قطب شمال چه شکلی است؟چند واقعیت جالب درباره قطب شمال

وقتی کسی درباره قطب شمال صحبت میکند ، بسیاری از افراد فوراً یاد این نمادهای قطب شمال می افتند ، از جمله هوای سرد و خنک ، استخر یخی بابا نوئل ، ذخایر غنی سوخت و چند چیز دیگر ،… واقعا قطب شمال کجاست؟ واقعیت قطب شمال در واقع کمی پیچیده تر است و در حالی که چاه های نفت ، یخ های تکه ای فراوان و کریسمس یخی قطعاً وجود دارد ، قطب شمال احتمالاً آن چیزی نیست که شما تصور می کنید.

*این مطلب در اسفند ماه ۱۴۰۱ بروزرسانی شده است.

تعریف قطب شمال

نام “قطب شمال” نشان دهنده یک نقطه واحد است ، اما در واقع ، بسته به دیدگاه شما ، قطب های شمال مختلف می تواند وجود داشته باشد. قطب شمال جغرافیایی وجود دارد ، جایی که همه خطوط عرض جغرافیایی به هم نزدیک می شوند و “قله جهان” واقعی را تشکیل می دهند. همچنین قطب شمال دیگری وجود دارد که بر اساس چرخش معروف زمین تغییر می کند و به عنوان نقطه ای که محور چرخشی سیاره با سطح زمین برخورد می کند ، تعریف شده است.

قطب های شمال علمی تر ، قطب های مغناطیسی و ژئومغناطیس شمالی هستند. قطب مغناطیسی نقطه ای است که میدان مغناطیسی زمین کاملاً عمودی است ، در حالی که قطب زمین مغناطیسی تقریبی بر اساس میدان مغناطیسی زمین است که گویی یک آهن ربا یا دوقطبی اساسی است. در حقیقت ، میدان مغناطیسی بسیار پیچیده تر از یک آهنربای ساده N -S است و قطب مغناطیسی شمالی در واقع هر روز تغییر می کند.

قطب شمال
قطب شمال کجاست

قطب شمال چه شکلی است؟

برخلاف قطب جنوب که بر فراز یک توده بزرگ زمینی (قطب جنوب) با ارتفاع متوسط ​​۷۵۰۰ پا قرار دارد ، قطب شمال یک صفحه نسبتاً نازک از یخ های قطب شمال است که به طور متوسط ​​یک پا از سطح دریا بالاتر است. به همین دلیل ، قطب شمال به طور قابل توجهی گرمتر از قطب جنوب است ، زیرا گرمای اقیانوس قطبی را در اطراف و زیر آن جذب می کند. تفاوت اساسی بین دو قطب را می توان از این واقعیت فهمید که قطب شمال یخ است که توسط خشکی احاطه شده است و قطب جنوب زمینی است که از یخ پوشیده شده است.

ورق یخ در قطب شمال هر ساله در طول تغییر فصول منبسط و منقبض می شود ، اما با گرم شدن کره زمین در حال افزایش است ، ورق یخ هر تابستان کوچکتر و کوچکتر می شود.

زندگی در قطب شمال

قطب شمال جغرافیایی واقعی عاری از پوشش گیاهی است. درختان برای رشد نیاز به خاک دارند. از آنجا که قطب شمال از تکه های تصادفی یخ در مجاورت نزدیک تشکیل شده است ، هیچ راهی برای رشد وجود ندارد.

پس از آن ماههای تاریکی وجود دارد ، تقریباً بین اکتبر و فوریه ، که در آن گیاهان نمی توانند در غیاب نور زنده بمانند و برای بقای خود فتوسنتز کنند.

قطب شمال به وضوح برای گیاهان و درختان ناخوشایند است ، اما برای حیوانات نیز نامناسب است. روباه های قطبی ، خرس های قطبی و گوزن شمالی ، که در مناطق مجاور قطب شمال یافت می شوند ، به دلیل شرایط آب و هوایی غیرقابل پیش بینی به ندرت به قطب واقعی شمالی مهاجرت می کنند. از آنجایی که یخ دائما در حال حرکت و حتی کوچک شدن در طول تابستان است ، به عنوان زیستگاه مناسبی برای حیوانات مهاجر عمل نمی کند. با این حال ، حتی با وجود این شرایط سخت ، گاهی اوقات خرس های قطبی ، روباه های قطبی و ماهی های دریایی در قطب شمال واقعی مشاهده می شوند.

آیا کسی در قطب شمال زندگی می کنند؟

هیچ کس واقعاً در قطب شمال واقعی زندگی نمی کند ، حتی افراد اینوئیت که در مناطق مجاور قطب شمال گرینلند ، روسیه ، کانادا زندگی می کنند و غیره. به طور قابل توجهی ساختن سازه های دائمی یا ایجاد هر نوع جامعه ای در آنجا امکان پذیر نیست.

یکی دیگر از چالش های ایجاد یک اجتماع در قطب شمال واقعی این است که آب آشامیدنی در دسترس نیست. حتی کاشفان ماجراجوی که فقط برای یک سفر کوتاه به قطب شمال می آیند باید اطمینان حاصل کنند که آب کافی در اختیار آنها قرار دارد. کاشفان اولیه قطب شمال برای تامین آب بدن خود در اینجا بسیار به سختی دچار شدند.

آب مجاور قطب شمال آنقدر شور است که نیازهای مصرف روزانه را برآورده نمی کند. در موارد شدید ، مردم با خوردن برف زنده ماندند. خوردن برف نیز چیز خوبی نیست و خطر هیپوترمی را افزایش می دهد ، وضعیتی که در آن بدن به سرعت گرما را از دست می دهد و به سطوح هشدار دهنده یا کشنده می رسد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “شغل های جالب در دنیا که درآمد خوبی هم دارند” را نیز مطالعه بفرمایید.      

بهترین زمان برای سفر به قطب شمال

در مقایسه با قطب جنوب ، قطب شمال واقعی به دلیل همه شرایط خصمانه ای که در بالا ذکر شد ، بازدیدکنندگان بسیار کمتری دارد. بین ماه های اکتبر و فوریه ، تقریباً هیچ آفتابی را نخواهید دید. بهترین زمان برای بازدید از قطب شمال در ماه آوریل در هلیکوپتر است. زمان مناسب دیگر برای رفتن به قطب شمال حوالی ژوئن-جولای در یک کشتی یخ شکن است.

آن زمان از سال است که یخ در قطب شمال به اندازه ای نازک است که توسط یک کشتی تخصصی بریده می شود. با پیشرفت های مهندسی ، احتمال گیر افتادن در یخ به طور قابل توجهی کاهش یافته است ، اما وقتی کسی تصمیم به سفر به قطب شمال می گیرد ، این خطر همیشه در کمین است.اگرچه قطب شمال از نظر جغرافیایی واقعی خصمانه است ، اماکنی در نزدیکی قطب شمال وجود دارد که مردم می توانند با دردسرهای نسبتاً کمتری از آنها دیدن کنند.

یکی از این مکانها Longyearbyen است-شمالی ترین شهر روی کره زمین. این شهر حدود ۱۰۰۰ کیلومتر با قطب شمال فاصله دارد و در جزایر سوالبارد نروژ واقع شده است. خوب این است که چند هزار نفر در واقع در اینجا ساکن هستند. Longyearbyen عمدتا پوشیده از برف است و دارای شبکه محدودی از جاده ها است. مردم برای رفت و آمد به ماشین های برفی نیاز دارند. در واقع تعداد ماشین های برفی بیشتر از ساکنان این منطقه است! علاوه بر موتر برفی ، مردم نیز اغلب اسلحه حمل می کنند ، زیرا این منطقه خانه خرس های قطبی تهاجمی است.

قطب شمال کجاست
قطب شمال کجاست

بابا نوئل یخی چطور؟

اگر بابانوئل برایتان جذاب است و اگر می خواهید از کارگاه بابانوئل دیدن کنید ، شهر دیگری به نام Rovaniemi در فنلاند مکان مناسبی برای بازدید از شمال دور خواهد بود. می توانید مزرعه گوزن شمالی را ببینید و از انواع دیگر فعالیت های با موضوع کریسمس لذت ببرید.

قطب شمال کجاست
قطب شمال کجاست

علاوه بر این چند شهر ، مکانهای زیادی برای اقامت وجود ندارد ، به همین دلیل اکثر بازدیدکنندگان از قطب شمال محققان ، کاشفان یا مسافران پولدار هستند. علاوه بر این ، برای سفر مناسب به قطب شمال نیاز به تجهیزات جدی و راهنمای حرفه ای است که قبلاً این سفر را انجام داده است.

دایره قطبی از نظر فنی توسط روسیه ، آمریکا (از طریق آلاسکا) ، کانادا ، دانمارک (از طریق گرینلند) ، نروژ و سوئد ادعا شده است ، بنابراین بسته به کشوری که از آنجا می آیید ، ممکن است بتوانید برخی از اقامتگاه های چشمه آب گرم (روسیه و سوئد) را پیدا کنید یا سایر اقامتگاه ها در پیاده روی شمالی.

ذخایر غنی نفت در نزدیکی قطب شمال

اگر در صنعت نفت فعالیت می کنید ، قطب شمال احتمال بسیار جالبی را ارائه می دهد. با توجه به اینکه حداقل ۳۰ درصد از ذخایر نفت جهان در قطب شمال محصور شده است ، دهه گذشته تجدید حیات قابل ملاحظه ای در اکتشافات و علاقه به منطقه نشان داده است. این امر برای فعالان محیط زیست نگران کننده است ، بنابراین اگر از قطب شمال یا مناطق اطراف آن دیدن کردید ، از دیدن تانکرها ، کشتی های اکتشافی یا فعالان در قایق تعجب نکنید.

در نهایت ، اگر تمایل دارید از آبهای یخی زیر قطب شمال غافلگیری کنید ، ممکن است بتوانید آخرین موردی را که شایان ذکر است مشاهده کنید. در سال ۲۰۰۷ ، روسیه پرچمی را در بستر قطب شمال کاشته بود ، به این امید که ادعای قوی تری برای حقوق نفت و حفاری به آنها بدهد. با وجود این که این حرکات تا حد زیادی نمادین هستند ، فعالان محیط زیست نیز پرچم خود را نصب کرده اند.

چه حیواناتی در قطب شمال زندگی میکنند؟

قطب شمال کجاست ؟ قطب شمال در وسط اقیانوس منجمد شمالی قرار دارد و برای همیشه پوشیده از یخ دریا در حال تغییر است. در حالی که هیچ حیوانی تمام زندگی خود را دقیقاً در قطب شمال نمی گذراند ، برخی از گونه ها در آب های مجاور زندگی می کنند. این حیوانات گاهی اوقات به قطب شمال نیز می رسند، اما دانشمندان مطمئن نیستند که در آنجا بمانند.

علاوه بر گونه هایی که در زیر لیست خواهیم کرد، ذکر این نکته ضروری است که پرندگان دیگری مانند برف بند و کیتی واک با پاهای سیاه در قطب شمال یا اطراف آن دیده شده اند. علاوه بر این، میگوها و دوپایان ناشناس در قطب شمال توسط یک تیم روسی کشف شده است.

۱- روباه قطبی

روباه های قطبی از معدود حیواناتی هستند که با محیط های خشن و سرد سازگار شده اند. این حیوانات تنها زمانی سرد می شوند که دمای هوا به ۹۴- درجه فارنهایت برسد! آنها برای حفظ دمای بدن و جلوگیری از اتلاف گرما با قرار دادن پاها و سر خود در زیر بدن خود و پوشاندن آن ها با دم کرکی خود، خم می شوند! آنها دارای خزهای ضخیم هستند که با ارائه عایق کامل به آنها کمک می کند در دمای پایین زنده بمانند.

طول سر و بدن روباه های نر قطب شمال حدود ۲۲ اینچ است، اگرچه برخی از آنها می توانند به ۲۷ اینچ نیز برسند. ماده ها کمی کوچکتر هستند و به طور متوسط ۲۰ اینچ طول دارند. دم آنها تقریباً ۱۲ اینچ به طول بدن آنها اضافه می کند. روباه های قطبی علیرغم اینکه بسیار کوچک هستند، می توانند به وزن ۲۰ پوند برسند، مخصوصاً در پاییز، زمانی که تمایل دارند وزن بدن خود را تقریباً ۵۰ درصد افزایش دهند تا در هنگام سخت شدن هوا، عایق بهتری داشته باشند.

۲- فولمار شمالی

فولمارهای شمالی دارای طول بال های ۴۰ تا ۴۴ اینچ و طول بدن حدود ۱۸ اینچ هستند. دارای پرهای خاکستری و سفید و پاهای مایل به آبی و منقارها زرد و ضخیم است. این پرندگان عمدتاً در آبهای زیر قطبی اقیانوس اطلس شمالی و اقیانوس آرام شمالی پراکنده شده اند. آنها چندین ویژگی منحصر به فرد دارند که آنها را از سایر پرندگان متمایز می کند:شاخک ها – مجاری بینی متصل به منقار فوقانی.

روغن معده، متشکل از تری گلیسیرید و استرهای موم، در پروونتریکولوس ذخیره می‌شود و پرندگان آن را از دهان خود می‌پاشند و از خود در برابر شکارچیان دفاع می‌کنند. این روغن همچنین به عنوان یک منبع غذایی سرشار از انرژی در طول پروازهای طولانی عمل می کند.

غده نمک بالای مجرای بینی برای نمک زدایی بدن آنها طراحی شده است زیرا فولمارهای شمالی زمان زیادی را در آب های زیر قطبی می گذرانند.

فولمارهای شمالی میگو، ماهی مرکب، ماهی، پلانکتون، مردار و چتر دریایی می خورند.

۳-فوک حلقه ای قطب شمال

فوک های حلقه ای قطب شمال کوچک ترین فوک های واقعی و فراوان ترین فوک ها در نیمکره شمالی هستند. در حالی که آنها عمدتاً در آب های اطراف قطب شمال زندگی می کنند، دقیقاً در قطب نیز دیده شده اند.

این مهر و موم را می توان با خز خاکستری تیره آنها که در لکه های روشن پوشیده شده است تشخیص داد. علاوه بر این، مانند سایر مهرهای حلقه دار، آنها دارای پنجه های قوی هستند که برای سوراخ کردن یخ برای سوراخ های تنفسی استفاده می شود.

این سوراخ‌های تنفسی زمانی ایجاد می‌شوند که یخ بیش از حد غلیظ می‌شود و به چیزی برای کمک به تنفس نیاز دارند. هنگامی که آب و هوا بهبود می یابد، فوک های حلقه ای قطب شمال روی سطح یخ نزدیک سوراخ های تنفسی که ایجاد کرده اند می مانند.

فوک های حلقه ای قطب شمال از ماهی قطبی، ماهی قرمز، شاه ماهی، حلزون ماهی، ماهی آزاد اقیانوس اطلس و نیزه شنی تغذیه می کنند. آنها همچنین در معرض خطر تبدیل شدن به طعمه خرس های قطبی هستند. روباه های قطبی تهدید بزرگی برای توله های فوک حلقه دار قطب شمال هستند.

۴- خرس قطبی

خرس های قطبی بزرگترین خرس های موجود در جهان هستند! آنها بیشتر عمر خود را روی یخ دریا می گذرانند. نام علمی آنها Ursus maritimus است. علاوه بر این، آنها تنها پستانداران دریایی با پاهای قوی هستند که امکان دویدن در خشکی را برای آنها فراهم می کند. آنها همچنین شناگران عالی هستند. یک خرس قطبی ۹ روز بدون توقف در دریای برینگ سفر کرده است!

نرهای بالغ گراز نامیده می شوند و می توانند تا ۱۵۴۰ پوند وزن داشته باشند و طول بدن آنها تا ۹ فوت و ۱۰ اینچ می رسد. برعکس، وزن ماده ها به ندرت بیش از ۵۵۰ پوند است و طول آن تنها به ۷ فوت و ۱۰ اینچ می رسد. لایه ی ۴ اینچی بافت چربی، پوست و خز مقاومت بالایی در برابر دماهای سرد ایجاد می کند. خز به نوبه خود دارای یک لایه زیرین از خز متراکم و یک لایه بیرونی از موهای محافظ است.

اگرچه خرس های قطبی در برابر دماهای سرد مقاوم هستند، اما به ندرت از ۸۲ درجه شمالی فراتر می روند زیرا طعمه ای در این منطقه وجود ندارد. با این حال، در طی یک سفر اکتشافی در سال ۲۰۰۶ به قطب شمال، ظاهراً یک خرس قطبی در فاصله یک مایلی از قطب شمال مشاهده شد.

۵-گراز دریایی

چه حیواناتی در قطب شمال زندگی میکنند؟

والروس ها به طور گسترده در اقیانوس منجمد شمالی و دریاهای زیر قطبی در نیمکره شمالی پراکنده هستند. آنها عمدتاً در آب های کم عمق زندگی می کنند و ترجیح می دهند روی یخ دریا بمانند. مطالعه ای بر روی ماهی های دریایی اقیانوس آرام نشان می دهد که آنها در طول زمستان در شمال مرکزی و جنوب شرقی دریای برینگ زندگی می کنند. آنها در امتداد لبه یخ در شمال غربی و شمال شرقی دریای چاکچی در هنگام بهبود آب و هوا زندگی می کنند.

والروس ها به لطف عاج ها و سبیل های برجسته ظاهری بسیار متمایز دارند. نرها عاج های بلندتر و ضخیم تری دارند و اغلب از آنها برای مبارزه و نشان دادن تسلط استفاده می کنند. آنها پستانداران بسیار بزرگی هستند و وزن نرهای آن تا ۴۴۰۰ پوند می رسد! این سه برابر وزن بزرگترین خرس قطبی است!

این پستانداران پوست ضخیمی دارند که به ندرت با خز پوشانده شده است که به آنها کمک می کند تا در دماهای سخت زنده بمانند. هنگامی که در بالای آب قرار دارند، ماهی‌های دریایی پوست قهوه‌ای دارند. اما وقتی شنا می کنند، پوستشان سفید می شود زیرا آب سرد باعث انقباض عروق خونی پوست می شود.

۶- نهنگ کمانی

نهنگ های کمانی نام خود را از جمجمه مثلثی عظیم خود گرفته اند. از آن برای شکستن یخ استفاده می کنند. علاوه بر این، آنها بزرگترین دهان حیوانات روی زمین را دارند! دهان آنها تقریباً یک سوم طول بدن آنها را نشان می دهد!

آنها بدن بزرگ و تیره با چانه های سفید دارند. غده آنها، لایه ضخیم بافت چربی عروقی، ضخیم ترین است و به ۱۹ اینچ می رسد! جای تعجب نیست که این پستانداران می توانند تا ۲۰۰ سال در آن آب های سرد یخ زندگی کنند! طول نهنگ های سر کمان می تواند به ۵۸ تا ۸۰ فوت برسد. با این حال، این جزئیات هنوز تایید نشده است.

سر کمان ها حیواناتی منفرد هستند که به تنهایی یا در گروه های تا شش نهنگ سفر می کنند. آنها با سرعت ۱-۳ مایل در ساعت شنا می کنند اما در صورت تهدید می توانند به ۶٫۲ مایل در ساعت برسند. سر کمان عمدتاً از زئوپلانکتون ها و سخت پوستان تغذیه می کند و در نهایت از آنها تغذیه می کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.