قدیمی ترین کشورهای جهان، ایران در صدر

به همان اندازه که تصور از بین رفتن کشور مادری ممکن است عجیب به نظر برسد، در واقع بقای یک کشور در جهان هم بسیار دشوار است. اقتصاد باید مدیریت شود، صنعت و محیط زیست باید هر دو به رونق کمک کنند، زیرساخت ها باید ساخته و حفظ شوند، اتحادهای سیاسی باید سالم نگه داشته شوند… و یک جنگ یا درگیری مسلحانه می تواند هر یک از این عناصر را ویران کند. با وجود این چالش ها، برخی از نزدیک به ۲۰۰ کشور جهان امتحان خود را پس داده اند. اگرچه مرزهای ملی، دولت‌های حاکم و شهرهای پایتخت تغییر کرده‌اند، اما این کشورها در طول سال‌ها زنده مانده‌اند و آنها را به قدیمی‌ترین کشورهای جهان تبدیل کرده‌اند.

کشورها چگونه شکل گرفته اند؟

اولین قدم در تعیین قدیمی ترین کشورهای جهان این است که دقیقاً چه چیزی به عنوان یک کشور واجد شرایط است. دولت-شهرهای اولیه مانند اور، اوروک، آتن، رم و چیچن ایتزا در زمان خود بسیار قدرتمند و تأثیرگذار بودند، اما کشورهایی نبودند که امروز آنها را در نظر بگیریم. به همین ترتیب، امپراتوری های گسترده ای که اغلب این دولت شهرها را فتح کرده و به هم متصل می کردند، مانند امپراتوری روم در اروپا و سلسله هان در آسیا، کشورها محسوب نمی شوند. با این حال، کشورها می توانند از بقایای متلاشی شده یک امپراتوری فروپاشیده متولد شوند.

اگرچه امپراتوری های کمی در دوران مدرن وجود دارد، کشورهای جدید هنوز در حال ظهور هستند. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که یک قلمرو از یک کشور موجود جدا می‌شود، مانند زمانی که اتحادیه جمهوری‌های سوسیالیستی شوروی (U.S.S.R.) از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ به ۲۵ قلمرو کوچکتر (که ۱۵ منطقه تبدیل به کشور شدند) شکست و دیگر وجود نداشت.

چالش تعیین سن کشورها

تعیین سن یک کشور همیشه کار ساده ای نیست. به ویژه در مورد کشورهای قدیمی تر، تعیین لحظه ای در تاریخ که کشور به طور رسمی آغاز شد، می تواند دشوار باشد. مصر نمونه بسیار خوبی است. آیا این کشور در سال ۱۹۲۲ شروع شد، زمانی که بریتانیا آن را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت؟ یا در سال ۹۶۹، زمانی که خلافت فاطمی این منطقه را فتح کرد و پایتخت قاهره را تأسیس کرد، آغاز شد؟ شاید در سال ۳۱۰۰ قبل از میلاد بود، زمانی که اولین فرعون مصر علیا و سفلی را متحد کرد و سلسله اول را ایجاد کرد؟ به راحتی می توان برای هر یک از این تاریخ ها و همچنین چندین تاریخ دیگر موردی را مطرح کرد.

به طور مشابه، کشوری که ما به عنوان چین می شناسیم، زادگاه یکی از قدیمی ترین تمدن های زمین است، با شواهد اولیه از نوشتن که قدمت آن به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد و سوابق مکتوب دولت های بزرگ در اوایل سال ۲۰۷۰ قبل از میلاد برمی گردد. با این حال، تاریخ اولیه چین مجموعه‌ای از سلسله‌ها است که در آن یک جنگ‌سالار یا پادشاهی منطقه را تسخیر می‌کند، سپس به نوبه خود توسط دیگری فتح می‌شود، و این منطقه اغلب به پادشاهی‌های کوچک‌تر در میان تقسیم می‌شود.

به این ترتیب، دولت حاکم و مرزهای جغرافیایی چین برای هزاران سال در وضعیتی دائمی بودند. به همین دلیل، بسیاری از مورخان می‌گویند که کشوری که ما آن را چین می‌نامیم، تا سال‌های ۱۹۱۱-۱۹۱۲، زمانی که آخرین سلسله فئودالی با یک جمهوری مدرن جایگزین شد، متولد نشده است – در واقع، برخی تاریخ را به سال ۱۹۴۹ منتقل می‌کنند، زمانی که چینی‌ها جنگ داخلی به پایان رسید و چین به “جمهوری دموکراتیک چین” کمونیستی تبدیل شد که ما امروز می شناسیم.

کشورهای دیگری که شواهد بسیار اولیه از سکونت مدرن دارند عبارتند از یونان، که برای حدود ۴۰۰۰ سال توسط تمدن پیشرفته سکونت داشته است و شهر آتن آن اولین شهر در جهان است که سیستم دموکراتیک را پذیرفته است، و هند، که اولین تمدن آن تقریباً شروع شد.

حتی کشورهای جوانتر نیز می توانند یک مورد گیج کننده باشند. به عنوان مثال، تولد رسمی ایالات متحده در ۴ ژوئیه ۱۷۷۶ است، روزی که ۱۳ مستعمره اصلی استقلال خود را از بریتانیای کبیر اعلام کردند. اما احتمالاً می‌توانست زمانی باشد که اولین آمریکایی‌های بومی هزاران سال قبل از آسیا از آسیا مهاجرت کردند. زمانی که کلمب در سال ۱۴۹۲ فرود آمد. هنگامی که اولین زائران در سال ۱۶۲۰ وارد شدند. یا ۳ سپتامبر ۱۷۸۳، زمانی که جنگ انقلابی آمریکا رسما پایان یافت و بریتانیا به طور رسمی استقلال ایالات متحده را به رسمیت شناخت.

به دلیل سناریوهای پیچیده ای مانند این، هر فهرستی از قدیمی ترین کشورها بسته به نحوه تعریف تولد یک کشور به طور قابل توجهی تغییر می کند. به عنوان مثال، اگر شروع یک کشور را تاریخی با اولین شواهد شناخته شده از حکومت سازمان یافته در نظر بگیریم، فهرست به این صورت است:

 قدیمی ترین کشور جهان (بر اساس تاریخ اولین دولت سازمان یافته شناخته شده)

 قدیمی ترین کشور جهان

ایران – ۳۲۰۰ ق.م
مصر – ۳۱۰۰ ق.م
ویتنام – ۲۸۷۹ قبل از میلاد
ارمنستان – ۲۴۹۲ ق.م
کره شمالی – ۲۳۳۳ ق.م
چین – ۲۰۷۰ قبل از میلاد
هند – ۲۰۰۰ پ.م
گرجستان – ۱۳۰۰ ق.م
سودان – ۱۰۷۰ ق.م
افغانستان – ۶۷۸ ق.م

برای مقایسه، فهرست زیر هر کشور را بر اساس تاریخی که تصور می‌شود آن کشور به یک دولت مستقل تبدیل شده است مرتب می‌کند:

فقیرترین کشور جهان کدام است؟

قدیمی ترین کشور جهان (بر اساس تاریخ حاکمیت خود)

ژاپن – ۶۶۰ ق.م
چین – ۲۲۱ ق.م
سان مارینو – ۳۰۱ م
فرانسه – ۸۴۳
اتریش – ۹۷۶
دانمارک – قرن دهم
مجارستان – ۱۰۰۱
پرتغال – ۱۱۴۳
مغولستان – ۱۲۰۶
تایلند – ۱۲۳۸

چند نمونه از قدیمی ترین شهرهای جهان هزاران سال است که به طور مداوم محل سکونت انسان ها بوده اند. قدمت دمشق در سوریه به ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می رسد. شهرهای باستانی دیگر عبارتند از اریحا، کرانه باختری (۹۰۰۰ قبل از میلاد). پلوودیو، بلغارستان (۷۰۰۰ قبل از میلاد)؛ و شوش ایران (۷۰۰۰ ق.م).

 قدیمی ترین کشور جهان

موارد زیر جدیدترین کشورهای جهان تا سال ۲۰۲۱ هستند:

جوان ترین کشور جهان (۲۰۲۱):

سودان جنوبی – ۲۰۱۱-۰۷-۰۹
کوزوو (هنوز در انتظار به رسمیت شناختن کامل) – ۲۰۰۸-۰۲-۱۷
صربستان – ۲۰۰۶-۰۷-۰۵
مونته نگرو – ۲۰۰۶-۰۶-۰۳
تیمور شرقی – ۲۰۰۲-۰۵-۲۰
پالائو – ۱۹۹۴-۱۰-۰۱
اریتره – ۱۹۹۳-۰۵-۲۰
اسلواکی – ۰۱-۰۱-۱۹۹۳ (تساوی)
جمهوری چک – ۰۱-۰۱-۱۹۹۳ (تساوی)
بوسنی و هرزگوین – ۰۳-۰۳-۱۹۹۲*

شایان ذکر است که جایگاه های ۱۱ تا ۳۰ در فهرست جدیدترین کشورهای جهان تحت سلطه ۱۵ عضو سابق اتحاد جماهیر شوروی است که در سال ۱۹۹۱ حاکمیت یافتند، از جمله ازبکستان، استونی، قزاقستان و فدراسیون روسیه.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.