

در حال حاضر تحقیقات مختلفی در مورد فواید این دمنوش انجام شده است. بیایید ببینیم علم چه می گوید:

حافظه و توجه:

در یک کارآزمایی تصادفی، نوشیدنی ها و محصولات ماچا برای شرکت کنندگان تجویز شد. شواهد نشان می دهد که می تواند تأثیراتی بر توجه و حافظه ثانویه داشته باشد.

هوشیاری و شناخت:

با توجه به نتایج تحقیقات فوق الذکر، ترکیب کافئین و ال تیانین موجود در چای ماچا، هوشیاری و عملکرد را در کارهایی که از نظر شناختی نیاز دارند، بهبود می بخشد.

آنتی اکسیدان و ضد سرطان:

مشتقات کاتچین موجود در چای سبز (مانند اپی گالوکاتچین گالات) پلی فنول هایی هستند که برای سلامتی مفید هستند. مطالعات در مورد این موضوع نشان می دهد که آنها پتانسیل ضد سرطانی بالایی دارند.

سلامت قلب:

کاتچین ها نیز در حفظ سلامت قلب نقش دارند. در واقع، تحقیقات اخیر بیان می‌کند که مصرف چای سبز با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط نیست.

عوارض مصرف زیاد چای سبز را میدانید؟

فواید قهوه

علیرغم این واقعیت که استفاده از آن اغلب مورد تردید است، زیرا با اختلالات خواب و مشکلات گوارشی مرتبط است، فواید قهوه نیز متنوع است. از جمله موارد زیر قابل ذکر است:

دیابت:

برخی از نتایج تحقیقات نشان می دهد که مصرف قهوه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

سرطان:

بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۷، ارتباط احتمالی بین مصرف قهوه و کاهش خطر سرطان پروستات، دهان/فارنکس، کولورکتال و سایر سرطان‌ها یافت شده است.

آلزایمر:

در مطالعات انجام شده در مورد این موضوع، همچنین نشان داده شده است که کافئین می تواند در مبارزه با آلزایمر کمک کند. به دلیل اثر محافظتی عصبی آن؛ با این حال، یافته ها هنوز قطعی نیست.

سردرد:

یک بررسی نشان داد که کافئین می تواند کمکی به تسکین درد در درمان سردردهای تنشی و میگرن در صورت ترکیب با داروهای بدون نسخه باشد.

قهوه یا چای ماچا: ۹ تفاوت و شباهت

حال، از آنجایی که هر کدام از این دمنوش ها فواید خود را دارند، ممکن است بپرسید که کدام بهتر است: قهوه یا چای ماچا؟ بیایید مزایا و اختلاف بین این دو را ببینیم که به شما در انتخاب آن کمک می کند:

۱٫ محتوای کافئین

در یک فنجان قهوه بین ۸۰ تا ۱۵۰ میلی گرم از این ماده وجود دارد. چای ماچا همچنین حاوی کافئین است، البته به میزان کمتر (۳۵ میلی گرم). طبق برخی مطالعات، این به این دلیل است که قهوه ریزتر است و غلظت آن بیشتر است، در حالی که چای معمولاً رقیق‌تر است.

۲٫ اثر آنتی اکسیدانی

در هر دوی آنها اجزایی با اثر آنتی اکسیدانی بالقوه مانند پلی فنل ها و فلاونوئیدها (کمی بیشتر در قهوه) و همچنین ویتامین C (فقط در چای ماچا موجود است) وجود دارد. با این حال، لاکتونیزاسیون و پلیمریزاسیون باعث تخریب پلی فنول های قهوه می شود.

۳٫ افزایش گاستریت و فشار خون بالا

قهوه می تواند برای برخی افراد مضر باشد. به عنوان مثال، مصرف آن با گاستریت و فشار خون بالا همراه است.

۴٫ سهم مواد مغذی

به غیر از ویتامین C، چای سایر مواد مغذی (مانند کلروفیل و ویتامین A) را نیز فراهم می کند که قهوه اینطور نیست.

۵٫ تسریع متابولیسم

گفته می شود که کافئین موجود در هر دو می تواند به سرعت بخشیدن به متابولیسم کمک کند، بنابراین به کاهش چربی بدن و کاهش وزن کمک می کند. اگرچه ایده آل این است که شکر اضافه نکنید، هر انتخابی که باشد.

۶٫ اثر ادرارآور

از آنجایی که چای با آب بیشتری تهیه می شود، اثر ادرارآور بیشتری دارد. این برای کسی که عفونت کلیه دارد خوب است. اما نه برای کسانی که از بی اختیاری ادرار رنج می برند. مصرف بیش از حد آن می تواند باعث ادرار مکرر شود که منجر به کم آبی و از دست دادن الکترولیت ها می شود.

قهوه یا چای ماچا؟ کدام یک برای نوشیدن بهتر است؟

۷٫ به یبوست کمک می کند

اعتقاد بر این است که قهوه با تحریک فعالیت روده بزرگ می تواند به مبارزه با یبوست، به ویژه در افراد مسن کمک کند. در حالی که چای به مقدار زیاد باعث اثر معکوس می شود.

۸٫ طعم دلپذیر

و در نهایت، این امکان وجود دارد که قهوه، از نظر ترکیب، با کاکائو یا شیر، متنوع تر باشد. و طعم مطبوع تری دارد. اگرچه چای ماچا بیشتر به ذائقه شما بستگی دارد که خوشمزه است یا خیر و خیلی نمیتوان به ان تنوع داد.

پس کدام را انتخاب کنیم؟ قهوه یا چای ماچا

قهوه یا چای ماچا می تواند گزینه های خوبی به عنوان یک نوشیدنی محرک باشد، چه صبح و چه عصر. هر دو فواید سلامتی دارند. البته باید آنها را در حد اعتدال مصرف کنید و باید آنها را سالم تهیه کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.